Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Jag vet inte vad det ska tjäna till att misstänkliggöra varje rörelse SE företar sig. Vid de här 5-6 samtalen med polisen efter hemkomsten är det polisen som kontaktar honom, enligt hans egen uppgift. Intensiv påverkanskampanj?
Det är väl inte svårt alls att tänka sig hur detta gått till. En trött polis ringer och håller ett uppföljande förhör efter tipset, därefter ytterligare ett samtal om något förtydligande, ett samtal till om att hålla förhör på plats med bandning och till slut ett samtal där någon ringer och bestämmer en tid. Känns som att polisen ringer i ett hela dagen. Vilket han berättar om på Skandia innan han pösande av stolthet reser sig och förkunnar att nu ska han till Kungsholmen på förhör också.
Ja, rollen som vittne kändes nog bortblåst vid tiden för rekonstruktionen. Nu var han antingen ingenting i sammanhanget MOP. Ett förbisett vittne eller en förbisedd GM. Förbittrad oavsett.
Som GM skulle jag pusta ut över att slippa delta i en rekonstruktion i vilken ingår de viktigaste mordplatsvittnena och där jag själv hittat på min närvaro och diverse insatser i efterspelet. Ingen av dessa kommer ju känna igen mig. Som vittne åtminstone.
GM-SE:s stora tillgång är att hans ansikte är okänt efter att ha råkat komma undan med impulsdådet. Det framstår som obegripligt att han skulle konsumera den för att istället utsätta sig för alldeles oerhört stora risker. Mr Kontroll?
Jag har svårt att köpa det här att GM-SE agerade inte som du och jag, utan lite hursomhelst, slumpmässigt, sårat fåfängt och rakt motsatt sitt eget intresse. När han inte var ytterst slugt beräknande osv.
Här är TT:s telegram i original och utförlig form (framkommer inget om förhörslokaler):
https://imgur.com/a/tt-860406-bs37J8R
Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Finns inte minsta belägg för att SE kontaktade polisen 11 mars. Så vitt jag vet är förhören inbokade av polisen.
Lampers skriver i "Tillbaka till Sveavägen" att det var polisen som kontaktade SE 11 mars.
Ja, han var onekligen ett jagat villebråd, hela 1986.
RB rapporterar om Skandiamannens situation den 1:a mars:
"polisen och journalister ville veta en exakt tid"
"man ringde från tidningar i Oslo bland annat [...] det ringde från många håll"
"de ligger på mig här och vill veta, och de ringer från alla möjliga håll"
I TT-telegrammet från den 6:e april heter det:
"När han kommit hem blev han samma dag uppringd av sex olika poliser som ville ha hans uppgifter."
I Kvällsposten den 7:e april bekräftas detta:
"De ringde fem gånger och ville höra min berättelse. Den sjätte gången sa de att de inte kunde läsa vad de hade skrivit tidigare så att de nu skulle ta upp mitt vittnesmål på band."
Hoppas att bandet återfinns bland de tusen kassetterna!
Även 1992 mindes SE hur jagad han hade varit:
"Det vimlar av poliser -- det har just gått ut rikslarm om mig [...] Det vimlar av poliser, ingen stoppar mig. Jag visste ju inte då att de kanske borde ha gjort det."
SE. The Fugitive!
Han skulle ha följt sitt eget råd att bara skjuta ett skott under tjuvskyttet.
Om man upprepar sig så riskerar det dra till sig uppmärksamhet.