Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-20, 21:19
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag vill påpeka att jag håller båda facklorna brinnande,,,, GM-SE facklan brinner med ett klara sken... men båda brinner.

Det är nytt för mig med hennes bortgång. Vi vet för lite om detta.

Vem tog hand om hennes bohag?

Ingen aning om vem som tog hand om hennes bohag. Hon hade väl avlägsna släktingar? Om jag inte minns helt fel (slog det mig nu), så hade hon väl något halvsyskon förresten? Kanske rent av med koppling uppåt Sundsvall? Ett gäng år sedan jag rotade i det där. Finns ju en del matnyttigt om familjen Hessle att rota i på nätet, i olika "släktträd".

Inte omöjligt att hon avledd på något hem heller, hon kanske städade ut och tömde lgh på Grindtorp innan hon flyttade dit? Om, så är ju gissningen att hon inte tog med sig särskilt mycket av SE-värde, eller hur man ska säga. Kanske någon på det eventuella boendet slängde hennes lilla bohag. Spekulationer.

Skönt att du joggar omkring med facklorna, likt mannen i Galenskaparnas programserie Tornado - I Väntan på Nästa OS, utmed gator och torg. ;-)
Citera
2024-10-20, 22:31
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Någon gick uppenbarligen runt med en revolver. Eftersom ytterst få visste om LOP:s biobesök före kl. 21 den kvällen, tyder en hel del på att mordet skedde av en slump eller efter en kort betänketid.

Behöver inte nödvändigtvis vara så.

OP talade med Sven Aspling på telefon innan och det sägs att han kände till bioplanerna. SA grundade Stay Behind i Sverige... med högkvarter i Skandiahuset.

Sen har vi Mårten Palmes flickvän med kopplingar till höger och Contra om man följer bekantskapskretsen i några led.
Citera
2024-10-20, 22:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Behöver inte nödvändigtvis vara så.

OP talade med Sven Aspling på telefon innan och det sägs att han kände till bioplanerna. SA grundade Stay Behind i Sverige... med högkvarter i Skandiahuset.

Sen har vi Mårten Palmes flickvän med kopplingar till höger och Contra om man följer bekantskapskretsen i några led.

Nämnde han något om biobesöket till denne Aspling?

Varför pratade OP ens med Aspling just den 28:e februari?
Senast redigerad av Dalulven 2024-10-20 kl. 23:42.
Citera
2024-10-20, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nämnde han något om biobesöket till denne Aspling?

Varför pratade OP ens med Aspling just den 28:e mars?

" Den aktuella mordkvällen 19860228 hade Palme ringt Aspling vid cirka 20,20-20,25 tiden
De hade samtalat lite allmänt om bland annat om Alva Myrdahls begravning , partipolitik samt om börsen mm"

https://drive.google.com/file/d/1lXiTLm9Jvs9LU4qhBlKYtOtw-xBdZZ6p/view

Z 8084 Sven Aspling 19860307
Citera
2024-10-20, 23:24
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
" Den aktuella mordkvällen 19860228 hade Palme ringt Aspling vid cirka 20,20-20,25 tiden
De hade samtalat lite allmänt om bland annat om Alva Myrdahls begravning , partipolitik samt om börsen mm"

https://drive.google.com/file/d/1lXiTLm9Jvs9LU4qhBlKYtOtw-xBdZZ6p/view

Z 8084 Sven Aspling 19860307

Tack! Föredömligt och raskt marscherat! Som sagt, Sven Aspling kände till biobesöket via telefon minuterna innan de lämnade lägenheten på Västerlånggatan.
Citera
2024-10-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
För att godta gissningen att SE gick runt med en olaglig jättemagnum som personskydd får man först godta gissningen att han var beredd att rasera hela sitt liv varje gång han klev in på Skandia olagligt beväpnad. Det torde vara skäl för avsked och imploderad social ställning om han blev påkommen. Det är inget litet antagande man måste göra om SE:s karaktär och riskbenägenhet.

Var kanske bara dom gånger han jobbade sent, vad vet jag.

Någon var iallafall redo att rasere sitt liv den kvällen. Både sitt eget och andras.
Citera
2024-10-21, 00:10
Medlem
ursprungligens avatar
Finns det ingen beskrivning i TPs bok hur vapnet transporterades från WGs låsta källare till GM-SEs hand på Sveavägen? Ska läsarna gissa det själva?

Är det så illa? Är det därför Netflix över huvud taget inte redovisar hur detta gick till? KP hoppade också över denna del på pressträffen.

Är det här en "förbjuden" pusselbit man inte får prata om?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-21 kl. 00:33.
Citera
2024-10-21, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Varmkorvparadoxen: "Bara för att någon är klädd som en korv på en maskerad betyder det inte att de är en korv bara för det."

