Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-15, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Man ska vara mycket försiktig med vittnesuppgifter. När det gäller färger så kan man nog utan problem ta en blå färg för att vara svart. För några månader spelade jag pingis och jag blev förvånad när den jag spelade mot hade ett blått gummi på ena sidan. Jag blev då tvungen att gå fram och titta. När jag höll i hans racket såg jag att gummit var svart som brukligt är. Detta var iofs i dagsljus. Men det bevisar att det även går att ta en svart färg för att vara blå.

Jag har inte sett ett enda bra argument varför personen som YN mötte skulle vara någon annan än den person som sprang från brottsplatsen även om det naturligtvis är möjligt. Vittnen är inga kameror. De tolkar olika. Det är helt normalt. Jag har erfarenhet inom området och har själv sett saker och personer i dagsljus - då andra sett något helt annat. Precis som i fallet LJ och YN. Erfarenheten har fått mig att inse att det är betydligt svårare än jag någonsin kunnat föreställa mig.

Det är nog svårt att utesluta någon person med de vittnesuppgifter som ligger om vederbörande var någorlunda normalt byggd. Beskrivningen av GM som vi gör här blir efter tycke och smak sålunda.

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Känner inte till att någon har uteslutit något. Det handlar om vad som talar emot. Det finns två vittnen på att DBG-mannen bar svart rock. Yvonne och Zahir uttrycker sig identiskt om den svarta rocken. Ingen av dem tar någonsin ordet blå i sin mun i något av sina förhör.

Så för att hävda att SE sprang på DBG får man i princip hävda att Fauzzi misstog en i det närmaste svart rock för en nästan klarblå jacka som var förväxlingsbar med Björkmans. Och detta från ett vittne som var så pass noga med detaljer att han korrekt identifierade det exakta skyltfönstret där Lennart på La Carterie uppenbarade sig. Han kunde också korrekt återge vem av Lisbeth och Olof som gick på vänster respektive höger sida.

Han återger intervallet mellan skotten korrekt. Han återger korrekt att det står en klunga vid Olof när han vänder sig om. Han minns till och med att någon skymde fötterna men sedan avlägsnade sig. Det kan mycket väl ha varit till exempel Hans Johansson som rapporterar ett liknande rörelsemönster.

Fauzzi återger korrekt att Björkman lutar sig ut från porten ett par gånger.

Sammantaget förefaller Fauzzi vara ett bra vittne med hög tillförlitlighet. Det är en hel rad detaljer han återger helt korrekt.

Men för att SE ska vara Tensonmannen ska alltså Fauzzi plötsligt ha gjort den brutalt grova missen att missta en svart rock för en nästan klarblå jacka som är förväxlingsbar med Björkmans. Man kan också notera att SE själv säger att han bar svart rock.

Jag säger inte att det är fysiskt omöjligt. Jag säger att var och en får bedöma sannolikheten i det. Och de behöver nog inga pingisrack för att kunna bilda sig en uppfattning om det på egen hand.

Intressanta resonemang från er båda. Utgår man (som jag brukar göra) från att det är en och samma gubbe från Fauzzi (eller rentav Mårten) till Nieminen/Zahir (och Robrandt/Samson om man så vill) så blir det Nieminens signalement som hamnar lite avsides jämfört med de övriga.

Framför allt verkar jackan (eller rocken) vara blå och inte svart. Men blå är ju ett vitt begrepp och nyansen kan variera betydligt beroende på ljusförhållandena. Om vi tar Jeppsson till exempel så ligger han väldigt nära svart, men vill minnas att jackan blänkte till i blått. Då är ljusförhållandena ändå ganska hyfsade just i korsningen vid Luntmakargatan, men ändå ligger han långt ifrån Fauzzis nyans.

Däremot tycker jag att Jeppsson ligger väldigt nära Robrandt/Samson när det gäller färgen. Vad biten från barackerna upp till David Bagares Gata beträffar så är det alltså Nieminen/Zahir som avviker åt det svarta hållet. Men då springer mannen på motsatt sida gatan mot bakgrund av en mörk fasad. Det är då mycket möjligt att ljuset från gatlyktorna, som väl hänger mitt över gatan där, inte reflekterats på ett sådant sätt att rocken blänkt i blått för dem.

