Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-05, 09:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Håller med om i princip allt. Men inte det fetade; han ville kanske av olika anledningar hålla låg profil. Om han var inblandad, vilket jag inte tror, så ville han flyga under radarn så länge som möjligt, vilket han ju lyckades med. Annars kanske han var rädd, eller rentav blivit hotad till tystnad? Hur som helst är det dåligt att man aldrig undersökte La Carterie närmare.

Denne Hubert Falk måste jag läsa in mig på för att kunna uttrycka min synpunkt i frågan.

Annars tänkte jag vidare; Är det inte märkligt att två konkurrerande verksamheter (stora Dekorima och lilla La Carterie) befinner sig så nära varandra? Det borde vara svårt för den sistnämnda att gå runt. Men de var kanske mer inriktade på papper och tryck? Anlitade inte SE dem för mindre jobb, eller det har jag fått om bakfoten?

Skandia var väl La Carteries hyresvärd om jag inte förstått fel. Jag har nog aldrig sett Dekorima och La Carterie som konkurrenter? (Man ser för sitt inre öga hur Lennart vaknar upp bakfull och hittar ett hästhuvud av papiermaché i sängen...)

Dekorima försökte väl profitera på den kreativa processen som ledde fram till olika alster av varierande verkshöjd, medan La Carterie erbjöd färdiga kort där någon redan varit kreativ till fantasilösa kunder utan egna kreativa ambitioner?

Jag tror inte på hypotesen att OP dog för att han hamnade i korselden mellan dessa två butiker i någon intern uppgörelse.
Citera
2024-10-05, 09:57
Medlem
quggels avatar
Denne Hubert Falk har det inte talats så mycket om. Tydligen någon slags "maskinist" på Skandia som påstår att han sett en orolig och nervös person spana på LOP utanför Grand och gå runt på platsen utmed husväggen.

Long shot skulle jag säga, om man inte vet mer än så.
Tydligen hade den oroliga personen "bucklig näsa". Jag antecknar det.

Möjligen att han är insyltad med uppdrag att sprida villospår av ovan nämnda slag. Han hade huvudnycklar till samtliga dörrar på Skandia och kan ha haft en biroll.
Senast redigerad av quggel 2024-10-05 kl. 10:05.
Citera
2024-10-05, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Skandia var väl La Carteries hyresvärd om jag inte förstått fel. Jag har nog aldrig sett Dekorima och La Carterie som konkurrenter? (Man ser för sitt inre öga hur Lennart vaknar upp bakfull och hittar ett hästhuvud av papiermaché i sängen...)

Dekorima försökte väl profitera på den kreativa processen som ledde fram till olika alster av varierande verkshöjd, medan La Carterie erbjöd färdiga kort där någon redan varit kreativ till fantasilösa kunder utan egna kreativa ambitioner?

Jag tror inte på hypotesen att OP dog för att han hamnade i korselden mellan dessa två butiker i någon intern uppgörelse.

Nej absolut inte. Jag tänkte mer på om La Carterie på något sätt bedrev någon sidoverksamhet eller fick "hjälp" att gå runt? Men du har nog rätt att LC var mer inriktad på papper och färdigt tryck.
Citera
2024-10-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
"Ligger de" i samma åldersspann AK och HO?

Edit; HO uppger väl i sitt förhör att han har kännedom om att AK är snabb att både ta av sig som att sätta på sig sina kläder? Kan man tolka in något där?
HO föddes1956.
AK föddes 1960. Heter idag inte AK, utan AR.
Citera
2024-10-05, 10:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej absolut inte. Jag tänkte mer på om La Carterie på något sätt bedrev någon sidoverksamhet eller fick "hjälp" att gå runt? Men du har nog rätt att LC var mer inriktad på papper och färdigt tryck.

CIA kan väl använt kortaffären för att tvätta knarkpengar från latinamerika? CIA hade redan halva foten inne i Skandiahuset via SB?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-05 kl. 11:00.
Citera
2024-10-05, 12:31
Medlem
Jag har hittat förhörsprotokollet med denne Lennart och har ett svagt minne att jag faktiskt läst det tidigare. Han arbetade tillsammans med 2 andra hela dagen, från tidig morgon till kl 00:30, och sen åkte de hem i samma bil. Ingen märkte något. Det är ändå konstigt, med tanke på vilket liv det måste varit ute på gatan strax efter mordet.

