Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-24, 19:40
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tackar! Bra jobbat. Har inte sett denna kompilation av förhör förut, av någon anledning.

Ja, det måste ha varit svårt att se någon från Sveavägen. Det var mörkt ända fram till Luntmakargatan.

Skulle vara då om LJ tog skydd i mörkret eller i skuggan, när GM tittade ner från krönet.

Intressant att LP den 1:a mars säger att GM hade "mörka, troligen grå byxor". Den 10:e mars säger SE att han hade "mellangrå" byxor.

Den 25:e april, när förhörsledaren stämmer av detta, låter det så här:

"F: Sen hade du mellangrå långbyxor?

SE: Ja jag hade svarta långbyxor.

F: Svarta långbyxor?

SE: Ja."

Ja du.....

Jag har faktiskt på riktigt sista tiden försökt att formulera en hyfsad hypotes där SE enbart är ett vittne som söker "fame", men jag blir fan inte klok på mannen

Det är så oerhört mycket tokigheter i hans beteende att jag kan inte riktigt greppa det.
Om han nu bara är ett vittne. Varför ljuga om färgen på byxorna? Varför ljuga om att han lämnade Skandia tidigare på kvällen? Varför ljuga om utstämplingstiden? Han säger ju i förhör att han stämplar ut 23:20, pratar inte med väktarna och går ut. Och ska vara stressad. Varför tar det så lång tid att komma till mordplatsen då? Det är väl 50 meter?
Och varför hålla på med "förväxlingsteorin"?
En normalt frisk person får ju inte för sig att man är förväxlad med mördaren bara för att man har en rock och keps......

Jag hajar lögnerna kring att assistera med OP och guida poliser självklart. Han vill framstå som en hjälte och ta mer plats. Men resten är fasen obegripligt!
Citera
2022-09-24, 19:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nu menar inte jag att ålderspannet för GM är 20-65 år

Ok, då missförstod jag. Men om 30-45 (i detta sammanhang) kan vara 52, så borde väl inte det vara gränsen? Och gränsen borde väl flytta även nedåt och spannet måste öka betydligt? Föreslagna GM som uteslutits på grund av för hög/låg ålder kan åter aktualiseras?

Citat:
Fast studien du länkade till har jag svårt att använda i detta samtalet.

Då var jag otydlig. Jag svarade på det du tog upp och menade i sammanhanget, att det i största allmänhet är mycket svårt att uppskatta ålder och exemplifierade med felbedömning 17 år. Jag höll inte med om detta kollade någon studie snabbt.

Att det inte är akut relevant håller jag med om, men till att saken alls kom upp är jag lika oskyldig som Ted Gärdestad..

Citat:
Hur pass "mordern" / "tidstypisk" var SE 1986? Alltså...gick tex 40 åringar runt med 3/4 långa rockar/jackor, "gubbkeps" och handledväskor? Det är en genuin fråga.

Jag tror att han var för tiden ganska åldersadekvat. Sen får man ju komma ihåg att 25-40-åringar vid denna tid inte gick med rullbräda och keps bakochfram, om man får raljera lite. De satt hemma och svettades över radhusamorteringarna.
Citera
2022-09-24, 19:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, på vilket sätt talar detta emot SE? Snarare talar det för, på flera punkter:

Väska: 20x15 cm. Check!

Påminner om en handledsväska. Yes, Sir!

Blixtlås. Japp!

Höll i vänster hand. Det stämmer!

Ingen rem. Nej, remmen syns inte på bilderna med SE heller, med få undantag.

Väskan var stabil och hård i sin form. Ja, så kan det se ut på håll. Han kan också ha haft något i den.

https://cached-images.bonnier.news/gcs/bilder/epi-30-dn/UploadedImages/2020/6/10/fc3cd03b-4191-4cfc-8268-af8c193fa0df/bigOriginal.jpg?interpolation=lanczos-none&downsize=480:*&output-quality=80

Förklara logiken som gör att länken talar för SE?
Citera
2022-09-24, 19:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Förklara logiken som gör att länken talar för SE?

Ser inte väskan hård ut på bilden? Tyvärr blev den väldigt liten i länkad form.

Är den här bättre?

https://www.cdn.tv2.no/images/11490724.jpg?imageId=11490724&x=19.499679281591&y= 45.363759525826&cropw=67.992302758178&croph=25.275 190516511&width=1060&height=597
Citera
2022-09-24, 20:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej du har rätt, vad du påstår att din inbillska fru påstår har ingen som helst betydelse, eller trovärdighet.

Tvärtom så är det högintressant:

"Hon uppskattade SEs ålder som pratar om att lägga pussel till 55-62.
Hon uppskattade springande SE till 40 - 44."

Den första vyn är den av mannen som NF har. Den andra är den som flera mordplatsvittnen har?

Framifrån en lite äldre man. Bakifrån en spänstig 40-åring ...
Citera
2022-09-24, 20:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja du.....

Jag har faktiskt på riktigt sista tiden försökt att formulera en hyfsad hypotes där SE enbart är ett vittne som söker "fame", men jag blir fan inte klok på mannen

Det är så oerhört mycket tokigheter i hans beteende att jag kan inte riktigt greppa det.
Om han nu bara är ett vittne. Varför ljuga om färgen på byxorna? Varför ljuga om att han lämnade Skandia tidigare på kvällen? Varför ljuga om utstämplingstiden? Han säger ju i förhör att han stämplar ut 23:20, pratar inte med väktarna och går ut. Och ska vara stressad. Varför tar det så lång tid att komma till mordplatsen då? Det är väl 50 meter?
Och varför hålla på med "förväxlingsteorin"?
En normalt frisk person får ju inte för sig att man är förväxlad med mördaren bara för att man har en rock och keps......