Tittar vi på Fauzzis bit så vill man gärna använda Björkmans jacka som fixpunkt, för den har vi ju färgbilder på i dagsljus. Vi vet att Fauzzi sett Björkman stå där i Dekorimas entrénisch och att belysningen där varit ganska utmärkt. Men å andra sidan har vi ju också Fauzzis jämförelse av färgen på Tensonmannens jacka med telefonkatalogen inne i förhörsrummet. När man stämmer av den färgen mot Björkmans jacka så stämmer den inte helt bra, och då blir frågan vilken av de två som ligger närmast till hands för Tensonmannens jacka.

Grunnar man över den frågan så reser sig också möjligheten att Fauzzis minnesbild av Tensonmannens jacka i själva verket kan ha färgats av att han trodde det var Tensonmannen han såg på avstånd när han i själva verket såg Björkman. I så fall kan ju Fauzzis minnesbild av färgen ha blivit skev i motsvarande mån. Sträcker vi ut förloppet bakåt till Bokcirkeln så har vi ju Mårten som beskriver jackan på ett likartat sätt till formen men som mörkblå till färgen. Fauzzis färgbeskrivning blir nu den som avviker åt det ljusare blåa hållet, med vissa inslag av turkosgrönt.

Både Fauzzi och Mårten har sett mannen på nära håll, betydligt närmare än både Jeppsson och Nieminen/Zahir. Ljusförhållandena verkar emellertid ha varit något olika, eftersom skyltfönstret var släckt på Sandins möbelaffär (där Mårten såg sin Grandman) medan det var tänt på La Carterie (där Fauzzi såg Tensonmannen). Då är det möjligt att just den skillnaden i ljusförhållanden kan förklara att Fauzzi uppfattar jackan som något ljusare i nyans än Mårten.

Om man skulle våga sig på att sätta likhetstecken mellan Mårtens Grandman och Korhonen/Storhöks, då finner man även där en liknande nyansskillnad, nämligen att Korhonen/Storhök uppfattar jackan som lite ljusare blå än vad Mårten uppfattar. Då hör det till saken, att Korhonen/Storhök gjort sina iakttagelser vid Grands entré där belysningen är mycket god. Deras beskrivning är också den "ljusast blå" av alla, medan Fauzzi kommer tvåa, Mårten och Robrandt/Samson kommer trea, Jeppsson fyra och Nieminen/Zahir kommer sist (och alltså inte ser något blått inslag alls).

Ungefär så har mina funderingar gått kring frågan om jacknyansen. Framför allt ville jag nog skjuta in mig på Fauzzi, som själv sätter likhetstecken mellan Tensonmannen och Björkman, och då ligger det alltså mycket nära till hands att hans minnesbild av jackan i första hand härrör från iakttagelsen av Björkman. Då blir den också ljusare blå, med lite turkosgröna inslag rentav.

På det hela taget menar jag att Nieminens signalementsbeskrivning visserligen ligger inom gränserna för vad man kan kalla för "normala variationer" när man har flera vittnen som ger signalementsbeskrivningar på ett och samma objekt. Men ändå ligger den lite i ytterkant jämfört med de andra beskrivningarna, dock inte så extremt att den kan ses om helt oförenlig med de andra.

För att avgöra om det är en och samme gubbe måste man nog ta förloppsanalys till hjälp utöver bara signalementsjämförelser, och det är just kombinationen av de två som fått mig att sluta mig till att det är en och samma gubbe hela vägen från Grand till Regeringsgatan. När man kommit till den punkten så ändras frågeställningen rörande Nieminen/Zahir till varför deras signalementsbeskrivning avviker från de andras snarare än varför den verkar så oerhört lik Stig Engström.

När man har flera vittnen som lämnar lite olika beskrivningar av ett och samma objekt så får man se upp med risken för "körsbärsplockning", att man tar det signalement som verkar mest bestickande för favorithypotesen och går efter det. Det gäller för övrigt inte bara Engström utan även Christer Andersson (och Christer Pettersson när det begav sig).
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-12-15 kl. 15:44.
Citera
2024-12-15, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Så tex keps är inte cherrypickat? Det är då helt klart att GM hade en keps likt den SE hade?

Det är ju också ironiskt att du bara plockar ut tre saker du tycker stämmer överens och samtidigt inte tycker det är cherrypicking. Varför är inte alla kända signalementsuppgifter med om du nu inte har cherrypickat?

