Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-20, 22:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Får jag tid en dag så kan man gå genom det igen...

Men jag syftade på att när KP gick genom dessa vittnen så fick han nog en klar bild över hur sannolikt Engström är på trottoaren mellan 20-40 sek efter skotten..

Hans bild över situationen måste varit att det är osannolikt att Engström är på brottsplatsen första minuten ...

Med osannolikt menas ju såklart att det finns en möjlighet men någonstans måste man ju dra gränsen!

Tror inte att du gör jobbet att titta på detta. Du är nöjd med de uppgifter du har och lyssnar inte heller på invändningarna. Fast i en teori och kan inte se något annat. Det är vad jag tror och ser.

Ska jag vara ärlig så är det inga av er som ser SE som GM som gjort något grundläggande arbete alls i att säkerställa uppgifter. (Dalulven ska såklart ha cred för några uppgifter!) Ja, TP också vars uppgifter likt Sven Anér förblir sanningar.
Istället råder här "omvänd bevisbörda".

Och till det kommer möjligheterna att "efterkonstruera" eller mer snällt uttryckt försöka förklara.

Tillägg:
Apropå: "Får jag tid en dag så kan man gå genom det igen..."
Hade du haft ett seriöst och genuint intresse för detta så hade du redan kartlagt detta.
Men du är nog precis som alla andra GM-fanatiker(CA, CP, VG)... fastnat för GM och bara letar "körsbär"
Ber om ursäkt på förhand, men det är vad jag ser. (Och det inte bara dig här inne)
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-12-20 kl. 22:24.
Citera
2024-12-20, 22:26
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Håller med i första stycket, men det fetstilta ser jag inte argumenten för din slutsats.
Klart ALG inte har koll på annat än vad hon påstår att SE har berättat och även där kan vi så klart ha synpunkter vilket jag även tagit upp.
Varför råder det ingen tvekan här? Är det vad "du vill" eller vad du kommit fram till... det sistnämnda är ju det jag frågar efter, men inget svar från dig heller.

Faktum kvarstår ändå:
GS beskriver en situation med LP som såklart kan uppfattas som brysk.
ALG beskriver att polisen var brysk mot Lisbeth. (Jag bortser från att SE sagt detta utifall att det gör frågan tydligare)

Hur kan dessa uppgifter uppkomma?

GS ingripande som du uppfattar som bryskt, är för mig ett rådigt sådant. Det står i kontrast mot den ointresse-ettikett och den dryghet han ville klistra på polisen.

Naturligtvis menar jag att det jag skriver om är min övertygelse. Den är såklart inte värt något för någon annan. Jag vet ju att materialet kan gömma saker och det inte är teoretiskt omöjligt att han ändå bevittnade den bryskhet du talar om.

Någonstans kan man kosta på sig att försöka göra en bedömning av något. Samma övertygelse har jag om att YN såg mördaren och att SE inte uppfattade LJ som mördaren under mordnatten, samt att det inte gick att se färg på LJs jacka från mordplatsen. När det kommer till t ex vem NF mötte är jag däremot ytterst osäker.

Hur bryskheten uppkom för ALG är ju precis det jag försökt förklara. Hon har inte fått till sig någon fysisk bryskhet från SE utifrån min bedömning. Den anser jag ju såklart vara den smartaste, annars skulle jag ju inte ha yppat den.
Citera
2024-12-20, 22:33
Medlem
Citat:
Tror inte att du gör jobbet att titta på detta. Du är nöjd med de uppgifter du har och lyssnar inte heller på invändningarna. Fast i en teori och kan inte se något annat. Det är vad jag tror och ser.

Ska jag vara ärlig så är det inga av er som ser SE som GM som gjort något grundläggande arbete alls i att säkerställa uppgifter. (Dalulven ska såklart ha cred för några uppgifter!) Ja, TP också vars uppgifter likt Sven Anér förblir sanningar.

Och till det kommer möjligheterna att "efterkonstruera" eller mer snällt uttryckt försöka förklara.

Tillägg:
Hade du haft ett seriöst och genuint intresse för detta så hade du redan kartlagt detta.
Men du är nog precis som alla andra GM-fanatiker(CA, CP, VG)... fastnat för GM och bara letar "körsbär"
Ber om ursäkt på förhand, men det är vad jag ser. (Och det inte bara dig här inne)

Okej , om jag ska svara helt ärligt så misstänker jag Engström ...

