Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Du får gärna utveckla vad du tänker på här.
Jag menar just detta att personen SE skulle gå omkring tungt beväpnad med skjutklar revolver (som ingen ens känner till att han innehar), att han skulle ha kapaciteten att skjuta en person, att han skulle komma på tanken att skjuta statsministern på gatan, att han helt skulle sakna impulskontroll, att han skulle vara helt likgiltig inför sin framtid och sitt eftermäle och så vidare med antaganden som helt, enligt vad jag menar, saknar grund.
Citat:
Fast, ovanstående uppställning kommer ju inte direkt utan problematik.
Tex, vad innebär en "vanlig tjänsteman?". Och hur vet vi hur "vanlig" SE egentligen var?
Visst, vi har utlåtande från vänner och ex-fruar. Men vad ger det oss egentligen?
Det finns mängder med exempel (ink seriemördare) vars närstående aldrig kunde tro att personen skulle kunna ha begått det som de var anklagade samt senare dömda för.
Och uppställningen ignorerar ju en hel del fakta från brottsplatsen. Vi vet att SE var på plats i anslutning till mordet. Och vi vet att det initiala samt generella signalementet stämmer in på honom.
Då kan vi istället göra annan uppställning.
Är det enklare att SE faktiskt är GM eller är det enklare att det fanns en person till (hittills okänd) som var klädd på ett ganska identiskt sätt (vilket inkluderar låga/hala skor och en handväska)?
Min enda poäng (med mitt förra inlägg) är att utgår man från brottsplatsen och håller det enkelt så är SE den naturliga personen att misstänka. Om han sedan faktiskt är GM låter jag personligen vara osagt. Jag är enbart irriterad på hur han hanterades (eller rättare sagt , inte hanterades). Oavsett om han är GM eller inte borde någon utrett honom ordentligt i mars 86.
Om en person inte företer några avvikelser då denne genomlyses, är det då rimligast att i första hand tänka sig att det är en vanlig person utan större avvikelser eller att det är en person med mycket stora avvikelser som aldrig gjort några som helst avtryck? Och som GM skulle han dessutom vara en ytterlig anomali (det är i allmänhet inte vem som helst som skjuter folk på stan, även om finns undantag till det mesta).
Anpassas inte ”verkligheten” efter teorin här. Det omvända är kanske att föredra isf.
Man tangerar även en annan vanlig tankeförsyndelse i MOP-sammanhang. Den att eftersom det sällan går att veta något helt säkert, så är (när det passar) allt lika rimligt att anta.
Det enkla att anta är kanske att GM avviker på sätt som kan förväntas av sådan och att detta gjort avtryck i dennes liv.
Gällande vittnen. Att problematisera observationer som talar bort från SE (exempelvis 14 år äldre än snitt), men framhålla sådana som kanske talar för SE bär måhända vissa typiska drag av
kognitiv bias. Det att omedvetet söka bekräftelse för sin uppfattning och i någon mån bortse från det som talar emot.
Att SE var på plats är hans, eller sakens rättare sagt, usp. Problemet med detta är att han har all rimlig anledning att befinna sig på platsen vid tidpunkten. Man kan kanske kalla detta "Cluedo-felslutet". Men jag tänker kanske fel här.