2013-06-03, 22:31
Medlem
Aimberts avatar
Rubrik ändrad. /Moderator
Citera
2013-06-05, 16:29
Medlem
Estranged62s avatar
Hej. har en fundering.. har större tiden i mitt liv tampats med depression osv men har studerat komvux med start i jan detta år... allt har gått fint fram till precis före påsk ungefär och en ny deppig period har kommit, med väldigt hög frånvaro som följd.
jag har bara meddelat läraren jag ska ha dom dagar jag varit borta och inte sjukanmält mig till skola eller f-kassa. så alla lärare jag har vet om min sjukdom, så jag har gjort de flesta uppgifter hemma ist.

så till min fråga.. hur ser CSN på detta när det bli skolavslutning nu snart.. kommer jag få återkrav då alla papper kommer in om min frånvaro?

jag läser Religion B= Z i betyg, Svenska B=IG troligtvis, Samhälls A=1 jävla uppgift ifrån G, Natur A=G, Psykologi A och B=Z.

Z betyder att läraren skrivit att jag får fortsätta till hösten med ämnet.
Citera
2013-06-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wasdrf
jag kommer att gå ut med ig i matte d och e men eftersom jag inte tänker plugga direkt efter gymnasiet gör det inte så mycket.

Men nästa år finns inte de gamla kurserna kvar utan det är matte 1-5

kommer matte d motsvara matte 4 och matte e motsvara matte 5?
Nej Ma 4 mostvarar Ma D och E, Ma 5 är en fördjupningskurs som ex matematik breddning.
Citera
2013-06-17, 13:33
Medlem
Räknas överlappande kurser med som poäng? (Gymnasie/komvux)

Hej!

Tänkte bara kolla om nån har nån koll på hur överlappande kurser tex

Matte B som det hette förut och Matte 2 som det heter nu, båda har ungefärligt samma innehåll,
Matte C och Matte 3, ja ni förstår!

Räknas poängen ihop matte b + matte 2 eller endast det bästa betyget i kursen?

Tack på förhand!
Citera
2013-06-19, 13:07
Medlem
Soulsurfers avatar
Fick nyss ett väldigt tråkigt och frustrerande besked. Jag vet inte vad jag ska säga..

Min SYV säger nu att jag måste läsa kurser enligt ett program. Naturkunskap valde jag såklart, men i programmets kurser finns inte alla kurser som jag har läst med. Tre kurser fanns inte med, 250p. Så jag har alltså läst 250p helt i onödan. Detta enbart på grund av att ingen någonsin har sagt åt mig att man måste läsa enligt ett visst program på komvux. Jag trodde man kunde välja fritt så länge man läser de grundläggande ämnena, men tydligen hade jag fel.. Är osäker på om det jag fick höra verkligen stämmer?

Stämmer verkligen detta är det någon som vet om man verkligen måste läsa enligt ett program på komvux och om endast kurserna som ingår i det programmet räknas med i ens snittbetyg? Vet inte vad jag ska säga riktigt. Är arg, har förlorat motivationen tillfälligt och är sur..

Jag har alltså köpt kurslitteratur för över 2000:-, lagt drygt ett halvår på kurserna och först nu säger SYV att jag måste läsa enligt ett visst program och då de tre kurserna som jag har läst inte finns med i programmet som man tydligen måste följa. Ingen har någonsin sagt åt mig att jag måste välja ett specifikt program att läsa kurser efter.

De tre kurserna som inte platsar in kommer det inte räknas in i mitt snitt enligt SYV. Jag fick en distanskurs beviljad förra terminen. Kämpade och fick A i kursen. Nu räknas inte kursen med.. va fan?! Jag vet inte vad jag ska säga.. Varför beviljade han mig en distanskurs om han visste att kursen inte skulle räknas in i mitt snitt? Tror inte att han visste om att man var tvungen att läsa enligt ett program, då han bad om ursäkt. Stämmer verkligen detta? Det låter absurt i mina öron. Jag har svårt att acceptera detta. Jag har alltså gått upp tidiga mornar, pluggat som fan, köpt dyr kurslitteratur, helt i onödan (nej, kunskapen räknas inte, man läser kurserna för att bli klar. Jag är ju redan tre år efter och vill nu ta igen mina förlorade gymnasieår så att jag kan flytta hemifrån och påbörja högre studier).

