Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-20, 17:49
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Så du tror altså på hans historia? Nu är jag nyfiken..

Ordagrant? Nej, men jag tror absolut att han var ett efterspelsvittne. I den definitionen ingår att överdriva sin roll lite.

Det mest centrala jag inte tror på är att han var 15 meter från skotten. Han var nog snarare på väg ut från Skandia. Men i grova drag finns det hyfsade möjligheter att hans historia är sann.
Citera
2025-01-20, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ordagrant? Nej, men jag tror absolut att han var ett efterspelsvittne. I den definitionen ingår att överdriva sin roll lite.

Det mest centrala jag inte tror på är att han var 15 meter från skotten. Han var nog snarare på väg ut från Skandia. Men i grova drag finns det hyfsade möjligheter att hans historia är sann.

Ja du väljer bort det som inte passar och konstruerar en «efterspelvittne-teori».

Kan inte tråden snart få slippa det tramset?

Varför är det så viktigt att få framföra alla dessa påhitt?

Det finns andra trådar om andra teorier, gärningsmän. Kan ni inte skriva där istället.
Citera
2025-01-20, 18:02
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja du väljer bort det som inte passar och konstruerar en «efterspelvittne-teori».

Kan inte tråden snart få slippa det tramset?

Varför är det så viktigt att få framföra alla dessa påhitt?

Det finns andra trådar om andra teorier, gärningsmän. Kan ni inte skriva där istället.

Hela teorin om GM-SE bygger ju på rena påhitt och gissningar så det passar in jättebra tycker jag.

https://www.expressen.se/kultur/palm...lvete-i-34-ar/

”Anklagelsen mot Engström, kallad Skandiamannen, var länge bara en av otaliga privatspanarteorier. Den lanserades av författaren Lars Larsson 2016 och igen av Thomas Pettersson 2018, men var alltid rent spekulativ.
Som bevis, frejdiga gissningar. Om vi antar att denne beskedlige grafiker bar vapen på jobbet, och om han dessutom hatade Palme och klev ut på Sveavägen i rätt ögonblick och på något sätt visste att Palme skulle passera, då kunde han kanske… och sen kunde han låtsas vara vittne… och så vidare.
Händer sådant? Ja, sådant händer i detektivromaner, och Hercule Poirot stryker sin mustasch, men det händer inte i verkligheten.”
Senast redigerad av Knattarna 2025-01-20 kl. 18:09.
Citera
2025-01-20, 18:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
SE kanske kände sig åsidosatt som misstänkt GM, därav hans högt ställda ambition att hela tiden söka kontakt med polisen och media. Hallå, hallå, misstänk mig nån gång då. 😅

Mycket möjligt att han kände sig kränkt för att inte bli misstänkt. Han hade ju förberett sitt försvar i (nästan) varje detalj. Han missade dock YN uppe på åsen ...
Citera
2025-01-20, 18:20
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Jo, men varför hänger du här då? Vill du inte hitta Palmes mördare?

Jag begriper mig inte på hur förlorare tänker. Det är helt grekiska för mig.

Hänga varje dag i en tråd där topic är en teori man inte tror på..

Topic i tråden, som startades redan 2012 (smaka på den!), alltså långt innan TPs bok, Netflix-serien och utpekandet, är om SE är fågel eller fisk som GM. Den frågan är ju ännu viktigare sedan 2020 då utredningen lades ned i samband med utpekandet av SE. Tråden är intressant även för den som inte tror på SE som GM, så klart, detta på grund av många anledningar. Några av dessa anledningar kan du nog räkna ut själv. Trådens avsikt var från början inte och har aldrig varit menad att sluta som enbart något för ja-sägare som tycker allt är trams som inte går stick i stäv med att SE var GM.
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-20 kl. 18:27.
Citera
2025-01-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Topic i tråden, som startades redan 2012 (smaka på det!), alltså långt innan TPs bok, Netflix-serien och utpekandet, är om SE är fågel eller fisk som GM. Den frågan är ju ännu viktigare sedan 2020 då utredningen lades ned i samband med utpekandet av SE. Tråden är intressant även för den som inte tror på SE som GM, så klart, detta på grund av många anledningar. Några av dessa anledningar kan du nog räkna ut själv. Trådens avsikt var från början inte och har aldrig varit menad att sluta som enbart något för ja-sägare.

Jo, läste det faktiskt nu. Folk är olika.

För mig är det omöjligt möta en utmaning utan att vilja lösa den. För andra är det tidsfördriv och för andra igen en glädje över att mobba folk som försöker.

Ser den.
Citera
2025-01-20, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag menar att det inte finns någon anledning att anta att SE som GM varit vid Grand vid föreställningens slut.

Så jag finner det inte så meningsfullt att värka på olika möjligheter gällande det.

Jag ser heller inget gällande olika plagg på olika platser som på något sätt skulle vara besvärande för SE.

Det är ett mer kvalificerat antagande att observationerna i dessa fall avser två olika individer än en och samma. Att stryka Mårtens Grandman innebär dessutom att täckjackan utgår och ersätts med ett vinterplagg UNS. Och vidare att keps med uppfällda öronlappar bärs av flera män på samma plats och framstår därmed inte som särskilt hett.

