2011-09-03, 00:20
Medlem
Renatuss avatar
9
Citat:
Ursprungligen postat av Arrow53
Hej!

Jo, jag skall börja på komvux i okt. Där skall jag läsa Ma C och förmodligen Fysik A. Jag skall läsa dem lite distans och lite mer vid skolan. Nu undrar jag hur socialt är det på komvux och hur är människorna där? Är de flesta gamla?

Studerar själv på komvux (i Stockholm) just nu & har nydligen påbörjat tredje terminen i handelsprogrammet.
Kan tillägga att jag studerar heltid på distans, så behöver endast befinna mig i skolan när jag träffar läraren vilket inte är särskilt ofta

Rent socialt av det lilla jag har sett från skolan verkar de flesta eleverna sitta för sig själva nedsjunkna vid sin dator & se allmänt trötta ut.

Ålder på de studerande 20~40 till största del tjejjer. minst 80 % invandrare
Citera
2011-09-03, 00:29
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
jaha. Då skall jag nog inte köra Ma C på distans med tanke på att jag har svårast för matten

Skulle kört på flex då om jag var du. Du kan i princip då sitta hela dagen med lärare mer eller mindre ostört. Men fråga dem först så kan de nog rekommendera vad som är bäst för dig.
Citera
2011-09-03, 00:31
Medlem
ExecutiveForces avatar
Du kommer få en skön tid på alla sätt. Har bara positivt att säga efter 3 år på komvux i slutet av 90-talet.
Citera
2011-09-03, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Skulle kört på flex då om jag var du. Du kan i princip då sitta hela dagen med lärare mer eller mindre ostört. Men fråga dem först så kan de nog rekommendera vad som är bäst för dig.
jo men det är lite tråkigt när man inte har någon klasskamrat att räkna med eller prata. Sedan kan jag tycka att det är rätt så tråkigt att vara hemma och studera när jag kan göra det vid skolan och få mer hjälp.
Citera
2011-09-03, 15:38
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
jo men det är lite tråkigt när man inte har någon klasskamrat att räkna med eller prata. Sedan kan jag tycka att det är rätt så tråkigt att vara hemma och studera när jag kan göra det vid skolan och få mer hjälp.

Sant, man får helt enkelt väga det sociala mot vad som fungerar bäst för en.
Citera
2011-09-03, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Sant, man får helt enkelt väga det sociala mot vad som fungerar bäst för en.
jag menar jag har inga problem att gå i skola och få hjälp även om lärarna måste ha tid att hjälpa alla människor. Det ger en skön känsla av att man är tbx i skolan
Citera
2011-09-05, 15:58
Medlem
Börja om gymnasiet eller komvux?

För att dra allt i korta drag så skulle jag ha gått ut gymnasiet nu i år, men reste bort hela andra terminen i ettan. och I andra året hade jag sabbats år där jag jobbade lite då och då i ett café tränade väldigt mycket, reste igen till canada för andra gången samma år. Jag kom då tillbaks I April, sedan jobbade jag i en liten i en liten matbutik rästen av året till sommaren. Under sommaren tänkte jag väldigt mycket på vad jag ville göra i mitt liv och jag saknade verkligen plugget och ångrade mig ganska grovt.

Jag tänkte då på att gå komvux ett tag men sedan bestämde jag mig för att börja om gymnasiet på en linje där jag gillar något. Jag valde gymnasiet för den enkla anledningen att gymnasiet är inte bara plugg utan det är också en upplevelse på ett sätt, har många bra minnen från min korta gymnasieår. Jag har inte haft något problem med att plugga, utan det var brist på motivation och så kände jag mig jävligt skoltrött, och det blev så att jag började gå mindre och mindre i skolan, men när jag var där så jobbade jag riktigt grymt.

Nu är det så att jag är reserv överallt där jag har sökt vilket är 3 olika skolor än så länge, och har börjat tänka på att jag kanske ska vända mig till komvux nu när det är så tidigt in i terminen. Jag har dock ingen erfarenhet av komvux. Vet att det finns program på komvux och enstaka kurser, som man klarar i några (månader?) istället för att gå flera år? Just nu vill jag bara börja plugga så jag får en gymnasiebehörighet så att jag senare kan plugga vidare i något universitet.

