Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-21, 15:58
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Hur tänker du att den uppgiften påverkar tolkningen av hans förhör?

Ska man gå efter devisen att moderna intervjuer/förhör per automatik bör diskvalificeras, så betyder uppgiften ingenting. Men om jag förstod/tolkar det rätt, så har NF visats bilder på AB? Och känner han inte igenom honom som personen han såg gå efter makarna Palme, kan man ju stryka misstanken att det är AB.

Då tycker jag att hans tidiga uppgifter ger mera tryck, de väger tungt. Det berättar väl/styrker att Tensonmannen inte var AB. Utan GM. Någon mellan 45-55 typ? Hur tänker du själv?

Edit: Man får väl utgå ifrån att TP visade foton på SE för NF. Eftersom TP inte basunerat ut att NF såg SE, får man väl anta (och kanske rent av klubba), att SE INTE var Tensonmannen...
Senast redigerad av pojkpingis 2024-05-21 kl. 16:09.
Citera
2024-05-21, 16:02
Medlem
Citat:
Engström har ett egenintresse av att tona ned hur hysterisk LP är eftersom han vill lämna utrymme för att han ska kunna ha haft ett samtal med henne. Han kan inte gärna säga att LP är helt hysterisk samtidigt som han uppger att han kunde ha en dialog med henne. ”Behärskat chockad”, som han ju själv uttryckte det.

Redan i första förhöret nämner han de vittnen som tidigt sprungit ut ur bilar, även om han inte specifikt nämner bilarna. Men det är väl också en sådan detalj som inte nödvändigtvis kändes så viktig att förmedla ur SE:s synvinkel. Människor är inga mekaniska inspelningsmaskiner som hårdregistrerar allt omkring sig och dessutom uppger all denna information helt ofiltrerat hela tiden. Det är mänskligt att försöka känna av vad som kan vara relevant för lyssnaren.

Det kan ju också vara så att han faktiskt tittade på klockan i några sekunder precis utanför Skandia och därmed missade när till exempel Anna Hage lämnade bilen. Det kan vara det som var själva ursprunget till klocktittandet, som ju senare fick helt komiska proportioner i hans berättelse.

Menar du att Engström märker något från brottsplatsen när han står och tittar på klockan?

Jag vill minnas att han inte märker något förren han snubblar på Olof ...
Citera
2024-05-21, 16:17
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ska man gå efter devisen att moderna intervjuer/förhör per automatik bör diskvalificeras, så betyder uppgiften ingenting. Men om jag förstod/tolkar det rätt, så har NF visats bilder på AB? Och känner han inte igenom honom som personen han såg gå efter makarna Palme, kan man ju stryka misstanken att det är AB.

Då tycker jag att hans tidiga uppgifter ger mera tryck, de väger tungt. Det berättar väl/styrker att Tensonmannen inte var AB. Utan GM. Någon mellan 45-55 typ? Hur tänker du själv?

Vet inte om han fick se bilder, men eftersom NF ändå inte såg ansiktet på Tensonmannen tycker jag personligen inte det säger så mycket efter cirka 20 år. Särskilt om det är stillbilder och inte video. Men då förstår jag hur du tänkte i alla fall. Det var en uppriktig fråga utan baktankar.

Tydligen är det okänt om Björkman ingick i den konfrontationsgrupp som NF fick se på video. Det vore förstås skandal om han inte var det.

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Menar du att Engström märker något från brottsplatsen när han står och tittar på klockan?

Jag vill minnas att han inte märker något förren han snubblar på Olof ...

Oavsett om han var innanför eller utanför Skandias entré märkte han saker som han inte ville kännas vid eftersom det hade placerat honom ”fel” i händelseförloppet om han vill framställa sig själv som ett intressant vittne. Där fyller klocktittandet sin funktion. Men jag lutar ändå åt att han faktiskt var innanför entrén och inte utanför när skotten föll.
Citera
2024-05-21, 16:56
Medlem
Hadde Engström försökt spela ett intressant vittne skulle han garanterat «sett att LOP» blev skjutna.

Har en mytoman nånsin missat något viktigt? I världshistorien liksom?
Citera
2024-05-21, 17:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Hadde Engström försökt spela ett intressant vittne skulle han garanterat «sett att LOP» blev skjutna.

Inte lyckades han pricka in den exakta tiden heller, för att urtavlan var svart?