Vad hade ni gjort i min situation? Ska jag bara acceptera det som har hänt och försöka gå vidare, eller ska jag förklara det och försöka få tillbaka det jag har lagt ut på kurslitteraturen i alla fall? Tiden kan jag ju inte få tillbaka tyvärr som är det viktigaste, men pengarna skulle kanske kunna gå? 2000:- är i alla fall mycket pengar för mig utan någon direkt inkomst, jag skulle spara dessa pengar på all den litteratur som jag nu behöver köpa på mig för att kunna läsa in dessa 250p extra. Vad tycker ni jag skall göra och vad hade ni gjort? Det känns otroligt tungt och tråkigt måste jag säga.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-06-19 kl. 13:09.
Citera
2013-06-19, 14:30
Medlem
Alanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Fick nyss ett väldigt tråkigt och frustrerande besked. Jag vet inte vad jag ska säga..

Min SYV säger nu att jag måste läsa kurser enligt ett program. Naturkunskap valde jag såklart, men i programmets kurser finns inte alla kurser som jag har läst med. Tre kurser fanns inte med, 250p. Så jag har alltså läst 250p helt i onödan. Detta enbart på grund av att ingen någonsin har sagt åt mig att man måste läsa enligt ett visst program på komvux. Jag trodde man kunde välja fritt så länge man läser de grundläggande ämnena, men tydligen hade jag fel.. Är osäker på om det jag fick höra verkligen stämmer?

Stämmer verkligen detta är det någon som vet om man verkligen måste läsa enligt ett program på komvux och om endast kurserna som ingår i det programmet räknas med i ens snittbetyg? Vet inte vad jag ska säga riktigt. Är arg, har förlorat motivationen tillfälligt och är sur..

Jag har alltså köpt kurslitteratur för över 2000:-, lagt drygt ett halvår på kurserna och först nu säger SYV att jag måste läsa enligt ett visst program och då de tre kurserna som jag har läst inte finns med i programmet som man tydligen måste följa. Ingen har någonsin sagt åt mig att jag måste välja ett specifikt program att läsa kurser efter.

De tre kurserna som inte platsar in kommer det inte räknas in i mitt snitt enligt SYV. Jag fick en distanskurs beviljad förra terminen. Kämpade och fick A i kursen. Nu räknas inte kursen med.. va fan?! Jag vet inte vad jag ska säga.. Varför beviljade han mig en distanskurs om han visste att kursen inte skulle räknas in i mitt snitt? Tror inte att han visste om att man var tvungen att läsa enligt ett program, då han bad om ursäkt. Stämmer verkligen detta? Det låter absurt i mina öron. Jag har svårt att acceptera detta. Jag har alltså gått upp tidiga mornar, pluggat som fan, köpt dyr kurslitteratur, helt i onödan (nej, kunskapen räknas inte, man läser kurserna för att bli klar. Jag är ju redan tre år efter och vill nu ta igen mina förlorade gymnasieår så att jag kan flytta hemifrån och påbörja högre studier).

Vad hade ni gjort i min situation? Ska jag bara acceptera det som har hänt och försöka gå vidare, eller ska jag förklara det och försöka få tillbaka det jag har lagt ut på kurslitteraturen i alla fall? Tiden kan jag ju inte få tillbaka tyvärr som är det viktigaste, men pengarna skulle kanske kunna gå? 2000:- är i alla fall mycket pengar för mig utan någon direkt inkomst, jag skulle spara dessa pengar på all den litteratur som jag nu behöver köpa på mig för att kunna läsa in dessa 250p extra. Vad tycker ni jag skall göra och vad hade ni gjort? Det känns otroligt tungt och tråkigt måste jag säga.

Tycker att det där låter väldigt konstigt. Har precis läst klart på vuxenutbildningen själv och jag varken behövde eller har läst efter något speciellt program. Jag valde de kurser som jag själv ville läsa, det var inga problem. Fick hem slutbetyget idag och alla betyg räknas in i mitt snitt på antagning.se. Hade jag varit du så hade jag tagit kontakt med en annan studievägledare.
Citera
2013-06-19, 21:33
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Tycker att det där låter väldigt konstigt. Har precis läst klart på vuxenutbildningen själv och jag varken behövde eller har läst efter något speciellt program. Jag valde de kurser som jag själv ville läsa, det var inga problem. Fick hem slutbetyget idag och alla betyg räknas in i mitt snitt på antagning.se. Hade jag varit du så hade jag tagit kontakt med en annan studievägledare.
Instämmer Jag fick typ en chock när han sa det (visade dock det inte). Han sa att detta var nytt för det nya systemet. Om jag hade läst enligt det gamla systemet hade jag inte behövt läsa något specifikt program, men nu måste jag det då jag har läst kurser enligt det nya systemet. Det är sjukt förvirrande. Förstår inte hur kan kunde låta det gå så lång tid gå och dessutom bevilja mig kurser utan att säga "stop, den där kursen kommer inte räknas in, du får ta en annan istället.". Men han visste nog inte att det var så, det var säkert så. Jag som trodde att jag hade rätt bra koll på saker och ting fick mig ett rejält uppvaknande. Vet fortfarande inte om det jag fick höra stämmer (har inte lyckats få fram den informationen, dvs om man är tvungen att läsa kurser på komvux enligt ett visst program och att kurser utanför detta program inte räknas med i ens betygssnitt).

