2024-11-21, 08:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Hur läser du?

"Vittnena ger (som bekant) en ganska klar bild om hennes uppförande, upp och ner, polisen och ambulansföraren inkluderad. GS talade som bekant med henne.

LL som var upptagen med annat? Han pratade ju med LP inledningsvis, detta citerade jag från tingsrätten (samt länkade till) för bara ett par veckor sedan. Han berättar även hur han upplevde henne. Det påminner starkt om det SE berättade - just behärskat chockad."

Vilket innebär att han pratade med LP ganska tätt inpå efter att skotten föll.

SKÄRP DIG!
Det absolut första LL säger den 1 mars är att när han kastar sig ut från sin förarplats och kommer fram till LOP samtidigt som två yngre damer så är "fru Palme i detta nu helt i upplösningstillstånd" och det stämmer också med de två yngre damernas beskrivning av LP:s tillstånd, "kvinnan bredvid är helt uppriven".

Jag kan tyvärr inte beskriva eller förtydliga det mer utförligt än så.
Citera
2024-11-21, 08:44
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det absolut första LL säger den 1 mars är att när han kastar sig ut från sin förarplats och kommer fram till LOP samtidigt som två yngre damer så är "fru Palme i detta nu helt i upplösningstillstånd" och det stämmer också med de två yngre damernas beskrivning av LP:s tillstånd, "kvinnan bredvid är helt uppriven".

Jag kan tyvärr inte beskriva det mer utförligt än så.

Jag kan tyvärr inte vara mer övertydlig, än att likt en papegoja upprepa, och än en gång understryka, att jag hänvisar till vad LL berättar om "fru Palme" inledande/inledningsvis i sitt förhör i rätten. Att du väljer att inte ta detta till dig, är ditt (uppenbara) problem. Men, minst sagt ohederligt av dig. Men föga förvånade om hur ni med brutna näbbar och slöa klor försöker hålla er fast vid SE som GM. Det behövs en rejäl uppsträckning i tråden, ni drar verkligen ner den på usel lägsta nivå. Somliga av er hävdar att många flytt tråden pga vissas trams, men hur vore det att titta er själva i spegeln? Ni levererar sannerligen inte, ni skrämmer iväg folk med dylikt trams och idoga försök till historieförfalskning. Skärpning!
Citera
2024-11-21, 09:11
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag kan tyvärr inte vara mer övertydlig, än att likt en papegoja upprepa, och än en gång understryka, att jag hänvisar till vad LL berättar om "fru Palme" inledande/inledningsvis i sitt förhör i rätten. Att du väljer att inte ta detta till dig, är ditt (uppenbara) problem. Men, minst sagt ohederligt av dig. Men föga förvånade om hur ni med brutna näbbar och slöa klor försöker hålla er fast vid SE som GM. Det behövs en rejäl uppsträckning i tråden, ni drar verkligen ner den på usel lägsta nivå. Somliga av er hävdar att många flytt tråden pga vissas trams, men hur vore det att titta er själva i spegeln? Ni levererar sannerligen inte, ni skrämmer iväg folk med dylikt trams och idoga försök till historieförfalskning. Skärpning!
För min del utgår jag ifrån det första han sa dagen efter och som också stämmer med tjejernas vittnesmål. Enligt AD var ju tjejerna tillsammans med SG först på platsen så Engström har inte hunnit ha något snack med LP innan ungdomarna var på platsen. AD nämner för övrigt inte någon herre i rock, det närmaste är mannen som försvann in i gränden.

Engström ljuger helt enkelt om sitt LP-snack men tyvärr räcker inte det som bevis vid en rättegång. Det man kan göra på sin egen kammare är att begrunda varför han gör det. Ah just det, han var ju en "kuf", det var väl något suoersnuten HH var inne på. Dock har smartare snutar på senare tid dragit andra slutsatser, egentligen gjordes det av något fåtal redan på Holmérs tid trots kraftigt motstånd från ledningen (läs Holmér).
Citera
2024-11-21, 09:24
Medlem
Citat:
Hur läser du?

"Vittnena ger (som bekant) en ganska klar bild om hennes uppförande, upp och ner, polisen och ambulansföraren inkluderad. GS talade som bekant med henne.

LL som var upptagen med annat? Han pratade ju med LP inledningsvis, detta citerade jag från tingsrätten (samt länkade till) för bara ett par veckor sedan. Han berättar även hur han upplevde henne. Det påminner starkt om det SE berättade - just behärskat chockad."

Vilket innebär att han pratade med LP ganska tätt inpå efter att skotten föll.

SKÄRP DIG!

