Citat:
Ursprungligen postat av
BarnsligaBengt
Jag har redan redogjort för mina tankar kring den invändningen som jag menar inte riktigt håller. Den som är intresserad kan ju läsa det inlägget och mina efterföljande. Det var kul att bolla det med Rust-Lee.
(FB) Skandiamannen
Jag menar att om han såg ett särskilt intresse av att förmedla att han gick på trottoarens yttersida borde han någon gång ha nämnt att han gick på trottoarens yttersida. Och inte att det ska vara underförstått att han gjort det baserat på var han befann sig i skottögonblicket. Speciellt inte när han i förhör senare ändrar sin formulering från ”mittför” till att vara ”i höjd” med reklampelaren. Det verkar alltså inte ha varit särskilt viktigt att förmedla sin exakta position i sidled på trottoaren under själva promenaden.
Har inte hängt med i diskussionerna här på senare tid.
Visst kan "mittför" annonspelaren vara ett missförstånd eller någon otydlighet. Ett par omständigheter talar dock emot det.
-Att han står "mittför en jättestor annonspelare" indikerar inte att han står intill, eller i höjd med. Utan precis framför.
-Han berättar senare om hur mordplatsen skyms av annonspelaren.
-Han verkar berätta flera olika versioner gällande just momenten före mordet och när han hör skotten. Därför tvivlar jag på att just den här uppgiften var ett missförstånd.
Om han nu menade att han befann sig med annonspelaren mellan sig och mordplatsen, dvs i gångbanans ytterkant, så tror jag inte att det handlade om någon "spegling". Utan om ytterligare en anledning till att han inte sett själva mordet, trots att han befann sig så oerhört nära och var så tidigt på plats. Nu ser jag att du skriver detta själv nedan (började läsa i den länkade diskussionen).
Citat:
Sammantaget är min personliga helhetsbedömning att huvudpoängen med reklampelaren är att hans sikt ska vara skymd, inte att han gick längst ut på trottoaren. Då hade han väl bara sagt det. Att han långt senare lägger till trottoarens yttersida tolkar jag som en reaktion på förhöret i april 1986 där han känner sig pressad och upplever att hans story inte riktigt uppfattas som övertygande. Då lägger han dels till sneddandet in mot banken (som inte alls nämns i det långa förhöret i april 1986) och förtydligandet av hans position i gångbanan för att det ska vara övertydligt att han absolut inte såg något av dådet.
Man kan så klart ha olika uppfattningar om det här, men jag menar att det blir felaktigt att hävda att han definitivt sa att han gick på trottoarens yttersida redan 1986. Det ordet förekommer över huvud taget inte i hans uttalanden förrän 1989.