2007-10-30, 11:38
Medlem
Nej, jag tror inte att det är SYO-konsulenten på ditt gamla ungdomsgymasie du skall snacka med, utan du skall nog isf prata med studievägledaren på komvux i din kommun.
Citera
2007-10-30, 11:53
Medlem
jumpcuts avatar
Jag pluggar på distans via http://www.nti.se

Funkar hur bra som helst. Däremot skulle jag kunna tänka mig att rekommendera kvällskurser istället för distanskurser om du har möjlighet till det.
Citera
2007-11-04, 22:15
Medlem
jumpcut!

Jag går och grubblar över ifall jag ska påbörja lite gymnasiestudier via NTI distansutbildning, kan du berätta lite hur det fungerar?
Är det svårt eller funkar det eller hur är det i praktiken?
Kan du delge oss/mig om hur det är att plugga på distans? Hur mycket tid behöver du lägga ner och hur snabbt går det att läsa in en kurs?

Jag jobbar okså nu men är motiverad att läsa på fritiden, och iochmed att jag saknar högskolekompetens och behöver läsa en massa kurser hade det vart suveränt ifall jag kunde läsa lite kurser medans jag jobbar!
Citera
2007-11-05, 00:26
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sird
jumpcut!

Jag går och grubblar över ifall jag ska påbörja lite gymnasiestudier via NTI distansutbildning, kan du berätta lite hur det fungerar?
Är det svårt eller funkar det eller hur är det i praktiken?
Kan du delge oss/mig om hur det är att plugga på distans? Hur mycket tid behöver du lägga ner och hur snabbt går det att läsa in en kurs?

Jag jobbar okså nu men är motiverad att läsa på fritiden, och iochmed att jag saknar högskolekompetens och behöver läsa en massa kurser hade det vart suveränt ifall jag kunde läsa lite kurser medans jag jobbar!

Först och främst finns både förklaringar och demonstrationer på NTIs hemsida. Men jag lägger ungefär fyra timmars studier per dag på heltidsstudier när jag nu studerar Svenska B (30 min per dag) och Franska (resten), matematiken (b+c) lade jag en halvtimme i veckan på, så det beror ju helt på vad du har fallenhet för, vad du vill uppnå etc.

Vad har högskolekompetens med gymnasienivåstudier att göra?
Citera
2007-11-06, 00:41
Medlem
Högskolebehörighet menar jag

okej, men det låter ju najs, ska testa på detta hos NTI.
Skickade iväg ett mail till dom i fredags eller om det var i lördags, men jag har ej fått svar än.
Citera
2008-08-01, 14:29
Medlem
BesserWissers avatar
Är det lönt? (läsa tre år på komvux)

Hej!

Orkade mig förbi Komvux (Kronborg i Malmö) idag för att det gick ju inte att ringa dom. Väl där inne och glad i hågen kastade jag fram mina betyg. Av alla grejor som stod på papprena så var det endast 2 saker som gick att använda sig av. Svenska A på 80p (omräknat till 100p numera tydligen) samt datorkunskap på 50p.

De övriga betygen var för gamla (någon jäkla 8års regel eller så) eller så var de inte fullständiga. Min tanke med detta var att läsa in det "sista" av mina gymnasiebetyg. Tydligen var det mesta skit så dessa 1.5åren jag har gått på gymnasiet var inte till nån större nytta utan nu blir jag tvungen att läsa in "nästan" tre jävla år på komvux för att få dessa jävla 2350p man behöver.

Så med andra ord ska jag då traggla in 2250p på distans under 3 år. Är det värt det? Hade ni gjort det? Vad ska jag göra? Har nog aldrig varit så här kluven. Jag har redan fixat två timanställningar som jag har på helger för att ha tillräckligt med pengar ihop med CSN.

Och idag fick jag tre st cd-skivor av en polare som heter: "Cisco - Kursmaterial CCNA - CCNP". Han sa att jag skulle skita i gymnasiebetygen och satsa på att traggla dessa skivorna hemma samt köpa mig en gammal beg cisco-router som jag kunde öva på och sedan göra testet för 5000kr så att jag får CCNA-certifikat. Enligt honom vägde detta bra mycket tyngre än något "dassigt gymnasiebetyg".

