Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-09, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis, det är vardag för utredare att vittnen som bevittnat samma händelse kommer med olika uppgifter.

Ja, Engström har redogjort för "förväxlingen" och utifrån uppgifterna från Lisbeth, som han där och då inte hade någon anledning att ifrågasätta, så blir ju den "mörka rocken" ett felaktigt signalement.

Och omvänt, varför skulle han som GM känna sig utpekad om signalementen spretade så som de gjorde? Det var många klädesplagg som rapporterades i media under det första dygnet.

Angående utstämpling och signalement så är det väl det enda som han egentligen har att bidra med.
Hade han inte hört Lisbeth och ett vittne nämna signalement, så hade det i princip enbart varit utstämplingen? (Bortsett då från mer perifera detaljer för att kartlägga vittnena på mordplatsen)

Har en liten hypotes ang när Engström återvänder till Skandia..

Väktare är i allmänhet lite polisära av sig och är i allmänhet uppmärksamma av sig..

När Engström återvänder så berättar han ju att han bevittnat ett mord på statsministern och sett ev GM samt även sprungit i gränden osv..

Det mest naturliga för väktarna i detta läge är väl att undra varför Engström inte är på en polisstation eller lämnar förhör osv..

Här tror jag att Engström faktiskt berättar att han har lämnat vittnesuppgifter och blivit förhörd på plats för att inte väktarna ska tycka det är underligt...

Om min arbetskamrater skulle komma inspringande på mitt jobb och sagt att han bevittnat ett mord när han var och åt så skulle jag direkt fråga honom om att han kanske borde invänta polis...
Citera
2022-09-09, 15:33
Medlem
Citat:
Nej, precis så tolkar jag det också så klart. Polisen var inte intresserad. "De hade redan ett signalement"

Gällande media och när journalister anlände så är min uppfattning utifrån materialet att endast fotografen Ulf Karlsson kommit på plats innan SE(som vittne) återvände till mordplatsen.

Ja, dagen efter så tar han ju själv kontakt med SvD och ringer sedan polisen vid 12:20

Vad är märkligt kopplat till Idre, menar du?
Typ att han prioriterar media (och polis) istället för att resa till Idre?

Möjligen om det bara hade handlat om media, så vore det märkligt att skjuta upp resan till Idre, men det hade nog inte Margareta accepterat.
Nu var det ju även att ringa till polisen och meddela vad han uppfattat.

Kanske missförstod?

Jag var lite sarkastisk..

Jag menade ju såklart att han borde tycka det är mkt viktigt...

Men det borde vara minst lika viktigt med allt detta på brottsplatsen...

Visst han säger att en polis hade så det räckte..

Visst han ville gå och värma sig med en kopp kaffe...

Efter kaffet så ville han hem och för att åka till Idre..

Men kom igen...Var det inte viktigare än så ?
Citera
2022-09-09, 15:40
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ärligt debatterande? Du verkar rejält upprörd över något. Var ordvalen så kontroversiella?
Känns som det spårat ut helt.
Ställer samma fråga igen som du precis fått svar på.

Istället för att för fokusera på sin subjektiva upplevelse av mitt känslotillstånd (argumentum ad hominem känns ju halvfräscht) kanske du kan svara på frågan istället?

Du skrev:

Om du läst vad jag skrivit så ser du att jag inte heller är av en annan åsikt än att SE bör ha haft liknande kläder på sig som GM.

Och då undrar jag hur du kom fram till den slutsatsen?

Det enda svar jag har fått är:

Förmodligen på samma sätt som du. Utifrån materialet.

Ett mer icke-svar är ju svårt att hitta på....

Du anser ju att vittnesmålen är problematiska åt alla håll. Så hur fasen har du kommit fram till att GM troligtvis var klädd som SE?
Du har ju till och med skrivit: "KP och du med en uppfattning om SE som GM har ju som sagt tagit några av signalementen från vad vittnena har sagt och matchat med det vi antar att SE hade på sig."

Så jag frågar igen...hur fasen landade du i att SE var klädd som GM?
Citera
2022-09-09, 16:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Istället för att för fokusera på sin subjektiva upplevelse av mitt känslotillstånd (argumentum ad hominem känns ju halvfräscht) kanske du kan svara på frågan istället?

Du skrev:

Om du läst vad jag skrivit så ser du att jag inte heller är av en annan åsikt än att SE bör ha haft liknande kläder på sig som GM.

Och då undrar jag hur du kom fram till den slutsatsen?

Det enda svar jag har fått är:

Förmodligen på samma sätt som du. Utifrån materialet.

Ett mer icke-svar är ju svårt att hitta på....

Du anser ju att vittnesmålen är problematiska åt alla håll. Så hur fasen har du kommit fram till att GM troligtvis var klädd som SE?
Du har ju till och med skrivit: "KP och du med en uppfattning om SE som GM har ju som sagt tagit några av signalementen från vad vittnena har sagt och matchat med det vi antar att SE hade på sig."

