2025-05-30, 20:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Enligt en granne sa SE att han varit på västra sidan Sveavägen när skotten föll. Och sen gick över vägen. Dvs en promenad längst gula linjen österut, med utmärkta möjligheter se LJ rakt fram.

Kan han ha varit på västra sidan? Ja, han pekar ju ut Lähde som enbart var på västra sidan.
Han pekar dock aldrig ut lähde.
Citera
2025-05-30, 20:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Han pekar dock aldrig ut lähde.

Ok... Vad gör han då? Plockar ut fyra bilder varav en är på Lähde? Semantik.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-05-30 kl. 20:34.
Citera
2025-05-30, 20:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ok... Vad gör han då? Plockar ut fyra bilder varav en är på Lähde? Semantik.
Han väljer mellan henne och LJ som silhuetten i gränden och väljer sedan LJ. Det står klart och tydligt i förhöret.
Citera
2025-05-30, 20:52
Medlem
Citat:
Han väljer mellan henne och LJ som silhuetten i gränden och väljer sedan LJ. Det står klart och tydligt i förhöret.

Det kan vel tolkas så, men just här tycker jag uttrycket «klart och tydligt» blir lite väl starkt.
Citera
2025-05-30, 23:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det kan vel tolkas så, men just här tycker jag uttrycket «klart och tydligt» blir lite väl starkt.
Nja, det är rätt klart och tydligt att han aldrig pekar ut Lähde. Han är intresserad av bilden. Men något utpekande sker aldrig.

"Du är också intresserad av foton som är benämnda E107-01 (E107-01 Helena Lähde) , men mest E15 (E15 Lars Jeppsson) .

Du tycker att det skulle vara den mest välliknande till siluetten vad jag förstår.

Stig Engström: Ja det är riktigt. Det stämmer väldigt bra överens med min bild utan siluetten

FHL: När du sen får veta att vi också är intresserade av om du känner igen ytterligare personer bortsett från siluetten, så uttrycker du att E20 (E20-00 Karin Johansson) skulle kunna vara den flicka som är vid Palme när du kommer fram. Är det riktigt?"
Citera
2025-05-30, 23:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vet inte vad det ska tjäna till att misstänkliggöra varje rörelse SE företar sig. Vid de här 5-6 samtalen med polisen efter hemkomsten är det polisen som kontaktar honom, enligt hans egen uppgift. Intensiv påverkanskampanj?

Det är väl inte svårt alls att tänka sig hur detta gått till. En trött polis ringer och håller ett uppföljande förhör efter tipset, därefter ytterligare ett samtal om något förtydligande, ett samtal till om att hålla förhör på plats med bandning och till slut ett samtal där någon ringer och bestämmer en tid. Känns som att polisen ringer i ett hela dagen. Vilket han berättar om på Skandia innan han pösande av stolthet reser sig och förkunnar att nu ska han till Kungsholmen på förhör också.

Ja, rollen som vittne kändes nog bortblåst vid tiden för rekonstruktionen. Nu var han antingen ingenting i sammanhanget MOP. Ett förbisett vittne eller en förbisedd GM. Förbittrad oavsett.

Som GM skulle jag pusta ut över att slippa delta i en rekonstruktion i vilken ingår de viktigaste mordplatsvittnena och där jag själv hittat på min närvaro och diverse insatser i efterspelet. Ingen av dessa kommer ju känna igen mig. Som vittne åtminstone.

GM-SE:s stora tillgång är att hans ansikte är okänt efter att ha råkat komma undan med impulsdådet. Det framstår som obegripligt att han skulle konsumera den för att istället utsätta sig för alldeles oerhört stora risker. Mr Kontroll?

Jag har svårt att köpa det här att GM-SE agerade inte som du och jag, utan lite hursomhelst, slumpmässigt, sårat fåfängt och rakt motsatt sitt eget intresse. När han inte var ytterst slugt beräknande osv.

Här är TT:s telegram i original och utförlig form (framkommer inget om förhörslokaler):

https://imgur.com/a/tt-860406-bs37J8R

Citat:
Finns inte minsta belägg för att SE kontaktade polisen 11 mars. Så vitt jag vet är förhören inbokade av polisen.

Lampers skriver i "Tillbaka till Sveavägen" att det var polisen som kontaktade SE 11 mars.

Ja, han var onekligen ett jagat villebråd, hela 1986.

RB rapporterar om Skandiamannens situation den 1:a mars:

"polisen och journalister ville veta en exakt tid"

"man ringde från tidningar i Oslo bland annat [...] det ringde från många håll"

"de ligger på mig här och vill veta, och de ringer från alla möjliga håll"

I TT-telegrammet från den 6:e april heter det:

"När han kommit hem blev han samma dag uppringd av sex olika poliser som ville ha hans uppgifter."

I Kvällsposten den 7:e april bekräftas detta:

"De ringde fem gånger och ville höra min berättelse. Den sjätte gången sa de att de inte kunde läsa vad de hade skrivit tidigare så att de nu skulle ta upp mitt vittnesmål på band."

Hoppas att bandet återfinns bland de tusen kassetterna!

Även 1992 mindes SE hur jagad han hade varit:

"Det vimlar av poliser -- det har just gått ut rikslarm om mig [...] Det vimlar av poliser, ingen stoppar mig. Jag visste ju inte då att de kanske borde ha gjort det."

SE. The Fugitive!

Han skulle ha följt sitt eget råd att bara skjuta ett skott under tjuvskyttet.

Om man upprepar sig så riskerar det dra till sig uppmärksamhet.
Citera
2025-05-30, 23:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nja, det är rätt klart och tydligt att han aldrig pekar ut Lähde. Han är intresserad av bilden. Men något utpekande sker aldrig.

