2012-07-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeDaPsyke
Jag vet redan vad det är för uppgifter
dock är min andra uppgift (klar med första) att programmera i C++

Programmera vad exakt? Så avancerade grejer är det ju inte, finns mycket nybörjarguider i c++ som räcker gott och väl, teorin man behöver kunna är ju inte så avancerad heller så hade jag vart du hade jag sparat in på boken
Citera
2012-07-10, 17:48
Medlem
MikeDaPsykes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoorroo4
Programmera vad exakt? Så avancerade grejer är det ju inte, finns mycket nybörjarguider i c++ som räcker gott och väl, teorin man behöver kunna är ju inte så avancerad heller så hade jag vart du hade jag sparat in på boken

ska göra detta
https://www.flashback.org/t1912907

ska försöka ge mig på det av den hjälpa jag har fått änsålänge så får hålla tummarna
Citera
2012-07-11, 02:29
Medlem
Kassunfyrs avatar
Hur välja ämnen på komvux för högskoleförberedande examen?

Hej,

Ska läsa in gymnasiet på Komvux och undrar hur jag borde lägga upp studierna för att få en bra högskoleförberedande examen med strategiskt väl valda ämnesbetyg.

Detta gäller tydligen för högskoleförberedande examen på Komvux:

Citat:
Ursprungligen postat av Förordning (2011:1108) om vuxenutbildning
15 § Gymnasieexamen i form av högskoleförberedande examen inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå ska utfärdas för den som har betyg på utbildning som omfattar 2 400 gymnasiepoäng, varav godkända betyg i 2 250 gymnasiepoäng som innefattar betyg på
1. svenska eller svenska som andraspråk kurserna 1, 2 och 3,
2. engelska kurserna 5 och 6,
3. matematik kursen 1 b eller 1 c, och
4. gymnasiearbetet.
En sådan gymnasieexamen som avses i första stycket ska även, utöver det som framgår av första stycket 1–4, innefatta betyg på en eller flera kurser i historia, samhällskunskap, religionskunskap och naturkunskap samt i förekommande fall matematik i den omfattning som framgår av bilaga 3 till skollagen (2010:800) när det gäller det högskoleförberedande program i gymnasieskolan som utbildningen huvudsakligen motsvarar. Betyg på kurser i naturkunskap får ersättas med betyg på kurser i biologi, fysik och kemi. Övriga betyg som ingår i en sådan examen ska till övervägande del vara satta på andra kurser som får ingå i ett och samma nationella högskoleförberedande program i gymnasieskolan. Förordning (2012:107).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20111108.htm

Hur borde jag lägga upp det? Ska jag läsa in det lägsta som krävs för en högskoleförberedande examen bara och då bara läsa de obligatoriska kurserna i samhällskunskap, religion, naturkunskap och historia eller finns det några fördelar med att läsa 1a1 samt 1a2 alt. 1b och 2 i de ämnena?

Ingår högre kurser i de gymnasiegemensamma ämnena i någon särskild behörighet?

Vet inte riktigt vad jag vill läsa på högskolan sen men hade tänkt läsa in gymnasiet som en samhällskunskapskurs ungefär.

Undrar särskilt om naturkunskap, ifall jag skulle vilja läsa något naturvetenskapligt på högskola.

Står ju att betyg i naturkunskap kan bytas ut mot betyg i biologi, fysik och kemi. Är det en bra väg att gå om man inte vet vad man vill utbilda sig till? Är det mycket jobbigare kurser än naturkunskapen?
Kanske skulle läsa naturkunskap 1a1 i alla fall. Den är bara på 50 poäng, och sen kan jag välja hur jag vill göra med biologi, fysik och kemi. Kommer ju ändå behöva läsa kurser ta poäng utöver de obligatoriska kurserna. Vad tror ni om den varianten?

Frågan är alltså om jag borde läsa mer än de nödvändiga kurserna i de gymnasiegemensamma ämnena samhällskunskap, religion, naturkunskap och historia samt huruvida jag borde byte ut naturkunskapen mot biologi, fysik och kemi.
Ger det någon fördel när man ska söka till högskola sen, eller är det mer specifika ämnen som fysik och kemi istället för naturkunskap 1b osv som gäller när det krävs särskild behörighet?

//Kassunfyren
Senast redigerad av Kassunfyr 2012-07-11 kl. 03:22.
Citera
2012-07-11, 13:10
Medlem
lighten-ups avatar
Om man är tillräckligt gammal så kan man läsa in s.k. grundläggande behörighet (vilket brukar bara vara grundämnena) för att kunna läsa på högskola. Sedan får man göra högskoleprovet och söka med det resultatet.

Om utbildningen man vill läsa kräver vissa kurser så måste man även läsa dem.
Citera
2012-07-11, 13:55
Medlem
Kassunfyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Om man är tillräckligt gammal så kan man läsa in s.k. grundläggande behörighet (vilket brukar bara vara grundämnena) för att kunna läsa på högskola. Sedan får man göra högskoleprovet och söka med det resultatet.

Om utbildningen man vill läsa kräver vissa kurser så måste man även läsa dem.
Verkar inte som att jag omfattas av de bestämmelserna.