Jag cherrypickar inte alls. Jag ser att han i stora drag inte stämmer överens med signalementet samtidigt som jag ser att han lämnar en lång rad korrekta uppgifter om vad som hände på plats efter att GM hade försvunnit. Jag ser också att en man som SE beskrivs vid flertalet tillfällen på brottsplatsen efter mordet. Jag ser också att flertalet observationer av en trolig GM utesluter SE. Tex ACR/GS och MPs observationer.

Att folk inte kunde se åldern är dessutom en sanning du/ni skapat för att åldern är fel. Du vet absolut inte om det är så eller inte.

Vilka tydliga signalement tänker du då på ?

Jag skrev trekvartslång överdel, keps , handledsväska...

Vill du lägga återigen till ålder ?
.
Citera
2024-12-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Ja, ganska imponerande. Fanns nog all anledning till att Engström skulle vara betrodd.

Om (hypotes) Stig Engström var involverad i Haubitsaffären för mellanmäns räkning kan dessa ha uppmanat Stig Engström att rensa sitt kontor på komprometterande dokument varefter han skulle hämtas av någon.

Vore intressant att inventera papperstuggen i närheten av hans kontor.

Jag tror inte han blev tipsad om mordet, man ville bara ha undan honom innan mordet.

Stig Engström som inte visste varför han skulle rensa kontoret tog för lång tid på sig och hamnade "mitt i attentatet", får instruktioner om vad han skall göra och "cirkusen" börjar med vad Hans Holmér kallar "Elefanten", måhända en "indisk elefant".
Citera
2024-12-15, 15:55
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bra inlägg.

Vill bara tilläga att GM som stöter ihop med R&S på Regeringsgatan "återtagit" ett signalement som liknar det NF uppger. YN hade nog kanske druckit mer än hon uppgav på mordkvällen? Uppmärksamheten hos YN verkar inte varit på topp direkt.

Det är en bra poäng, men om det är GM faller ju SE bort rätt hårt. Med tanke på hur mörk i ansiktet båda tyckte att han var.

Ett problem med att det skulle vara GM är att varken Robrandt eller Samson såg någon komma springandes från vänster på DBG. Det kan man nästan sluta sig till eftersom de specifikt nämner att det var så folktomt uppe på åsen. Om de såg någon komma kutandes från vänster i momentet innan de blev påsprungna strax efter gatuhörnet borde de nog ha nämnt det.

Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nej, det behövs inga pingisrack för det eftersom jag informerat om hur lätt det är att se fel på färg. När jag spelade pingis, minns jag vem jag spelade mot, vilken lokal och ungefär var bordet var placerat. Kontentan blir att jag hade rätt på det mesta utom på färgen, där jag gjorde en grov miss i dagsljus. Ditt resonemang att NF med största sannolikhet även borde ha sett rätt på färgen håller därför inte för fem öre. Man kan inte dra några säkra slutsatser av typen att han såg rätt på vissa saker, då är det rimligt att han såg rätt på det mesta.

Kan det ändå vara så att han sett rätt? Ja, det kan det. Kan det även ha varit AB. Ja det kan det. Kan NF ha sett AB i ögonvrån i ett tidigare skede än vid mötet och blandat in det med Tensonmannen. Fullt möjligt även det etc.

Det finns inga märkligheter kring att Tensonmannen skulle kunna vara den man YN mötte. Jag talar av egen erfarenhet och med stöd av vittnespsykologin. Hur du än vrider och vänder på signalementen får du divergens. NF är ett överreklamerat vittne vilket jag ville ha sagt med diskussionen. Hans ord är definitivt inte lag. Som du säger är det upp till var och en att bedöma/gissa nu när jag sagt mitt om NF.

Du felrepresenterar mitt argument igen och lägger ord i min mun. Föga konstruktivt, så för övriga läsare lägger jag bara fram det en sista gång:

När det finns två observationer som det absolut finns fog att misstänka rör sig om två olika personer kan man inte bortse från att signalementen skiljer sig diametralt. Det är ingen subtil skillnad det rör sig om direkt utan kontrasten är svart rock mot nästan klarblå jacka. I ena änden har vi två samstämmiga vittnen, i andra änden ett tillförlitligt vittne med goda ljusförhållanden.