"Du är också intresserad av foton som är benämnda E107-01 (E107-01 Helena Lähde) , men mest E15 (E15 Lars Jeppsson) .

Du tycker att det skulle vara den mest välliknande till siluetten vad jag förstår.

Stig Engström: Ja det är riktigt. Det stämmer väldigt bra överens med min bild utan siluetten

FHL: När du sen får veta att vi också är intresserade av om du känner igen ytterligare personer bortsett från siluetten, så uttrycker du att E20 (E20-00 Karin Johansson) skulle kunna vara den flicka som är vid Palme när du kommer fram. Är det riktigt?"

Ja, han trodde ju att den som utförde HLR var ljushårig, alltså KJ.

Således kan han knappast ha varit framme vid kroppen, eller ens på plats under 15 minuter.

Han kan inte heller ha pratat med LP eftersom KJ befann sig i närheten av henne.
Citera
Igår, 06:03
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

"När han kommit hem blev han samma dag uppringd av sex olika poliser som ville ha hans uppgifter."

"De ringde fem gånger och ville höra min berättelse. Den sjätte gången sa de att de inte kunde läsa vad de hade skrivit tidigare så att de nu skulle ta upp mitt vittnesmål på band."

Jaha, och vad skulle allt det där peka på?

Citat:

"Det vimlar av poliser -- det har just gått ut rikslarm om mig [...] Det vimlar av poliser, ingen stoppar mig. Jag visste ju inte då att de kanske borde ha gjort det."

SE. The Fugitive!

Citera
Igår, 06:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Enligt en granne sa SE att han varit på västra sidan Sveavägen när skotten föll. Och sen gick över vägen. Dvs en promenad längst gula linjen österut, med utmärkta möjligheter se LJ rakt fram.

Kan han ha varit på västra sidan? Ja, han pekar ju ut Lähde som enbart var på västra sidan.

Uppgiften är av ringa värde.

Den härrör från en granne och gäller vad en annan grannes man berättat att SE sagt.

Exempelvis att han gått på andra sidan Sveavägen när han hörde skotten. Att han sprungit efter GM och därefter återvänt till mordplatsen och frågat en polis om han kunde åka hem. Grannens grannes man "trodde" också att SE:s fru hämtat honom i Mörby mordkvällen.
Citera
Igår, 07:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Uppgiften är av ringa värde.

Den härrör från en granne och gäller vad en annan grannes man berättat att SE sagt.

Exempelvis att han gått på andra sidan Sveavägen när han hörde skotten. Att han sprungit efter GM och därefter återvänt till mordplatsen och frågat en polis om han kunde åka hem. Grannens grannes man "trodde" också att SE:s fru hämtat honom i Mörby mordkvällen.

Uppgiften får väl lite mer tyngd då TP faktiskt skriver om den i sin bok? TP är nämligen Sveriges förnämsta expert på (i det här fallet) efterspelsvittnet SE. Vi kan därför nästan nöjaktigt slå fast att efterspelsvittnet SE vid något tillfälle befann sig på just den västra trottoaren.

TP har också genomfört konfrontationsförhör med taxichauffören Wesslén där W tyckte att den enda bilden på SE som TP visade hade vissa likheter med den mystiska taxikunden W körde till Häggviksrondellen efter mordet. Vi kan därför nästan nöjaktigt slå fast att efterspelsvittnet SE åkte med Wessléns taxi efter mordet.

TP har också "slagit fast" att SE verkligen kom tillbaka till Skandia "vid 21-tiden" genom att "förhöra" en numera avliden väktare på Skandia. Vi kan därför nästan nöjaktigt slå fast att SE kom tillbaka till Skandia vid 21-tiden.

Men det är inte bara det, utan TP har också forskat om tandläkarborrar, parkeringsanmärkningar och luftballongskadade skorstenar som alla gör SE ännu mer osannolik som mördaren i sin bok. Vi kan därför nästan nöjaktigt slå fast att SE var en långsint lögnare med en impulsiv rättshaveristisk ådra.

Genom att gräva i PUs arkiv har SE också hittat ett stekhett tips från Dalarna som kan sammanfalla med att SE dumpade mordvapnet under isen på Långtjärnen utanför Hedemora på väg upp till Idre, även om bilmodellen och kroppsformen var fel och inget vapen syntes till. Vi kan därför nästan nöjaktigt slå fast att den påhittade GM-SE dumpade mordvapnet i Långtjärnen, med fel bil och fel kroppsform.

Att likt "skvallerbytta bing bång" gå runt som TP i alla gårdar och slicka smeten ur tigerkaksbakskålar för att kunna peka finger åt SE är ett nytt och friskt journalistiskt grepp tydligen. Vi kan därför nästan nöjaktigt slå fast att "skvaller" och hörsägen är ett underskattat medel för att "fånga" osannolika mördare.
Citera
Igår, 07:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, han trodde ju att den som utförde HLR var ljushårig, alltså KJ.

Således kan han knappast ha varit framme vid kroppen, eller ens på plats under 15 minuter.

Han kan inte heller ha pratat med LP eftersom KJ befann sig i närheten av henne.

Påbörjade AH HLR innan OP blev skjuten? Eller menar du att AH följde med i ambulansen för att kunna hålla på med HLR i 15 miuter?

Jag trodde att AH bara höll på med HLR i några få minuter och sedan stod och pratade med KJ?

Kanske blandade efterspelsvittnet SE ihop flickornas hårfärg eftersom SE borde sett båda på mordplatsen?
Citera
Igår, 08:17
Medlem
Citat:

SE. The Fugitive!

Det låter som en beskrivning av en situation där han hade en huvudroll i gärningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in