Det är väl förnekarnas jobb som ska bevisa att han inte ska vara misstänkt !?

Jag har ju fått isåfall det jag vill och behöver inte streta emot beslutet om att Engström är misstänkt exakt det jag själv anser !

Är han bevisligen på brottsplatsen efter ca 40sek så är det ju ett underlag för att han inte ska misstänkas längre , men det jobbet är ju gjort..

Även om jag tagit fram flera vittnen som inte bekräftar Engström tidigt på platsen så kan du mkt enkelt bara säga att han kan missas ändå !

Så vad är jobbet värt då ?
Citera
2024-12-20, 22:41
Medlem
Citat:

Tillägg:

Jag kan ställa om frågan...

Om jag läser igen tidiga förhör med dom tidiga vittnena och sen visar dig hur dom beskriver trottoaren...

Vad ger det dig eg ?

Du har en väldigt enkel filosofi att luta dig bakom då....

Du kan ju på allvar bara säga att xxx inte heller är nämnd eller att dom missar Engström bara...

Jag är inte dummare än att jag begriper att det inte ger något...!

Men för skoj skull så slänger vi in att NF inte nämner Engström på Sveavägen...

Där har vi 1 vittne som ser trottoaren...

Vi kan ta fram fler och folk kan hjälpa till...
Citera
2024-12-20, 22:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
På temat aldrig synts till på mordplatsen.

"Racingprofilen Janne ”Flash” Nilsson var en av de första på plats efter att Olof Palme sköts.

Han såg statsministern livlös på marken – innan polisen kommit till platsen.

– Jag trodde att han fått en hjärtattack, säger han till Aftonbladet.

Han har aldrig hörts av polisen och ska aldrig ha omnämnts i någon rapport.

Men racinglegendaren Janne ”Flash” Nilsson, 55, var en av de första personerna på plats efter att statsminister Olof Palme sköts på Sveavägen för 30 år sedan.

Då bodde han tillfälligt hos vännen Ronny på Östermalm i Stockholm och de båda hade kört under kvällen åkt för att handla grillkorv. På väg hem från macken vid Norra Bantorget kom de körandes på dåvarande Tunnelgatan, som sedan döpts om till Olof Palmes gata, vilket Värmlands Folkblad först rapporterat."

Forts https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaeRp6/racingprofilen-sag-palme-do--blev-aldrig-hord
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaeRp6/racingprofilen-sag-palme-do--blev-aldrig-hord

Intressant, "Han möttes av hjärtskärande skrik."
Hon skrek givetvis helt fruktansvärt, det var en väldigt uppstressad situation. Det första jag tänkte var att de var äldre personer och att de var så likadant klädda. Sen förstod jag väldigt snabbt att det var allvar.

När han bara var ett par meter från makarna Palme kom den första polisbilen till platsen, vilket enligt officiella rapporter bara ska ha dröjt några minuter efter skotten.
Engström i HR:
AL: Det finns andra som säger att hon skrek men det har inte du hört?
SE: Nä det har jag aldrig gjort.

Tråden kan väl ändå enas om att Engström Engström ljuger om sitt lilla snack med LP och så kan vi försöka ta det vidare därifrån. Inte konstigt att polisman GS ville korrigera "elefantens" berättelse i HR.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-20 kl. 22:50.
Citera
2024-12-20, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaeRp6/racingprofilen-sag-palme-do--blev-aldrig-hord

Intressant, "Han möttes av hjärtskärande skrik."
Hon skrek givetvis helt fruktansvärt, det var en väldigt uppstressad situation. Det första jag tänkte var att de var äldre personer och att de var så likadant klädda. Sen förstod jag väldigt snabbt att det var allvar.

När han bara var ett par meter från makarna Palme kom den första polisbilen till platsen, vilket enligt officiella rapporter bara ska ha dröjt några minuter efter skotten.
Engström i HR:
AL: Det finns andra som säger att hon skrek men det har inte du hört?
SE: Nä det har jag aldrig gjort.

