2015-05-29, 17:43
Medlem
Finiss avatar
Så sjukt att Ni unga människor som vill förbättra era betyg med ambition om att öka kunskapen samt förbättra betyg eller bli mer attraktiva på arbetsmarknaden inte har den möjligheten längre. Inget samhälle vinner på barn och ungdomar som indirekt bestraffas för all framtid om man inte fick önskvärda betyg under gymnasieperioden.

Men strävar man efter att få ett land folk med ungdomar som inte kommer framåt på grund av politiska skäl så får man också stå för konsekvenserna av detta. Nu kapade jag tråden men sånt här stör mig. Tycker Alla förtjänar alla chanser för utbildning och bättre betyg. Suck.

/ Finis
Citera
2015-05-29, 18:40
Medlem
skoltjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonZaphiira
Ja precis. Jag läste Engelska 5 för runt 5 år sen på gymnasiet men fick inget betyg i det så läste den på komvux förra terminen på distans(gjorde några uppgifter) och läraren gav mig ett C i betyg. Sen sluta hon.har en annan lärare nu i Engelska 5,6 och 7.

Och denna termin läste jag Engelska 6 och fick B i betyg.

Nu undrar jag om jag kan göra en komplettering på Engelska 5 så jag får högre betyg än C, vill kunna få ett B.

går detta i efterhand nu? alltså direkt på komvux utan att betala 500 kr och göra en omprövning? vill bara få någon snabb komplettering någon uppgift så jag får ett B på Engelska 5.

hoppas detta var lite tydligare.

Nej. Läs mitt inlägg.
Citera
2015-06-02, 14:18
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Fick idag ett telefonsamtal från en kvinna från folkhögskolan, Hon sa att jag har missat skickat in papper på två ressesioner från två personer , alltså lärare eller arbetsgivare, Men jag har ingen kontakt men mina gamla lärare eller arbetsgivare förutom en, och vet ikke riktigt hur jag ska lösa det men den sista, går det att lägga det på min far och säga att han är lärare och han låtsas osv?
Behöver hjälp, när kommer intagsbreven? Jag har sökt till Södra vätterbygdens folkhögskolan!!!
Citera
2015-06-02, 16:47
Medlem
Bonnatorps avatar
Finns det någon utbildningssamordnare som tillhandahåller distanskurser under juli?
Är i ganska prompt behov av studielånet p.g.a liggande skulder plus hyran. Får rent tekniskt ta studielån fr.o.m. juli, men kan inte i praktiken då jag inte hittar någon som tillhandahåller kurser då.
Komvux här tillhandahåller endast sommarkurser i juni och börjar reguljärt i mitten av augusti.
Citera
2015-06-02, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Finns det någon utbildningssamordnare som tillhandahåller distanskurser under juli?
Är i ganska prompt behov av studielånet p.g.a liggande skulder plus hyran. Får rent tekniskt ta studielån fr.o.m. juli, men kan inte i praktiken då jag inte hittar någon som tillhandahåller kurser då.
Komvux här tillhandahåller endast sommarkurser i juni och börjar reguljärt i mitten av augusti.

Hermods tillhandahåller distanskurser under alla årets dagar.
Citera
2015-06-02, 19:24
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CLX.
Hermods tillhandahåller distanskurser under alla årets dagar.
Blir bara hänvisad till min kommuns hemsida för anmälan, och där är nästa startdatum för studier 10:e augusti.

Extra fråga: Om jag har underkänt i en kurs, t.ex. matte 2, kan jag då påbörja matte 3 ändå eller måste jag få minst E i föregående kurs?
Citera
2015-06-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Blir bara hänvisad till min kommuns hemsida för anmälan, och där är nästa startdatum för studier 10:e augusti.

Extra fråga: Om jag har underkänt i en kurs, t.ex. matte 2, kan jag då påbörja matte 3 ändå eller måste jag få minst E i föregående kurs?

Kommuner brukar ha ett startdatum för studier för att veta hur många som skall läsa kurserna och isåfall om man ska ha lektionsbaserad undervisning eller utbildning på distans. Även för att folk skall söka utbildningar på goda grunder och inte bara göra det för snabba pengar. Det kostar väldigt mycket för kommunen att erbjuda möjligheten och folk som bara gör det för CSN skall bort. Därav får du nog tyvärr vänta till augusti.
Citera
2015-06-02, 20:23
Medlem
Fortsätta gymnasie eller gå folkhögskola/komvux?

Tja!
Om man står inför valet att fortsätta sina gymnasiestudier i 2 år eller byta till folkhögskola och läsa 1 år där, vad hade ni valt/varit mest fördelaktigt för framtiden?
Kan även tillägga att jag totat läst på gymnasiet i 3 år.
Dock bytat linje en gång och bytat skola 2 gånger.
Alltså har jag läst 1:an två gånger och 2:an en gång men var dock sjukskriven 90% av 2:an.

Sorry för rörigt inlägg men står lite i valet och kvalet, är sjukt vilse och måste bestämma mig snart.
Tack.
Citera
2015-06-02, 21:15
Avslutad
Att ha en komplett gymnasieutbildning är väldigt viktigt, inte för kunskaperna men så att du kan säga att du gått klart gymnasiet. Oerhört många jobb kräver detta.
Citera
2015-06-02, 21:32
Medlem
Vet någon vad skillnaden på de följande alternativen är; "behörighetskomplettering till högre studier", "läsa mot slutbetyg" och "läsa mot högskoleförberedande examen"? Jag håller på att fylla i lite frågor för att söka in till komvux men jag har ingen aning om vilket alternativ jag ska välja. Jag vill läsa upp ett par ämnen från mina gymnasieår och lägga till ett par nya för att senare ge mig in i universitet. Vilket alternativ är rätt för detta? Tack i förhand.
Citera
2015-06-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Vet någon vad skillnaden på de följande alternativen är; "behörighetskomplettering till högre studier", "läsa mot slutbetyg" och "läsa mot högskoleförberedande examen"? Jag håller på att fylla i lite frågor för att söka in till komvux men jag har ingen aning om vilket alternativ jag ska välja. Jag vill läsa upp ett par ämnen från mina gymnasieår och lägga till ett par nya för att senare ge mig in i universitet. Vilket alternativ är rätt för detta? Tack i förhand.
"behörighetskomplettering till högre studier" = läst samhällsvetenskapliga på gymnasiet men vill nu läsa till läkare alltså behöver läsa upp behörighet.

"läsa mot slutbetyg" = gick ut gymnasiet med ofullständiga betyg men vill nu läsa upp till ett slutbetyg.

"läsa mot högskoleförberedande examen"= läsa på komvux för att kunna läsa vidare på högskola.

De vill veta syftet med dina studier.
Citera
2015-06-02, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CLX.
"behörighetskomplettering till högre studier" = läst samhällsvetenskapliga på gymnasiet men vill nu läsa till läkare alltså behöver läsa upp behörighet.

"läsa mot slutbetyg" = gick ut gymnasiet med ofullständiga betyg men vill nu läsa upp till ett slutbetyg.

"läsa mot högskoleförberedande examen"= läsa på komvux för att kunna läsa vidare på högskola.

De vill veta syftet med dina studier.

Okej tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in