Han såg inget av det som övriga vittnen såg. Däremot såg han något som övriga vittnen missade, LJ inne i gränden. Han var den ende som lyckades föra en dialog med LP.
Citera
2024-05-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Inte lyckades han pricka in den exakta tiden heller, för att urtavlan var svart?

Han såg inget av det som övriga vittnen såg. Däremot såg han något som övriga vittnen missade, LJ inne i gränden. Han var den ende som lyckades föra en dialog med LP.

Ja, LP var heelt lugn o fin. Lite stressad bara..

Edit

Om han fanns kvar på mordplatsen efter mordet är det otroligt konstigt att han inte uppfattade hur upprörd hon var..
Senast redigerad av Ballalaila 2024-05-21 kl. 17:29.
Citera
2024-05-21, 17:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag har redan redogjort för mina tankar kring den invändningen som jag menar inte riktigt håller. Den som är intresserad kan ju läsa det inlägget och mina efterföljande. Det var kul att bolla det med Rust-Lee.

(FB) Skandiamannen

Jag menar att om han såg ett särskilt intresse av att förmedla att han gick på trottoarens yttersida borde han någon gång ha nämnt att han gick på trottoarens yttersida. Och inte att det ska vara underförstått att han gjort det baserat på var han befann sig i skottögonblicket. Speciellt inte när han i förhör senare ändrar sin formulering från ”mittför” till att vara ”i höjd” med reklampelaren. Det verkar alltså inte ha varit särskilt viktigt att förmedla sin exakta position i sidled på trottoaren under själva promenaden.

Har inte hängt med i diskussionerna här på senare tid.

Visst kan "mittför" annonspelaren vara ett missförstånd eller någon otydlighet. Ett par omständigheter talar dock emot det.

-Att han står "mittför en jättestor annonspelare" indikerar inte att han står intill, eller i höjd med. Utan precis framför.

-Han berättar senare om hur mordplatsen skyms av annonspelaren.

-Han verkar berätta flera olika versioner gällande just momenten före mordet och när han hör skotten. Därför tvivlar jag på att just den här uppgiften var ett missförstånd.

Om han nu menade att han befann sig med annonspelaren mellan sig och mordplatsen, dvs i gångbanans ytterkant, så tror jag inte att det handlade om någon "spegling". Utan om ytterligare en anledning till att han inte sett själva mordet, trots att han befann sig så oerhört nära och var så tidigt på plats. Nu ser jag att du skriver detta själv nedan (började läsa i den länkade diskussionen).

Citat:
Sammantaget är min personliga helhetsbedömning att huvudpoängen med reklampelaren är att hans sikt ska vara skymd, inte att han gick längst ut på trottoaren. Då hade han väl bara sagt det. Att han långt senare lägger till trottoarens yttersida tolkar jag som en reaktion på förhöret i april 1986 där han känner sig pressad och upplever att hans story inte riktigt uppfattas som övertygande. Då lägger han dels till sneddandet in mot banken (som inte alls nämns i det långa förhöret i april 1986) och förtydligandet av hans position i gångbanan för att det ska vara övertydligt att han absolut inte såg något av dådet.

Man kan så klart ha olika uppfattningar om det här, men jag menar att det blir felaktigt att hävda att han definitivt sa att han gick på trottoarens yttersida redan 1986. Det ordet förekommer över huvud taget inte i hans uttalanden förrän 1989.
Citera
2024-05-21, 17:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Som stolligt vittne är det mest sannolika att han placerar sig lite närmare händelsen och ger sig själv en lite centralare roll än vad som faktiskt var fallet genom att redigera tillvaron en aning. Han framstår dock inte som oxtokig på nivån att fabulera om att ha sett skotten och GM. Och lämna ett påhittat signalement baserat på vadå?

Att så mycket i den historia han upprepar avhandlar anledningar till att han inte sett en skymt av GM och gärningen trots att han var på plats blott sekunder efter den och var närmast först, eller rentav allra först, på plats styrker detta.

Och det är alltså inte konstigt att han som lite tokigt vittne som inte riktigt var plats så tidigt som han uppger noga undviker att ha sett GM.

