2013-04-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Om vi inte kan nå nån sorts konsensus kring det naturliga urvalet så kommer vi snurra runt i 50 inlägg utan att komma nån vart.

Så snälla kommentera hur du definierar det naturliga urvalet.

Kommentera gärna min långa lista på urvalkriterier. Om det är något som du inte håller med om och lägger till det som du tycker saknas.

Att gå igenom Lenskis försök en gång till kan vi göra. Men först detta.

Fler får givetvis gärna kommentera listan på urvalskriterier.
Frågan handlar om hur du, med din förståelse av naturligt urval, förklarar de allelfrekvensförändringar som faktiskt observerats i Lenskis långvariga evolutionsexperiment. Det spelar ingen roll hur jag eller någon annan definierar naturligt urval för att du ska kunna besvara denna fråga.
2013-04-09, 22:08
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Frågan handlar om hur du, med din förståelse av naturligt urval, förklarar de allelfrekvensförändringar som faktiskt observerats i Lenskis långvariga evolutionsexperiment. Det spelar ingen roll hur jag eller någon annan definierar naturligt urval för att du ska kunna besvara denna fråga.

Nu verkar det som att du är lite rädd för att gå igenom Lenskis experiment eftersom du inte vill ge respons på min definition av vad det naturliga urvalet kan vara för något i verkligheten.

Tyvärr är det många som aldrig tänk efter vad det naturliga urvalet kan vara för något i verkligheten. Men jag hoppas att du inte är en av dem.

Jag vill veta att vi har liknande förståelse av vad det naturliga urvalet kan vara i verkligheten. Annars riskerar vi att hamna i en begreppscirkus där du som nu hävdar att jag inte svarar på hur urvalet kan påverka spridningen av "positiva" mutationer.

Jag har ju redan gjort definitionen. Det är bara att lägga till det som du tycker saknas eller säga vad du tycker inte hör hemma i definitionen.

Tror du att det är en fälla eller nåt?

Kom igen nu Mick.3!

Vad är urvalet, selektionen, sorteringen för nåt för dig?

stebe2
2013-04-09, 22:22
Medlem
Citat:
Nu verkar det som att du är lite rädd för att gå igenom Lenskis experiment eftersom du inte vill ge respons på min definition av vad det naturliga urvalet kan vara för något i verkligheten.

Tyvärr är det många som aldrig tänk efter vad det naturliga urvalet kan vara för något i verkligheten. Men jag hoppas att du inte är en av dem.

Jag vill veta att vi har liknande förståelse av vad det naturliga urvalet kan vara i verkligheten. Annars riskerar vi att hamna i en begreppscirkus där du som nu hävdar att jag inte svarar på hur urvalet kan påverka spridningen av "positiva" mutationer.

Jag har ju redan gjort definitionen. Det är bara att lägga till det som du tycker saknas eller säga vad du tycker inte hör hemma i definitionen.

Tror du att det är en fälla eller nåt?

Kom igen nu Mick.3!

Vad är urvalet, selektionen, sorteringen för nåt för dig?

stebe2
Nu undviker du återigen frågan.

Det här handlar om att du bett om att någon skulle påvisa något missförstånd du har kring naturligt urval. Jag gör mitt bästa för att du ska inse vari ditt missförstånd ligger, men eftersom du vägrar svara på den rättframma fråga jag ställer så kommer vi inte vidare.

Är det något i frågan som behöver förtydligas? Här är den igen:

----------- den fråga som du, stebe2, inte besvarat ------------

Du menar ju att naturligt urval i huvudsak handlar om att "urvalet håller borta försämrande och skadliga alleler".

Jag undrar alltså hur du menar att detta sker i Lenskis experiment. På vad sätt bidrar att "urvalet håller borta försämrande och skadliga alleler" till de allelfrekvensförändringar som faktiskt observerats i Lenskis experiment?

Proceduren i Lenskis experiment är att man varje dag suger upp en liten del av bakterierna som fått föröka sig i en näringslösning sen igår, och placerar dessa i en ny näringslösning så att de återigen får föröka sig.
2013-04-09, 22:31
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Nu undviker du återigen frågan.

Det här handlar om att du bett om att någon skulle påvisa något missförstånd du har kring naturligt urval. Jag gör mitt bästa för att du ska inse vari ditt missförstånd ligger, men eftersom du vägrar svara på den rättframma fråga jag ställer så kommer vi inte vidare.

Är det något i frågan som behöver förtydligas? Här är den igen:

----------- den fråga som du, stebe2, inte besvarat ------------

Du menar ju att naturligt urval i huvudsak handlar om att "urvalet håller borta försämrande och skadliga alleler".

Jag undrar alltså hur du menar att detta sker i Lenskis experiment. På vad sätt bidrar att "urvalet håller borta försämrande och skadliga alleler" till de allelfrekvensförändringar som faktiskt observerats i Lenskis experiment?

Proceduren i Lenskis experiment är att man varje dag suger upp en liten del av bakterierna som fått föröka sig i en näringslösning sen igår, och placerar dessa i en ny näringslösning så att de återigen får föröka sig.

Ok, du vägrar definiera din definition av vad det naturliga urvalet kan vara.
Vi kör igång genomgången av Lenskis experiment.

Men börjar du snurra kring vad det naturliga urvalet är för något så stoppar vi och går tillbaka och kollar om vi kan vara överens om det grundläggande.
Ok?

stebe2
2013-04-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ok, du vägrar definiera din definition av vad det naturliga urvalet kan vara.
Vi kör igång genomgången av Lenskis experiment.