Detta talar emot att det är samma person. Exakt hur mycket det talar emot får var och en bedöma.

Om man inbillar sig att det inte talar emot över huvud taget borde man nog gå och spela pingis istället.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-15 kl. 16:04.
Citera
2024-12-15, 16:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vilka tydliga signalement tänker du då på ?

Jag skrev trekvartslång överdel, keps , handledsväska...

Vill du lägga återigen till ålder ?
.
Varför blev kriteriet tydliga signalement helt plötsligt? Då ska vi väl ändå plocka bort keps eftersom det inte är tydligt. Trekvartslång överdel är ju också en anpassning för att det ska stämma oavsett om det är jacka eller rock. Alltså inget tydligt signalement. Handledsväska är ju också frågan om det är tydligt då det bara är ett enstaka vittne som säger det. Men jag antar att kravet att det ska vara tydligt av någon anledning bara ska gälla de sakerna som inte passar.

Och ja, jag vill lägga till åldern då alla vittnen är konsekventa med den. Jag vill också lägga till de mörka dragen och de breda axlarna.

Ska vi sammanfatta vad vittnena säger, utan att cherrypicka så blir det.
Troligtvis huvudbonad: keps, mössa eller skärmmössa.
Ca 180cm
Breda axlar/vältränad/muskulös/snygg kropp
Troligtvis mörka drag
Mörka kläder, blå täckjacka eller mörk rock
38+-10 år
Troligtvis något mindre väskliknande

Det är för det första väldigt vagt, man kan klämma in i princip varannan svensk man däri om man vill. Och sedan stämmer det inte så bra med SE. Det enda som man kan hänga upp sig lite på är väskan. Men vi kan inte med säkerhet veta vilken sorts väska det var eller om det bara var något väskliknande. Om det nu ens är GM som den observationen gäller.

Det är direkt intellektuellt ohederligt att påstå att signalement stämmer väl med SE.

Och att hänga upp sig på en sådan mild osannolikhet att två män skulle kunna ha något väsklinknande är bara konstigt. Särskilt när man samtidigt ser förbi en lång rad extrema osannolikheter som det skulle krävas för att det är SE som springer med väskan däruppe som gm.

Det finns kanske runt 20-30 punkter där det antingen är på så vis det måste vara om SE är gm, eller på så vis att han är utesluten. Alla dessa punkter måste alltså vara på ett visst sätt för att SE ska vara gm. Men bara en måste vara fel för att han är utesluten. Men för att man bestämt på förhand att SE är gm råkar ens personliga val landa i att det nog är på så vis det måste vara om SE är gm.

De två personerna AH såg på trottoaren norrut är inte SE och AB.
Mannen vid OPs ben är BP.
JAs utpekande är felaktigt.
LP såg fel person.
ACR/GS såg någon annan än gm.
Alla missuppfattade åldern och av en slump kom fram till samma spann.
MPs man är inte gm.
Väktarsamtalet ägde inte rum.
SE hade av ens slump med sig en skarpladdad revolver.
SE granskade media och hade tur med sina uppgifter.
Väktarna minns fel dag.
SE var inte den man som beskrevs på bohemia.
Osv osv.
Det är nästan sjukligt hur mycket som måste anpassas. Och det utan att ens övertygelse sviktar det minsta. Som sagt måste bara en enda av de här sakerna vara fel för att SE ska vara utesluten.
Citera
2024-12-15, 16:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Det finns kanske runt 20-30 punkter där det antingen är på så vis det måste vara om SE är gm, eller på så vis att han är utesluten. Alla dessa punkter måste alltså vara på ett visst sätt för att SE ska vara gm. Men bara en måste vara fel för att han är utesluten. Men för att man bestämt på förhand att SE är gm råkar ens personliga val landa i att det nog är på så vis det måste vara om SE är gm.

LP såg fel person.
MPs man är inte gm.
Väktarna minns fel dag.
Osv osv.
Det är nästan sjukligt hur mycket som måste anpassas. Och det utan att ens övertygelse sviktar det minsta. Som sagt måste bara en enda av de här sakerna vara fel för att SE ska vara utesluten.

Oj, vilken stämningsdämpare du serverade så här på 3:e advent. Man måste väl få "misstänka" lite?