Vad tycker ni jag ska göra? Jag vet fan inte vart jag ska ta vägen nu. Jag hade väntat mig 1-1.5år. Inte fan hade jag förväntat mig att behöva köra in all skit igen under 3 jävla år. Jag är 27 år också dessutom. Och så har jag för mig att efter 2010 så skulle man inte kunna läsa in sina betyg längre och att regeringen skulle börja ställa högre krav på folk.
Citera
2008-08-01, 14:33
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hej!

Orkade mig förbi Komvux (Kronborg i Malmö) idag för att det gick ju inte att ringa dom. Väl där inne och glad i hågen kastade jag fram mina betyg. Av alla grejor som stod på papprena så var det endast 2 saker som gick att använda sig av. Svenska A på 80p (omräknat till 100p numera tydligen) samt datorkunskap på 50p.

De övriga betygen var för gamla (någon jäkla 8års regel eller så) eller så var de inte fullständiga. Min tanke med detta var att läsa in det "sista" av mina gymnasiebetyg. Tydligen var det mesta skit så dessa 1.5åren jag har gått på gymnasiet var inte till nån större nytta utan nu blir jag tvungen att läsa in "nästan" tre jävla år på komvux för att få dessa jävla 2350p man behöver.

Så med andra ord ska jag då traggla in 2250p på distans under 3 år. Är det värt det? Hade ni gjort det? Vad ska jag göra? Har nog aldrig varit så här kluven. Jag har redan fixat två timanställningar som jag har på helger för att ha tillräckligt med pengar ihop med CSN.

Och idag fick jag tre st cd-skivor av en polare som heter: "Cisco - Kursmaterial CCNA - CCNP". Han sa att jag skulle skita i gymnasiebetygen och satsa på att traggla dessa skivorna hemma samt köpa mig en gammal beg cisco-router som jag kunde öva på och sedan göra testet för 5000kr så att jag får CCNA-certifikat. Enligt honom vägde detta bra mycket tyngre än något "dassigt gymnasiebetyg".

Vad tycker ni jag ska göra? Jag vet fan inte vart jag ska ta vägen nu. Jag hade väntat mig 1-1.5år. Inte fan hade jag förväntat mig att behöva köra in all skit igen under 3 jävla år. Jag är 27 år också dessutom. Och så har jag för mig att efter 2010 så skulle man inte kunna läsa in sina betyg längre och att regeringen skulle börja ställa högre krav på folk.

Det är så här det går till. Samhället sorterar bort de som tidigare var svin. Det är synd att det är svårt att få tattare i gymnasiet att ta reson ifrån er äldre som vet hur det går. Det visas egentligen inte upp några bra exempel.

Vidare vill jag säga att det är förjävla bra att du tagit upp studierna igen!
Ta dig i kragen och läs in det under snabbare tid. 2,5 år gymnasium tar du med lätthet på lite mer än 1 år, för jag antar att du blivit bättre och visare med åldern?

Ha dina timanställningar och läs så jävla hårt du kan. Be om att skriva prov så ofta du bara kan för att tenta upp mer och mer!

Det kommer att lösa sig, skit i snittbetyget, det fixar du genom att läsa in naturbehörighet (men bara till godkänt) skriv sedan 1.8 på högskoleprovet så är det lugnt.

Kör hårt!
Citera
2008-08-01, 14:36
Medlem
Vad hade du tänkt göra efter komvux då? "nån utbildning" tror jag inte räcker som målsättning.
Citera
2008-08-01, 14:43
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Vad hade du tänkt göra efter komvux då? "nån utbildning" tror jag inte räcker som målsättning.
Vad jag fattat av dessa Komvux distansutbildningar så är det då kärnämnena som då är 600p. Då saknas det 1730p som då tillsammans med dessa 600p ger slutbetyget. Man kunde fylla ut det med vad man ville.

