2011-05-13, 00:19
  #1441
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Hej jag behöver läsa Fysik B och matte D men eftersom man måste läsa 350 poäng för att få csn och behålla rätten till a-kassan, så måste jag läsa något mer. Det jag tänkte var att läsa Fy B och Ma D och sen en kurs i musik-improvisation mot universitetet. Var någon kvällskurs som var på 7.5 hp. Om jag tänkt rätt borde det motsvara 350 poäng men jag är dock osäker på om man får göra så ? Någon som gjort så och kompletterat. Inte för jag behöver det utan mest bara för att läsa 100% och jag tycker musik är kul. Kan annars läsa nån kurs i biologi och data eller nått men allt är på distans och jag tror inte det skulle passa mig.

Snabba svar om det får krävas för sista dagen är 15 maj på söndag .



Ett gott råd i all välmening:

Gå en grundläggande kurs i svenska, och lär dig skriva.
Citera
2011-05-13, 00:55
  #1442
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Ett gott råd i all välmening:

Gå en grundläggande kurs i svenska, och lär dig skriva.


Jag har redan läst svenska så högt det går blir tyvärr inte bättre.
Citera
2011-05-13, 06:16
  #1443
Medlem
DemonDucks avatar
Jag har heltid på universitetet och 25 procent på komvux den här terminen. CSN har givit mig studiemedel för fem veckor på gymnasienivå och femton på eftergymnasial nivå, vilket känns bra eftersom jag då sparar lite på de eftergymnasiala veckorna.

Det enda krångliga var att jag var tvungen att åka till båda skolornas expeditioner med en studieförsäkran i pappersform och få den underskriven medan "alla andra" kunde sköta det på nätet som vanligt.

Edit: Är du förresten säker på att 350 poäng räcker för heltid? Jag tror det är minst 400/termin som är heltid på komvux. Ma D och Fy B blir 250 poäng, dvs lite mer än halvtid. Då får du nog antingen lägga till 15 hp eller 7,5 hp samt en liten gymnasiekurs. Företagsekonomi A kanske? Den är på 50 poäng och inte särskilt svår.
__________________
Senast redigerad av DemonDuck 2011-05-13 kl. 06:20.
Citera
2011-05-13, 13:59
  #1444
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemonDuck
Jag har heltid på universitetet och 25 procent på komvux den här terminen. CSN har givit mig studiemedel för fem veckor på gymnasienivå och femton på eftergymnasial nivå, vilket känns bra eftersom jag då sparar lite på de eftergymnasiala veckorna.

Det enda krångliga var att jag var tvungen att åka till båda skolornas expeditioner med en studieförsäkran i pappersform och få den underskriven medan "alla andra" kunde sköta det på nätet som vanligt.

Edit: Är du förresten säker på att 350 poäng räcker för heltid? Jag tror det är minst 400/termin som är heltid på komvux. Ma D och Fy B blir 250 poäng, dvs lite mer än halvtid. Då får du nog antingen lägga till 15 hp eller 7,5 hp samt en liten gymnasiekurs. Företagsekonomi A kanske? Den är på 50 poäng och inte särskilt svår.

Jag förstod det som att det skulle vara en kortare termin på hösten och då läser man 50 p mindre. Men de e nog säkrast jag frågar det också då.
Citera
2011-05-17, 07:59
  #1445
Medlem
danluns avatar
Frågor angående Komvux

Hejsan, håller på att gå avsluta mina kurser i gymnasiet och har nu insett att jag har alldeles för dåliga betyg.

Kommer att gå ut med mer än 10% IG och har förstått att det resulterar i ett samlat betygsdokument (har inga streck). Och har därefter ställt in mig på Komvux.

Är dock lite oklart hur det fungerar pga mina kurser.

Om jag förstår det rätt så kommer man kunna komplettera kurser man inte klarat, därefter sänks % IG. Nu är det så att jag har IG i kurser som Design osv, måste jag läsa exakt samma kurser på Komvux eller kan jag läsa något helt annat för poängens skull? Alltså, måste jag ens läsa de kurser jag fått IG i eller kan jag välja något jag tycker är roligare och är bättre på?

Hur många poäng måste jag läsa på Komvux för att få studiemedel?

Har hört att man ska kunna läsa upp kurser på folkhögskola också, hur fungerar det?

