2009-06-15, 12:30
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
På rak arm så skulle jag säga att nära 30% av min gymnasieklass läste upp betyg på komvux. De hade då snitt runt 17-19 och vill upp ännu högre.

Det är förbannat vanligt att man går och läser upp redan höga betyg.

Tycker visserligen att det sedan självklart bör prioriteras då det finns ett begränsat antal platser. Komvux skall först och främst vara till för dem som inte har godkänt i olika ämnen. De som redan har högskoletillbehörighet får hamna på reservplats, längre ned ju bättre befintliga betyg de har.
Citera
2009-06-15, 12:43
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Tycker visserligen att det sedan självklart bör prioriteras då det finns ett begränsat antal platser. Komvux skall först och främst vara till för dem som inte har godkänt i olika ämnen. De som redan har högskoletillbehörighet får hamna på reservplats, längre ned ju bättre befintliga betyg de har.

Jo det kan man ju tycka. Fast om sanningen ska fram ser jag inte varför man ska vara tillåten att _läsa_ om hela kursen för att dra en klyscha skattebetalarnas pengar bara för att man vill få överbetyg i skiten.

Då är det bättre att man har möjlighet att gå dit och skriva tentamen. Helt rimligt enligt mig.
Citera
2009-06-15, 12:45
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Tramsigt. Jag tror att det är en försvinnande del som läser upp sina ämnen trots att de har högskoletillhörighet. Jag tror dessutom att man i det långa loppet tjänar mer på att låta de personerna göra det, då bra utbildade människor är mer lönsamma för samhället än tvärtom.

Det man borde göra för att spara in pengar är att minska lön och förmåner för våra verklighetsfrånvända politiker.

Det tror du? Ja, det gar ju hand i hand med att storstadsregionerna inforde de regler som nu foreslas redan for flera ar sedan och att man delar upp betygskvoterna vid hogskoleantagning.

Eller?
Citera
2009-06-15, 12:56
Medlem
Shifflets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Jo det kan man ju tycka. Fast om sanningen ska fram ser jag inte varför man ska vara tillåten att _läsa_ om hela kursen för att dra en klyscha skattebetalarnas pengar bara för att man vill få överbetyg i skiten.

Då är det bättre att man har möjlighet att gå dit och skriva tentamen. Helt rimligt enligt mig.

Problemet som folk har med detta verkar helt enkelt vara att det idag är jävligt soft med komvux. Man kan läsa en kurs i taget och förr eller senare så har man fått dom betyg man vill ha, dessutom har man fått pengar för det. Lite av ett saft & bullkalas där är alla får köra i sin egen takt helt enkelt.

Nu har någon sagt stopp och vill att folk ska börja ansvara lite mer för sin egen utbildning, därav upprörd stämning på aftonbladets hemsida. Rätta mig gärna där jag har fel..
Citera
2009-06-15, 15:10
Medlem
Percy06s avatar
Sen ska man inte försumma antalet människor som läser på komvux eftersom det är slappt och lättare än att jobba eller plugga på riktigt. Hade varit kul att se statistik på hur många som läst på komvux och sedan söker till högskolan. Skulle tippa på 50% ungefär.
Citera
2009-06-15, 15:15
Medlem
laymedowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Percy06
Sen ska man inte försumma antalet människor som läser på komvux eftersom det är slappt och lättare än att jobba eller plugga på riktigt. Hade varit kul att se statistik på hur många som läst på komvux och sedan söker till högskolan. Skulle tippa på 50% ungefär.
Fast sen får man ju ha i åtanke att man vill ha ett gymnasiebetyg av olika anledningar. Vissa kompletterar det för att kunna söka fler jobb (de flesta jobb kräver ju trots allt minst gymnasieutbildning) medan andra för att kunna söka vidare. Ytterligare andra för att ha något att göra medan de försöker komma på vad de vill bli
Citera
2009-06-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laymedown
Fast sen får man ju ha i åtanke att man vill ha ett gymnasiebetyg av olika anledningar. Vissa kompletterar det för att kunna söka fler jobb (de flesta jobb kräver ju trots allt minst gymnasieutbildning) medan andra för att kunna söka vidare. Ytterligare andra för att ha något att göra medan de försöker komma på vad de vill bli
Precis. Och när Komvux försvinner så kommer de som vill läsa upp betygen få betala för sin utbildning hos privata aktörer. Det medför att de som bara "vill ha något att göra" inte kommer läsa upp sina betyg.

