2025-01-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Bengt Palm till exempel. Han säger bara ”jag kom körande”. Precis som SE bara hade kunnat säga ”jag kom gående”.

Nja det där är vel mer undantaget som bekräftar regeln enn något annat.

Hela Engströms historia är konstruerad från början till slut. Han sa det han trodde gynnade honom, inget annat.
Citera
2025-01-20, 17:07
Medlem
Citat:
Vad menar du ens med detta? Polisen tog de facto reda på den faktiska utstämplingstiden 23:19 och röjde därmed att Engström angett en felaktig tid. Detta gjordes redan i mitten av 1986 och noterades i Linders PM.

Hadde inte Engström ringt polisen själv hadde vi inte vetat om honom. Polisen hadde aldrig hittat varken honom, Skandia, utstämplingen eller något som hellst.
Citera
2025-01-20, 17:09
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Hadde inte Engström ringt polisen själv hadde vi inte vetat om honom. Polisen hadde aldrig hittat varken honom, Skandia, utstämplingen eller något som hellst.

Och polisen kontaktade han på eget bevåg för att?
Citera
2025-01-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Och polisen kontaktade han på eget bevåg för att?

Utstämplingen.
Citera
2025-01-20, 17:17
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så om Engström som GM hade skjutit utanför Grand och sen sprungit tillbaka till Skandia och stämplat ut så hade han gjort det i mordkläderna ?

Han hade enligt dig inte bytt om till rock för att maskera sig något..?

Jag menar att det inte finns någon anledning att anta att SE som GM varit vid Grand vid föreställningens slut.

Så jag finner det inte så meningsfullt att värka på olika möjligheter gällande det.

Jag ser heller inget gällande olika plagg på olika platser som på något sätt skulle vara besvärande för SE.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Fanns sannolikt flera olika män kring Grand på mordkvällen. Var SE mannen som Anneli K och Margareta S såg kl 23:07, hade han gott om tid att gå tillbaka till Skandiahuset kl 23:08 och sedan utföra mordet kl 23:21 dvs 13 minuter senare vid Dekorima.

Det är ett mer kvalificerat antagande att observationerna i dessa fall avser två olika individer än en och samma. Att stryka Mårtens Grandman innebär dessutom att täckjackan utgår och ersätts med ett vinterplagg UNS. Och vidare att keps med uppfällda öronlappar bärs av flera män på samma plats och framstår därmed inte som särskilt hett.
Citera
2025-01-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag menar att det inte finns någon anledning att anta att SE som GM varit vid Grand vid föreställningens slut.

Så jag finner det inte så meningsfullt att värka på olika möjligheter gällande det.

Jag ser heller inget gällande olika plagg på olika platser som på något sätt skulle vara besvärande för SE.

Det är ett mer kvalificerat antagande att observationerna i dessa fall avser två olika individer än en och samma. Att stryka Mårtens Grandman innebär dessutom att täckjackan utgår och ersätts med ett vinterplagg UNS. Och vidare att keps med uppfällda öronlappar bärs av flera män på samma plats och framstår därmed inte som särskilt hett.

Aha så om Engström är GM så menar du alltså att han inte alls har observerat LOP vid Grand ...

Utan att han bara random isåfall stöter in i dom på Sveavägen...

Okej..
Citera
2025-01-20, 17:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror att han tog upp tidtabellen ur rock- eller jackfickan och kollade om det verkligen var 23.32 T-tåget gick, och missade därför GM. Klockan visste han ju vad den var, den hade han ju nyss kollat fast uppenbarligen glömt till dagen efter eftersom han var tvungen att höra sig för om utstämplingstiden.

Han uppger själv att han inte visste när tunnelbanan från T-Hötorget gick. Men han visste hur lång tid innan en avgång mot Mörby från T-Centralen han behövde avsluta arbetet för att hinna med sådan. Att börja bläddra i en tabell efter "Gröna linjens" tre olika linjers avgångar från T-Hötorget var knappast möjligt i steget på gatan.

Vid de två andra kända tillfällen han arbetar på kvällen stämplar han ut med ungefär samma marginal till en Mörby-avgång som han gör mordkvällen. Tunnelbanan mot Mörby gick på samma tider under många år. Det vill säga kvällstid var 20:e minut från kl. 21.08 till kl. 23.48. Den linjen hade inte nattrafik och ersattes därefter med buss.
Citera
2025-01-20, 17:29
Medlem
DrComforts avatar
Om SE var GM var han särdeles speciell och våghalsig när han påstår sig ha pratat med LP. På ett falskt viss försökte han alltså utnyttja att LP var så chockad att den historien om att han pratat med LP går nog utredarna på? Eller vad?

Eller kan man vara konspirationsteoretiskt lagd och tänka sig att SE var inblandad i en operation tillsammans med LOP och faktiskt hade kontakt med LP. Halvt om halvt berättade SE något som var sanningsenligt. Detta säger jag ironiskt men ändå inte. Tanken är ju i vart fall inte tossigare än det utredarna inledningsvis 2017 ägnade sig med att försöka hitta en koppling mellan SE och Stay Behind.

Jag är litegrann öppen för mycket här förutom en sak och det är att SE ska ha skjutit Palme, vare sig det handlar om honom som påstått ensam GM eller delaktig i en mordkomplott tillsammans med andra.
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-20 kl. 17:47.
Citera
2025-01-20, 17:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Aha så om Engström är GM så menar du alltså att han inte alls har observerat LOP vid Grand ...

Utan att han bara random isåfall stöter in i dom på Sveavägen...

Okej..

Det är väl huvudspåret gällande Gärningsmannen SE numera.
Citera
2025-01-20, 17:35
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Utstämplingen.

Som påpekats väldigt många gånger: Allt SE hade behövt göra för att ”ta höjd” för ett eventuellt väktartips till PU är ett kort samtal till polisen där han anmäler sig som vittne. Utan några extrema påbyggnader som samtal med Fru Palme och aktiv inblandning i livräddning inför massor av vittnen. Eller visa ansiktet i tidningen dagen efter.

Det går inte att komma runt.
Senast redigerad av Knattarna 2025-01-20 kl. 17:43.
Citera
2025-01-20, 17:42
Medlem
Citat:
Som påpekats väldigt många gånger: Allt SE hade behövt göra för att ”ta höjd” för ett eventuellt väktartips till PU är ett kort samtal till polisen där han anmäler sig som vittne. Utan några extrema påbyggnader som samtal med Fru Palme och aktiv inblandning i livräddning inför massor av vittnen.

Det går inte att komma runt.

Så du tror altså på hans historia? Nu är jag nyfiken..
Citera
2025-01-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är väl huvudspåret gällande Gärningsmannen SE numera.

Är det ?

Okej..Ingen aning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in