Du borde snarare skärpa dig och inse att du har helt fel. Vad vittnena sade flera år efter mordet är inte lika tillförlitligt, är mer osäkert. Leif L ändrade sig också med tiden även när det gäller gm klädsel m.m. Leif L, Jan A och Lisbet är kanske de sämsta vittnena från mordplatsen. Lisbet var inte behärskat chockad på mordplatsen- hon var hysterisk, svårt chockad, skriker och är aggressiv m.m.

https://magasinetfilter.se/wp-conten...Ljungqvist.pdf

https://yle.fi/a/7-1376166

https://yle.fi/a/7-1468597
Senast redigerad av Niklasgl87 2024-11-21 kl. 09:27.
Citera
2024-11-21, 09:26
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
För min del utgår jag ifrån det första han sa dagen efter och som också stämmer med tjejernas vittnesmål. Enligt AD var ju tjejerna tillsammans med SG först på platsen så Engström har inte hunnit ha något snack med LP innan ungdomarna var på platsen. AD nämner för övrigt inte någon herre i rock, det närmaste är mannen som försvann in i gränden.

Engström ljuger helt enkelt om sitt LP-snack men tyvärr räcker inte det som bevis vid en rättegång. Det man kan göra på sin egen kammare är att begrunda varför han gör det. Ah just det, han var ju en "kuf", det var väl något suoersnuten HH var inne på. Dock har smartare snutar på senare tid dragit andra slutsatser, egentligen gjordes det av något fåtal redan på Holmérs tid trots kraftigt motstånd från ledningen (läs Holmér).

Jag hänvisade som sagt till vad LL sa i rätten, inget annat. Personligen ser jag honom som ytterst trovärdig och seriös under sitt anförande, han berättar lugnt och sakligt om sitt möte med LL. Och, personligen anser jag att det rimmar rätt väl, med vad SE fällde för kommentar om hennes betande, att hon var just både chockad och behärskad, fullt kontaktbar och förmögen till samtal (om än det sannolikt var kortfattat).

Huruvida SE ljuger om sin kontakt med SE är oklart. Dock måste man ju inse att hans "kontakt" med henne har väldiga likheter med vad LL torgför i rätten? Vad du refererar till 1 mars är ju ett referat. Alla ord och formuleringar kommer ju inte med i ett sådant.

SE var sannolikt ingen fullblodskuf, tvärtom. Det är min uppfattning om vad folk i hans närhet och omgivning sagt, tvärtom förmedlar i princip alla att han var en trevlig, positiv och rolig prick. Dock lite "egen", och även med enormt bekräftelsebehov.

HH avfärdade väl hela SE-prylen lite väl lättvindigt och oengagerat, om detta håller nog de flesta med om, något som även senaste åklagare poängterade som bekant - han anser HHs PM vara häpnadsväckande. Snutarna i senaste PU var sannolikt duktiga och arbetade utefter de direktiv de fått, svårt att jämföra med hur snutarna var 1986 (de fanns bra och dåliga), dock var det ju i princip inga som å allvar utredde SE.
Citera
2024-11-21, 09:32
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Vad vittnena sade flera år efter mordet är inte lika tillförlitligt, är mer osäkert. Leif L ändrade sig också med tiden även när det gäller gm klädsel m.m. Leif L, Jan A och Lisbet är kanske de sämsta vittnena från mordplatsen. Lisbet var inte behärskat chockad på mordplatsen- hon var hysterisk, svårt chockad, skriker och är aggressiv m.m.

Som sagt, vittnen uppger lite olika om LPs uppförande och chock. Vilket du (eventuellt vet).

Resten orkar jag så klart inte spilla tid på, då du upprepat visat allvarlig oseriositet i mop-trådarna och lider av svår bekräftelsebias. Citera någon som orkar med dig framledes.
Citera
2024-11-21, 09:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Du borde snarare skärpa dig och inse att du har helt fel. Vad vittnena sade flera år efter mordet är inte lika tillförlitligt, är mer osäkert. Leif L ändrade sig också med tiden även när det gäller gm klädsel m.m. Leif L, Jan A och Lisbet är kanske de sämsta vittnena från mordplatsen. Lisbet var inte behärskat chockad på mordplatsen- hon var hysterisk, svårt chockad, skriker och är aggressiv m.m.

Håller med, vid rättegångarna tyckte han kanske lite synd om fru Palme och gav henne ett indirekt stöd vid utpekandet av CP. LL blev ju med åren en riktig CP-anhängare.
Citera
2024-11-21, 10:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paoopnad
Vet att även Palm såg i backspegeln att det rykte till. Men om du i ditt fantiserande falskeligen får hävda, med versaler och allt, att ingen hörde fru Palme tala om gärningsmannen, så får väl också andra tumma lite på verkligheten för att spika ihop likaledes osannolika scenarion?