En bekant till honom kom till butiken ca kl 22 och stannade i ca en timme, sedan följde han med henne ut och pratade lite innan de skildes åt och han gick in igen i lokalen. I efterhand tror han att detta var 5 min innan mordet, men inte heller då märktes något konstigt.

Han påstår också att CP namnteckning är identisk med en namnteckning på en annan person han gjort någon affär med, men det där var svårbegripligt och jag förstår inte om det bara var namnteckningen som var identisk eller även personen i fråga var lik CP.

Så han har i alla fall blivit förhörd men fortfarande blir jag lite skeptisk kring varför de arbetar så länge i denna butik, 3 personer, med omskyltningen inför påsk. Tar det verkligen så lång tid? Speciellt om man är flera?

Likaså konstigt att Skandia var OK med att de sprang runt i källaren sent på kvällen och ställde upp dörrar, precis där SB senare visat sig ha sin verksamhet.
Senast redigerad av Zebrima 2024-10-05 kl. 12:35.
Citera
2024-10-05, 12:50
Medlem
Citat:
Jag har hittat förhörsprotokollet med denne Lennart och har ett svagt minne att jag faktiskt läst det tidigare. Han arbetade tillsammans med 2 andra hela dagen, från tidig morgon till kl 00:30, och sen åkte de hem i samma bil. Ingen märkte något. Det är ändå konstigt, med tanke på vilket liv det måste varit ute på gatan strax efter mordet.

En bekant till honom kom till butiken ca kl 22 och stannade i ca en timme, sedan följde han med henne ut och pratade lite innan de skildes åt och han gick in igen i lokalen. I efterhand tror han att detta var 5 min innan mordet, men inte heller då märktes något konstigt.

Han påstår också att CP namnteckning är identisk med en namnteckning på en annan person han gjort någon affär med, men det där var svårbegripligt och jag förstår inte om det bara var namnteckningen som var identisk eller även personen i fråga var lik CP.

Så han har i alla fall blivit förhörd men fortfarande blir jag lite skeptisk kring varför de arbetar så länge i denna butik, 3 personer, med omskyltningen inför påsk. Tar det verkligen så lång tid? Speciellt om man är flera?

Likaså konstigt att Skandia var OK med att de sprang runt i källaren sent på kvällen och ställde upp dörrar, precis där SB senare visat sig ha sin verksamhet.

Vad står det för uppslagsnummer på det förhörsprotokollet?
Citera
2024-10-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vad står det för uppslagsnummer på det förhörsprotokollet?

Jag kan länka till det här, annars verkar det vara E 63
Anknyter till uppslag E 13-4
Citera
2024-10-05, 14:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Såvitt jag vet är det ytterst oklart om det förekom verksamhet av SB i Skandiahuset 1986. Man hade flyttat huvudkontoret därifrån i slutet av 70talet.

SB var dessutom kraftigt nedbantat och personminskat på 80 talet. I början på 90talet kanske det var så få som 40 personer som ingick. I Sverige.

Det har inte framkommit att svenska SB på något sätt utfört operationer eller verksamhet mot det svenska samhället. Egna vapenförråd ska de inte heller ha haft enligt ledaren 1986.
Citera
2024-10-05, 14:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Alla SE-, CA- och CP-troende, förenen eder, en stor fara mot våra/era teorier hotar!

https://www.dn.se/debatt/morden-pa-palme-och-de-andra-maste-granskas-av-riksdagen/

DN Debatt. ”Morden på Palme och de andra måste granskas av riksdagen”

38 år senare är Palmemordet olöst. Polisen har lagt ner och i medier har fallet reducerats till ett slags Cluedospel där den ena förövaren efter den andra pekas ut. Mord på statsledare är ovanliga, speciellt olösta sådana. Men det finns ett land där premiärministern dödades – vilket klarades upp decennier efteråt. Kan Portugal, kan vi, skriver två före detta diplomater.

