2015-05-12, 01:11
Medlem
sqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uzyor
Du skrev att man inte kunde byta ut kurserna i slutbetyget, och att jag måste höja dom som är i slutbetyget i detta fallet. Vad händer om man har läst 2 kurser som inte är med i slutbetyget? har dom varit i onödan och jag måste läsa andra kurser som finns i mitt slutbetyg just nu? Matte C och Engelska C i detta fallet.

Vad jag ser så måste jag läsa tre teknikkurser som ger mig 200 poäng. 50 + 50 + 100.

Kan visa vad jag har läst på komvux.

Engelska B
Engelska C (Finns inte med i slutbetyg)
Historia A
Matematik B
Matematik C (Finns inte med i slutbetyg)
Naturkunskap A
Religionkunskap A
Samhällskunskap A
Svenska A
Svenska B

För att sammanfatta, jag kan inte använda Matte C eller Engelska C i mitt slutbetyg, men jag kan lägga till dom andra? även fast jag fick ett slutbetyget när jag tog studenten.

Tack på förhand, era svar underlättare allt för mig.

De räknas som utökade kurser så du kan visst räkna med dem. Räkna med alla kurser som krävs för grundläggande behörighet och sedan vad som krävs för behörighet för det programmet som du ska söka till. Räkna sedan med de andra kurserna som du har högst betyg i då de är individuella val/utökade kurser.
Citera
2015-05-12, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sq
De räknas som utökade kurser så du kan visst räkna med dem. Räkna med alla kurser som krävs för grundläggande behörighet och sedan vad som krävs för behörighet för det programmet som du ska söka till. Räkna sedan med de andra kurserna som du har högst betyg i då de är individuella val/utökade kurser.

Okej det låter bra, men jag vet inte hundra om man kan göra som du säger när jag redan har ett slutbetyg? jag hoppas att det går dock, får snacka mer med skolan - men era ord tar ner min nervositet enormt! Får tacka på efterhand och ska meddela resultatet när allt är gjort och sagt på skolan

MVH Uzyor.
Citera
2015-05-12, 17:02
Medlem
Vedspiss avatar
Skriv HP.
Citera
2015-05-12, 17:47
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sq

Dessa kallas ju inte utökade kurser, utan det är snarare kompletteringar. Utökade kurser brukar finnas med i ett slutbetyg (utöver de 2500 poängen om ett slutbetyg normalt sett består av).

Citat:
Ursprungligen postat av Uzyor
Du skrev att man inte kunde byta ut kurserna i slutbetyget, och att jag måste höja dom som är i slutbetyget i detta fallet. Vad händer om man har läst 2 kurser som inte är med i slutbetyget? har dom varit i onödan och jag måste läsa andra kurser som finns i mitt slutbetyg just nu? Matte C och Engelska C i detta fallet....

Du har användning för alla kurser som du läser, men det som gör mest nytta är om du läser upp IG:na i slutbetyget eftersom de sänker betygssnittet en hel del och kan ev. innebära att du inte blir behörig till en del utbildningar.

Citera
2015-05-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Dessa kallas ju inte utökade kurser, utan det är snarare kompletteringar. Utökade kurser brukar finnas med i ett slutbetyg (utöver de 2500 poängen om ett slutbetyg normalt sett består av).

Du har användning för alla kurser som du läser, men det som gör mest nytta är om du läser upp IG:na i slutbetyget eftersom de sänker betygssnittet en hel del och kan ev. innebära att du inte blir behörig till en del utbildningar.

Alla kurserna jag nämnde förut hade jag IG i mitt slutbetyg som sagt, det är mest dom som inte står med på själva slutbetyget. I detta fallet är det Eng C och Matte C som är lite mera scetchy.
Citera
2015-05-17, 13:22
Medlem
Nationella i Matte 3bc Komvux/ Tyska 1 Uppdrag 3

Hej!