Själv misstänker jag att SE inte är inblandad alls i själva mordet.

Edit: I år firar jag advent med "Holmérmetoden". (Ibland tänder jag ljusen och ibland släcker jag dem.)
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-15 kl. 16:42.
Citera
2024-12-15, 16:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är en bra poäng, men om det är GM faller ju SE bort rätt hårt. Med tanke på hur mörk i ansiktet båda tyckte att han var.

Ett problem med att det skulle vara GM är att varken Robrandt eller Samson såg någon komma springandes från vänster på DBG. Det kan man nästan sluta sig till eftersom de specifikt nämner att det var så folktomt uppe på åsen. Om de såg någon komma kutandes från vänster i momentet innan de blev påsprungna strax efter gatuhörnet borde de nog ha nämnt det.

Du felrepresenterar mitt argument igen och lägger ord i min mun. Föga konstruktivt, så för övriga läsare lägger jag bara fram det en sista gång:

När det finns två observationer som det absolut finns fog att misstänka rör sig om två olika personer kan man inte bortse från att signalementen skiljer sig diametralt. Det är ingen subtil skillnad det rör sig om direkt utan kontrasten är svart rock mot nästan klarblå jacka. I ena änden har vi två samstämmiga vittnen, i andra änden ett tillförlitligt vittne med goda ljusförhållanden.

Detta talar emot att det är samma person. Exakt hur mycket det talar emot får var och en bedöma.

Om man inbillar sig att det inte talar emot över huvud taget borde man nog gå och spela pingis istället.
Intressant invändning med springadet. Det kan man ju tycka att de borde reagerat på. Men det gäller ju oavsett varifrån mannen kom. De borde ju ha hört det i alla fall.

Nu funderar jag på om det kan tänkas att den rörelse LJ ser är gm som gömmer sig och gör ett uppehåll på dvbg där vid bilarna. Och att han sedan springer vidare. Det skulle också förklara varför ACR/GS observation tycks ligga någon minut sent. Och kanske även varför polisen var så nära gm nere vid smala gränd. Om det nu var gm. Det får jag kika på om det är möjligt någon dag.

Men jag har svårt att komma runt att jag tycker det är troligt att det är gm. Förutom det väldigt liknande signalementet är det ju heller inte helt vanligt att folk springer omkring sådär. Och det i så nära anslutning i tid och rum.

Vad gäller jackan håller jag med packetipiketen i det här. Dels att det ändå håller sig inom rimliga avvikelser för vittnesfel. Blå jacka och mörk rock är inte diametrala motsatser. Man kan ju jämföra med mordplatsen där både grå herrhatt och barhuvad sägs om samma man. Och dels att det är möjligt att nyansen NF uppger snarare kommer från hans observation av AB och inte av den efterföljande mannen.
Citera
2024-12-15, 16:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag är också förvånad att några insatta här inte ens misstänker honom..För jag förstår att bevis inte finns !

Men att inte misstänka den enda i materialet som äger en väska med samma mått och som stämplar ut 23:19 och ljuger i förhör..

Vad är det med folk i tråden ...!?
Ja det är helt sanslöst.
Citera
2024-12-15, 16:48
Medlem
Citat:
Varför blev kriteriet tydliga signalement helt plötsligt? Då ska vi väl ändå plocka bort keps eftersom det inte är tydligt. Trekvartslång överdel är ju också en anpassning för att det ska stämma oavsett om det är jacka eller rock. Alltså inget tydligt signalement. Handledsväska är ju också frågan om det är tydligt då det bara är ett enstaka vittne som säger det. Men jag antar att kravet att det ska vara tydligt av någon anledning bara ska gälla de sakerna som inte passar.

Och ja, jag vill lägga till åldern då alla vittnen är konsekventa med den. Jag vill också lägga till de mörka dragen och de breda axlarna.

Ca 180cm
Troligtvis mörka drag
38+-10 år

Det är för det första väldigt vagt, man kan klämma in i princip varannan svensk man däri om man vill. Och sedan stämmer det inte så bra med SE. Det enda som man kan hänga upp sig lite på är väskan. Men vi kan inte med säkerhet veta vilken sorts väska det var eller om det bara var något väskliknande. Om det nu ens är GM som den observationen gäller.