Den kluriga frågan är varför gärningsmannen SE är så oerhört noga med att inte ha sett en skymt av GM. Han vet exakt vad som hände, han vet hur han själv var klädd och han vet vilka uppgifter i de olika signalement som förekommer han kan iklä GM för att avvika från honom själv. Och han påstås pressas till att kontakta PU av att signalementsuppgifter överensstämmer med honom 1/3. Så varför lämnar GM-SE dessa invecklade historier om brådska och klocktittande?
Citera
2024-05-21, 17:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Jo, han tittade på klockan hela (Svea-)vägen så han visste exakt hur mycket den var då det small. 23.20.
Citera
2024-05-21, 17:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det är uppenbart att han inte ville berätta vad det var han såg mellan Skandiaporten och annonspelaren. Verkyget för det var klocktittandet.

Lägg till meterna från annonspelaren fram till mordplatsen också. Även då tittade han ner på klockan.

Citat:
Han kunde i egenskap av ett vittne aldrig bli intressantare än att han inget hade sett, samt att han inte var först framme av alla. Ljuga sig 20-30 närmare på trottoaren saknar därför effekt.

Däremot skulle man kunna tänka sig att han stod inomhus vid skotten och att han direkt såg att något hänt när han kom ut. T ex att det låg någon där, eller en folksamling. Det är ett logiskt antagande att han såg något direkt han tittade i sin gångriktning.

Det kanske inte var någon höjdare att precis ha missat mordet. Intressantare blir berättelsen i alla fall om man befann sig på trottoaren x tiotal meter ifrån händelsen. Då är det den biten klocktittandet ”förklarar”.

Noterbart är att SE inte nämnde något om att LP skrek efter skotten, vilket kan betyda att han var inomhus. SE nämnde att OP låg på rygg när han kom fram. Han nämnde att han kom efter AH. Vi vet att AH tippade över OP från framstupa till ryggläge. Det talar tidsmässigt för att Vittnes-SE var inomhus vid skotten.

Ja, det är vad som framstår som mest sannolikt för mig. Att SE står i receptionen när det smäller och blir kanske 40 sekunder "sen". Om han nu är ett vittne så innebär detta scenario att många olika bitar faller på plats.
Citera
2024-05-21, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Som stolligt vittne är det mest sannolika att han placerar sig lite närmare händelsen och ger sig själv en lite centralare roll än vad som faktiskt var fallet genom att redigera tillvaron en aning. Han framstår dock inte som oxtokig på nivån att fabulera om att ha sett skotten och GM. Och lämna ett påhittat signalement baserat på vadå?

Att så mycket i den historia han upprepar avhandlar anledningar till att han inte sett en skymt av GM och gärningen trots att han var på plats blott sekunder efter den och var närmast först, eller rentav allra först, på plats styrker detta.

Och det är alltså inte konstigt att han som lite tokigt vittne som inte riktigt var plats så tidigt som han uppger noga undviker att ha sett GM.

Den kluriga frågan är varför gärningsmannen SE är så oerhört noga med att inte ha sett en skymt av GM. Han vet exakt vad som hände, han vet hur han själv var klädd och han vet vilka uppgifter i de olika signalement som förekommer han kan iklä GM för att avvika från honom själv. Och han påstås pressas till att kontakta PU av att signalementsuppgifter överensstämmer med honom 1/3. Så varför lämnar GM-SE dessa invecklade historier om brådska och klocktittande?

Man borde kolla noga på just det här. Varför säger SE det han säger.

Man får bara komma ihåg att han måste ha gjort några val rätt tidigt och rätt snabbt som såklart hänger med vidare. Vissa saker ändrar han på, vissa saker vrider han på, och vissa saker är han stuck med.

En analys av hans förklaringar hadde varit intressant.
Citera
2024-05-21, 17:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jo, han tittade på klockan hela (Svea-)vägen så han visste exakt hur mycket den var då det small. 23.20.

Varför behövde han då ringa Skandia, dagen efter, för att ta reda på vad klockan var? Han avvaktar dessutom 10 dagar med att meddela sitt scoop.

Out of character för den (pro?)aktive "linslusen".

Enligt Skandiamannens tideräkning ska alltså mordet ha skett kl. 23:20:20. Med RB:s korrigering medräknad: kl. 23:19:20.

P.S Inga patroner uppfiskade från sommarstugan, av Grävmästaren? Skulle inte skada att ta ett svep med metalldetektor på den f.d. engströmska tomten.

Eller något annat SE-nytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in