2012-09-22, 10:00
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Se bl a inlägg #330.

stebe2
Var det ett svar på monarthus inlägg? Citera monarthu och förklara närmare vet jag. Detta måste du ju ha tänkt på.
2012-09-22, 10:06
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
4. Om evolutionsteorin inte skulle vara sann så skulle detta inte hänt, svara på kmers fråga:
Citat:

Jag skulle vilja ha en förklaring till hur detta gick till om evolutionsteorin inte stämmer

Om jag minns rätt Stebe2 så skulle ju du svara på dessa frågor lite senare, du skylde på att du hade ont om tid. Men det har du ju knappast haft, du har ju skrivit flera hundra inlägg sedan dess...
https://www.flashback.org/sp31791994

Jag tror man först måste fundera på hur detta fossil kunde bli fossil över huvudtaget. När man börjar förstå det så kanske man börjar komma närmare sanningen.

Men om dateringarna av jordlagren är riktig så är det en svår nöt att knäcka.

De övriga frågorna måste vi väl ta i kreationist-tråden enligt moderatorerna.

Samt att frågorna kräver en del efterforskning som jag har dåligt med tid för.

Det mesta jag skriver tar jag ur minnet eller är egna funderingar.

stebe2
2012-09-22, 11:00
Medlem
hejsantests avatar
Citat:

Det mesta jag skriver tar jag ur minnet eller är egna funderingar.

stebe2

Ur minnet eller funderingar... Vi andra använder oss av vetenskaplig fakta, med källhänvisning, observerbara bevis mm...
Är du så självgod att du tror veta bättre än alla vetenskapsmän i världen som har vigt sitt liv åt forskning, har år av utbildning inom området, har högre intelligens än de flesta mm..?

1. Hur kan man höja sig själv till skyarna och tro att ens egna funderingar står över det? Du vet inte fullt ut hur evolutionen funkar, det kan vi se i dina inlägg, du har inte utbildning...

2. Varför är det så viktigt för dig att evolutionen inte ska vara sann?

3. Det finns inte ett enda bevis för något annat än evolutionsteroin, lägg ner energi istället för att hitta bevis för något annat.

4. Du kommer inte komma någonstans med dina argument. Evolution är ett faktum, det är bevisat. Antingen lägger du fram bevis för något annat eller så är det bara erkänna att du har fel...
2012-09-22, 12:18
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Indded. Denna hopplösa cirkel. Känner lite frustration över att jag inte lyckas få dig att förstå något så otroligt enkelt för en vuxen man. Sista gången. Urvalet styr vad som förs vidare. De mutationer som inte förs vidare har aldrig skett(i evolutionens ögon). Således bestämmer urvalet vilka mutationer som sker.

På ena sidan berget ger urvalet ett utfall och bestämmer alltså om en mutation som skett har skett eller inte skett enligt ditt resonemang. Men de organismer i populationen som lyckades ta sig över berget till andra sidan till nästa dal får nytta av mutationen som de fick med sig och den sprids i denna population och således blir utfallet på denna sida att mutationen ändå har skett enligt ditt resonemang med urvalet inblandat.

Citat:
Nej, precis så är det. Och omständigheterna i den omgivande miljön bestämmer vilka som förs vidare. Jag har aldrig sagt att urvalet bestämmer enksilda mutationer.

Jo du skrev just att det är urvalet som bestämmer för 10 rader sedan.

Citat:
Ja, urvalet påverkas vilka som försvinner och vilka som sprider sig.

Exakt. Så varför förstår du inte urvalets roll i livets utveckling?

Jepp.

Jag har skrivit samma sak genom hela tråden och menar att jag förstår vad omständugheterna i den omgivande miljön kan ha för roll och påverkan.

Citat:
Det står för variationen, och ja, jag kan sträcka mig till att de står för förändringen. Men absolut inte utvecklingen. Där har urvalet ett stor roll, eftersom det bestämmer vilka mutationer som är betydelselösa för denna utveckling, och selekterar alltså över den överväldigande mängd mutationer som någonsin skett. "The blind watchmaker".

Men det saknar grund i verkligheten.

Citat:
Ta min BOlt-liknelse igen. .......

Jo, ja tror att rent positiva mutationer som bara ger riktiga förbättringar på redan befintliga sytem, funktioner, förmågor och egenskaper måste kunna ske och kunna observeras i mycket sällsynta fall.