Jag tycker det är jättebra!
Citera
2009-06-15, 15:25
Medlem
laymedowns avatar
Jag är inte så påläst på det här, men jag tänkte på en sak, kommer man kunna läsa, låt oss säga, 2-3 ämnen på komvux som man behöver för vidare högskolestudier? Kurser man inte läst på gymnasiet, syftar jag på.

Exempelvis behöver jag biologi a+b för en linje jag har kikat på. Kommer det vara möjligt att ta det på komvux för någon som aldrig haft biologi på gymnasienivå?
Citera
2009-06-15, 15:26
Medlem
laymedowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilloo
Precis. Och när Komvux försvinner så kommer de som vill läsa upp betygen få betala för sin utbildning hos privata aktörer. Det medför att de som bara "vill ha något att göra" inte kommer läsa upp sina betyg.

Jag tycker det är jättebra!
Ja, det kan jag hålla med om, man kan lika gärna kosta på sig en resa/ta ett extrajobb/whatever istället för att läsa på komvux bara för nöjes skull. Dom platserna är nog mer behövda av andra.
Citera
2009-06-15, 15:38
Medlem
4Arsenals avatar
Någon som vet var den där Björklund bor så jag kan gå dit o "läxa upp honom". För han kommer att förstöra min framtid om den här lagen blir till verklighet eftersom jag inte då kommer kunna läsa på komvux vilket kommer att leda att jag inte kommer in till utbildningen jag vill läsa.

Och kommer jag inte in i utbildningen så kommer jag få något jävla skitjobb, om ens det. Jag kommer sedan säkert bli varslad efter ett tag och sedan leva på soc eller nåt skit. Så nej du kommer inte spara in pengar på det här, inte långsiktigt iallafall.
Citera
2009-06-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Arsenal
Någon som vet var den där Björklund bor så jag kan gå dit o "läxa upp honom". För han kommer att förstöra min framtid om den här lagen blir till verklighet eftersom jag inte då kommer kunna läsa på komvux vilket kommer att leda att jag inte kommer in till utbildningen jag vill läsa.

Och kommer jag inte in i utbildningen så kommer jag få något jävla skitjobb, om ens det. Jag kommer sedan säkert bli varslad efter ett tag och sedan leva på soc eller nåt skit. Så nej du kommer inte spara in pengar på det här, inte långsiktigt iallafall.
Antar att du ännu går på gymnasiet. Gör då prövningar redan nu, ā 500 kr/st.
Fördelaktigt med reglerna nu och även med de efter 2010.
Citera
2009-06-15, 16:14
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laymedown
Jag är inte så påläst på det här, men jag tänkte på en sak, kommer man kunna läsa, låt oss säga, 2-3 ämnen på komvux som man behöver för vidare högskolestudier? Kurser man inte läst på gymnasiet, syftar jag på.
Ja. För kurser som du inte läst eller som du är underkänd i blir det ingen skillnad. Hörde Jan Björklund själv förklara det för en liten stund sedan.

Ett litet tillägg:
Citat:
Exempelvis behöver jag biologi a+b för en linje jag har kikat på. Kommer det vara möjligt att ta det på komvux för någon som aldrig haft biologi på gymnasienivå?
Det är för att det skall finnas plats och resurser åt just dig som inte har läst en speciell kurs som de vill ändra reglerna. Istället för att någon som vill in på läkarlinjen skall få 10 extra försök att höja sina vg till mvg så skall du som inte läst kursen få platsen.

Komvux skall alltså i framtiden fungera som det borde fungera redan idag.
Senast redigerad av sverker11 2009-06-15 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in