Hej,
Ska läsa in gymnasiet på Komvux och undrar hur jag borde lägga upp studierna för att få en bra högskoleförberedande examen med strategiskt väl valda ämnesbetyg.
Detta gäller tydligen för högskoleförberedande examen på Komvux:
Citat:
Ursprungligen postat av Förordning (2011:1108) om vuxenutbildning
15 § Gymnasieexamen i form av högskoleförberedande examen inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå ska utfärdas för den som har betyg på utbildning som omfattar 2 400 gymnasiepoäng, varav godkända betyg i 2 250 gymnasiepoäng som innefattar betyg på
1. svenska eller svenska som andraspråk kurserna 1, 2 och 3,
2. engelska kurserna 5 och 6,
3. matematik kursen 1 b eller 1 c, och
4. gymnasiearbetet.
En sådan gymnasieexamen som avses i första stycket ska även, utöver det som framgår av första stycket 1–4, innefatta betyg på en eller flera kurser i historia, samhällskunskap, religionskunskap och naturkunskap samt i förekommande fall matematik i den omfattning som framgår av bilaga 3 till skollagen (2010:800) när det gäller det högskoleförberedande program i gymnasieskolan som utbildningen huvudsakligen motsvarar. Betyg på kurser i naturkunskap får ersättas med betyg på kurser i biologi, fysik och kemi. Övriga betyg som ingår i en sådan examen ska till övervägande del vara satta på andra kurser som får ingå i ett och samma nationella högskoleförberedande program i gymnasieskolan. Förordning (2012:107).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20111108.htm
Hur borde jag lägga upp det? Ska jag läsa in det lägsta som krävs för en högskoleförberedande examen bara och då bara läsa de obligatoriska kurserna i samhällskunskap, religion, naturkunskap och historia eller finns det några fördelar med att läsa 1a1 samt 1a2 alt. 1b och 2 i de ämnena?
Ingår högre kurser i de gymnasiegemensamma ämnena i någon särskild behörighet?
Vet inte riktigt vad jag vill läsa på högskolan sen men hade tänkt läsa in gymnasiet som en samhällskunskapskurs ungefär.
Undrar särskilt om naturkunskap, ifall jag skulle vilja läsa något naturvetenskapligt på högskola.
Står ju att betyg i naturkunskap kan bytas ut mot betyg i biologi, fysik och kemi. Är det en bra väg att gå om man inte vet vad man vill utbilda sig till? Är det mycket jobbigare kurser än naturkunskapen?
Kanske skulle läsa naturkunskap 1a1 i alla fall. Den är bara på 50 poäng, och sen kan jag välja hur jag vill göra med biologi, fysik och kemi. Kommer ju ändå behöva läsa kurser ta poäng utöver de obligatoriska kurserna. Vad tror ni om den varianten?
Frågan är alltså om jag borde läsa mer än de nödvändiga kurserna i de gymnasiegemensamma ämnena samhällskunskap, religion, naturkunskap och historia samt huruvida jag borde byte ut naturkunskapen mot biologi, fysik och kemi.
Ger det någon fördel när man ska söka till högskola sen, eller är det mer specifika ämnen som fysik och kemi istället för naturkunskap 1b osv som gäller när det krävs särskild behörighet?
//Kassunfyren