Så jag frågar igen...hur fasen landade du i att SE var klädd som GM?

Ja, jag upplever dig som upprörd. P.g.a. något som inte borde vara kontroversiellt alls.
Vittnesmålen går isär avseende signalement. CP-anhängare menar på att det pekar åt hans håll o.s.v.

"Från materialet" betyder:
Att några vittnens uppgifter stämmer överens med det SE visar upp och påstår sig ha på sig.
Svårare och mer märkligt än så är det inte.
Citera
2022-09-09, 16:46
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasselimonar
Du har inte redovisat ett enda vittne som säger mörk/härjad utan bara trams, att du tror på CP som gärningsman säger en del om hur korkad du är. Du har inte på något sätt lyckats bortförklara det som pekar på SE, Keps handledsväska hos CP? Really vad är ditt IQ? Det är uppenbart att SE är skyldig

Det är inte jag som säger att gm liknar eller påminner om CP. Det är centrala vittnen som säger det.

Tycker det känns mer än korkat att inte lyssna till vad de säger. Men det är klart vill man ha Engström som gm då måste man blunda för mycket, alternativt lyssna på all hittepå TP levererar trettio år efter mordet. Man kan nästan tro att ni tror att TP var där i korsningen på mordnatten.
,
Senast redigerad av niokilometer 2022-09-09 kl. 16:50.
Citera
2022-09-09, 16:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Har en liten hypotes ang när Engström återvänder till Skandia..

Väktare är i allmänhet lite polisära av sig och är i allmänhet uppmärksamma av sig..

När Engström återvänder så berättar han ju att han bevittnat ett mord på statsministern och sett ev GM samt även sprungit i gränden osv..

Det mest naturliga för väktarna i detta läge är väl att undra varför Engström inte är på en polisstation eller lämnar förhör osv..

Här tror jag att Engström faktiskt berättar att han har lämnat vittnesuppgifter och blivit förhörd på plats för att inte väktarna ska tycka det är underligt...

Om min arbetskamrater skulle komma inspringande på mitt jobb och sagt att han bevittnat ett mord när han var och åt så skulle jag direkt fråga honom om att han kanske borde invänta polis...

Ja, det är ju en plausibel alternativ hypotes och borde som du säger "lugna" väktarna om han meddelar detta.

En annan sak som varit uppe för länge sedan var ju tveksamheter kring om SE ens berättat att det skulle vara Palme som blivit skjuten. Detta utifrån att väktarna inte direkt sprang ut och kontrollerade detta. Tycker också att det lät lite märkligt för det naturliga borde väl vara att springa ut och kolla när det var så nära. Det visade sig nu senare att de slutligen gick ut för att kontrollera. Men ändå, de borde väl ha sprungit ut direkt. Det var inte så långt.
Citera
2022-09-09, 17:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag var lite sarkastisk..

Jag menade ju såklart att han borde tycka det är mkt viktigt...

Men det borde vara minst lika viktigt med allt detta på brottsplatsen...

Visst han säger att en polis hade så det räckte..

Visst han ville gå och värma sig med en kopp kaffe...

Efter kaffet så ville han hem och för att åka till Idre..

Men kom igen...Var det inte viktigare än så ?

Som sagt, SvD verkade viktigt för honom eftersom han kontaktade dom och tog sig tid för en intervju.

Och klart verkar allt viktigt för honom, men där och då så hade polisen nekat honom, så vad skulle han göra? Var det inte bara att bege sig hemåt?
Han återvände väl till Skandia för att ringa hem och inte för att (enbart) värma sig. Vidare ta bussen då han missat sista tunnelbanan?
Citera
2022-09-09, 17:08
Medlem
Citat:
Ja, det är ju en plausibel alternativ hypotes och borde som du säger "lugna" väktarna om han meddelar detta.

En annan sak som varit uppe för länge sedan var ju tveksamheter kring om SE ens berättat att det skulle vara Palme som blivit skjuten. Detta utifrån att väktarna inte direkt sprang ut och kontrollerade detta. Tycker också att det lät lite märkligt för det naturliga borde väl vara att springa ut och kolla när det var så nära. Det visade sig nu senare att de slutligen gick ut för att kontrollera. Men ändå, de borde väl ha sprungit ut direkt. Det var inte så långt.

Detta gillar jag med dig...När du inte bara går på hårdfakta utan går lite mer på känslan kring Engström

För min spekulation ang Engström är att känslan i hans berättelse inte stämmer..

Det är ju helt korrekt...50m ifrån Skandia och att Sveriges mest kända person blivit avrättad...

