2013-01-21, 01:47
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanCat
Struntprat.

Det kostar 500 kr per kurs du tentar (gör en prövning i), inte att läsa kurserna som elev. Om man får läsa som elev när man har en sådan bristfällig grund som TS har är en annan femma.

Citat:
Ursprungligen postat av hailol
fel, fel, delvis rätt.

Har man ett godkänt betyg i ett ämne så kostar det 500kr och det är då en prövning som görs. Datum är satta för dessa prövningar av Komvux. Ej lärarledd och studiematerial köper du själv.

Det TS letar efter kostar ingenting och möjlighet till lärarledda undervisningar finns (om du inte vill ha distans). Väljer du att göra det på det normala, lärarledda sättet så är det precis som i skolan.
Väljer du distans så kan vissa tentor för några kurser göras via nätet, men de flesta kräver att man är på plats. Matte, SV och Engelska har iaf skriftliga nationella. Matten har NP och muntling examination, vet inte om SV och Eng har muntlig examination. Naturämnena Biologi B och Kemi A+B har även labb som ska göras på plats.
Är inte helt hundra på hur alla ämnen är när det kommer till tentor / examination, men det är bara att kolla runt på olika Komvux så får du reda på hur det fungerar!

Själv så gick jag Sam-programmet i gymnasiet men ska läsa upp alla naturämnen för universitetsbehörighet.

Lycka till!
Man kan således endast skriva prövningen såvida man redan har ett IG (gymnasialt)? Då är jag tillrättavisad. Jag tyckte det kändes som en trivialitet, och trodde att man kunde göra en prövning oavsett tidigare erfarenhet.
edit: Fast det jag skrev om prövningen är dock fullständigt korrekt, det kanske bara inte lämpades för TS, vilket jag ursäktar mig för.
Senast redigerad av krigsbarn 2013-01-21 kl. 01:52.
Citera
2013-01-23, 15:13
Medlem
Komvux/Folkhögskola/Yrkeshögkola - Hjälp mig.

Är 31 år och har ingen gymnasiekompetens.

Iom dom nya reglerna så kan jag inte räkna med mina gamla godkända ämnen från 99-2001.
Just nu jobbar jag i ett familjeföretag där jag helt klart har tid att kunna studera samtidigt på jobbet.

Jag känner att jag har tre alternativ.

-Läsa upp ett helt gymnasieprogram på Komvux, ca 120 veckor för fulltid.
-Höra med en Folkhögskola hur länge jag skulle behöva plugga en Allmän kurs. Dock blir det inte lika fritt och jag är tveksam om jag kan jobba samtidigt då eftersom vad jag förstår så blir det mer lektionstid.
-Yrkeshögskola. Här blir det mer att jag måste välja ett specifikt jobb att läsa till. Frågan är hur lätt det är att komma in dessutom.

Jag har ingen direkt idé vad jag exakt vill göra i framtiden. Socialt arbete, socionom, beetendevetare eller liknande lockar lite.

Just nu lutar det åt Komvux då jag känner att jag har fler möjligheter i framtiden för högskola eller annat.
I alla tre fallen kommer jag skriva högskoleprovet för att samtidigt kunna söka till högskola via det + reell kompetens som det kallas. (När man har arbetslivserfarenhet men ingen gymnasieexamen.)

Har någon lite input att komma med? Någon som varit i samma läge eller en mer allmän rekommendation till vilken utbildning som skulle löna sig i längden. Behöver egentligen ingen snabb fix. Jag har jobb några år till.
Citera
2013-01-23, 18:59
Medlem
Babben87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rozbert
Är 31 år och har ingen gymnasiekompetens.

Iom dom nya reglerna så kan jag inte räkna med mina gamla godkända ämnen från 99-2001.
Just nu jobbar jag i ett familjeföretag där jag helt klart har tid att kunna studera samtidigt på jobbet.

Jag känner att jag har tre alternativ.

-Läsa upp ett helt gymnasieprogram på Komvux, ca 120 veckor för fulltid.
-Höra med en Folkhögskola hur länge jag skulle behöva plugga en Allmän kurs. Dock blir det inte lika fritt och jag är tveksam om jag kan jobba samtidigt då eftersom vad jag förstår så blir det mer lektionstid.
-Yrkeshögskola. Här blir det mer att jag måste välja ett specifikt jobb att läsa till. Frågan är hur lätt det är att komma in dessutom.

Jag har ingen direkt idé vad jag exakt vill göra i framtiden. Socialt arbete, socionom, beetendevetare eller liknande lockar lite.

Just nu lutar det åt Komvux då jag känner att jag har fler möjligheter i framtiden för högskola eller annat.
I alla tre fallen kommer jag skriva högskoleprovet för att samtidigt kunna söka till högskola via det + reell kompetens som det kallas. (När man har arbetslivserfarenhet men ingen gymnasieexamen.)