Citat:
TIllämpa detta tänk i större skala. Ponera dina baggar på madeira. Om de nu blir av med sina vingar, vad säger att de inte skulle kunna utvecklas igen under andra förhållanden? Jag menar, det finns ju ett hypotetiskt genom som kodar för bra vingar. Varför skulle inte detta kunna muteras fram igen, eller et annat hypotetiskt genom? Varför kan inte mutationerna för dåliga vingar göra reträtt samma väg de kom? Var är barriären?

Detta har jag nog skrivit om tidigare.
Att flygförmågan skulle kunna återmutera så att detta slumrande befintliga system som kodar för flygförmågan skulle börja fungera igen är inte helt omöjligt. Om det inte gått för lång tid så kanske en enda mutation kan få hela funktionen att plötsligt fungera igen. Om det gått för lång tid är risken att dett skett för många mutationer i de olika generna och reglerande informationen som ändå inte påverkar skalbaggen utan flygförmåga. Och då blir det snart osannolikt att just de mutationer som behöver återmutera råkar ske bland alla andra mutationer som fortsätter att förstöra den slumrande informationen som inte används.

Citat:
Fast detta tror ju inte du.

Jovisst, jag har förklarat detta många gånger nu. Mutationer måste kunna råka förbättra ett befintligt system, organ, funktion, förmåga eller egenskap. Men mutationer kan inte bygga upp all den sofistikerade specificerade information som krävs i ett fungerande befintligt system, organ, funktion, förmåga eller egenskap.
Eller t ex informationen som styr utvecklingsvägarna för alla olika organ, funktioner förmågor, egenskaper och system som skall komma på plats och i funktion i alla delar av kroppen under embryoutvecklingen. Detta är helt osannolikt att mutationer skulle kunna orsaka denna otroligt komplexa information som det kommer dröja länge innan vi förstår vidden av.

Citat:
Ja, eftersom kunkurrensen/urvalet bestämmer vad som finns att bygga vidare på, och vilka mutationer som inte bara blir helt betydelselösa, som om de aldrig skett. Detta är VÄLDIGT enkelt att förstå för en vuxen man stebe2. Jag sitter här och försklarar för samma klass som just fått lära sig att 1+1=2.

Det är jag som säger att 1a+1a=2a och att 2a+1a=3a och att 3a+1b=3a1b osv osv. Om det är bara mutationerna som orsakat vilket tal som adderas till den föregående summan som de också själva orsakat summan av.

Bara för att urvalet på en sida "bestämmer" vilka summor som är "rätt" på den sidan så kan samma summa vara "fel" om det skrivs på andra sidan på bladet.
Mutationerna fortsätter hur som helst bara att addera tal till de summor som de själva orsakat.

Urvalet påverkar endast vilka summor av de som mutationerna råkat räkna fram som mutationerna räknar vidare på just på en viss sida av ett blad. På en annan sida räknar mutationerna vidare på samma summa som är fel på en annan sida eller på en annan summa som de orsakat.

Urvalet kan aldrig tillföra ett värde i något tal och kan därför aldrig påverka vad den nya summa skall bli.

Det är först när en ny summa finns som urvalet kan påverka om summan skall vara rätt eller fel på just den sidan av bladet.

Citat:
Du behöver nog lägga fram argument över hur kullerbyttan ser ut.

Jag vet inte om jag behöver det. Du gör det ganska bra själv i ditt första svar i detta inlägg. Och det borde vara ganska uppenbart för de som följer debatten.

Citat:
Jasså, finns neandertalare idag? Vi tar neandertalarna. Menar du att det inte finns fossil som visar ur vad de utvecklats? Lögn. Ren lögn stebe2. Nej, det är inte vad fossilen visar allra tydligast i verkligheten.

In på början av 1900-talet jagade man t ex aboriginer och kokade skallarna rena och sålde dessa skallar som förhistoriska till europeiska muséer. Nyligen har aboriginer krävt att få tillbaka dessa skallar men vissa muséer vägrar lämna tillbaka dessa.
Men den skallform, benstomme och kroppsform som neandertalarna hade finns representerad överallt på alla kontinenter med alla hudfärger.

Nya upptäckter visar ju på att s k neandertalare och sapiens levde sida vid sida och även fick barn med varandra vilket tyder på att de var en och samma art och alltså att alla var människor.