Jag ska snart skriva Nationella i matte 3bc på Komvux, Jag vet att några av er har säkert redan gjort den. Jag säger direkt så här, ni behöver inte ge mig frågorna och svar ( bara om ni känner för det ), men det vad jag verkligen behöver är några tips på vad kommer på provet alltså vad jag ska fokusera mest på ( har lite svårt för matte därför vill jag inte slösa tid på onödiga saker som inte kommer på provet). Sen behöver jag också hjälp med Tyska steg 1 uppdrag 3. Här hade jag behövt också lite hjälp, jag kan lite Tyska, hade kunnat översätta menningar i uppgiften själv MEN jag e riktig kass på grammatik och vill inte få dålig betyg ( Fick A på första och andra uppdraget).

Tack i förhand!
Citera
2015-05-18, 09:07
Medlem
Nån som har läst kemi2,fysik 1&2 på gymnasiue nivå? PMa sånnafall , finns en slant att tjäna!
Citera
2015-05-18, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alasas
Nån som har läst kemi2,fysik 1&2 på gymnasiue nivå? PMa sånnafall , finns en slant att tjäna!
Vad ska du betala för? Om du behöver ha t ex Kemi 2 för att komma in på det programmet du vill behöver du ha kunskapen. Rekommenderar därför att du gör ditt yttersta för att banka in allt.
Citera
2015-05-21, 17:10
Medlem
Hojajas avatar
Hej! Har läst naturkunskap A och B på gymnasiet och tittar nu på en utbildning som har krav på Kemi 2/B, Biologi 2/B samt Fysik 1/A. Jag funderar på om jag ska söka komvux och i så fall; behöver jag läsa Kemi 1 och Biologi 1 innan jag hoppar på B-kurserna eller kan jag tillgodoräkna mig dem i och med att jag läst NkB?
Citera
2015-05-21, 20:12
Medlem
Andersson93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hojaja
Hej! Har läst naturkunskap A och B på gymnasiet och tittar nu på en utbildning som har krav på Kemi 2/B, Biologi 2/B samt Fysik 1/A. Jag funderar på om jag ska söka komvux och i så fall; behöver jag läsa Kemi 1 och Biologi 1 innan jag hoppar på B-kurserna eller kan jag tillgodoräkna mig dem i och med att jag läst NkB?
Ta inte mig som en säker källa men jag skulle knappast tro det. Jag har också läst Nk A/B men det är inte det samma som Kemi A/B och Biologi A/B.

Någon får gärna rätta mig.
Citera
2015-05-22, 11:22
Medlem
Dimaks avatar
Fick idag ett telefonsamtal från en kvinna från folkhögskolan, Hon sa att jag har missat skickat in papper på två ressesioner från två personer , alltså lärare eller arbetsgivare, Men jag har ingen kontakt men mina gamla lärare eller arbetsgivare förutom en, och vet ikke riktigt hur jag ska lösa det men den sista, går det att lägga det på min far och säga att han är lärare och han låtsas osv?
Citera
2015-05-26, 00:07
Medlem
RobotEds avatar
Kan jag plugga detta på Komvux med ett jobb?

Hej!

Jag är en kille som precis fyllt 20 år. Direkt efter gymnasiet valde jag att göra GMU och fick en heltidsanställning. Har nu jobbat där ett tag och funderar på att plugga upp lite ämnen jag inte klarade under sista året i gymnasiet.

Svenska 3 - 100p
Matematik 4c - 100p
Fysik 2 - 100p
Programmering - 100p
Gymnasiearbetet

Jag var trött på skolan och ville göra något annat. Hatade min skola och mina kamrater och allt sög. Men nu vill jag ta igen det lite vid sidan om jobbet och jag undrar:

Finns det möjlighet att plugga på distans?
Kan man läsa komvux utan att gå på lektioner och bara göra uppgifter eller finns det kvällstider man får offra?
Jag jobbar ju som sagt rätt jobbiga och ojämna tider med tanke på mitt yrke. Någon som är insatt?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in