Tack
Citera
2011-05-17, 08:12
  #1446
Medlem
Grazpops avatar
Sitter i samma båt som dig. Du kan tenta upp ämnen som du har Ig i på komvux. Så om du har något Ig i ett svårare ämne föreslår jag att du säger upp kursen och läser upp tex, historia A, B.

När du går komvux kommer dom att säga dina 2500p till 2350.
Så ditt idrotts betyg och estetisk verksamhet kommer att försvinna .
Citera
2011-05-17, 08:52
  #1447
Medlem
danluns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grazpop
Sitter i samma båt som dig. Du kan tenta upp ämnen som du har Ig i på komvux. Så om du har något Ig i ett svårare ämne föreslår jag att du säger upp kursen och läser upp tex, historia A, B.

När du går komvux kommer dom att säga dina 2500p till 2350.
Så ditt idrotts betyg och estetisk verksamhet kommer att försvinna .

Tack för svaret!

Har dock redan IG i Idrott och Hälsa, betyder detta att jag måste lägga till ytterligare kurser för att nå 2500 poäng dvs Högskolebehörighet?
Citera
2011-05-17, 11:14
  #1448
Medlem
pappa-statens avatar
Du behöver 2350 poäng, varav minst 2250 godkända.

Estetisk verksamhet samt idrott får inte räknas med.
Citera
2011-05-17, 14:17
  #1449
Medlem
danluns avatar
Har sett att det finns datordesign osv på Komvux (distans) kan man välja olika distanskurser från olika skolor eller hur går det till?

Jag är väldigt förvirrad ang. detta, då jag helst skippar att läsa upp vissa ämnen och istället byter ut dem.
Citera
2011-05-17, 16:17
  #1450
Medlem
rafs avatar
Komvux frågor

Hejsan!

Läser upp 4 komvux ämnen nu , och är klar den 31 maj. Verkar som jag failar Matte b och behöver eve göra ett omprov, när måste kompletteringarna vara inskickade till Studera / vhs ? Har nämligen sökt Högskola i höst och behöver mitt matte b !!!!!! ???
Citera
2011-05-17, 16:22
  #1451
Medlem
TiniZs avatar
Kommer inte in på civilekonom, komvux istället?

Hallå, hallå! Jag vet, ännu en komvuxtråd men saken är den att jag har sökt igenom ett antal komvuxtrådar, men trots detta inte fått svar på min fråga och ingen direkt tråd som jag kan bumpa heller.

Det är såhär att jag har sökt till civilekonom till hösten, lite över allt i Sverige. Även jurist och psykolog ligger i sökningarna och mina betyg, inkl. meritpoäng, ser ut såhär:

Civilekonom: 19.0
Jurist: 20.5
Psykolog. 20.0

Vi kan alltså snabbt konstatera att jag inte kommer in vare sig på civilekonom (någonstans i Sverige, möjligen Umeå eller Örebro, men dit har jag faktiskt ingen lust att flytta, i alla fall inte i ÅR)

Då kommer nästa förslag att läsa på Komvux, och där slutar min kunskap. Min sammanlagda meritpoäng på civilekonom är alltså 1.0 poäng. Jag har inte läst något språk till steg 3, inte engelska C. Om jag då hoppar på de två kurserna på komvux, höjer jag mitt meritpoäng med 1 poäng, vilket ger mig 20.0 till civilekonom. Läser jag även Matte D (vilket jag tvekar på, eftersom jag inte är ett direkt mattehuvud när det gäller svårare kurser. Ma C är mitt enda G) höjs det med ytterliggare 0.5, och jag har 20.5. Man får ju också räkna med att jag söker med 20.5 i BII, eftersom jag kompletterar upp lite betyg.

Borde detta räcka ändå? Ska jag plugga upp andra betyg också, från VG till MVG? Hur funkar det i och med att jag har 2500p och nu vill läsa 200-300p ytterliggare? Jag har NOLL kunskap om Komvux, så vore bra med lite tips och trix här!

Thnx, anyway!
Citera
2011-05-17, 16:40
  #1452
Medlem
Tonfiskmackas avatar
Tveksamt om du överhuvudtaget har det som krävs för att plugga på högskola, när du inte ens kolla upp en så tydligt utbasunerad sak, som sista kompletteringsdag.

https://www.studera.nu/studera/572.html
Citat:
Ursprungligen postat av Antagning till höstterminen 2011
21 juni(svenska betyg) respektive 5 juli(utländska betyg): Sista kompletteringsdag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in