2011-09-02, 23:18
  #1657
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arzenik
Varierar, har under det året jag gått på komvux träffat alla sorters människor, vissa har jag jättebra kontakt med och vissa är helt offside så att säga. Jag gick också matte C och det var en pina, alla höll sig till själva, det var så osocialt som det bara kan bli.

Jag skulle tippa på att snittåldern på komvux där jag gick på, låg på ca 25.
fan va segt. försökte du inte få kontakt me dessa människor då som höll sig för själva? Ni kunde ha räknat tal tillsamans tex.
Citera
2011-09-02, 23:23
  #1658
Medlem
Arzeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Om man får kapa tråden någorlunda så undrar jag hur man bäst tar kontakt med andra människor på komvux. Är som person aningen introvert så sådant kommer inte särskilt naturligt för mig utan jag måste ta mig i kragen för att jag skall vara pratsam under sådana omständigheter. Finns det någon som har lite tips på hur man enkelt kan socialisera med sin kursare? Tål även att säga att jag kom in senare än andra.

Jag var lite som du när jag började på komvux, ganska reserverad och visste inte alls vad det var för folk som skulle dyka upp. Det blir grupperingar, jag tror aldrig jag har sett någon sitta ensam en hel termin utan folk hittar sin plats ganska snabbt. Sen så beror det lite på vad det är för ämnen du ska läsa, som jag nämnde i ett tidigare inlägg så är det svårare att få kontakt med folk inom naturvetenskapliga ämnen än t ex samhällsvetenskapliga ämnen.

Om du ska läsa flera ämnen så kanske du hittar någon som läser gemensamma kurser? Det var så jag fick kontakt med de kompisar jag har idag.

Vet inte om det hjälper dig, men det är mina erfarenheter. Lycka Till!
Citera
2011-09-02, 23:25
  #1659
Medlem
Divvehs avatar
Har aldrig gått komvux men har några polare som gör det. Dom tycker det är rätt chill!
Inte lika stressigt som gymnasiet, och inte lika tragiskt som högstadiet. Mittemellan typ!
Citera
2011-09-02, 23:30
  #1660
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arzenik
Jag var lite som du när jag började på komvux, ganska reserverad och visste inte alls vad det var för folk som skulle dyka upp. Det blir grupperingar, jag tror aldrig jag har sett någon sitta ensam en hel termin utan folk hittar sin plats ganska snabbt. Sen så beror det lite på vad det är för ämnen du ska läsa, som jag nämnde i ett tidigare inlägg så är det svårare att få kontakt med folk inom naturvetenskapliga ämnen än t ex samhällsvetenskapliga ämnen.

Om du ska läsa flera ämnen så kanske du hittar någon som läser gemensamma kurser? Det var så jag fick kontakt med de kompisar jag har idag.

Vet inte om det hjälper dig, men det är mina erfarenheter. Lycka Till!

Läser främst samhällsvetenskapliga "flum"-kurser så det borde inte egentligen vara något större problem att vara social gentemot mina klasskamrater, särskilt då jag ofta är med och diskuterar de olika sakerna som tas fram av lärarna. Känns bara så konstigt att, under de korta rasterna försöka "bryta sig in" i ett samtal mellan andra personer eller att börja tala med en fellow "ensamsittare". Är detta ens socialt acceptabelt?
Är vanligtvis en person som väntar tills folk början talar med mig, vilket inte har fungerat särskilt bra innan och vill därför försöka bryta det beteendet.
Citera
2011-09-02, 23:31
  #1661
Medlem
Arzeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrow53
fan va segt. försökte du inte få kontakt me dessa människor då som höll sig för själva? Ni kunde ha räknat tal tillsamans tex.

Det var min plan med, men det var en rätt stel klass och fick aldrig något tillfälle att lära känna någon, men det är en fördel om man hittar någon att räkna med !
Citera
2011-09-02, 23:33
  #1662
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arzenik
Det var min plan med, men det var en rätt stel klass och fick aldrig något tillfälle att lära känna någon, men det är en fördel om man hittar någon att räkna med !
segt. Hoppas jag har bättre tur! Det måste väl alltid finnas någon som fungerar haha. Men hur fungerar det med distans kombinerat med normallektioner på skolan?
Citera
2011-09-02, 23:36
  #1663
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrow53
segt. Hoppas jag har bättre tur! Det måste väl alltid finnas någon som fungerar haha. Men hur fungerar det med distans kombinerat med normallektioner på skolan?

Det lär ju vara socialare på vanlig matte och fysik i jämförelse med flex och distans då det där inte finns några tider för lektion.
Citera
2011-09-02, 23:36
  #1664
Medlem
Arzeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Läser främst samhällsvetenskapliga "flum"-kurser så det borde inte egentligen vara något större problem att vara social gentemot mina klasskamrater, särskilt då jag ofta är med och diskuterar de olika sakerna som tas fram av lärarna. Känns bara så konstigt att, under de korta rasterna försöka "bryta sig in" i ett samtal mellan andra personer eller att börja tala med en fellow "ensamsittare". Är detta ens socialt acceptabelt?
Är vanligtvis en person som väntar tills folk början talar med mig, vilket inte har fungerat särskilt bra innan och vill därför försöka bryta det beteendet.

Jag upplevde även att de som satt ihop under lektionstid spenderade rasterna ihop. Tro mig, du kommer att hitta en likasinnad att umgås med
Citera
2011-09-02, 23:46
  #1665
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Det lär ju vara socialare på vanlig matte och fysik i jämförelse med flex och distans då det där inte finns några tider för lektion.
men man kan väl planera in sin egen studietakt alltså kombinera distans med vanliga lektioner i skolan?
Citera
2011-09-02, 23:55
  #1666
Medlem
Anklagares avatar
På flex har du ju tillgång till lärare hela dagen ja, menar mer att det inte betyder att du stöter på samma folk hela tiden. Tror nog även att de som är där oftast är det för att fokusera på själva pluggandet. Vet dock inte egentligen utan detta är enbart spekulationer från min sida.
Citera
2011-09-03, 00:04
  #1667
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
På flex har du ju tillgång till lärare hela dagen ja, menar mer att det inte betyder att du stöter på samma folk hela tiden. Tror nog även att de som är där oftast är det för att fokusera på själva pluggandet. Vet dock inte egentligen utan detta är enbart spekulationer från min sida.
jaha. Då skall jag nog inte köra Ma C på distans med tanke på att jag har svårast för matten
Citera
2011-09-03, 00:07
  #1668
Bannlyst
kan man även fråga: man kan väl läsa till en kurs på 1 termin, va? eller mindre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in