Citat:
Ursprungligen postat av xyphz
När du menar en utbildning på gymnasienivå så menar du de ordinarie ämnena man har, men har dom också så man går typ linje som ex: typ media eller så eller kan man välja till kurser filosofi o samhälle etc..? (i folkhögskolan)
Alltså, folkhögskolor är inte så reglerade som övriga skolformer så dom lägger upp det där lite som dom vill kan man väl säga

. Väldigt fritt också när man väl är där... Du måste läsa två år och få med minst kärnämnena tror jag (kan ha ändrats nu med reformer etc inom gymnasieskolan) och sen är det upp till skolan och dig vad du gör på resten. Ibland är det upplagt med enbart kurser från gymnasieskolan, andra ggr kan man få gå deltid på ngn av skolans övriga linjer. Dessa hmm.. Ja, lite allt möjligt. Där jag läste fanns det textil, fiske, konst, teater och matlagning. Alltså studenter som läste enbart detta på heltid. Men som sagt, det varierar väldigt och är något du får ta lokalt. Utan börja googla och kontakta dem så löser sig allt sånt sen. Det är väl rätt bråttom om du vill kunna hoppa på ngt denna terminen...
Förresten, Despise66 har rätt i teorin om att man kan gå komvux om man är under 20 år. Då är det gymnasieskolan som får pröjsa dock och det är upp till dem att godkänna det... SÅ ja, det brukar inte vara möjligt i verkligheten i de flesta kommuner. Finns säkert undantag.