Det är direkt intellektuellt ohederligt att påstå att signalement stämmer väl med SE.

Och att hänga upp sig på en sådan mild osannolikhet att två män skulle kunna ha något väsklinknande är bara konstigt. Särskilt när man samtidigt ser förbi en lång rad extrema osannolikheter som det skulle krävas för att det är SE som springer med väskan däruppe som gm.

LP såg fel person.
MPs man är inte gm.
Väktarna minns fel dag.
Osv osv.

Du har fel...

Dom signalementen jag tog upp är dom tydliga..

Ålder och snygg kropp är inga tydliga signalement

Ang keps så funkar det såhär :

Dom som inte säger huvudbonad har inte lagt märker till om GM hade eller inte hade..

Dom som säger mössa har troligen sett skymten av en huvudbonad och tror sig sett möjligen en mössa..

Dom som säger keps har sett en huvudbonad och även lagt märke till detaljer ang huvudbonad som någon form av skärm...

Alla säger trekvartslång överdel..

Liten väska är det YN säger på DBG...

Men skitsamma du är inte troligen mottaglig ändå...
Citera
2024-12-15, 16:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Ca 180cm
Troligtvis mörka drag
38+-10 år

LP såg fel person.
MPs man är inte gm.
Väktarna minns fel dag.
Osv osv.

Det börjar ta sig, unge Faderlig!

Magistern rättar:

Var beskrivs de?

Korrekt. Han "sade till" om framstupa sidoläge eftersom offret annars riskerade att kvävas.

Ja, han beskriver JÅS och avser att peka ut denne.

LP såg fel person.

Hon var chockad och blandade ihop sinnesintryck.

Ja. De passerade troligen förbi något tidigare. Om det ens var på samma gata ...

De flesta såg endast GM bakifrån och/eller i mörker, då är det svårt att bedöma ålder.

MPs man är inte gm.

Troligen inte, men inte helt uteslutet: Hockeyledaren är mer lik SE än vad fantombilden är lik CA.

Hur detta går ihop tids- och förloppsmässigt är något oklart.

Jo, men i 21-tiden.

Ja, inte fasen lyckades han genomföra dådet med sin pennvässare.

Korrekt. Dessutom satt han inne med "facit".

Väktarna minns fel dag.

Nej, de minns rätt dag. Men har påverkats av olika källor och uppgifter under 3 månaders tid.

SE var inte den man som beskrevs på Bohemia.

Vilken av dem? Det beskrivs en man i ett par, en man liknande CP och en "livräddare".

Var alla dessa mystiska män där samtidigt?

Kommentar: Du har jobbat dig upp starkt från ett F och erhåller nu B+!
Citera
2024-12-15, 16:58
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Du har fel...

Dom signalementen jag tog upp är dom tydliga..

Ålder och snygg kropp är inga tydliga signalement

Ang keps så funkar det såhär :

Dom som inte säger huvudbonad har inte lagt märker till om GM hade eller inte hade..

Dom som säger mössa har troligen sett skymten av en huvudbonad och tror sig sett möjligen en mössa..

Dom som säger keps har sett en huvudbonad och även lagt märke till detaljer ang huvudbonad som någon form av skärm...

Alla säger trekvartslång överdel..

Liten väska är det YN säger på DBG...

Men skitsamma du är inte troligen mottaglig ändå...
och på vilket sätt utesluter det en skärmmössa?

Och varför försvann de detaljerna som de som säger mössa uppgav? AB är rätt tydlig med att den är ribbstickad tex. Han målar också en bild som stämmer väldigt dåligt med en gubbkeps.

Men sådana saker är väl lätta att glömma bort när man bestämt sig på förhand och bara letar saker som styrker ens tes.
Citera
2024-12-15, 17:00
Medlem
Efter att ha följt tråden och framförallt skeptikernas inlägg konstaterar jag att det är i princip omöjligt att finna någon misstänkt.

1. CA kan det inte vara eftersom att LP säger att det är CP som är mördaren.
2. CP är oskyldig med tanke på att LJ är säker på att det inte var han som sprang förbi.
3. SE har varit på Bohemia som efterspelsvittne. Dessutom pratat med LP. Med mera. Inte den skyldige.

Summa summarum, ingen av de tre med egna trådar bör misstänkas för mordet på OP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in