Ett första utkast till en FAQ om GHB och relaterade ämnen. Jag kommer bara att ta upp de subjektiva effekterna av GHB då det är det enda jag brukar.
Vad är GHB?
GHB (
gamma-
hydroxy
butyrat) är en drog i kategorin depressanter (downers). Ordet innebär inte att man blir deprimerad av dem utan att de generellt minskar aktivitet i hjärnan och/eller resten av kroppen. GHB minskar aktiviteten i ett område i hjärnan som är inblandat i oro och stress vilket förklarar den avkopplande effekten av GHB.
När man pratar om GHB menar man oftast natrium-GHB (Na-GHB) vilket alltså är ett salt. Det går att göra andra salter av GHB men detta är sällan av praktiskt intresse. För att förenkla kommer jag hädanefter i texten att med benämningen "GHB" avse saltet Na-GHB.
Vad är GBL?
GBL (
gamma-
butyro
lakton) är ett ämne som är mycket kemiskt närbesläktat med GHB. Det konverteras till GHB i kroppen och får sina effekter därigenom. Det är även lätt att syntetisera GHB från GBL med vanlig köksutrustning.
Vad är BDO?
BDO (
butan
di
ol) är ett ämne som är kemiskt närbesläktat med GHB och GBL. Det fungerar på samma sätt som GBL genom att konvertera till GHB i kroppen. Det skall enligt hörsägen även kunna ombildas till andra ämnen och i sej vara toxiskt, varpå det sägs ge en viss baksmälla. Man kan även syntetisera GHB från BDO med vanlig köksutrustning.
Vilka är effekterna av GHB?
Kortfattat.
Positiva:
* Eufori
* Ökad libido
* Festhumör
* Ökad empati (dock betydligt mindre än många andra droger)
Neutrala:
* Synförändringar
* Känselförändringar
Negativa:
* Försämrad balans (kan komma i vågor)
* Miktionssvårigheter (kan bli svårt att pissa)
* Man är beredd att sätta på vilket vrak som helst (de ser ändå skitsnygga ut när du är gobbad)
* Illamående (vid höga doser eller oren produkt)
* Lätt att falla i sömn
Vad kostar GHB?
Om man gör egen GHB från GBL (vilket jag alltid gör) så hamnar priset på runt 1 kr/gram. Det är med andra ord ingen dyr drog om man gör hemma.
Köper man GHB på gatan får man räkna med högre priser. Det levereras oftast i vätskelösning med okänd koncentration och priser kan ligga runt 500 kr för en halvliter.
Hur gör man GHB?
Det finns många recept på internet om hur man kokar GHB med GBL. Det recept jag alltid använder är nr 2 på
denna sida. Jag föredrar GHB i fast form eftersom jag tycker det är enklare att mäta upp och att man då kan lösa det i valfri dryck utan att späda drycken med vatten. Var noga med att förvara fast GHB i lufttät behållare eftersom det drar åt sej fukt och blir gegga annars.
Hur doserar man GHB?
Detta är något av det svåraste med denna drog. En mängd som inte påverkar en person kan vara en överdos för någon annan. Jag rekomenderar därför att varje person som vill få ut det mesta från sitt GHB att långsamt pröva sej fram till rätt dos. Detta göres enklast genom att börja på 2 gram (inte mer) och invänta eventuella effekter. Därefter väntar du minst 48 timmar och prövar dubbla dosen, väntar 48 timmmar och tar dubbla dosen osv osv tills du tycker att du uppnått det du vill ha. Detta är din normaldos som du kan hålla dej till hädanefter. Upplever du toleransökning tar du för ofta.
Anledningen till att vänta minst 48 timmar mellan intagen är att GHB kan ge snabb toleransökning vilket gör att om du tar GHB två kvällar i rad kan du få mindre effekt den andra kvällen. Du luras alltså att tro att din normaldos är betydligt högre än vad den egentligen är. Undvik detta!
Hur länge varar ruset?
GHB är ganska kortvarigt. Tillslag är ca 15 min till 1 timme beroende på hur mycket du har i magen innan. Platån brukar vara ungefär 2 timmar men det kan variera. När ruset börjar ta slut går det mycket snabbt. Oftast blir man i det närmaste helt nykter på mindre än en halvtimma.
Kan man omdosera GHB?
Ja det kan man. Om du känner att ruset börjar ta slut och önskar förlänga det kan du fylla på mer. Men tänk på att påfyllningsdoserna kräver
betydligt mindre än normaldosen, för mej räcker 1/10 av normaldosen för att förlänga platån ytterligare någon timme.
Jag har aldrig tagit GHB men har fått tag på en flaska och ska festa ikväll, hur skall jag göra?
Det kommer gå åt helvete för dej om du är för ivrig. Lämna GHB till någon annan kväll och följ råden jag skrivit ovan.
Vad händer om man överdoserar GHB?
Vid en överdos däckar man och faller i sömn. En GHB-sömn är mycket djup och tillståndet liknar närmast koma. Det är i princip omöjligt att väcka någon som "gobbe-däckat", inte ens med svår smärta. Detta är oftast en anledning till att människor runt omkring blir mycket oroliga och ringer ambulans. Lyckligtvis är en GHB-koma helt ofarlig, man vaknar i princip nykter och välmående några timmar senare.
Värt att veta är att man inte behöver överdosera GHB för att hamna i GHB-koma. Det kan räcka att man sluter ögonen några sekunder på normaldos för att falla i sömn. Därför skall man alltid hålla sej aktiv på GHB även om det lockar att "nodda", om det nu inte är sömnen man är ute efter.
Kan man ta GHB med andra droger?
Både ja och nej. GHB lirar finfint tillsammans med stimulanter av alla de slag, detta minskar också risken att falla i sömn. En kombination som jag tycker mycket om är GHB + yohimbin eftersom denna kombo är mycket snäll och har trevliga effekter.
Däremot skall man
INTE kombinera GHB med andra depressanter (downers) eftersom de potentierar varandra markant. Detta kan leda till ond bråd DÖD. Tänk inte ens tanken att ta GHB om du blir erbjuden det på fyllan!
Är GHB farligt?
Nej, GHB är helt ofarligt förutsatt att du inte kombinerar med någon annan depressant eller överdoserar helt åt helvete. Det kan även vara farligt att hamna i GHB-koma på fel ställe, t.ex. i en pool eller med ansiktet ner i kudden.
Övriga synpunkter, frågeställningar och tillägg välkomnas.