Som jag tolkar VUX2012 så ska jag läsa för en högskoleförberedande gymnasieexamen på samma sätt som man gör på gymnasiet, jag kan alltså inte välja och vraka bland kurser bara jag läser kärnämnena.

"Övriga betyg som ingår i en sådan examen ska till övervägande del vara satta på andra kurser som får ingå i ett och samma nationella högskoleförberedande program i gymnasieskolan. Förordning (2012:107)."

Då vet jag ju vilka kurser jag kan välja mellan om jag vill läsa en samhällsvetenskapligt programinriktning för att få en högskoleförberedande gymnasieexamen.

Frågan är hur jag ska göra med naturkunskapen. Läsa samhälls-naturkunskapen 1b, den lägsta obligatoriska kursen 1a1 som är det lägsta kravet och som yrkesinriktade program läser eller läsa kemi, fysik och biologi var och en för sig och på den vägen uppnå kraven på naturkunskap. Är det mycket jobbigare kurser eller vore det värt det?
Senast redigerad av Kassunfyr 2012-07-11 kl. 13:58.
Citera
2012-07-11, 15:03
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassunfyr
Frågan är hur jag ska göra med naturkunskapen. Läsa samhälls-naturkunskapen 1b, den lägsta obligatoriska kursen 1a1 som är det lägsta kravet och som yrkesinriktade program läser eller läsa kemi, fysik och biologi var och en för sig och på den vägen uppnå kraven på naturkunskap. Är det mycket jobbigare kurser eller vore det värt det?

Det är jobbigare att läsa de tre kurserna, ja. Om de krävs för behörighet till den utbildning du vill läsa så kanske du borde läsa dem på komvux (istället för att läsa dem senare på ett tekniskt-naturvetenskapligt basår på högskola/universitet).
Citera
2012-07-12, 01:28
Medlem
Kassunfyrs avatar
*bort*
Senast redigerad av Kassunfyr 2012-07-12 kl. 02:01.
Citera
2012-07-13, 21:41
Medlem
Komvux räkna poäng

Hej,

Kom inte på högskolan i år och vill därför läsa på komvux: Dock förstår jag inte hur man räknar ut de poäng som man har läst på komvux.

Om vi säger att jag läser 7 kurser och varje kurs är på 100 poäng och får minst godkänd så innebär det att jag får 7000 poäng. (100 poäng x 10 = 1000 x 7 = 7000)

Ska man sedan dela 7000 genom 2500 vilket då blir 2,8? (7000/2500)

Jag fick fullständigt gymnasiebetyg och fick 15,6 i snitt.

Ska man då sedan plussa på 2,8 som man fick från komvux på sitt gamla slutbetyg 15,6. Det innebär att jag då skulle konkurrera med 18,4 i kvotgrupp 2 nästa år? Eller gjorde jag fel?

Lite rörigt kanske men vill gärna få ett bra svar så jag kan börja planera lite inför hösten.

Tacksam för svar.
Citera
2012-07-13, 21:51
Medlem
Kaixs avatar
Du skriver relativt rörigt. Eller så är det jag som inte förstår?

Här är en bra sida där du kan räkna ihop ditt totala snitt på ett enkelt sätt. http://www.studentum.se/Raekna_ut_ditt_snittbetyg__d4766.html

Lycka till!
Citera
2012-07-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Du skriver relativt rörigt. Eller så är det jag som inte förstår?

Här är en bra sida där du kan räkna ihop ditt totala snitt på ett enkelt sätt. http://www.studentum.se/Raekna_ut_ditt_snittbetyg__d4766.html

Lycka till!

Jo det är lite rörigt jag vet, har suttit för länge vid datorn. I alla fall så vet jag redan mitt snitt från gymnasiet men vill veta hur man räknar sitt nya snitt när man har läst kurser på komvux.

Man hamnar ju i kvotgrupp 2 med sitt nya snitt när man har gått på komvux och vill veta hur man räknar ut sitt nya snitt från komvux.

Ska man då plussa på sitt nya snitt från komvux på sitt gymnasiebetyg och således konkurrera i kvotgrupp 2.

Hoppas det vart lite tydligare nu.
Citera
2012-07-13, 22:08
Medlem
Jyckees avatar
Nej det fungerar inte på det sättet du räknar. Räkna alla betyg tillsammans och dela på det totala antalet poäng du läst. Eftersom du kommer ha läst mer än 2500 poäng så ska du inte dela på 2500.
Du kan inte heller addera ett genomsnitt med ett annat eftersom det ju är ett genomsnitt du räknar ut.
Om du bara får G på dom kurserna du läser på komvux så kommer du sänka ditt nuvarande snitt.

Edit: Man använder alltså inget speciellt sätt för att räkna ut snittet från komvux. Du räknar allt tillsammans på precis samma sätt som du gjorde när du räknade ut ditt snitt från gymnasiet
Senast redigerad av Jyckee 2012-07-13 kl. 22:11.
Citera
2012-07-13, 22:11
Medlem
Mister-Cs avatar
Ditt snitt i komvux räknar du exakt som ditt snitt är från gymnasiet, det är väl så det är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in