Citat:
Ursprungligen postat av StinaX
Alltså det du kan göra är ju 1. att läsa upp betyg i ämnena som du har "dåligt" betyg i och detta innebär att det nya betyget ersätter det gamla i kvot 2 Ht 2010. Du kan också läsa nya ämnen och addera till ditt snitt exempelvis MVG/VG betyg, men observera att dessa inte höjer ditt snitt lika mycket som det gör att läsa upp betygen du har sämre betyg i. Du kommer alltid konkurrera med 14,7 i direktgruppen och med ditt nya förbättrade snitt i kompletteringsgruppen. Föredragningsvis så borde du läsa en del språk, matte och engelska, dessa ger dig ju meritpoäng. Du kan aldrig stryka kurser från ditt slutbetyg utan endast läsa upp dem (konkurrentkomplettera) samt lägga till nya kurser där du har VG/MVG eftersom du redan har ett snitt på 15 så borde du nog satsa på MVG-kurser.
Enda dåliga betyget jag har är i någon El-kurs, Bildkunskap A och Idrott A/B där jag har G och resten är VG/MVG. Att läsa in dessa ämnen känns inte så aktuellt för mig eftersom det är inget jag kommer ha nytt av senare. Engelska A och B har jag redan läst, samma med Svenska A och B och Matte A-D (där har jag MVG eller VG i alla kurser). Vad jag vet tillhandahåller Komvux där jag bor inga språkkurser förutom Svenska A/B och Engelska A/B. Blir väl bara att försöka sätta MVG i de kurser jag läser och hoppas på det bästa sen när jag söker in nästa höst.