Signalementen skiftar bland de män som observerats utanför Grand på mordkvällen. Mannen som vittnet flygledaren såg hade ingen mössa eller keps. Varför skulle det vara mer sannolikt att det då handlade om en man än flera st? Anser att sannolikheten är högre att det var flera olika män kring Grand på mordkvällen än bara en man. Dessutom vet vi inte om någon eller några av dem hade med Palmemordet att gör alls. Det är bara en rätt lös teori när det gäller att gm var någon av Grandmännen.
Citera
2025-01-20, 20:31
Medlem
I det här korta avsnittet intervjuar Tobias Palmeåklagaren Krister Petersson.

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/231-krister-petersson
Citera
2025-01-20, 20:58
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
I det här korta avsnittet intervjuar Tobias Palmeåklagaren Krister Petersson.

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/231-krister-petersson

Vilka tillfredsställande svar han gav. Eller inte.
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-20 kl. 21:08.
Citera
2025-01-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Så varför säger han då direkt att han kom från Skandia och återvände till Skandia efter skotten?

Där lämnar han frivilligt en enorm ledtråd som han inte hade behövt lämna om han ville dölja väktarna för polisen. Och det verkar ha varit just den ledtråden som fick polisen att själva kontakta Skandia och ta reda på att de hade väktare.

Han hoppas att dom inte ska kolla upp med Skandia om hans berättelse. Samtidigt kan han inte förneka att han kom därifrån och gick tillbaka. Hans plan funkade inte, men det kanske fördröjde förhören något.

Han kan inte dölja det. Han är bunden till väktarna före och efter mordet.
Citera
2025-01-21, 06:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Signalementen skiftar bland de män som observerats utanför Grand på mordkvällen. Mannen som vittnet flygledaren såg hade ingen mössa eller keps. Varför skulle det vara mer sannolikt att det då handlade om en man än flera st? Anser att sannolikheten är högre att det var flera olika män kring Grand på mordkvällen än bara en man. Dessutom vet vi inte om någon eller några av dem hade med Palmemordet att gör alls. Det är bara en rätt lös teori när det gäller att gm var någon av Grandmännen.

Det handlade nu om att specifikt Mårtens och Margaretas/Annelis respektive Grandmän förmodligen är en och samma individ och som enligt somliga skulle kunna vara SE. Och att Mårtens gubbe stryks för att SE som Grandman ska hinna avgå från platsen i tid för att kunna vara GM.

Jag påstår i detta sammanhang inget om att någon Grandman var involverad i mordet. Diskussionen handlar om andras påstående att GM-SE kan ha varit en Grandman.

Så jag begriper faktiskt inte vad du menar. Men om du hävdar att SE inte var en Grandman, det vill säga inte befann sig utanför Grand vid föreställningens slut, så är vi överens.
Citera
2025-01-21, 08:14
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Han hoppas att dom inte ska kolla upp med Skandia om hans berättelse. Samtidigt kan han inte förneka att han kom därifrån och gick tillbaka. Hans plan funkade inte, men det kanske fördröjde förhören något.

Han kan inte dölja det. Han är bunden till väktarna före och efter mordet.

Han behöver inte frivilligt uppge den informationen. Att det är frivilligt framgår inte minst i tidningsintervjuerna han ger tidigt den 1 mars där han direkt börjar babbla om Skandia innan han ens pratat med polisen. Sedan fläskar han dessutom på med att han återvände till Skandia efter skotten i ett tidigt förhör. Det är fullständigt kontraproduktivt om han ville dölja väktarna och ett samtal med dem. Det är inte misstänkt att bara säga att han kom gående och sedan gick därifrån. Som Bengt Palm. Det är inte misstänkt att råka vara på Sveavägen en vanlig fredagskväll.

Och om han vill ta höjd för ett litet tips till PU från en väktare räcker det med ett kort samtal till polisen för att anmäla sig som vittne. Utan extrema excesser som att visa sitt ansikte i tidningen dagen efter mordet och hitta på att han fick audiens hos Lisbeth Palme. Man hamnar inte direkt i fängelse utan att passera gå bara för att någon råkar komma med ett litet tips om att man var i närheten av mordplatsen. Inte ens att man flydde från den eller något sådant. PU fick in tusentals tips.

Om SE-teoretiker vill bli tagna på allvar är det nog dags att släppa vanföreställningarna om ”Engströmkoden” och det kriminella geniets mästerliga plan för att förekomma utpekanden. Om ni börjar med att erkänna att den typen av tänkande är motsägelsefulla efterhandskonstruktioner och att GM-SE var en komplett idiot om han agerade som han gjorde kan man börja ha en diskussion. Men det blir samtidigt väldigt svårförenligt med vissa extremt välavvägda lögner och lyckade gissningar som han väver in redan i ett mycket tidigt skede. Det är just det här som gör det väldigt svårt att se GM-SE som en trovärdig sammanhållen person.

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in