Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-13, 21:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om SE (som själv prenumererade på SvD) hade läst i DN måndagen den 3/3 att observationen av väskmannen hade gjorts uppe på David Bagares Gata, då hade han nog inte velat förknippa sig själv med den här väskan. Kanske mer troligt att SE hörde om handledsväskan i TV den 2/3, där Holmér alltså berättade om väskan, men där det då tydligen inte framgick var observationen hade gjorts.
Det är lite intressant det där med SE:s "hantering" av väskan. Vid första förhöret efter Idre berättade han om ett vittne (Supervittnet) "som inte varit på platsen i det inledande skedet" och som inte nämnt väskan, däremot glasögon etc. Dock la han själv till att han haft en handledsväska. I det här skedet visste han antagligen att väskuppgiften inte kommit från någon som varit på platsen i det inledande skedet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-01-13 kl. 21:46.
Citera
2025-01-13, 21:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
För att det tänket ska gå ihop måste ju GM-SE ha haft handledsväskan framme på mordplatsen.
Ja exakt. Dinglande i remmen då, eller i ett fast grepp i ena handen (som uppe på David Bagares gata).
Citera
2025-01-13, 21:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Varifrån får du att den här aktuella kvinnan skall ha varit berusad? Har du någon källhänvisning?

Det är jourhavande präst som vidarebefordrade tipset från kvinnan till polisen som tyckte att hon lät berusad.

Som jourhavande präst lär de sig snabbt att bedöma promillehalt över telefon "i tjänsten".

Det kan vara sludder, osammanhängande meningar och liknande. Jag är inte präst.

Det står i något dokument där även Röda Korset nämns att prästen upplevde att kvinnan som tipsade om väskmannen på Snickarbacken var berusad när hon ringde.

ME hade väl kanske lyssnat på SE när han var full och kunde på ett trovärdigt sätt låtsas vara berusad när hon ringde från sportstugan i Idre?
Citera
2025-01-13, 21:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Om SE (som själv prenumererade på SvD) hade läst i DN måndagen den 3/3 att observationen av väskmannen hade gjorts uppe på David Bagares Gata, då hade han nog inte velat förknippa sig själv med den här väskan. Kanske mer troligt att SE hörde om handledsväskan i TV den 2/3, där Holmér alltså berättade om väskan, men där det då tydligen inte framgick var den här observationen hade gjorts.

Du menar att SE hade begärt eftersändning till sportstugan i Idre? Vad har du för källa på det?

Jag tror kvällstidningen kom en dag senare i fjällen och känner inte till om SvD hade egna tidningsbud i Kringelfjorden.
Citera
2025-01-13, 21:46
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är det SEs månansikte med mustasch och skägg som är så likt AB och CP? Ett "körsbärsplockat" utseende?

Hade GM-SE skägg på mordnatten blir väl YNs "utpekande" av en rakad haka på DBG ganska märklig?

Är det den påhittade GM-SE man tycker liknar AB i skägg? Tänk om den verkliga GM var lik AB på riktigt?

Men det här handlar väl bara om vad man fantiserar om att LP "egentligen" såg? Eller hur? Hon pekade väl till och med ut CP som GM i en rättegång? SE och CP är i ärlighetens namn inte speciellt lika.

Varianten att SE faktiskt är lik CP i ansiktet tror jag aldrig jag hört, men ingenting hade väl förvånat längre. Den påhittade GM-SE kanske drog in kinderna precis när LP tittade på honom så att han fick ett plötsligt ”tjackigt” utseende. Det första draget i den mästerliga Engströmkoden.

Men i grund och botten handlar det alltså om hur stor tilltro man sätter till att LP såg en GM som var lik CP. Utan att det nödvändigtvis var han. Till exempel är Mirko Vuksic väldigt lik. Och om GM var lik CP faller SE bort rätt hårt.
Citera
2025-01-13, 21:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kanske mer troligt att SE hörde om handledsväskan i TV den 2/3, där Holmér alltså berättade om väskan, men där det då tydligen inte framgick var den här observationen hade gjorts.
Citat:
Du menar att SE hade begärt eftersändning till sportstugan i Idre?
Nej, inte alls. Jag tror alltså att han nog fick det från TV redan på söndagen (den 2/3).
Citera
2025-01-13, 21:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Varianten att SE faktiskt är lik CP i ansiktet tror jag aldrig jag hört, men ingenting hade väl förvånat längre. Den påhittade GM-SE kanske drog in kinderna precis när LP tittade på honom så att han fick ett plötsligt ”tjackigt” utseende. Det första draget i den mästerliga Engströmkoden.

Men i grund och botten handlar det alltså om hur stor tilltro man sätter till att LP såg en GM som var lik CP. Utan att det nödvändigtvis var han. Till exempel är Mirko Vuksic väldigt lik. Och om GM var lik CP faller SE bort rätt hårt.

Jag har svårt att ta till mig det dubbelbottnade i att LP både har sett GM-SE och inte har sett något alls. För att "spräcka nollan" i 50-50 resonemangen här i tråden ska LP ibland ha sett AB dessutom!

Denna "tredubbla sanning" landar i att LP pekar ut CP i rättegången mot CP. Detta är helt obegripligt för mig.

Jag får säga som snömosmannen MG: "Det bästa vore om gubbjäveln SE var skyldig i alla fall!"
Citera
2025-01-13, 21:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är jourhavande präst som vidarebefordrade tipset från kvinnan till polisen som tyckte att hon lät berusad.
Varifrån får du att den här aktuella kvinnan skall ha låtit berusad? Har du någon källhänvisning?
Citera
2025-01-13, 21:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej, inte alls. Jag tror alltså att han nog fick det från TV redan på söndagen (den 2/3).

Tror du att SE väntade med att läsa SvD tills han kom hem från fjällen eller köpte han lösnummer av SvD uppe i Idre?
Citera
2025-01-13, 22:03
Medlem
DrComforts avatar
Nu är vi snart hamnat där också; dubbelgångarna SE och CP.
Citera
2025-01-13, 22:11
Medlem
Draifoss avatar
Varför finns det ingen moderator i den här tråden? Betalar Axelsson för dåligt?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L09KK9/har-ar-mannen-bakom-flashback
Citera
2025-01-13, 22:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Varifrån får du att den här aktuella kvinnan skall ha låtit berusad? Har du någon källhänvisning?

Jag får pudla mig.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAE10005-00-B
Det står faktiskt:
Kvinnan blev då upprörd i sitt spänningsladdade tillstånd och tyckte han var en idiot och hon lade t o m på luren.

Såvitt han kan bedöma var kvinnan inte påverkad av något berusningsmedel.
ME kan också tagit intryck av SE när han var nykter?

Edit: Jag tänker att den påhittade GM-SE är skyldig hur man än ser det?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-13 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in