Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hej!
Orkade mig förbi Komvux (Kronborg i Malmö) idag för att det gick ju inte att ringa dom. Väl där inne och glad i hågen kastade jag fram mina betyg. Av alla grejor som stod på papprena så var det endast 2 saker som gick att använda sig av. Svenska A på 80p (omräknat till 100p numera tydligen) samt datorkunskap på 50p.
De övriga betygen var för gamla (någon jäkla 8års regel eller så) eller så var de inte fullständiga. Min tanke med detta var att läsa in det "sista" av mina gymnasiebetyg. Tydligen var det mesta skit så dessa 1.5åren jag har gått på gymnasiet var inte till nån större nytta utan nu blir jag tvungen att läsa in "nästan" tre jävla år på komvux för att få dessa jävla 2350p man behöver.
Så med andra ord ska jag då traggla in 2250p på distans under 3 år. Är det värt det? Hade ni gjort det? Vad ska jag göra? Har nog aldrig varit så här kluven. Jag har redan fixat två timanställningar som jag har på helger för att ha tillräckligt med pengar ihop med CSN.
Och idag fick jag tre st cd-skivor av en polare som heter: "Cisco - Kursmaterial CCNA - CCNP". Han sa att jag skulle skita i gymnasiebetygen och satsa på att traggla dessa skivorna hemma samt köpa mig en gammal beg cisco-router som jag kunde öva på och sedan göra testet för 5000kr så att jag får CCNA-certifikat. Enligt honom vägde detta bra mycket tyngre än något "dassigt gymnasiebetyg".
Vad tycker ni jag ska göra? Jag vet fan inte vart jag ska ta vägen nu. Jag hade väntat mig 1-1.5år. Inte fan hade jag förväntat mig att behöva köra in all skit igen under 3 jävla år. Jag är 27 år också dessutom. Och så har jag för mig att efter 2010 så skulle man inte kunna läsa in sina betyg längre och att regeringen skulle börja ställa högre krav på folk.
Det är så här det går till. Samhället sorterar bort de som tidigare var svin. Det är synd att det är svårt att få tattare i gymnasiet att ta reson ifrån er äldre som vet hur det går. Det visas egentligen inte upp några bra exempel.
Vidare vill jag säga att det är förjävla bra att du tagit upp studierna igen!
Ta dig i kragen och läs in det under snabbare tid. 2,5 år gymnasium tar du med lätthet på lite mer än 1 år, för jag antar att du blivit bättre och visare med åldern?
Ha dina timanställningar och läs så jävla hårt du kan. Be om att skriva prov så ofta du bara kan för att tenta upp mer och mer!
Det kommer att lösa sig, skit i snittbetyget, det fixar du genom att läsa in naturbehörighet (men bara till godkänt) skriv sedan 1.8 på högskoleprovet så är det lugnt.
Kör hårt!