Har någon lite input att komma med? Någon som varit i samma läge eller en mer allmän rekommendation till vilken utbildning som skulle löna sig i längden. Behöver egentligen ingen snabb fix. Jag har jobb några år till.
Komvux är väl bäst för dig sålänge det inte kommer krocka med ditt arbete. Du borde besöka din kommunala hemsida och titta på vuxenutbildning och där lär det finnas information om studievägledare du kan ta ett snack med. De är till för att guida dig. Personligen skulle jag inte klara av att arbeta och plugga samtidigt utan bli klar så snabbt som möjligt istället med studierna eftersom du ändå är 31 år. Jag vet ju inte hur mycket tid du kan lägga på plugget men att läsa klart gymnasiet är inget man gör på några månader direkt. 2350 poäng ska du ha för att kunna söka vidare i BII-gruppen men du kan även söka på Högskoleprov+reell kompetens(KANSKE, hör med högskola i framtiden om det). Jag vet inte om du kommer ha möjlighet att hamna i BI med din gymnasiekompetens eftersom du studerat gymnasiet lite innan, hör med din studievägledare om det.
Citera
2013-01-30, 01:06
Avslutad
Kostar Komvux Pengar?

Hej!

Jag tänkte börja högskolan till hösten. Dock har jag inte alla grundläggande ämnen som behövs för de programet jag vill gå. Fungerar det ändå om man får bra på högskoleprovet?

Om man nu skulle behöva plugga upp dessa ämnen. Hur lång tid får man plugga då om man t ex fick IG i Matematik C och kostar det pengar? Står inget på Komvux hemsida. Tack på förhand!
Citera
2013-01-30, 01:13
Medlem
Zphynxs avatar
Pluggade upp mina ämnen förra året via Lernia.
Den enda kostnaden är väll ditt CSN lån om du behöver ett sådant?
Är du under 25 år så har du drygt 2500:- i bidrag och 5500:- eller 6500:- i lån som max.
Är du över 25 vänder du bara på siffrorna, typ 5500:- i bidrag och 2500:- i lån.

Bästa tipset är väll att ringa dom och kolla?
Citera
2013-01-30, 01:16
Medlem
strategasiats avatar
Du måste ha särskild behörighet i ämnena men du behöver nödvändigtvis inte uppfylla 2350 gymnasiepoäng, om du vill plugga upp ett ämne så är det helt upp till dig hur lång tid det tar, du kan plugga kostnadsfritt på Komvux eller NTI-distans.
Citera
2013-01-30, 01:46
Medlem
Hej!
Numera kan du inte läsa upp Matematik C i KomVux. Endast Matematik 1,2,3 osv. Du kan göra prövning vilket kostar 500kr per ämne.
Citera
2013-01-30, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Hej!
Numera kan du inte läsa upp Matematik C i KomVux. Endast Matematik 1,2,3 osv.
Matte 3a(?)/b/c motsvarar MaC, så jo, du kan läsa upp Matte C på Komvux, kursen har bara ett annat namn.
Har du IG eller inget betyg i ämnet så kostar det inget och du kan få lärarledd undervisning (material står du för själv).
Prövning görs endast om du har G(eller högre) i ämnet eller om du känner att du kan tenta av utan att gå en hel kurs, DÅ kostar det 500kr.
Citera
2013-01-30, 12:38
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailol
Matte 3a(?)/b/c motsvarar MaC, så jo, du kan läsa upp Matte C på Komvux, kursen har bara ett annat namn.
Har du IG eller inget betyg i ämnet så kostar det inget och du kan få lärarledd undervisning (material står du för själv).
Prövning görs endast om du har G(eller högre) i ämnet eller om du känner att du kan tenta av utan att gå en hel kurs, DÅ kostar det 500kr.
3a finns inte. Endast 3b= samhäll och 3c= naturvetenskap/teknik.
Ska man läsa matte 4 så behöver man matte 3c. Komvux har överbelastat med klasser som läser 3c denna terminen och det kommer bli kaos i nästa när många ska söka Ma 4. Det är ingenjörsfebern som råder i hela landet.
Citera
2013-01-30, 22:38
Medlem
Akut: Kontot är låst för inloggning på NTI-komvux

Tänkte logga in för att ansöka om att plugga upp Matte B inför kursen i Mars. Skrev in lösenordet som den inte ville ta, testade med 5 andra kombinationer och tillslut så låste kontot sig...utan att överhuvudtaget varna mig för att kontot blir låst om man försöker för många gånger.

Har försökt att logga in med mobilt-ID och det står låst också. Är det helt kört för mig att komma in på kursen i mars eller har ni någon metod för att logga in? Får annars hoppas man kan ringa dom imorgon och se om dom kan lösa det här...
Citera
2013-01-31, 00:04
Medlem
pluggar du andra ämnen där?
med tanke på att du har ett lösen ord?

eller har du pluggat där innan?
och har uppehåll nu, men vill söka till mars?
isåfall har dom "avaktiverat" ditt konto.
ring dom. eller så pratar du med syon i din kommun.
har för mig att inte förens syon skickar in ansökan från dig, som ditt konto kan låsas upp mig
Citera
2013-01-31, 00:05
Medlem
låsas upp igen. skulle där stå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här