Frågar här om någon vet, har ingen annan jag kan fråga direkt. Jag har skickat iväg frågan till Skolverket..vill verkligen veta vad som riktigt. Vet inte vad jag ska göra. Det känns lönlöst att försöka få tillbaka pengar för kurslitteraturen. Vad ska man göra?
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-06-19 kl. 21:40.
Citera
2013-06-27, 01:54
Medlem
Kommit in på komvux, men måste flytta till annan kommun i sommar ?! :O

Hej.. Jag har ställt till det lite för mig..

Jag sökte in på komvux i min hemort vid mina föräldrar. Och har kommit in på skolan
Men nu under sommaren så har jag blivit tvungen att flytta ut på grund av lite interna skäl.

Är det möjligt att jag bara kan byta skola till den nya kommunen? Eller hur hanterar jag det?
Har dessutom önskningar om att lägga till en kurs..Kan man lösa sådant också eller? Är det bara upp från skola till skola att avgöra om det finns plats och sånt eller?

Finns det risk för att jag inte ens får gå skola till hösten?!
Citera
2013-06-27, 14:02
Medlem
Kriterier för att komma in på komvux

Jag ska om någon dag söka till komvux och lernia och undrar hur mina chanser är att jag kommer in. Följande beskriver min situation och är en grov sammanfattning på vad jag skrivit i mitt personliga brev till vuxenutbildningen.

- Jag är snart 19 år gammal så jag är under 20
- Jag går på försörjningsstöd. Jag har läst på "familjeliv" att man tillåts studera på komvux om man går på försörjningsstöd.
- Jag har Ungbo.
- Jag har svårt att få arbete. Jag har sökt nästan 100 arbete och bara fått en intervju.
- Jag är medlem i arbetsförmedlingen. I sin ansökan till komvux bör man skicka med ett intyg att man är medlem i arbetsförmedlingen om det förhåller sig så.
- Jag har och har haft psykiska problem vilket bl a fått mig agera aggressivt mot ungar i min egen ålder eller några år yngre.
- Jag har lättare att kommunicera med äldre människor.
- Jag har gått till vuxenpsykiatrin för att få hjälp. Jag har fått en tid i augusti för att genomgå en noggrann undersökning.
- Jag har gjort 4 kurser varav 3st är av mvg-kvalitet. 2 kurser ändrade jag från ig till mvg genom att göra prövningar.

Som ni kan se har jag inget roligt liv men vad tror ni? Kan jag komma in på komvux eller lernia och fullgöra mitt gymnasiebetyg?
Citera
2013-06-27, 14:15
Medlem
JapanKinas avatar
Komvux bedöms om jag inte missminner mig på kommunalnivå, alltså skiljer sig reglerna beroende på vilken kommun du är bosatt. (Rätta mig om jag har fel)

Ovanstående historik torde rimligen ge dig möjligheten att studera upp dina betyg på Komvux. Har mycket svårt att se att din ansökan inte skulle beviljas. Skulle eventuellt vara din ålder som är något ung och de kan eventuellt hävda att du ska återgå till gymnasiet om du endast saknar ett sista läsår eller dylikt.

Har du ett så kallat samlat betygsdokument?
Citera
2013-06-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Har du ett så kallat samlat betygsdokument?
När jag gick i gymnasiet gjorde jag klart 3 kurser på 1,5 år varav en av kurserna var estetiskverksamhet som inte längre finns och därför inte gills. Ett halvt år efter jag slutat gjorde jag prövningar på 2 kurser vilket jag också klarade av. Så totalt har jag gjort klart 4 kurser.
Citera
2013-06-27, 19:11
Medlem
varmochgosigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
När jag gick i gymnasiet gjorde jag klart 3 kurser på 1,5 år varav en av kurserna var estetiskverksamhet som inte längre finns och därför inte gills. Ett halvt år efter jag slutat gjorde jag prövningar på 2 kurser vilket jag också klarade av. Så totalt har jag gjort klart 4 kurser.

Gills inte estetisk verksamhet? Jag har det i mitt betygsdokument. Tog studenten för en månad sen.
Jag antar att det är iochmed betygsreformen men tycker ändå att det låter konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in