Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Det är du som hakat upp dig och stört dig på ett enligt dig bryska ordval.
Vad tror du själv? Givet det vi just diskuterat så spretar signalementsuppgifterna.
Hade det inte varit bättre om alla varit samstämmiga?
Så klart är det problematiskt.
Fast nu läser du ju inte alls vad jag skriver längre

Och du ignorerar helt mina frågor....
Jag har nu bekräftat skillnaderna i de olika vittnesmålen minst 3 gånger nu.
Jag har också förklarat på varför det inte är ett problem om man tittar på det så som man ska titta på det. Man jobbar ju ifrån ett sammanställt, så initialt som bara möjligt och generellt signalement.
Alla utredningar (om det finns flera vittnen) lider av exakt samma problem och man attackerar detta problemet på exakt sätt! Att du hakar upp dig på jacka eller rock när vittnerna är väldigt samstämda när det kommer till längden på plagget innebär bara att du ser problem där det inte finns något problem.
Självklart vore det fantastiskt om alla vittnen sa exakt samma sak! Men har det någonsin hänt i världshistorien menar du? Det räcker med att kunna grunderna i vittnespsykologi för att förstå att så fungerar inte verkligheten. Därmed jobbar man med generella och sammanställda vittnesmål.
Jag menar, det är inte fysiskt möjligt att mördaren både hade huvudbonad och samtidigt inte hade det! Någon av dem bara måste ha sett fel! Och hur ska vi bena ut vem som hade fel/rätt?
Återigen: Man gör en sammanställning! Man tittar på vittnen initialt har sagt och sammanställer dem.
Exempel: I princip alla vittnen säger 3/4 lång, mörk jacka eller rock.
Ingen säger väl midjekort skinnpaj eller overall?
Att du ser det som problematiskt åt alla håll är enormt mäkligt för mig.
Vi tar min fråga igen som du helt ignorerade.
Om du anser att vittnesmålen är så problematiska åt alla håll.
Hur kom du fram till slutsatsen att mördaren och SE troligtvis var klädda på samma sätt?
I min värld finns det enbart 1 sätt att komma fram till denna slutsats.