Tråden kan väl ändå enas om att Engström Engström ljuger om sitt lilla snack med LP och så kan vi försöka ta det vidare därifrån.

Det finns folk som säger att "Flash" ljuger om hela händelsen, att han aldrig var där.
Citera
2024-12-20, 22:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det finns folk som säger att "Flash" ljuger om hela händelsen, att han aldrig var där.
Så kan det säkert vara men det stämmer med andras (som verkligen var där) vittnesmål om LP:s tillstånd som t ex AH som sa , "hon var hysteriskt chockad" eller KJ "som försökte lugna den upprivna kvinnan".

("kvinnan"=LP)
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-20 kl. 23:01.
Citera
2024-12-20, 22:53
Medlem
Citat:

Tillägg:

Bevis 1 NF ser inte Engström på trottoaren

Bevis 2 Engström säger att inte Lisbeth skriker ..

Kanske fler "bevis" dyker upp allt eftersom
Citera
2024-12-20, 22:55
Medlem
Citat:

Det finns många vittnen som påstår detta med att Lisbeth skriker och är helt hysterisk...

Varför märker inte Engström något när han kommer ut från Skandia om han kommer ut vid skottögonblicket?
Citera
2024-12-20, 22:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
GS ingripande som du uppfattar som bryskt, är för mig ett rådigt sådant. Det står i kontrast mot den ointresse-ettikett och den dryghet han ville klistra på polisen.

Naturligtvis menar jag att det jag skriver om är min övertygelse. Den är såklart inte värt något för någon annan. Jag vet ju att materialet kan gömma saker och det inte är teoretiskt omöjligt att han ändå bevittnade den bryskhet du talar om.

Någonstans kan man kosta på sig att försöka göra en bedömning av något. Samma övertygelse har jag om att YN såg mördaren och att SE inte uppfattade LJ som mördaren under mordnatten, samt att det inte gick att se färg på LJs jacka från mordplatsen. När det kommer till t ex vem NF mötte är jag däremot ytterst osäker.

Hur bryskheten uppkom för ALG är ju precis det jag försökt förklara. Hon har inte fått till sig någon fysisk bryskhet från SE utifrån min bedömning. Den anser jag ju såklart vara den smartaste, annars skulle jag ju inte ha yppat den.

Det är precis detta: Påståendet "ALG har inte fått till sig bryskheten från SE" (smartaste, vet jag inte riktigt vad du ville mena med?)
Och ändå så uppger hon "polisens bryskhet mot Lisbeth" i förhöret...

Hur ska man förklara det, är ju min ständiga fråga.
Jag har inte fått några raka och seriösa alternativ. Inte heller här, även om du är en av de mest seriösa i detta forum.
Om nu inte SE har självupplevt denna händelse, berättat den för ALG ca 20 minuter efter mordet, så behöver hennes uppgift förklaras här.

Det är just det jag är ute efter, men märker på flera här att man mer fokuserar på att försvara SE som misstänkt och GM och medvetet/omedvetet "blandar bort korten".
Citera
2024-12-20, 22:58
Medlem
Citat:
Det finns många vittnen som påstår detta med att Lisbeth skriker och är helt hysterisk...

Varför märker inte Engström något när han kommer ut från Skandia om han kommer ut vid skottögonblicket?

Vilka fler vittnen syftar du på?
Citera
2024-12-20, 22:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Okej , om jag ska svara helt ärligt så misstänker jag Engström ...

Det är väl förnekarnas jobb som ska bevisa att han inte ska vara misstänkt !?

Jag har ju fått isåfall det jag vill och behöver inte streta emot beslutet om att Engström är misstänkt exakt det jag själv anser !

Är han bevisligen på brottsplatsen efter ca 40sek så är det ju ett underlag för att han inte ska misstänkas längre , men det jobbet är ju gjort..

Även om jag tagit fram flera vittnen som inte bekräftar Engström tidigt på platsen så kan du mkt enkelt bara säga att han kan missas ändå !

Så vad är jobbet värt då ?

Du behöver inte ens försöka vara ärlig Klart att du misstänker SE. Sannolikt t.o.m. Det framgår rätt klart av din argumentation, liksom flera här som smyger med att SE "bara" är misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in