Att man på olika muséer och läroböcker med fantasi har avbildat dem med hårig kropp och sammanvuxna ögonbryn är en sak. Om du skulle raka dom och sätta på dem kostym skulle de kunna smälta in på Wall street. Eftersom de i genomsnitt hade större hjärna än sapiens så kanske de skulle ha klarat sig bättre än andra där.

Nej, man kan inte följa hur neandertalarna har utvecklats stegvis i fossilen.

Och bara att tänka sig att neandertalare på kanske bara ca 150 000 generationer skall ha utvecklats från afarensis-liknande till neandertalare är mycket osannolikt. För varje generation måste man tänka sig att tusentals mutationer måste ha skett på just de rätta ställena bland alla mutationer som är direkt förödande.

Citat:
Ja, jag tror att denna flygförmåga evolverats genom naturligt urval i kombination med mutationer. Evolution. Som all evidens pekar på. Det som jag däremot har svårt att greppa, precis som du har svårt att greppa att specifik, avancerad, komplex, exakt, otrolig, fantastisk, sofistikerad, superhärligfraggelistighäxlikhalledosen information kan inte skapas av en slump, har jag svårt att greppa, visualisera, demonstrera, tänka mig, över de enorma tidsrymder denna utveckling har skett.

All evidens säger du.
Vilken evidens finns för hur t ex skalbaggar fick sin flygförmåga?

Citat:
Huruvida det är aktivt eller passisvt har jag aldrig uttalat mig om, men skulle snarare kalla det för passivt. Urvalet "är" ju ingenting. Ponera att vi har följden abc. En mutation sker och vi får abcd. Denna är inte livsuglig och sorteras bort. En ny mutation sker och vi får abce. Denna klarar sig och förs vidare. Vi får en ny mutation. abcef. Denna klarar sig inte heller. Vi får en ny. abced. Denna klarar sig och lever vidare. Hur menar du att om de klarar sig eller inte, inte påverkar om vi får några abcd, eller abcef? Efter miljontals år ser kanske kedjan ut som, abcedfkluö. Där urvalet varit med och sett till att inga som har en startsekvens på abcd, finns med? Väldigt förenklat. Att det ens behövs förenklas för en vuxen människa, hur förändringarna bygger på varandra, gör mig något deprimerad.

Jo men det här håller jag ju helt med om, att urvalet är med och påverkar vad som sparas och inte sparas av det som mutationerna orsakar uppkomsten av. Och att urvalet påverkar vad som mutationerna i en viss miljö i en viss population under en viss period får chans att muterar vidare på eller inte får chans att bygga vidare på.
Men urvalet har inget att göra med att just a eller kombinationen ab eller abc överhuvudtaget råkade uppkomma till en början.

Urvalet tillför ingenting till bokstavsraden. Omständigheterna bara finns där och ibland förändras de och omständigheterna är olika på olika platser under olika perioder. Och det som ger mer avkomma ger mer avkomma och blir vanligare och det som ger mindre avkomma ger mindre avkomma och blir därför ovanligare och det som orsakar att individen dör eller inte kan få avkomma försvinner snabbt.

Urvalet kan påverka vad som det finns möjlighet att urveckla vidare på men har sedan ingenting att säga till om att det verkligen sker någon utveckling eller förändring i nästa steg.

stebe2
2012-09-22, 12:45
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ur minnet eller funderingar... Vi andra använder oss av vetenskaplig fakta, med källhänvisning, observerbara bevis mm...
Är du så självgod att du tror veta bättre än alla vetenskapsmän i världen som har vigt sitt liv åt forskning, har år av utbildning inom området, har högre intelligens än de flesta mm..?

1. Hur kan man höja sig själv till skyarna och tro att ens egna funderingar står över det? Du vet inte fullt ut hur evolutionen funkar, det kan vi se i dina inlägg, du har inte utbildning...

2. Varför är det så viktigt för dig att evolutionen inte ska vara sann?

3. Det finns inte ett enda bevis för något annat än evolutionsteroin, lägg ner energi istället för att hitta bevis för något annat.

4. Du kommer inte komma någonstans med dina argument. Evolution är ett faktum, det är bevisat. Antingen lägger du fram bevis för något annat eller så är det bara erkänna att du har fel...