Om du får spekulera vad väktarna sa :

Va !!
Är Palme skjuten !!
Menar du vår statsministern!??
Såg du kanske GM..??
Sprang du efter...?

Vidare...

Har Polisen anlänt ?
Har dom fått tag i någon..

Blir lite märkligt att dom istället kokar kaffe 50m ifrån ...

Jag anar lite här...

1 Sa Engström att det var Olof ?
2 Sa Engström att han blev förhörd ?

Jag misstänker att om Engström är GM så är han mkt luddig och vill eg mest söka skydd
Citera
2022-09-09, 17:10
Medlem
Citat:
Som sagt, SvD verkade viktigt för honom eftersom han kontaktade dom och tog sig tid för en intervju.

Och klart verkar allt viktigt för honom, men där och då så hade polisen nekat honom, så vad skulle han göra? Var det inte bara att bege sig hemåt?
Han återvände väl till Skandia för att ringa hem och inte för att (enbart) värma sig. Vidare ta bussen då han missat sista tunnelbanan?

Jo men verkade Engström vara en person som nöjde sig med " vi har så det räcker " ?

Är det den bilden vi har av Engström?
Citera
2022-09-09, 17:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Detta gillar jag med dig...När du inte bara går på hårdfakta utan går lite mer på känslan kring Engström

För min spekulation ang Engström är att känslan i hans berättelse inte stämmer..

Det är ju helt korrekt...50m ifrån Skandia och att Sveriges mest kända person blivit avrättad...

Om du får spekulera vad väktarna sa :

Va !!
Är Palme skjuten !!
Menar du vår statsministern!??
Såg du kanske GM..??
Sprang du efter...?

Vidare...

Har Polisen anlänt ?
Har dom fått tag i någon..

Blir lite märkligt att dom istället kokar kaffe 50m ifrån ...

Jag anar lite här...

1 Sa Engström att det var Olof ?
2 Sa Engström att han blev förhörd ?

Jag misstänker att om Engström är GM så är han mkt luddig och vill eg mest söka skydd

Tack, det är ömsesidigt. Det är du som inbjuder till en mer sansad diskussion, medan de flesta andra verkar bli provocerade av mina inlägg som försöker belysa andra sidan och tvivlet finns.

Återkommer.
Citera
2022-09-09, 17:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja, jag upplever dig som upprörd. P.g.a. något som inte borde vara kontroversiellt alls.
Vittnesmålen går isär avseende signalement. CP-anhängare menar på att det pekar åt hans håll o.s.v.

"Från materialet" betyder:
Att några vittnens uppgifter stämmer överens med det SE visar upp och påstår sig ha på sig.
Svårare och mer märkligt än så är det inte.

Du får uppleva mig precis som du vill

Lite trist att du känner något behov av att belysa mitt "känslotillstånd" hela tiden bara. Jag har väldigt svårt att förstå den debattstilen. Hoppas det är OK att jag inte hakar på det.

Och jag hoppas någonstans att du har iaf lite sympati för att det faktiskt är lite besvärligt att följa dina tankegångar.

Ena stunden är det en problematik åt alla håll med vittnesmålen.
Och sedan insinuerar du mer eller mindre att KP har gjort ett "urval" ur vittnesmålen för att styrka sin tes om SE som GM (tänker då på hur mördaren ev var klädd). För att sedan själv ändå landa i exakt samma slutsats.....mördaren och SE måste iaf ha varit klädda på ett liknande sätt.

Spännande resa

Ha en trevlig lördagskväll!
Citera
2022-09-09, 17:31
Medlem
Citat:
Tack, det är ömsesidigt. Det är du som inbjuder till en mer sansad diskussion, medan de flesta andra verkar bli provocerade av mina inlägg som försöker belysa andra sidan och tvivlet finns.

Återkommer.

Mkt av Engströms berättelse får man en känsla av ....hmmm

Om du förstår vad jag menar !

Något litet skaver även om det går att förklara men det finns hela tiden en känsla att det kan vara lögn...!

Visst kan en polis säga vi har så det räcker trots att hans jobb och dessutom just tagit vittnesuppgifter!

Visst kan Engström ha nöjt sig med svaret !

Visst kan Engström just bestämt sig att kolla klockan och inte tittade upp trots en Magnum på 15m...

Visst kan Engström hjälpt till med livräddning även om Hage och Glantz inte nämner honom...

Visst kan Engström haft ett hyffsat samtal med Lisbeth 30sek efter att hennes man blivit kallblodigt mördad och håller på att förblöda!

Visst kan Engström ha sprungit iväg efter polisen men stannade vid Luntmakargatan för poliserna inte syntes till någonstans...

Visst kan Engström överfört ett vittne...!

Visst kan Engström och GM burit på små väskor och sprungit i gränden.!

Men jag ska inte döma honom som GM för att jag misstänker att denna man ljuger ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in