2011-01-11, 23:21
Medlem
Komvux - Är detta för mycket?

Jag är inne på min sista termin komvux. För att klara den och kunna komma in på högskola till nästa höst behöver jag 500 poäng. Om jag inte klarar den måste jag vänta ett år till för att söka

Tror ni den här planen verkar rimlig om man studerar flitigt?

Spanska steg 3
Fysik B
Organisation och ledarskap A
Näthandel A
Bransch och produktkunskap A
Programhantering A

Vad säger ni? låter det på tok för mycket eller tror ni jag klarar det? (svår fråga ;-) )

Snackade med min studie och yrkesvägledare men hon verkade inte riktigt veta om kurserna var tunga eller inte. Hon sa bara "jag tror du klarar det". Vad tror ni? någon som gjort ett liknande ryck i studier?
Citera
2011-01-11, 23:27
Medlem
fiskmasen99s avatar
De flesta säger att Fysik B är den svåraste kursen som gymnasiet erbjuder. 500poäng borde inte vara några problem bara skolan gör kurserna så snabbt? Jag läste Fysik B i 3 terminer, inte på 1.
Citera
2011-01-11, 23:28
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Klart du fixar det, inga problem.
Citera
2011-01-11, 23:29
Medlem
Du har 6 ämnen som du ska plugga klart från start på en termin...
Ja du, om du verkligen vill in på högskolan till höst så blir du ju så illa tvungen.

Men var beredd på att inte lägga tid på någonting annat än studierna denna terminen, att studera flitigt räcker inte, du måste studera som om det vore liv eller död, det är ju inte små kurser heller om dessa går upp i 500 poäng.

Trots allt så tycker jag du ska köra på det! Vill ju inte förlora ett år för att man är lat, bättre och verkligen ge allt under en termin än att ångra dig under ett helt år.
Citera
2011-01-11, 23:31
Medlem
Bledsaters avatar
Det var längesen jag plugga på Komvux men skulle gissa på att: Organisation och ledarskap A
Näthandel A
är slappa flumkurser, hör dig för.

Programhantering A läste jag och det var inte mycket man gjorde, kan du registrera konto på flashback tex så blir det nog lugnt där.

Annars brukar väl typ Psykologi etc vara populär utfyllnadskurs.

Du får så klart tänka på att tentorna ofta kommer samtidigt så det blir nog en del att göra mot slutet av terminen.
Hur många poäng räknas som fullt?
Citera
Medlem
Fysik B är grisig. Även Spanska steg 3. De andra har jag ingen aning om, men du borde ju inte köra så många 50-poängskurser. Det blir ju bara jobbigt och förvirrande.
Citera
Medlem
Thx guys!

Förra terminen läste jag 400 poäng.

Företagsekonomi B
Fysik A
Kemi A
Information och layout A

Det var väldigt tungt, men den här terminen har jag lite mindre tekniska ämnen. Behöver inte räkna och hålla på så mycket som förra.

Varför gjorde du Fysik B på 3 terminer och inte 1?
Citera
2011-01-11, 23:32
Medlem
1. Beror på om du är lättlärd eller inte.
2. Hur studiemotiverad du är (t ex: skippar du en fest för att få klart ett arbete i tid om det skulle behövas? "Go the extra mile")
3. Vilka typer av lärare du får. T ex på Spanska steg 3: Får du en som är pedantiskt (fanns en sån på min gymnasieskola) så är du nog körd om du inte lägger ner X antal timmar varje vecka på att faktiskt lära dig alternativt är väldigt språkintelligent.

De flesta är ju A kurser, och då är de relativt "lätta", så det handlar väl lite om du är intresserade av dem, och ev. om du har någon förkunskap inom områdena. Men jag tror nog du ska klara det!
Citera
2011-01-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Det var längesen jag plugga på Komvux men skulle gissa på att: Organisation och ledarskap A
Näthandel A
är slappa flumkurser, hör dig för.

Programhantering A läste jag och det var inte mycket man gjorde, kan du registrera konto på flashback tex så blir det nog lugnt där.

Annars brukar väl typ Psykologi etc vara populär utfyllnadskurs.

Du får så klart tänka på att tentorna ofta kommer samtidigt så det blir nog en del att göra mot slutet av terminen.
Hur många poäng räknas som fullt?

400 poäng är fullt. Har också hört att de ska vara riktiga flumkurser, därför jag valde kurserna ;-)
Jag lär mig språk rätt fort och Spanska kursen börjar efter fysik kursen och slutar efter. Enda jag verkligen fruktar är Fysik B. Alla säger att den är skitsvår etc. (Fick VG på Fysik A).

Andra säger att Fysik B inte är så läskig det handlar bara om att förstå varför man använder olika formler på olika sätt (?)
Citera
2011-01-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dantey23
1. Beror på om du är lättlärd eller inte.
2. Hur studiemotiverad du är (t ex: skippar du en fest för att få klart ett arbete i tid om det skulle behövas? "Go the extra mile")
3. Vilka typer av lärare du får. T ex på Spanska steg 3: Får du en som är pedantiskt (fanns en sån på min gymnasieskola) så är du nog körd om du inte lägger ner X antal timmar varje vecka på att faktiskt lära dig alternativt är väldigt språkintelligent.

De flesta är ju A kurser, och då är de relativt "lätta", så det handlar väl lite om du är intresserade av dem, och ev. om du har någon förkunskap inom områdena. Men jag tror nog du ska klara det!

1. Mitt emellan
2. Jag skippar lätt en fest för att klara detta. Vill verkligen komma in på högskolan.

Har lite förkunskaper i Näthandel (har affiliate hemsida) och programhantering (vem har inte det? :-p).
Citera
2011-01-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koroshiya
Har lite förkunskaper i Näthandel (har affiliate hemsida) och programhantering (vem har inte det? :-p).

Haha, jag!

OnT: Ja, men studiemotivationen är nog den viktigaste (tsm med att man inte är ett totalt retard när det kommer till att plugga och kunna producera det som produceras skall). Så du har nog vad som krävs!

Uhm, spelar det någon roll vilket betyg du får? Eller räcker det med G? För i såna fall så ser jag inga problem med att klara det, då är det bara att göra uppgifterna och lämna in dem i tid, lägga ned lite tid varje dag. Medan om du strävar efter högre betyg så kan du behöva ägna lite mer tid åt tankeverksamheten, vilket gör att det kan bli tufft!

Jobbar du samtidigt också eller är det bara plugg?
Citera
2011-01-11, 23:48
Medlem
retardes avatar
För snitteleven är nog Fysik B den svåraste kursen på hela gymnasiet. Det betyder dock inte att den är särskilt tung. Vill också poängtera det föregående användare skrev om betyg. Skillnaden i arbetsbörda mellan ett G och ett MVG är enorm i många fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in