Jag har under snart 30 år ganska ingående studerat ämnet på olika nivåer och ifrån olika synvinklar.
De senaste 20 åren har jag försökt hitta de överväldigande bevisen som måste finnas för den naturalistiska evolutionsteorin eftersom den framställs så övertygande i skolböcker och verkar accepteras av en överväldigande majoritet av biologerna.
Men ju mer jag söker och går på djupet med tänkta starka bevis så blir det mer och mer tydligt att teorin egentligen bygger på ganska skakiga grunder.

Du kan vara lugn att jag har tillräcklig kunskap och bred kunskap i ämnet.
Både om de föreslagna starka bevisen men också god kunskap om svagheterna och problemen som teorin har. Denna sida av teorin verkar många av debattörerna blunda för och ignorera.

Att sedan leta fram studier och länkar tar tid som jag inte har i den livssituation jag har just nu. (Eget företag, 14 anställda och familj med många barn.)
Detta tar egentligen alldeles för många timmar av min vecka ändå. Men det är ju så roligt och intressant att diskutera dessa frågor. Och som tur är så klarar jag mig bra på 5-6 timmars sömn.
Och man måste ju muntra upp sig med ett debattinlägg när man sitter med tråk-papper på kvällar och nätter när barnen lagt sig.

Men att läsa böcker måste jag dock göra på dagtid för att inte somna. Och jag sörjer att jag inte hinner följa forskningen så nära som jag önskar.

Men visst drömmer jag om att få utrymme att återuppta studierna.

stebe2
2012-09-22, 12:45
Medlem
Jag har svarat på Stebe´s inlägg i en annan tråd men tycker att svaren egentligen hör bättre hemma här så jag lägger in länkar till inläggen här istället.

Bevis i laboratoriet för hur komplexitet kan öka på molekylärmaskin nivå:

https://www.flashback.org/sp39454040

samt svaret till Stebe efter att han totalt ignorerat allt som stått i artikeln jag länkade till.

https://www.flashback.org/sp39460294

länk till originalartiklen: http://www.nature.com/nature/journal/v481/n7381/full/nature10724.html

Tyckte det var ett mycket bra exempel på evolution som illustrerar det ni diskuterar i tråden. Jag orkar inte tjafsa mer (som att diskutera med en vägg), men lämnar det som ammunition till de, wooten och andra, som har energi nog att svara på kreationisterna.

Mvh
Senast redigerad av Dr.Drex 2012-09-22 kl. 12:59.
2012-09-22, 13:33
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Jag har under snart 30 år ganska ingående studerat ämnet på olika nivåer och ifrån olika synvinklar.
De senaste 20 åren har jag försökt hitta de överväldigande bevisen som måste finnas för den naturalistiska evolutionsteorin eftersom den framställs så övertygande i skolböcker och verkar accepteras av en överväldigande majoritet av biologerna.
Men ju mer jag söker och går på djupet med tänkta starka bevis så blir det mer och mer tydligt att teorin egentligen bygger på ganska skakiga grunder.

Du kan vara lugn att jag har tillräcklig kunskap och bred kunskap i ämnet.
Både om de föreslagna starka bevisen men också god kunskap om svagheterna och problemen som teorin har. Denna sida av teorin verkar många av debattörerna blunda för och ignorera.

Att sedan leta fram studier och länkar tar tid som jag inte har i den livssituation jag har just nu. (Eget företag, 14 anställda och familj med många barn.)
Detta tar egentligen alldeles för många timmar av min vecka ändå. Men det är ju så roligt och intressant att diskutera dessa frågor. Och som tur är så klarar jag mig bra på 5-6 timmars sömn.
Och man måste ju muntra upp sig med ett debattinlägg när man sitter med tråk-papper på kvällar och nätter när barnen lagt sig.

Men att läsa böcker måste jag dock göra på dagtid för att inte somna. Och jag sörjer att jag inte hinner följa forskningen så nära som jag önskar.

Men visst drömmer jag om att få utrymme att återuppta studierna.

stebe2

Du menar att du läst massor men att din religion inte stämmer överens och då vill du inte förstå eller så förstår du inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Drex
Jag har svarat på Stebe´s inlägg i en annan tråd men tycker att svaren egentligen hör bättre hemma här så jag lägger in länkar till inläggen här istället.

