Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Du behöver förstå att det bara är mutationerna som kan tillföra ny information. Och att ingen utveckling och förändring skulle kunna ske utan att ny information tillkommer. Urvalet tillför eller förändrar ingen information. Urvalet kan bara påverka vilken information som inte får möjlighet att sparas i o m att informationen försämrar funktioner eller informationen ger effekter som resulterar i problem att få avkomma.
Detta förstår jag. Och det är precis så det går till. Urvalet styr dock utvecklingen, vilka mutationer som tillåts byggas vidare på.
Citat:
Här menar jag att du tänker fel. Omständigheterna i den omgivande miljön kan inte påverka hur informationen uppkommer som är det enda som orsakar utveckling och förändring.
Urvalet kan endast påverka om det som mutationerna har utvecklat och förändrat skall bli vanligare eller ovanligare i en viss population i en viss miljö under en viss period.
Och genom att påverka detta påverkar det även utvecklingen. Det är detta DU måste förstå, och som borde vara enkelt för en vad jag antar 50-åring att förstå. Omständigheterna, urvalet styr hur informationen utvecklas, sålänge mutationerna står för variationen. Vilket det gör.
Citat:
Nix. Mutationerna förändrar och utvecklar medan urvalet endast städar.
Då förstår du inte evolutionsteorin. Om du inte inser att städningen är en viktig del av utvecklingen. Simple as that.
Citat:
Jag invänder inte på något sätt mot att de som överlever och får avkomma för sitt arv vidare. Det är självklart. Och om det sker mutationer som individerna klarar och ändå överlever så ärvs även de muterade delarna vidare till kommande generationer.
Exakt. Så varför käftar du mot:
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Det står för variationen, och ja, jag kan sträcka mig till att de står för förändringen. Men absolut inte utvecklingen. Där har urvalet ett stor roll, eftersom det bestämmer vilka mutationer som är betydelselösa för denna utveckling, och selekterar alltså över den överväldigande mängd mutationer som någonsin skett
Urvalet bestämmer ju just det. Vilka som överlever och får föra sitt arv vidare. Vilket var vad du menade stred mot verkligheten.
Citat:
Jopp, det tror jag. Och det måste kunna gå att förr eller senare observera en sådan händelse även om den är mycket sällsynt.
Ja, du anser att det måste gå. Men du tror inte att det kan hända i dagsläget. Varför envisas att diskutera vinglösa baggar isf? Du har varit tydlig med att mutationer endast är destruktiva. Hoppas du läste min länk ovan btw.
Citat:
Jag försökte förklara svårigheterna i inlägget tidigare. Om det blir för många mutationer som måste återmuteras för att flygförmågan överhuvudtaget skall börja fungera så drunknar denna möjlighet i alla skadliga mutationer som fritt kan ske i de delarna som kodar för flygförmågan eftersom denna är ur funktion och oväsentlig för överlevnaden och reproduktionen.
Det skadliga skulle inte föras vidare. Om selektionstrycket begär flygförmåga, utan att ta död på baggarna innan den hunnit utvecklas, kommer de att utvecklas tids nog.
Citat:
Jag förstår att ordet "råka" är jobbigt men det är det som sker. Och bevisen saknas för att mutationer skulle kunna bygga upp all denna sofistikerade specificerade information som krävs.
Allt vi kan observera och vet om mutationer visar "bevisligen" på detta faktum.
Om vi öppnar ögonen och tittar på den artrikedom som finns ser vi vad mutationerna och urvalet är kapabla till. Bevisligen. Arv+variation+selektion. Köper du dessa premisser? Evolution är en måstekonsekvens utav dessa premisser.
Citat:
Stämmer bra men då är det nån annan av varianterna som mutationerna har skapat som kanske överlever bättre just där just då.
Haha. Bingo!!
Citat:
Omstänigheterna i den omgivande miljön är olika var man än befinner sig och de förändras ibland långsamt ibland plötsligt. Omständigheterna är inte direkt någon pålitlig samarbetspartner eller tålmodig, långsiktig planerare.
Nej, det är ingen planerare men den stipulerar konkurrensen. Vilket blir en del av urvalet. Vilket styr utvecklingen.
Citat:
Nej, urvalet kan inte styra att summorna ser ut som de gör. Det är bara mutationerna som kan påverka hur summorna ser ut. Bara mutationerna förändra eller lägga till i summorna.
Urvalet kan bara påverka vilka summor som det inte kan räknas vidare på och därmed vilka summor som blir kvar som det finns möjlighet att räkna vidare på.
Jo, de kan styra hur summorna inte kommer att se ut, och tillåter därför bara en viss mängd summor som det i sin tur kommer att byggas vidare på. På detta sätt kan urvalet styra vilka summor som är möjliga. Naturligvis påverkar arter och summor varandra.
Citat:
Olika blad och sidor är olika miljöer eller tidpunkter.
Ok. För mig är blad och sida synonymer. Därav min fråga.
Citat:
Det är ju detta vi fastnar i hela tiden. Du kan hålla med om att det är mutationerna som är de enda som tillför ny information. Och att det är detta som ger ny eller förändrad variation. Men sedan vänder du och menar att det är urvalet som står för utvecklingen i o m att urvalet städar bort viss information som mutationerna har orsakat.
Urvalet kan ju få städa hur mycket som helst och det sker ändå ingen utveckling eller förändring förrän mutationerna råkar orsaka uppkomsten av ny information. Och jag förstår inte riktigt varför detta skall vara så svårt att acceptera.
Jag accepterar detta. Men du måste hålla med om, att ju större bord mutationerna dukar upp ju större mängd får urvalet att jobba med. På dig låter det som att det liv vi ser idag är det enda som serverats på bordet. Bordet är ENORMT! 4 miljarder år, är enormt. Du hade haft en poäng om mutationer var tillräckligt sällsynt för att omöjliggöra det liv vi ser idag. Men så är uppenbarligen inte fallet, om vi öppnar ögonen.
Citat:
Det finns en stor variation bland människor hur deras kranium ser ut. Det finns människor som lever idag som är vita och har ungefär samma skallform med lite lägre panna och utstående ögonbryn som neandertalarna. Du skulle inte märka om det kom en neandertalare på gatan i kostym.
Det verkar alltmer som att neandertalarna levde parallellt med sapiens. Vissa menar att sapiens verkar ha utvandrat innan neandertalarna. Kanske utvandrade dom tillsammans.
Människa och neandertalare var/är extremt lika, och jag håller med, de skulle gissningsvis kunna få fertil avkomma med varandra. Men frågan var ju om fossilen visar vad vi och neandertalare utvecklats från. Och vilka de vi utvecklades från utvecklades från. Ja, det visar fossilen.
Citat:
Vad har detta med min beräkning över de tusentals mutationer som måste ske vid varje generation av de ca 150 000 generationerna mellan afarensis och neandertalarna.
Fick intrycket av att du menade att "just dessa mutationer måste ha skett för att vi skulle existera idag". Livet hade kunnat se annorlunda ut, eller vårat genom. Mänskligt zygot har i medeltal 128 mutationer per zygot. När spermie möter ägg dvs.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10577911 . Så att mutationer "råkar" ske, tycker jag är lite missvisande uttryckt.
Citat:
Du menar att du tror att det finns evidens som visar hur skalbaggarna fick sin flygförmåga.
Nej det menar jag inte. Jag har inte satt mig in i detta, och tänker inte göra det.
Citat:
Om jag påstår att det kanske inte finns några evidens för att skalbaggarna muterat fram sin flygförmåga i små små små små steg. Vad säger du då?
Jag säger att det är helt ointressant.