- Häggström släppte SE som GM efter ett kortare "euforiskt Cluedorus". PH trodde senare att hans namne PH mördades för att de som låg bakom mordet ville tysta honom.
- Irvell antecknade noga i sina efterlämnade anteckningar att han trodde SÄPO låg bakom mordet enligt LB.
- Linder verkar inte varit speciellt entusiastisk över "elefanlösningen SE som GM" heller vad det verkar.
- HH var upptagen med viktigare saker.

Det är tur att HS lyckades hålla huvudet kallt och avfärdade SE som GM i sitt väl genomarbetade PM redan 1987 innan privatspanarstollarna slog klorna i PHs SE-euforiska PM. Ett PM som för nyktra betraktare verkar vara ett försök att komma åt miljonbelöningen för "LÖSNINGEN" på mordet.

(Stundvis undrar jag om TP var riktigt nykter när han skrev sin osannolika bok.)

"Ibland får man lite bättre perspektiv och överblick om man betraktar det hela från läktaren utan skymmande staffagefigurer."
Får ändå ge supersnuten Ström lite beröm för sitt PM, som innan "undersökningarna" tog vid (förmodligen) hade syftet att avskriva Engström och "ge" honom ett alibi. Logiken bakom avskrivningen är faktiskt rätt kreativ och klurigt utformad:

- Vi vet inte hur gärningsmannen var klädd – därför vet vi inte om Stig Engströms signalement stämmer överrens med honom.
- Stig har ett giltigt alibi, genom att han kring brottsplatsen observerades av vittnet Jan Andersson.
- Vi vet inte om den springande mannen - på David Bagares gata - var gärningsmannen, men hans signalement liknade Stig Engströms.
Citera
2024-10-21, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det verkar ändå ha varit ett habilare hantverk från Ströms sida än när "Snömosmannen MG" släppte lös blodhunden med guldspaden efter SEs lik med uppmaningen: "Gräv upp all gammal skit om moderatdjäveln SE du kan hitta! Jag vet att det var han som mördade OP för det har jag själv kommit på! Skit i mordvapnet! Det är ändå inte viktigt! Gräv fram allt! Luftballonger, tandläkarborrar, felparkeringsböter och Ålandsresor. Jag vill ha fram allt!"

SE synes vara den typ av vittne man får det svar om, som man låst sig för innan man undersöker saken, verkar det som.

Modern forskning:"Som man ropar får man svar."

Inhugget i hårpackad görskit över ingången till Filterredaktionen: "Bättre att lyss till den tandläkarborr som brast än att aldrig spänna en båge!"
Ponera att Ström istället fick i uppdrag att ta fram ett underlag för en åklagare, att gå vidare med Engström. Inte att lägga ner utredningen.
Då hade PM:et antagligen sett ut så här:

- Vi vet hur gärningsmannen sannolikt var klädd och Stig Engströms signalement stämmer överrens med honom.
- Stig har inget som helst giltigt alibi, bland annat därför att det inte kan styrkas att någon observerade honom vid brottsplatsen efter dådet.
- Vi kan med gott fog anta att den springande mannen - på David Bagares gata - var gärningsmannen och hans signalement stämde in mycket väl med Stig Engströms.
Citera
2024-10-21, 04:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Ponera att Ström istället fick i uppdrag att ta fram ett underlag för en åklagare, att gå vidare med Engström. Inte att lägga ner utredningen.
Då hade PM:et antagligen sett ut så här:

- Vi vet hur gärningsmannen sannolikt var klädd och Stig Engströms signalement stämmer överrens med honom.
- Stig har inget som helst giltigt alibi, bland annat därför att det inte kan styrkas att någon observerade honom vid brottsplatsen efter dådet.
- Vi kan med gott fog anta att den springande mannen - på David Bagares gata - var gärningsmannen och hans signalement stämde in mycket väl med Stig Engströms.

PU hade inga större problem att passa in både VG och CP i en liknande beställning när det begav sig.

På sätt och vis hade det nog varit bättre för SE då tesen knappast hade gått i mål som jag ser på saken.

För MOP i stort spelade det nog ingen större roll då den riktiga lösningen verkar vara dold bakom så mycket desinformation och missuppfattningar att den nog aldrig kommer fram.

Om detta går det så klart att tänka lite olika vilket inte minst den här tråden illustrerar.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-21 kl. 05:00.
Citera
2024-10-21, 06:55
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Var kanske bara dom gånger han jobbade sent, vad vet jag.

Men det var en eller ett par gånger i veckan.

Förvisso hade han låst rum och den enda med nyckel. Men vi har väl konstaterat att revolvern inte skulle fått plats i handledsväskan. Och att SE skall ha burit hölster är tveksamt. Han kan förstås ha burit revolvern i en innerficka på rocken.
Citera
2024-10-21, 06:57
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nu skriver du laglig väg återigen...

Att skaffa licens krävs lite och att förvara vapnet på ett kontor är fullständigt olagligt ändå ..

Då känns det som det nästan kan kvitta..

Sant, där har du en poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in