Bevis i laboratoriet för hur komplexitet kan öka på molekylärmaskin nivå:

https://www.flashback.org/sp39454040

samt svaret till Stebe efter att han totalt ignorerat allt som stått i artikeln jag länkade till.

https://www.flashback.org/sp39460294

länk till originalartiklen: http://www.nature.com/nature/journal/v481/n7381/full/nature10724.html

Tyckte det var ett mycket bra exempel på evolution som illustrerar det ni diskuterar i tråden. Jag orkar inte tjafsa mer (som att diskutera med en vägg), men lämnar det som ammunition till de, wooten och andra, som har energi nog att svara på kreationisterna.

Mvh

Tyvärr ignorerar Stebe2 som alla andra kreationister svaren, om nu Stebe2 har "läst" så mycket som han gjort. Varför kan han inte svara på min tio frågor?
2012-09-22, 14:17
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Du menar att du läst massor men att din religion inte stämmer överens och då vill du inte förstå eller så förstår du inte.

Tyvärr ignorerar Stebe2 som alla andra kreationister svaren, om nu Stebe2 har "läst" så mycket som han gjort. Varför kan han inte svara på min tio frågor?

Om man aldrig tillåtits att ifrågasätta evolutionsteorin eller undanhållits kritiken eller inte fått reda på vilka svagheter som finns eller ens vågat tänka att evolutionsteorin kanske skulle ha vissa svagheter eller t o m vara helt felaktig, om man dessutom bara har läromedel och populärvetenskaplig media som ensidig informationskälla så är det inte konstigt att man är helt låst i sin tanke.

Jag har fått en bred kunskap dels från hela skolgången från förskola till högskola samt genom all media, TV och populärvetenskapliga tidskrifter och fått den etablerade förståelsen av evolutionsteorin. Parallellt med detta har jag också fått information och kunskap utifrån andra synvinklat och tankesätt och fått en mer nyanserad bild av evolutionsteorin.
Och det handlar inte om att blunda för vad vetenskapen kan observera. Men däremot så kan det finnas alternativ till de slutsatserna som den etablerade vetenskapen måste dra utifrån helt naturalistiska premisser.

Allt tål att granskas lite närmare och fundera på om det kan finnas alternativa slutsatser om man inte är tvingad att begränsa förklaringarna till att hålla dem inom bestämda ramar och gränser.

stebe2
2012-09-22, 14:28
Medlem
wootens avatar
Citat:
På ena sidan berget ger urvalet ett utfall och bestämmer alltså om en mutation som skett har skett eller inte skett enligt ditt resonemang. Men de organismer i populationen som lyckades ta sig över berget till andra sidan till nästa dal får nytta av mutationen som de fick med sig och den sprids i denna population och således blir utfallet på denna sida att mutationen ändå har skett enligt ditt resonemang med urvalet inblandat.
Så skulle man kunna säga. Och det vi ser idag har passerat berg, dal, berg, dal, berg, dal, vatten, skog, ...osv. Men missförstå mig rätt. Dåliga mutationer sker, som försämrar förutsättningarna, bara inte i evolutionens ögon. Det är som om de aldrig skett.

Citat:
Ok. Jag menade det inte så. Urvalet bestämmer vilket grundmaterial som står till förfogande för förändrningen. Men det var mycket slarvigt skrivet av mig. Urvalet bestämmer alltså inte över mutationerna. Bara över utvecklingen. Där mutationerna serverar variationen urvalet har att bygga på.

Citat:
Jag har skrivit samma sak genom hela tråden och menar att jag förstår vad omständugheterna i den omgivande miljön kan ha för roll och påverkan.
Fast du gör ju inte det när du skriver: "Mutationerna står för all utveckling och förändring". Urvalet står för detta i minst lika stor grad.

Citat:
Men det saknar grund i verkligheten.
Nej, det gör det inte. Och även om vi alla vore blinda och aldrig sett hur livet ser ut, så är det en logisk nödvändighet. Endast de som överlever och för sitt arv vidare överlever och för sitt arv vidare. Det är detta du invänder mot, som du säger saknar stöd i verkligheten.

Citat:
Jo, ja tror att rent positiva mutationer som bara ger riktiga förbättringar på redan befintliga sytem, funktioner, förmågor och egenskaper måste kunna ske och kunna observeras i mycket sällsynta fall.
Men du tror inte att dessa sker.

