2009-10-21, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StinaX
Alltså det du kan göra är ju 1. att läsa upp betyg i ämnena som du har "dåligt" betyg i och detta innebär att det nya betyget ersätter det gamla i kvot 2 Ht 2010. Du kan också läsa nya ämnen och addera till ditt snitt exempelvis MVG/VG betyg, men observera att dessa inte höjer ditt snitt lika mycket som det gör att läsa upp betygen du har sämre betyg i. Du kommer alltid konkurrera med 14,7 i direktgruppen och med ditt nya förbättrade snitt i kompletteringsgruppen. Föredragningsvis så borde du läsa en del språk, matte och engelska, dessa ger dig ju meritpoäng. Du kan aldrig stryka kurser från ditt slutbetyg utan endast läsa upp dem (konkurrentkomplettera) samt lägga till nya kurser där du har VG/MVG eftersom du redan har ett snitt på 15 så borde du nog satsa på MVG-kurser.

Enda dåliga betyget jag har är i någon El-kurs, Bildkunskap A och Idrott A/B där jag har G och resten är VG/MVG. Att läsa in dessa ämnen känns inte så aktuellt för mig eftersom det är inget jag kommer ha nytt av senare. Engelska A och B har jag redan läst, samma med Svenska A och B och Matte A-D (där har jag MVG eller VG i alla kurser). Vad jag vet tillhandahåller Komvux där jag bor inga språkkurser förutom Svenska A/B och Engelska A/B. Blir väl bara att försöka sätta MVG i de kurser jag läser och hoppas på det bästa sen när jag söker in nästa höst.
Citera
2009-10-22, 15:56
Medlem
boba fetts avatar
Det här visar ju vilken röra det svenska betygsystemet är. Studievägledare ger olika besked, ingen verkar veta vad som egentligen gäller och så vidare. Bara för att göra det ännu roligare kan jag bidra med min situation:

Fick reda på av en studievägledare inom komvux att det samlade betygsdokument jag har från gymnasiet som jag gick ut med år 2000 är värt skit. Ingenting. Det är för gammalt. Det går inte att använda de betygen för att göra ett nytt slutbetyg med kompletterande komvuxkurser. Yay.
Citera
2009-10-22, 19:50
Medlem
Sticker in med en fråga här.

Kan man föra över kurser från ett slutbetyg från gymnasiet till ett samlat betygsdokument hos komvux?

På så vis så skulle man ju kunna ta bort alla IG:n, och det ser ju betydligt bättre ut ifall man skulle visa upp det på ex en anställningsintervju
Citera
2009-10-23, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holksson
Sticker in med en fråga här.

Kan man föra över kurser från ett slutbetyg från gymnasiet till ett samlat betygsdokument hos komvux?

På så vis så skulle man ju kunna ta bort alla IG:n, och det ser ju betydligt bättre ut ifall man skulle visa upp det på ex en anställningsintervju

Nä, man kan bara föra över fråm samlat betygsdokument /gymnasiet) till Slutbetyg komvux..
Citera
2009-10-29, 17:05
Medlem
Flexkurs på komvux?

Hej jag har diagnosen ADHD och behöver mycket hjälp för att klara mina studier och nu har jag hört lite om dessa "flexkurser", vad dom innebär mer detaljerat vet jag inte då det inte står något detaljerat på hemsidan.

Så jag vänder mig till er här på FB och helst er med erfarenheter, vad innebär det mer konkret?

Sedan vill jag helst slippa en massa stökiga och lata bråkstakar/ungdomar som bara går där för dom varit lata, finns det mycket sånt drägg inom dessa flexkurser eller vad för sorts personer syns till i flexkurserna?
Citera
2009-10-29, 17:08
Medlem
Phalluss avatar
Det innebär att du själv bestämmer hur kursen ska läggas upp. Du bestämmer till exempel själv när du ska ha prov osv.
Citera
2009-10-29, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phallus
Det innebär att du själv bestämmer hur kursen ska läggas upp. Du bestämmer till exempel själv när du ska ha prov osv.

Låter intressant.
Kan du också ge mig en inblick i vilka sorts personer som går på flexkurserna? Folk med funktionshinder eller lata personer bara?

Vad för sorts funktionshinder brukar folk som går på flexkurser ha?
Citera
2009-10-29, 17:39
Medlem
De erfarenheter jag har av flexkurser är att de kräver mer självdisciplin och/eller studievana av deltagarna eftersom det krävs att man mer moget tar ansvar för sina studier och mer självständigt arbete.

Tyvärr finns det de som väljer att gå på en flexkurs av fel orsaker, som att de har svårt med att passa tider eller tycker det är bra med färre obligatoriska lektioner. Detta ledde till stort manfall under kursens gång och att få tillslut klarade att få godkänt.

Kursupplägget är egentligen avsett för de som arbetar parallellt eller som har svårt att komma till fasta lektionstider men som ändå har god studiemotivation och viss studievana.
Citera
2009-10-29, 17:56
Medlem
Feadogs avatar
Vad jag förstår är flex som ett mellanting mellan vanlig undervisning och distansutb. Det kräver nog således att man tar mer personligt ansvar än den vanliga undervisningen, men inte lika mycket som distanskurserna.
Citera
2009-10-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetFog
De erfarenheter jag har av flexkurser är att de kräver mer självdisciplin och/eller studievana av deltagarna eftersom det krävs att man mer moget tar ansvar för sina studier och mer självständigt arbete.

Tyvärr finns det de som väljer att gå på en flexkurs av fel orsaker, som att de har svårt med att passa tider eller tycker det är bra med färre obligatoriska lektioner. Detta ledde till stort manfall under kursens gång och att få tillslut klarade att få godkänt.

Kursupplägget är egentligen avsett för de som arbetar parallellt eller som har svårt att komma till fasta lektionstider men som ändå har god studiemotivation och viss studievana.

flexkurser är alltså inte till för personer med funktionshinder?
Citera
2009-10-30, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetFog

har samma uppfattning.
den stora fördelen med flexkurser på komvux är att man kan läsa in ämnen när man jobbar utan att gå ifrån för mycket.
det är nästan bara proven som är obligatoriska och man brukar ha flera olika tillfällen för att göra dem.
Citera
2009-10-30, 13:34
Medlem
speedycarlitos avatar
plugga på distans, komvux , nti?

tjenare,

ursäkta om mitt inlägg här kanske är dåligt skrivet, jag är mycket dålig på att formulera mig skriftligt.

anyway,

jag har gått folkhögskola ett år och fick då godkänt i alla kurser förutom matte A

Nu vill jag åtgärda det och eventuellt plugga upp en del ämnen via komvux eller liknande, jag vill då enbart ha distans eftersom jag planerar och åka ut och resa.
så frågeställningen är

Kan jag plugga Matte A på distans via komvux samtidigt som jag pluggar distans ämnen på högskolan?
eller måste jag helt enkelt slösa bort ett år av mitt liv med att enbart plugga matte A och söka csn för det?

Kostar nti utbildningen något?

Vart hittar jag samtliga distansutbildningar på komvux?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in