Det är klaröagt att Lisbeth talar om blå/mörkblå täckjacka på sjukhuset och dagen efter i bostsden. Precis som nämnde Jan-Åke Svensson samma morgon. Förhören finns tillgängliga på WPU.

Behärskad chockad är enbart ett uttryck, att försöka nita "Stickan" som mördare med hjälp av det är naturligtvis befängt. Du ifrågasatte Engströms uppgift om att Lisbeth rörde sig mellan offret och ut mot trottoaren, det viisade sig att Hage bekräftar detta. Likaså som hon bekräftar att Lisbeth både muntligt och fysiskt pekade ut flyktvägen, samt pratade om mördaren. Då är steget självfallet inte långt till att även signalementet nämndes. Engström fick ju det på direkt förfrågan.

Nämnde inte Ljiungqvist överhuvudtaget i inlägget du citerade, så det är märkligt att du drar fram din undermåliga analys gällande honom. Kan väl härledas till "brist på annat" för att fylla ut ett annars torftigt inlägg.

Däremot är det klarlagt att samtliga på sjukhuset uppgav att Lisbeth var både uppriven, chockad och ledsen. Men att hon ändå förmådde frambringa konkreta uppgifter. Uppgifter som hon sedermera vidhöll i efterföljande förhör.

Slutligen finna absolut ingenting som tyder på.att någon journalist fått information om Lisbeths uppträdande på mordplatsen. Vore meningslöst för polisen att läcka något sådant då det inte har något med mördaren att göra.

Så den tesen kan förpassas till den långa listan av fullständigt grundlösa spekulationer om Engströms varanden och havanden.

Vad LP sade på sjukhuset och hemma i bostaden är en sak. Men sa hon det på plats? Enligt KJ, som höll extra koll på LP, sades inget om GM i det inledande skedet (när samtalet med SE ska ha skett). AH var då upptagen med livräddning.

Vidare kan journalisten eller redaktionen ha pratat med AH eller andra vittnen först, information som sedan stämdes av med senare vittnen, som exempelvis SE.

Det finns tyvärr många fallgropar i detta.

Noterar nu att polisen ibland frågar om en man som visste något, flera vittnen tillfrågas. Det verkar vara JÅS de frågar om här.

Han föll mellan stolarna? Och SE klev fram som ställföreträdande JÅS.

Där har du den stora, kollektiva fallgropen i fallet.

En karamell för alla kloner att suga på.
Senast redigerad av Dalulven 2024-11-21 kl. 10:51.
Citera
2024-11-21, 10:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om det fanns 125 läkarbesök registrerade för SE tyder det väl på lite "receptsafari"? Eller var det bara 125 olika kontakter med vården? Då behöver så klart inte piller skrivits ut vid varje besök.

Känner du till om SEs nackskada påverkade hans förmåga att kasta blickar över nacken när han sprang i trappor?

Var det 125 besök hos läkare just? Samtalsbehandling hos kurator på beroendemottagningen ingick väl i den vårdmassan?

Och man hade vid tiden ännu inte infört sammanhållen journalföring? Det vill säga, varje vårdgivare förde sina egna journaler. På så viss kunde man turnera runt och införskaffa torrfyllor utan att någon trött doktor anade oråd. Systemet innebär också att för att hitta uppgifter i efterhand så måste man känna till vilka aktuella vårdgivare var.

Gissar jag på.
Citera
2024-11-21, 11:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Ja, flera har lämnat tråden på grund av Ursprungligens och andras trams.

Om jag själv spårar ur får väl Henrik skicka en uppsträckning. Den lyssnar jag på.

Åter till ämnet:

Men LL satt ju i bilen, och försökte komma i kontakt med polisen, när Skandiamannens samtal med LP ska ha skett. KJ befann sig däremot invid LP då, och hon såg varken SE eller hörde något GM-samtal.

Hon säger så här den 2:a april, 1986:

Om den "behärskat chockade" LP!

"F: Vad gjorde du själv på platsen?
KJ: Jag fick ju lugna LP då.
F: Hela tiden?
KJ: Ja, eller hela tiden, jag försöker ju springa efter henne eftersom hon var så stirrig, hon sprang ju omkring. Det var inte så lätt."

Om det "behärskat chockade" samtalet om GM!