Citat:

Detta har jag nog skrivit om tidigare.
Att flygförmågan skulle kunna återmutera så att detta slumrande befintliga system som kodar för flygförmågan skulle börja fungera igen är inte helt omöjligt. Om det inte gått för lång tid så kanske en enda mutation kan få hela funktionen att plötsligt fungera igen. Om det gått för lång tid är risken att dett skett för många mutationer i de olika generna och reglerande informationen som ändå inte påverkar skalbaggen utan flygförmåga. Och då blir det snart osannolikt att just de mutationer som behöver återmutera råkar ske bland alla andra mutationer som fortsätter att förstöra den slumrande informationen som inte används.
"Just de mutationerna måste ske". Jag tror svårigheten för dig att förstå ligger i att du inte förstår mutationsfrekvenserna, variationen med avseende på tid och tidsaspekten i det hela. Jag tror att du tänker "just de mutationerna måste inträffa på precis rätt tid, det är som om jag skulle köpa endast en trisslott och vinna storvinsten". Med denna sannolikhetsbedömning från din sida förstår jag att du får svårt att tro. Men variationen är rätt stor. Sexuell selektion och mutationer bl.a. gör att i princp 2 baggar inte har exakt likadana vingar. Två påfågelhanar har inte likadana stjärtar, osv.

Citat:
Jovisst, jag har förklarat detta många gånger nu. Mutationer måste kunna råka förbättra ett befintligt system, organ, funktion, förmåga eller egenskap. Men mutationer kan inte bygga upp all den sofistikerade specificerade information som krävs i ett fungerande befintligt system, organ, funktion, förmåga eller egenskap.
Eller t ex informationen som styr utvecklingsvägarna för alla olika organ, funktioner förmågor, egenskaper och system som skall komma på plats och i funktion i alla delar av kroppen under embryoutvecklingen. Detta är helt osannolikt att mutationer skulle kunna orsaka denna otroligt komplexa information som det kommer dröja länge innan vi förstår vidden av.
För det första tycker jag du kan skippa ordet "råka". För det andra glömmer du urvalet här igen. Mutationer i kombination med urvalet kan bygga upp detta. Bevisligen.

Citat:
Det är jag som säger att 1a+1a=2a och att 2a+1a=3a och att 3a+1b=3a1b osv osv. Om det är bara mutationerna som orsakat vilket tal som adderas till den föregående summan som de också själva orsakat summan av.
En av orsakerna ja. Men om 3a1b inte överlever pga för dålig fitness, så kan denna inte byggas vidare på.
Citat:
Bara för att urvalet på en sida "bestämmer" vilka summor som är "rätt" på den sidan så kan samma summa vara "fel" om det skrivs på andra sidan på bladet.
Du menar att vissa egenskaper/fenotyper kan vara fördelaktiga vid en tid/plats för att sedan vara ofördelaktiga på en annan och vice versa? Självklart. Arter dör ut.
Citat:

Mutationerna fortsätter hur som helst bara att addera tal till de summor som de själva orsakat.
Och till de summor som urvalet tillåter.
Citat:
Urvalet påverkar endast vilka summor av de som mutationerna råkat räkna fram som mutationerna räknar vidare på just på en viss sida av ett blad. På en annan sida räknar mutationerna vidare på samma summa som är fel på en annan sida eller på en annan summa som de orsakat.
Återigen "råka". De summor som är "fel" räknas inte vidare på. Vilket är poängen.
Citat:
Urvalet kan aldrig tillföra ett värde i något tal och kan därför aldrig påverka vad den nya summa skall bli.
Det kan "styra" summorna som skall räknas vidare på.
Citat:
Det är först när en ny summa finns som urvalet kan påverka om summan skall vara rätt eller fel på just den sidan av bladet.
Urvalet är närvarande även för gamla summor. Och "sidan av bladet". Förstår inte riktigt vad det illustrerar i liknelsen.

Citat:
Jag vet inte om jag behöver det. Du gör det ganska bra själv i ditt första svar i detta inlägg. Och det borde vara ganska uppenbart för de som följer debatten.
Jo det behöver du. Annars blir det bara ett ad hominem. Jag tror att du missförstått mig om du genuint upplever det, eftersom min bild är logiskt konsistent (vidare, om jag har missat något i min bild vill jag givetvis förändra den). Men tills du visar denna kullerbytta drar jag slutsatsen om att det är ett försök att ta en genväg ut från din sida.

Citat:
In på början av 1900-talet jagade man t ex aboriginer och kokade skallarna rena och sålde dessa skallar som förhistoriska till europeiska muséer. Nyligen har aboriginer krävt att få tillbaka dessa skallar men vissa muséer vägrar lämna tillbaka dessa.
Men den skallform, benstomme och kroppsform som neandertalarna hade finns representerad överallt på alla kontinenter med alla hudfärger.

