2012-05-23, 13:35
Medlem
så om jag pluggar upp 1 ig på komvux kommer jag för alla framtid att söka in med kompleterings-gruppen?? man måste väll iallafall kunna välja vilket? svårt att tro att det skulle vara så.
Citera
2012-05-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBackground
så om jag pluggar upp 1 ig på komvux kommer jag för alla framtid att söka in med kompleterings-gruppen?? man måste väll iallafall kunna välja vilket? svårt att tro att det skulle vara så.

Du har aldrig något att förlora på att läsa upp ett betyg. Du söker alltid i BÅDA kvoterna, vilket ökar dina chanser att komma in
Citera
2012-05-23, 15:40
Medlem
bra, då kan jag alltså söka in till en utbildnings genom fyra sätt. betyg, kompleterade betyg, HP och högskolepoäng?

edit: och alla 4 samtidigt?
Citera
2012-05-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBackground
bra, då kan jag alltså söka in till en utbildnings genom fyra sätt. betyg, kompleterade betyg, HP och högskolepoäng?

edit: och alla 4 samtidigt?

inte högskolepoäng....

Betyg, komplimenterade betyg, HP, (och ev. folkhögskolegrupp)
Citera
2012-05-23, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henke-p
inte högskolepoäng....

Betyg, komplimenterade betyg, HP, (och ev. folkhögskolegrupp)

Grundnivå

Till utbildningar på grundnivå vid Göteborgs universitet används följande urvalsgrunder:

Gymnasiebetyg utan kompletteringar
Gymnasiebetyg med kompletteringar
Utländska gymnasiebetyg
Studieomdöme från folkhögskola
Resultat från högskoleprovet
Antal högskolepoäng, upp till maximalt 225 hp
Antal högskolepoäng inom visst/vissa ämnen, upp till maximalt 225 hp
Alternativt urval till exempel särskilda prov, intervjuer eller yrkeslivserfarenhet

det jag undrade var om man kan söka in genom de två första samtidigt och det fick jag svar på
Citera
2012-05-25, 12:40
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmeja101
Jag är ganska så säker på att det inte finns något tak för höjning. Har du motivationen samt tiden kan du höja dig till 20.0.

Kan man höja sitt meritvärde till 20.0(teoretiskt sett) genom att på komvux läsa kurser som man inte gjorde på gymnasiet?

T.ex läste jag varken matte, svenska eller engelska längre än B-nivån och skulle nu vilja läsa C-kurserna i dessa ämnen(och fler kurser därtill) och få MVG eller VG(eller vad jag nu får med dagens betygssystem). Kan jag göra detta med dessa kurser och en massa andra kurser och till slut(teoretiskt sett) komma upp till 19-20 i meritvärde? Är intresserad av både prövningar och att läsa kurserna.

Kommer inte ihåg hur det funkar... Men när man sökte från grundskolan till gymnasiet så räknades väl bara ens bästa betyg? Om man läst 20 olika ämnen så fick man väl bara poäng av de 16 bästa eller vad det var? Funkar det i princip likadant när man söker från gymnasiet till högskola? Eller måste jag äta bajs resten av mitt liv för att jag inte orkade plugga i gymnasiet?
Citera
2012-05-25, 12:51
Medlem
comoncomons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Förhoppningsvis få som har gått på komvux här, men jag ställer frågan i alla fall:

Låt säga att mitt meritvärde ligger på 16,0 idag. Hur mycket tror ni att jag skulle kunna höja det på ett år, genom att läsa nya kurser på komvux, göra prövningar av gamla kurser, osv?

Vissa kurser ger tydligen extra meritpoäng också, beroende på vilken utbildning man söker.

Beror på helt å hållet hur flitig du är och hur mycket du väljer att plugga ihjäl dig.
Citera
2012-05-25, 13:41
Medlem
Aenims avatar
Om jag vore du skulle jag satsa på högskoleprovet. Plugga ordkunskap som fan så kan du spika den delen, och sen tränar du på att läsa snabbt och effektivt. De delarna är relativt lätta att öva på. Matematiken kan vara lite svårare att förbereda sig på, men med tanke på ditt gymnasiesnitt så borde det inte vara något större problem. Tror lätt att du skulle kunna få 1.5-1.6 om du bara övar ordentligt innan, och med det kommer du in på det mesta som har ca 19-20 som lägsta antagna på gymnasiekvoten.
Citera
2012-05-29, 14:28
Medlem
Alegis avatar
Gällande komvux!

Hej!

Kommer med all säkerhet inte komma in på universitetet detta år då jag inte hinner komplettera med det som krävs (har kommit in dock på kursen som behövs) så jag tänkte att jag under tiden studerar andra kurser för att höja mitt betyg något.

Någon som kan rekommendera kurser på komvux som är lätta att få VG/MVG i? Det spelar egentligen ingen roll vad det är då jag har allt jag behöver ifall jag klarar sommarkursen.

Har till nästa höst att plugga kurser så behöver lite fler VG/MVG för att höja chanserna lite.

Tacksam för svar!
Citera
2012-05-29, 14:34
Medlem
Bellees avatar
Beror ju på vad du är bra på men för att va säkrare så kan du ju ta svenska c t.ex. och kolla med folk om nån har gamla uppgifter de har fått vg/mvg på så är det ju typ säkrat
Citera
2012-05-29, 15:39
Medlem
blond1ess avatar
Administration A och B var sjukt enkla för mig, 2h arbete i veckan och MVG kom som ett brev på posten
Citera
2012-05-29, 15:53
Medlem
Alegis avatar
Ett problem är att de kurser jag valt på vuxenutbildning stockholm är att det står "Hittade inga kurstillfällen för aktuell kurs." Och då har jag ändå valt nästa möjliga kurstillfälle samt valt de vanligaste komvux skolorna i stockholm.

Vad kan vara fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in