:jag skrev av mig från min skola innan jag reste bort, så jag har inge gått i skola i två och ett halvt år: skulle vara skönt och få seriösa svar utan att bli kritiserad gjort är gjort och en tidsmaskin har än inte blivit uppfunnen.
Senast redigerad av xyphz 2011-09-05 kl. 16:02.
Citera
2011-09-05, 16:11
Medlem
Du får börja på komvux när du har fyllt 20 år, din besrkvining tyder på att du snarare är 17-19 år så det är ingen möjlighet. Titta över folkhögskola istället, där kan du ta din behörighet på ett år om du har läst två på gymnasiet innan (tolkningsfråga i ditt fall antar jag...).
Citera
2011-09-05, 16:14
Medlem
killen30s avatar
Du kan läsa upp ämnen som ger dig behörighet, ofta läser du i fortare tempo på komvux. Men hur lång tid det tar beror på hur många ämnen du måste läsa upp för att få dina fulla gymnasiepoäng och högskolebehörighet, för det är väll dit du vill sen kan tänka. Gå till en studievägledare med dina betyg du har så hjälper denna dig.
Citera
2011-09-05, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
Du får börja på komvux när du har fyllt 20 år, din besrkvining tyder på att du snarare är 17-19 år så det är ingen möjlighet. Titta över folkhögskola istället, där kan du ta din behörighet på ett år om du har läst två på gymnasiet innan (tolkningsfråga i ditt fall antar jag...).

jag är 19 år, jag har inte läst två år på gymnasiet men har inte folkhögskolan några andra vägar/val eller så? att jag kanske går ngt längre än alla andra eller så vet inte riktigt.. dom kanske har 3 åriga program som I gymnasiet? Känns bara som om jag måste få gjort något fort, terminen tickar i väg har ju redan gått 2-3 veckor? vill inte komma efter.
Senast redigerad av xyphz 2011-09-05 kl. 16:26.
Citera
2011-09-05, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killen30
Du kan läsa upp ämnen som ger dig behörighet, ofta läser du i fortare tempo på komvux. Men hur lång tid det tar beror på hur många ämnen du måste läsa upp för att få dina fulla gymnasiepoäng och högskolebehörighet, för det är väll dit du vill sen kan tänka. Gå till en studievägledare med dina betyg du har så hjälper denna dig.

Mina betyg I gymnasiet är ju skrutt, Har Svenska A Engelska A, Svensk A, Naturkunskap A, Jag har inte gått klart de andra ämnena därför fick jag inte fullt betyg även fast lärarna tyckte jag skulle få det, och så var jag inte på matten så de e ju IG.

Jag vill läsa upp så mina ämnen så jag kommer in på ett bra universitet där det är seriösa/bra lärare där jag kan läsa vidare för att sedan bli något i livet. Men en sak i Taget, ska börja med att läsa upp så jag får någon form av behörighet. Ska snacka med någon Studievägledare, men ska jag bara liksom gå till min skola där jag skrev av mig för 2 och ett halv år sen?
Senast redigerad av xyphz 2011-09-05 kl. 16:29.
Citera
2011-09-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyphz
jag är 19 år, jag har inte läst två år på gymnasiet men har inte folkhögskolan några andra vägar/val eller så? att jag kanske går ngt längre än alla andra eller så vet inte riktigt.. dom kanske har 3 åriga program som I gymnasiet? Känns bara som om jag måste få gjort något fort, terminen tickar i väg har ju redan gått 2-3 veckor? vill inte komma efter.

Jo, det har dem. Du kan istället läsa två år och får sedan högskolebehörighet och ett omdöme (1-4) som du kan söka till universitet på. Men det är att rekommendera att du tar högskoleprovet om du vill söka vidare då folkhögskoleplatserna inte brukar vara många, men ja. Det är väl en senare fråga helt enkelt.

Om du vill läsa den vanliga vägen så är det gymnasiet som gäller då du som sagt inte är 20 år än. Komvux och prövningar där är helt enkelt inte något alternativ än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in