Men börjar du snurra kring vad det naturliga urvalet är för något så stoppar vi och går tillbaka och kollar om vi kan vara överens om det grundläggande.
Ok?

stebe2
Jag efterlyser inte någon genomgång av Lenskis experiment utan endast ett svar på den fråga jag ställer.
2013-04-10, 17:04
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Jag efterlyser inte någon genomgång av Lenskis experiment utan endast ett svar på den fråga jag ställer.

När vi nu går igenom Lenskis experiment hoppas jag att det kommer att bli helt tydligt vilken roll mutationerna spelar och vilken roll och påverkan det naturliga urvalet har i processen.

Det kommer att leda fram till svaret på din fråga.

Men börjar du snurra till det med urvalet så backar vi och blir överens om definitionen av det naturliga urvalet först. Ok?

Hoppas hinna komma igång ikväll/natt med detta.

stebe2
2013-04-10, 19:39
Medlem
Citat:
När vi nu går igenom Lenskis experiment hoppas jag att det kommer att bli helt tydligt vilken roll mutationerna spelar och vilken roll och påverkan det naturliga urvalet har i processen.

Det kommer att leda fram till svaret på din fråga.

Men börjar du snurra till det med urvalet så backar vi och blir överens om definitionen av det naturliga urvalet först. Ok?

Hoppas hinna komma igång ikväll/natt med detta.

stebe2
Som sagt så är det ingen som efterlyser att du ska gå igenom Lenskis experiment.

Frågan gäller hur du menar att det att "urvalet håller borta försämrande och skadliga alleler" (vilket du själv säger är vad naturligt urval i huvudsak handlar om), bidrar till de allelfrekvensförändringar som faktiskt observerats i Lenskis experiment.

Om det är så att naturligt urval i huvudsak "håller borta försämrande och skadliga alleler" så har jag svårt att se att naturligt urval skulle kunna bidra till de faktiskt observerade allelfrekvensförändringarna i Lenskis experiment. Jag skulle vilja höra din förklaring till hur det kunde bli några allelfrekvensförändringar.
2013-04-10, 20:05
Bannlyst
Det räcker egentligen med att tro på genetisk överföring från föräldrar till barn för att evolutionen skall följa deduktivt.

Kolla på ett antal olika arter apor så är likheten slående.
2013-04-10, 20:06
Medlem
DoctorSuns avatar
Citat:
Definitionen av det naturliga urvalet? Du verkar ju missfårstå det hela (säkerligen önskar missförstå). Naturligt urval är bara en abstraktion/benämning av faktumet att med mutationer ges olika individer bättre eller sämre reproduktionsförmåga. DET kan du ta som definition, så definitionen behöver inte diskuteras.

Du "bör" kunna redogöra för allelfrekvensförändringarna i Lenskis experiment utan att ens nämna ordet naturligt urval.

Så gör det, och försök hålla halmgubbarna för dig själv.
2013-04-10, 20:16
Bannlyst
Evolution är följande:
Ärftlighet
Variation
Selektion

Detta är förutsättningarna för att populationer ska kunna utvecklas.
2013-04-10, 21:45
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorSun
Definitionen av det naturliga urvalet? Du verkar ju missfårstå det hela (säkerligen önskar missförstå). Naturligt urval är bara en abstraktion/benämning av faktumet att med mutationer ges olika individer bättre eller sämre reproduktionsförmåga. DET kan du ta som definition, så definitionen behöver inte diskuteras.

Du "bör" kunna redogöra för allelfrekvensförändringarna i Lenskis experiment utan att ens nämna ordet naturligt urval.

Så gör det, och försök hålla halmgubbarna för dig själv.

Du vill alltså inte förstå vad det naturliga urvalet är för något och hur det fungerar i detalj?

Det är frivilligt att inte vilja få kunskap om detta. För kunskap finns att få för den som önskar.

Men om du ändå är lite nyfiken på att förstå de olika mekanismerna som är inblandade i evolutionsteorin och vad det naturliga urvalet är för något i verkligheten så tycker jag att du ska gå igenom mina exempel på hur det naturliga urvalet kan verka.

Det naturliga urvalet är bl a:
- de kriterier som krävs för att celldelning skall påbörjas hos organismer utan sexuell fortplantning.
- de kriterier som krävs för att celldelningen skall fortskrida och fullbordas i en kopia.
- de kriterier som krävs för att celldelning skall påbörjas efter en befruktning.
- de kriterier som krävs för att celldelning skall fortskrida efter att celldelningen har påböjats.
- de kriterier som krävs för att celldelning skall fortskrida så att embryot kan födas levande.
- de kriterier som krävs för de basala funktionerna för att organismen skall överleva ska fungera.
- hur tillgången på föda eller näring är.
- hur svårt och energikrävande det är att hitta eller fånga föda.
- hur mycket predatorer eller rovdjur det finns i närheten.
- epidemier, bakterie- och virus-angrepp.
- skadedjursangrepp.
- miljön: skugga, sol, värme, kyla, regn, fukthalt, snö, is, vattentillgång, vattenkvalite, torka, översvämning, blåst, strålning, lufttryck, vattentryck, gifter, biotop, jordmån mm mm.
- plötsliga eller långsamma naturkatastrofer.
- plötsliga eller långsamma klimatförändringar.
- epidemier, bakterie- och virus-angrepp.
- hur stor tillgången på partner är för befruktning och fortplantning.
- kampen med rivaler om att få befrukta eller att bli befruktad.
- kriterierna för att en partner skall acceptera befruktning.
- om fysiska möjligheterna och instinkter finns för att genomföra en befruktning.

Det finns säkert mer.
Vad finns det mer att tillägga?

stebe2
2013-04-10, 21:48
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbukten5
Evolution är följande:
Ärftlighet
Variation
Selektion

Detta är förutsättningarna för att populationer ska kunna utvecklas.

Sedan kan man också försöka förstå hur detta sker på detaljnivå.

stebe2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in