Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-05, 14:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nedbantningen borde skett efter Sovjetunionens fall 1991..... eller vad tror du?

Vad ledaren säger om Vapenfrågan har inte nån tyngd.

Man hade vapen i andra Europeiska länder, tex Norge. Ser ingen anledning att Svenska frihetshjältar i händelse av en ockupation skulle operera utan vapen.

Kan du komma på en sådan anledning?

Nej nedbantningen började tidigare. Fram till och med 70talet var man stora. Vid Sovjetunionens fall så var det betydligt förminskat. En naturlig avgång då medlemmar åldras, hotet ständigt minskar och svenskarna blir allt mjukare. Om det nu bara var en tredjedels storlek eller en tiondels. Således var man högst sannolikt rejält försvagade 1986. Huvudkontoret hade flyttat från Skandia redan 78.

Jo det har tyngd vad SB-vittnen uttalar sig om. Författaren Mikael Holmström verkar köpa att SB inte hade några egna vapenlager. Han menar att man hade tillgång till försvarets förråd. Vilka sannolikt inte hade en kasun i Skandiahuset. SB behövde helt enkelt inga egna förråd.

SB organisationer i olika länder såg olika ut. Sverige bestämde mer själv över sin SB.

Finns inga tecken på oegentligheter runt svenska SB. Finns absolut ingenting som pekar på att SB eller vapen knutna till SB hade med mordet att göra. Noll.

Till och med TP släppte de konspirationstankarna. Men det konspirationsteoretiska hjärnfunktionen har han kvar i sitt SE-resonerande.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-10-05 kl. 14:56.
Citera
2024-10-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag kan länka till det här, annars verkar det vara E 63
Anknyter till uppslag E 13-4

E63-avsnittet samlar ett större antal förhör och dokumentation om Stig Engström.

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:E63

Men tack i alla fall.
Citera
2024-10-05, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
E63-avsnittet samlar ett större antal förhör och dokumentation om Stig Engström.

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:E63

Men tack i alla fall.

E 63;10 närmare bestämt
Citera
2024-10-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
E 63;10 närmare bestämt

Intressant, på uppslag E63-10 finns ett annat dokument upplagt med beteckning E63-10.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-10

Det händer att "flera" dokument ges ett och samma uppslagsnummer. Du har möjligtvis inte en länk till det förhör du skriver om?
Citera
2024-10-05, 15:53
Medlem
Förhör med Lennart, La Carterie

https://drive.google.com/file/d/1mt3H87VuP1kTVS1BgMYUu_TqUw5NX7TC/view

19860612 EAD 9976

Förhör med personal på La Carterie

https://drive.google.com/file/d/10-iCw6x5p-jiK94vz0_nzvPItn_bt5uL/view

19930909 EAD 9976
Citera
2024-10-05, 16:07
Medlem
Det var tur för SE att han inte såg ut som en kurd för då hade han åkt in på förhör omedelbart efter mordet.
Citera
2024-10-05, 16:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Även dörrlarmet (ca 22.30 - ca 23.22) som inte kontrollerades eller åtgärdades, det blir en smula anmärkningsvärt i sammanhanget. Detta tjänstefel (utan vettig förklaring till från AK), det kan inte uteslutas att det kan ha haft något med själva brottet att göra.

Som det ser ut missade hon ett par åtgärder, som sedan utfördes när HO kom till platsen.

Likaså verkar det vara ALG som går både den mer komplicerade låsronden och sedan kvällsronden.

Hur ny var AK på jobbet? De andra två var säkert betydligt mer rutinerade, vilket kan vara anledningen.

Således ingen storkonspiration här heller.

Men man skulle bra gärna vilja ta del av det försvunna förhöret med AK mellan dörrknackningen och det i juni.

Det som det refereras till några gånger. Spelade Skoglund in det?

Prio 1 i nuläget borde vara att kartlägga allt på de där över 1 000 ljudkassetterna i utredningen.
Citera
2024-10-05, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Ännu mera tillfälligheter.
Kopierat från en annan tråd här på FB
”Lite offside: Björn R bodde i ett spännande grannskap på Lidingö. I numret jämte bodde Andras Kohut och Sune Glad.

Glad var på 60-talet något av kanslichef på Stay-behind, med kontor i en lägenhet på Bergsgatan 16. Andras Kohut exilbalt och medarbetare i Contra, Annettes pappa (väktaren i Skandiahuset).

Dessutom bodde spiondömde Bertil Ströberg med hustru ytterligare en trappuppgång bort.”

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Lyfter ett gammalt inlägg i tråden.
Citera
2024-10-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Men man skulle bra gärna vilja ta del av det försvunna förhöret med AK mellan dörrknackningen och det i juni.

Det som det refereras till några gånger. Spelade Skoglund in det?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EDE9980-00
Citera
2024-10-05, 18:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EDE9980-00

Det där är resultatet av polisens dörrknackning på Sveavägen, lärde jag mig i Anérs Palme-Nytt.

Vilket man kan ana emedan det delades ut "tipslappar". Undras om någon tipsade om SE.

(Anér reagerade på den röda bil som AK beskriver. Han hade hittat vittnen som också sett en röd bil, som uppträdde suspekt, fast före mordet.)

Nej, det jag fikar efter är ett förhör som det refereras till av flera, bl.a. AK, där Skoglund och PH hörde henne. Det måste ha varit före det i juni. Tror inte att AK menar dörrknackningen ...
Citera
2024-10-05, 18:48
Medlem
Citat:
Det där är resultatet av polisens dörrknackning på Sveavägen, lärde jag mig i Anérs Palme-Nytt.

Vilket man kan ana emedan det delades ut "tipslappar". Undras om någon tipsade om SE.

(Anér reagerade på den röda bil som AK beskriver. Han hade hittat vittnen som också sett en röd bil, som uppträdde suspekt, fast före mordet.)

Nej, det jag fikar efter är ett förhör som det refereras till av flera, bl.a. AK, där Skoglund och PH hörde henne. Det måste ha varit före det i juni. Tror inte att AK menar dörrknackningen ...

Jag har antagit att det är detta förhöret som avses. Rimligen gjordes det avskilt på Skandia.

Var kan man läsa att Skoglund och PH hörde henne?
Citera
2024-10-05, 18:54
Medlem
Citat:

Noterbart i förhöret är att vi har en andra källa att ALG började jobba 16:45
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in