Jag hajar lögnerna kring att assistera med OP och guida poliser självklart. Han vill framstå som en hjälte och ta mer plats. Men resten är fasen obegripligt!

1. Ljuga om färgen på byxorna? bevisa den lögnen.
2. Varför ljuga om att man lämnat byggnaden på ett regelvidrigt sätt? Svaret är uppenbart.
3. Bevisa att han ljuger om utstämplingstiden
4. Lång tid att ta sig till mordplatsen. Säg att 23:20, då kan det alltså betyda att SE stämplade ut vid de inre dörrarna 23:20:59. Jag vet inte om jag tycker 36 sekunder är lång tid för att ta sig från läsaren innanför de inre dörrarna, tvärs över receptionen, iaf sägs hejdå etc till väktarna, öppna ytterdörren och gå till mordplatsen. Eller en dryg minut. Jag skulle säga det är ganska kort tid.
5. Enligt er är ju rock och keps väldigt utmärkande, vad skulle i så fall va konstigt med att bli orolig för att bli misstagen för en okänd mördare?
Citera
2022-09-24, 20:12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
2. Varför ljuga om att man lämnat byggnaden på ett regelvidrigt sätt? Svaret är uppenbart.
4. Lång tid att ta sig till mordplatsen. Säg att 23:20, då kan det alltså betyda att SE stämplade ut vid de inre dörrarna 23:20:59. Jag vet inte om jag tycker 36 sekunder är lång tid för att ta sig från läsaren innanför de inre dörrarna, tvärs över receptionen, iaf sägs hejdå etc till väktarna, öppna ytterdörren och gå till mordplatsen. Eller en dryg minut. Jag skulle säga det är ganska kort tid.
5. Enligt er är ju rock och keps väldigt utmärkande, vad skulle i så fall va konstigt med att bli orolig för att bli misstagen för en okänd mördare?

Jag säger som du sa till mig innan du slutade att svara mig för några dagar sedan...

Jag har redan besvarat allt detta tidigare.
Citera
2022-09-24, 20:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ser inte väskan hård ut på bilden? Tyvärr blev den väldigt liten i länkad form.

Är den här bättre?

https://www.cdn.tv2.no/images/11490724.jpg?imageId=11490724&x=19.499679281591&y= 45.363759525826&cropw=67.992302758178&croph=25.275 190516511&width=1060&height=597

Förklara logiken som gör att denna länk talar för SE som GM
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwpu.nu%2Fwiki%2FUppslag% 3AE15-01-A
Citera
2022-09-24, 20:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag säger som du sa till mig innan du slutade att svara mig för några dagar sedan...

Jag har redan besvarat allt detta tidigare.
Till skillnad från dig så talade jag sanning, men du ljög nu.
Följande kan du inte svara på alltså.

Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-24 kl. 20:19.
Citera
2022-09-24, 20:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Tvärtom så är det högintressant:

"Hon uppskattade SEs ålder som pratar om att lägga pussel till 55-62.
Hon uppskattade springande SE till 40 - 44."

Den första vyn är den av mannen som NF har. Den andra är den som flera mordplatsvittnen har?

Framifrån en lite äldre man. Bakifrån en spänstig 40-åring ...

Anekdotisk bevisföring. Också den andra gången hans fru anekdotiskt ska bevisa ålder.

Samt det faktum att orden kommer ut munnen på en person som med dessa ord försöker bevisa sin egen tro. Det bara råkar va exakt vad han själv förespråkar.

Så nej, det betyder verkligen noll och intet.

Och så klart det enkla faktum, vilka sa att GM sprang spänstigt. Ni kan inte äta kakan och ha den kvar. För att den där anekdoten om springande SE ska betyda något så måstr ju GM också springa som en spänstig 40-åring. Men det är väl snarare motsatsen mot vad vittnen säger?
Citera
2022-09-24, 20:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Oooh! Jösses vad Lena Andersson kommer att bli slaktad. Hade velat se detta.

Citat:
Absolut!

Men jag är mest intresserad av att höra Andersson och Pettersson tjafsa
Lena är en kvinnlig version av snurrpellen Borgnäs för mig så det kommer bli mycket intressant att höra hur samtalet blir!

Tyvärr är ju inte Pettersson så "tjafsig" av sig....Han är alltid så lugn och sansad

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Finns på Otto Ekevis kanal nu:
Lena Andersson, Thomas Pettersson och Hans-Gunnar Axberger diskuterar Palmemordet
https://www.youtube.com/watch?v=zFvkBGPqOTM

Tack för den och tack till Otto också.

Ingen slakt dock, den giftige Göransson var (tyvärr) bara med som frågeställare (en fråga till Axberger) och TP som alltid "lugn och sansad".
Citera
2022-09-24, 20:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Anekdotisk bevisföring. Också den andra gången hans fru anekdotiskt ska bevisa ålder.

Samt det faktum att orden kommer ut munnen på en person som med dessa ord försöker bevisa sin egen tro. Det bara råkar va exakt vad han själv förespråkar.

Så nej, det betyder verkligen noll och intet.

Och så klart det enkla faktum, vilka sa att GM sprang spänstigt. Ni kan inte äta kakan och ha den kvar. För att den där anekdoten om springande SE ska betyda något så måstr ju GM också springa som en spänstig 40-åring. Men det är väl snarare motsatsen mot vad vittnen säger?

Ja, men det var som bekant ett annat underlag den aktuella kvällen. Då anpassar man sig för att inte dratta omkull.

Poängen är att Skandiamannen kan uppfattas som något yngre sedd bakifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in