2011-09-05, 16:43
  #1681
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
Jo, det har dem. Du kan istället läsa två år och får sedan högskolebehörighet och ett omdöme (1-4) som du kan söka till universitet på. Men det är att rekommendera att du tar högskoleprovet om du vill söka vidare då folkhögskoleplatserna inte brukar vara många, men ja. Det är väl en senare fråga helt enkelt.

Om du vill läsa den vanliga vägen så är det gymnasiet som gäller då du som sagt inte är 20 år än. Komvux och prövningar där är helt enkelt inte något alternativ än.

Låter både skönt och intensivt att man gör allting i 2 år, det låter som något jag skulle vilja göra. Ska nog ta och ansöka till någon folkhögskola(rätta mig om jag har fel) Sen kan man göra högskoleprovet flera gånger inte för att jag planerar på att faila men en gång för att se var det är ungefär för nivå på det man får sen ge järnet!
Citera
2011-09-05, 16:49
  #1682
Medlem
killen30s avatar
Är du 19 får du inte söka komvux än. Antingen läser du folkhögskola allmänna linjen ger dig behörig till högskola. Då läser du bara ämnen typ matte svenska osv. Eller söker du en gymnasielinje du vill gå innan du fyller 20 år. Eller väntar till du fyllt 20 och söker komvux och pluggar som en tok de ämnen du behöver. Du är ju bara 19 du hinner med lovar.
Citera
2011-09-05, 17:49
  #1683
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyphz
Låter både skönt och intensivt att man gör allting i 2 år, det låter som något jag skulle vilja göra. Ska nog ta och ansöka till någon folkhögskola(rätta mig om jag har fel) Sen kan man göra högskoleprovet flera gånger inte för att jag planerar på att faila men en gång för att se var det är ungefär för nivå på det man får sen ge järnet!

Låter som en plan då! Börja genast kontakta folkhögskolor i ditt närområde eller dit du skulle kunna tänka dig att flytta. De kan fortf ha platser öppna då terminen precis har börjat... Men betänk att det är en utbildning på gymnasienivå och du kommer (tills du fyllt 20, vt kanske eller så det året, kolla upp med CSN!) "bara" få vanliga studiebidraget och ev inackorderingstillägg om du flyttar. Dina föräldrar förblir försörjningsskyldiga under tiden.
Citera
2011-09-05, 18:01
  #1684
Medlem
Despised66s avatar
Klart han får börja komvux om han är under 20..

Finns många som är under 20 på komvux, kontakta ditt förra gymnasie och prata med studievägledaren om att börja på komvux så kommer han/hon hjälpa dig, om du nu tänker börja där!
__________________
Senast redigerad av Despised66 2011-09-05 kl. 18:08.
Citera
2011-09-05, 20:14
  #1685
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
Låter som en plan då! Börja genast kontakta folkhögskolor i ditt närområde eller dit du skulle kunna tänka dig att flytta. De kan fortf ha platser öppna då terminen precis har börjat... Men betänk att det är en utbildning på gymnasienivå och du kommer (tills du fyllt 20, vt kanske eller så det året, kolla upp med CSN!) "bara" få vanliga studiebidraget och ev inackorderingstillägg om du flyttar. Dina föräldrar förblir försörjningsskyldiga under tiden.

När du menar en utbildning på gymnasienivå så menar du de ordinarie ämnena man har, men har dom också så man går typ linje som ex: typ media eller så eller kan man välja till kurser filosofi o samhälle etc..? (i folkhögskolan)
Citera
2011-09-05, 23:27
  #1686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyphz
När du menar en utbildning på gymnasienivå så menar du de ordinarie ämnena man har, men har dom också så man går typ linje som ex: typ media eller så eller kan man välja till kurser filosofi o samhälle etc..? (i folkhögskolan)


Alltså, folkhögskolor är inte så reglerade som övriga skolformer så dom lägger upp det där lite som dom vill kan man väl säga . Väldigt fritt också när man väl är där... Du måste läsa två år och få med minst kärnämnena tror jag (kan ha ändrats nu med reformer etc inom gymnasieskolan) och sen är det upp till skolan och dig vad du gör på resten. Ibland är det upplagt med enbart kurser från gymnasieskolan, andra ggr kan man få gå deltid på ngn av skolans övriga linjer. Dessa hmm.. Ja, lite allt möjligt. Där jag läste fanns det textil, fiske, konst, teater och matlagning. Alltså studenter som läste enbart detta på heltid. Men som sagt, det varierar väldigt och är något du får ta lokalt. Utan börja googla och kontakta dem så löser sig allt sånt sen. Det är väl rätt bråttom om du vill kunna hoppa på ngt denna terminen...

Förresten, Despise66 har rätt i teorin om att man kan gå komvux om man är under 20 år. Då är det gymnasieskolan som får pröjsa dock och det är upp till dem att godkänna det... SÅ ja, det brukar inte vara möjligt i verkligheten i de flesta kommuner. Finns säkert undantag.
Citera
2011-09-06, 20:21
  #1687
Medlem
Matte på komvux

Hinner man plugga matte b och C på 1 år?
Citera
2011-09-06, 20:25
  #1688
Medlem
Cerseis avatar
Jag läste matematik B på Komvux på en termin så det borde väl gå för dig att läsa en kurs/termin. Om skolan erbjuder det såklart..
Citera
2011-09-06, 20:49
  #1689
Medlem
Arzeniks avatar
Tror även att vissa kommuner erbjuder MaB och MaC på samma termin
Citera
2011-09-06, 21:21
  #1690
Medlem
Läste Ma B, C och D under samma termin och blev dessutom klar ett antal veckor innan terminen tog slut. Så ja, att läsa B och C under 1 år är så långt ifrån omöjligt man kan komma.
Citera
2011-09-06, 21:41
  #1691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamojamo
Hinner man plugga matte b och C på 1 år?


Man läser matte b + c på gymnasiet på mindre än 1 år, så om komvux inte är för handikappade så borde du inte ha några problem med det så länge du är "normal begåvad".
Citera
2011-09-07, 05:45
  #1692
Medlem
Bockstensmannens avatar
Funderingar angående Komvux i Göteborg

Hej!
Jag funderar på att byta spår i min utbildning någotsånär, och behöver Kemi A för att komma in där jag tänkt mig i framtiden. Sitter och kollar på komvux hemsida och ser en massa kursstarter nu under hösten, men ingen till våren 2012?

Läser en kurs på GU nu som jag inte vill behöva köra parallellt med komvux. Kommer det komma upp några sökbara kursstarter för 2012? isåfall när? Undrar även lite hur det går till när man studerar på komvux, om man bara ska läsa en kurs som i det här fallet, pågår kursen hela vårterminen? Hur ofta är man "i skolan"?
Ber om ursäkt för eventuella dumma frågor, är helt okunnig när det gäller komvux
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in