"F: Hon sa ingenting om den här mannen, eller andra som hade varit inblandade?
KJ: Nej.
F: Ingenting, är du säker på det?
KJ: Ja, inte hörbart för mina öron i alla fall."

P.S. KJ säger att de stod i vänsterfil, 25 meter ifrån mordplatsen, när de såg att en man låg ner och hoppade ur. De hörde inget skott p.g.a. musiken. Innebär det att JÅS stod framför i samma fil?
Senast redigerad av Dalulven 2024-11-21 kl. 11:06.
Citera
2024-11-21, 11:24
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, flera har lämnat tråden på grund av Ursprungligens och andras trams.

Om jag själv spårar ur får väl Henrik skicka en uppsträckning. Den lyssnar jag på.

Åter till ämnet:

Men LL satt ju i bilen, och försökte komma i kontakt med polisen, när Skandiamannens samtal med LP ska ha skett. KJ befann sig däremot invid LP då, och hon såg varken SE eller hörde något GM-samtal.

Hon säger så här den 2:a april, 1986:

Om den "behärskat chockade" LP!

"F: Vad gjorde du själv på platsen?
KJ: Jag fick ju lugna LP då.
F: Hela tiden?
KJ: Ja, eller hela tiden, jag försöker ju springa efter henne eftersom hon var så stirrig, hon sprang ju omkring. Det var inte så lätt."

Om det "behärskat chockade" samtalet om GM!

"F: Hon sa ingenting om den här mannen, eller andra som hade varit inblandade?
KJ: Nej.
F: Ingenting, är du säker på det?
KJ: Ja, inte hörbart för mina öron i alla fall."

P.S. KJ säger att de stod i vänsterfil, 25 meter ifrån mordplatsen, när de såg att en man låg ner och hoppade ur. De hörde inget skott p.g.a. musiken. Innebär det att JÅS stod framför i samma fil?

Liksom din vapendragare glömmer du (eller låtsas glömma) vad jag hänvisar till, ohederligt. Därför ids jag så klart inte kommentera vidare. Jag är som sagt mycket väl medveten om vad LL sagt i förhören 1986. Men, det var som sagt inte vad saken gällde.

För övrigt bör du hålla klaffen gällande tramsande och peka ut andra, du kryddar merparten av dina inlägg med trams och "lustigheter", och har så gjort i alla år. Dessutom far du ofta med osanningar, och kryddar med antaganden hämtade från ovan molen, som du du ofta presenterar som fakta. Men, i brist på fakta och tunga argument för SE som GM, kan jag till viss del förstå dig. Dock drar det ner tråden, samt förvirrar nybörjare, osv. Men allt detta vet du ju.
Citera
2024-11-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad LP sade på sjukhuset och hemma i bostaden är en sak. Men sa hon det på plats? Enligt KJ, som höll extra koll på LP, sades inget om GM i det inledande skedet (när samtalet med SE ska ha skett). AH var då upptagen med livräddning.

Vidare kan journalisten eller redaktionen ha pratat med AH eller andra vittnen först, information som sedan stämdes av med senare vittnen, som exempelvis SE.

Det finns tyvärr många fallgropar i detta.

Noterar nu att polisen ibland frågar om en man som visste något, flera vittnen tillfrågas. Det verkar vara JÅS de frågar om här.

Han föll mellan stolarna? Och SE klev fram som ställföreträdande JÅS.

Där har du den stora, kollektiva fallgropen i fallet.

En karamell för alla kloner att suga på.

Polisen frågar naturligtvis om vittnena upplevt att någon person som förblev kvar på platsen kunde känt.till vad som hände eller om eventuell inblandning. Kattdyngan att Svensson egentlgen utgör Engströmobservationer har naturligtvis intet med saken att göra.

Att fru Palme rimligtvis uppgav på sjukhuset vad hon upplevt på mordplatsen är självklart. Minnesbilden förefaller stark och bekräftas tydligt av Svensson. Hon kunde både muntligen och fysiskt peka ut.flyktvägen åt.Hage, samt delge andra uppgifter som Hage hade svårt.att minnas. Att signalementet ingick där.är inte alltför osannolikt. Orden "mörkblå täckjacka" utgör inte direkt någon lingvistisk utmaning,.oavsett tillstånd

Ingen journalist har skrivit något.om Lisbeths uppträdande av den enkla anledningen att de.inte erhållit.några sådana uppgifter. Exempelvis Alsén hade.garanterst huggit direkt.på sådana uppgifter.

Att fantasi ersätter verklighet.i "palmeriet" är den vanligaste fallgropen och.du.har tyvärr.hamnat i den och står där med byxorna fast cementerade vid fotknölarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in