Så jag tänkte, om det går alltså, att ta nåt Linux/Unix-kurs och/eller nätverkskurs också på distans fast kanske via NTI eller så för att få dessa 1730p. Fast det kanske inte går? Man måste kanske läsa allting på Komvux kursutbud? Eller hur fungerar det?

Jüggernaut: Ditt svar peppar på bra. Det är skönt att höra/läsa. Men hur menar du med att "läsa in snabbare"? Tantan på komvux sa att det skulle ta 3 år hur jag än gjorde? Eller menar du att jag ska studera mer än 8h per dag iochmed att jag ändå ska köra distans så att jag kan lägga tiderna hur jag vill?

Ska jag försöka köra Cisco-skiten parallelt och försöka ta det certifikatet med?
Citera
2008-08-01, 14:48
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Vad jag fattat av dessa Komvux distansutbildningar så är det då kärnämnena som då är 600p. Då saknas det 1730p som då tillsammans med dessa 600p ger slutbetyget. Man kunde fylla ut det med vad man ville.

Så jag tänkte, om det går alltså, att ta nåt Linux/Unix-kurs och/eller nätverkskurs också på distans fast kanske via NTI eller så för att få dessa 1730p. Fast det kanske inte går? Man måste kanske läsa allting på Komvux kursutbud? Eller hur fungerar det?

Jüggernaut: Ditt svar peppar på bra. Det är skönt att höra/läsa. Men hur menar du med att "läsa in snabbare"? Tantan på komvux sa att det skulle ta 3 år hur jag än gjorde? Eller menar du att jag ska studera mer än 8h per dag iochmed att jag ändå ska köra distans så att jag kan lägga tiderna hur jag vill?

Ska jag försöka köra Cisco-skiten parallelt och försöka ta det certifikatet med?

Alltså - mig veterligen finns det prov du kan ta i Matematik A till D t.ex. och skriva för att således få betyg. Du studerar på egen hand hemma för att sedan ta provet på Komvux. Är det inte så det fungerar (om man vill) eller är det bara om det sedan tidigare är satt IG i kursen?

Vad vill du ha för utbildning, vad jobbar du med nu?
Citera
2008-08-01, 14:48
Medlem
Troians avatar
CCNA är inte värt ett skit om du inte har arbetat inom IT på något sätt. Vilket du kanske har, det vet jag inte. Dessutom har du ju cirkus 40 år kvar i arbetslivet, och vem vet vad Cisco-expertis kan vara värt år 2030?

En gymnasieutbildning däremot tror jag alltid kommer vara värt något. Dock bör du kunna läsa den på mindre än tre år. Tre år är ju vad gymnasiekidsen klarar det på. Vissa kurser, typ svenska, samhällskunskap, engelska kan du kanske tenta av? Tror inte att de på eget initiativ kommer att informera dig om möjligheterna till detta. Tänk på att komvux vill ju gärna att du ska läsa kurserna, gå på lektioner och så, för då får de pengar av kommunen. Att tenta av kurser kan dock kosta lite, tror runt 500 per kurs, men det kan det kanske vara värt.

Vidare bör du undersöka möjligheterna att läsa någon form av ickekommunal vuxenutbildning på distans. Finns bland annat ett statligt komvux som heter Centrum för Flexibelt Lärande, se http://www.cfl.se

Lycka till!
Citera
2008-08-01, 14:53
Medlem
Troians avatar
Här ser du ett exempel på kursprov i matematik A. Frågorna är exempelvis:

"Vad är 20 % av 50kr?"

"Av 6 kg äpplen får Astrid 2,8 l äppeljuice. Hur många liter juice kan hon få av 15 kg äpplen av samma sort?"

http://www.prim.su.se/matematik/kurs_a/2005/del_I_v1_%20vt05.pdf

Sådana kurser bör du väl kunna tenta av utan att nödvändigtvis läsa den med alla lektioner?
Senast redigerad av Troian 2008-08-01 kl. 14:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in