"Under Bokmässan förra helgen kom Palme*mordet oväntat i fokus när journalisten Jon Jordås presenterade sin bok ”Den sista boken om Palmemordet”. Författaren talade mycket övertygande om hur den ensamme gärnings*mannen Christer A mördat vår statsminister.

Men sent på lördagseftermiddagen dök ett problem upp på Bokmässans scen. Där satt plötsligt journalisten Thomas Pettersson och talade lika övertygande om sin bok ”Den osanno*like mördaren”, där i stället Skandiamannen är den skyldige.

I den eldiga debatten var Jordås och Pettersson bara rörande överens om en sak. Det var en ensam gärningsman som mördade Olof Palme. Det håller förstås även de som är säkra på Christer Petterssons skuld med om. Men tre ensamma gärningsmän faller förstås på sin egen orimlighet
".
(De "två före detta diplomaterna" är Rolf Ekéus och Jan Stocklassa)
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-10-05 kl. 14:33.
Citera
2024-10-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Såvitt jag vet är det ytterst oklart om det förekom verksamhet av SB i Skandiahuset 1986. Man hade flyttat huvudkontoret därifrån i slutet av 70talet.

SB var dessutom kraftigt nedbantat och personminskat på 80 talet. I början på 90talet kanske det var så få som 40 personer som ingick. I Sverige.

Det har inte framkommit att svenska SB på något sätt utfört operationer eller verksamhet mot det svenska samhället. Egna vapenförråd ska de inte heller ha haft enligt ledaren 1986.

Nedbantningen borde skett efter Sovjetunionens fall 1991..... eller vad tror du?

Vad ledaren säger om Vapenfrågan har inte nån tyngd.

Man hade vapen i andra Europeiska länder, tex Norge. Ser ingen anledning att Svenska frihetshjältar i händelse av en ockupation skulle operera utan vapen.

Kan du komma på en sådan anledning?
Citera
2024-10-05, 14:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Alla SE-, CA- och CP-troende, förenen eder, en stor fara mot våra/era teorier hotar!

https://www.dn.se/debatt/morden-pa-palme-och-de-andra-maste-granskas-av-riksdagen/

DN Debatt. ”Morden på Palme och de andra måste granskas av riksdagen”

38 år senare är Palmemordet olöst. Polisen har lagt ner och i medier har fallet reducerats till ett slags Cluedospel där den ena förövaren efter den andra pekas ut. Mord på statsledare är ovanliga, speciellt olösta sådana. Men det finns ett land där premiärministern dödades – vilket klarades upp decennier efteråt. Kan Portugal, kan vi, skriver två före detta diplomater.

Under Bokmässan förra helgen kom Palme*mordet oväntat i fokus när journalisten Jon Jordås presenterade sin bok ”Den sista boken om Palmemordet”. Författaren talade mycket övertygande om hur den ensamme gärnings*mannen Christer A mördat vår statsminister.

Men sent på lördagseftermiddagen dök ett problem upp på Bokmässans scen. Där satt plötsligt journalisten Thomas Pettersson och talade lika övertygande om sin bok ”Den osanno*like mördaren”, där i stället Skandiamannen är den skyldige.

I den eldiga debatten var Jordås och Pettersson bara rörande överens om en sak. Det var en ensam gärningsman som mördade Olof Palme. Det håller förstås även de som är säkra på Christer Petterssons skuld med om. Men tre ensamma gärningsmän faller förstås på sin egen orimlighet.
(De "två före detta diplomaterna" är Rolf Ekéus och Jan Stocklassa)

Lustigt att de lånade Ursprungligens Cluedo-liknelse ...

Stocklassa, är inte det den bittraste av de bittra i MOP-sammanhang?

Vill han peka ut någon helt oskyldig istället för den osannolikt sannolike SE?

Vad vinner man på att öppna utredningen igen?

Är det inte bättre att allmänheten kan läsa dokumenten?

Kanske kan det på så sätt ramla fram något via allmänheten.

Den sista biten i pusslet ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in