Nya upptäckter visar ju på att s k neandertalare och sapiens levde sida vid sida och även fick barn med varandra vilket tyder på att de var en och samma art och alltså att alla var människor.

Att man på olika muséer och läroböcker med fantasi har avbildat dem med hårig kropp och sammanvuxna ögonbryn är en sak. Om du skulle raka dom och sätta på dem kostym skulle de kunna smälta in på Wall street. Eftersom de i genomsnitt hade större hjärna än sapiens så kanske de skulle ha klarat sig bättre än andra där.
Jaha. Och?
Citat:
Nej, man kan inte följa hur neandertalarna har utvecklats stegvis i fossilen.
Jo det kan man. https://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=fossil+record+of+human+evolution&oq=fossil+re cord+of&gs_l=hp.3.0.0i19l4.964.8414.0.9772.16.12.0 .4.4.0.181.1032.8j4.12.0...0.0...1c.1.8NFqj1kzUdE& pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=24046a9289f3b 73a&biw=1440&bih=799
Citat:
Och bara att tänka sig att neandertalare på kanske bara ca 150 000 generationer skall ha utvecklats från afarensis-liknande till neandertalare är mycket osannolikt. För varje generation måste man tänka sig att tusentals mutationer måste ha skett på just de rätta ställena bland alla mutationer som är direkt förödande.
Nu ser du det hela bakvänt. "Imagine a puddle waking up one morning and thinking, "This is an interesting world I find myself in — an interesting hole I find myself in — fits me rather neatly, doesn't it? In fact it fits me staggeringly well, must have been made to have me in it!".

Citat:
All evidens säger du.
Vilken evidens finns för hur t ex skalbaggar fick sin flygförmåga?
Ja, all evidens pekar på att evolutionsteorin stämmer. Hur välstuderat skalbaggarnas evolution av vingar är vet jag dock ej, och tänker inte ta reda på det.

Citat:
Jo men det här håller jag ju helt med om, att urvalet är med och påverkar vad som sparas och inte sparas av det som mutationerna orsakar uppkomsten av. Och att urvalet påverkar vad som mutationerna i en viss miljö i en viss population under en viss period får chans att muterar vidare på eller inte får chans att bygga vidare på.
Men urvalet har inget att göra med att just a eller kombinationen ab eller abc överhuvudtaget råkade uppkomma till en början.
Nej, detta sköter mutationerna bra. Mutationerna står för variationen och urvalet för vad som tillåts utvecklas av denna variation.
Senast redigerad av wooten 2012-09-22 kl. 14:31.
2012-09-22, 15:01
Medlem
wootens avatar
Citat:
Om man aldrig tillåtits att ifrågasätta evolutionsteorin eller undanhållits kritiken eller inte fått reda på vilka svagheter som finns eller ens vågat tänka att evolutionsteorin kanske skulle ha vissa svagheter eller t o m vara helt felaktig, om man dessutom bara har läromedel och populärvetenskaplig media som ensidig informationskälla så är det inte konstigt att man är helt låst i sin tanke.

Jag har fått en bred kunskap dels från hela skolgången från förskola till högskola samt genom all media, TV och populärvetenskapliga tidskrifter och fått den etablerade förståelsen av evolutionsteorin. Parallellt med detta har jag också fått information och kunskap utifrån andra synvinklat och tankesätt och fått en mer nyanserad bild av evolutionsteorin.
Och det handlar inte om att blunda för vad vetenskapen kan observera. Men däremot så kan det finnas alternativ till de slutsatserna som den etablerade vetenskapen måste dra utifrån helt naturalistiska premisser.

Allt tål att granskas lite närmare och fundera på om det kan finnas alternativa slutsatser om man inte är tvingad att begränsa förklaringarna till att hålla dem inom bestämda ramar och gränser.

stebe2
Dock, om du inte förstår hur urvalet fungerar, som du verkar ha svårt med, så förstår du inte evolutionsteorin.

Denna kanske kan vara intressant för dig stebe: http://sv.wikipedia.org/wiki/CCR5-delta_32
Senast redigerad av wooten 2012-09-22 kl. 15:49.
2012-09-22, 16:29
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Så skulle man kunna säga. Och det vi ser idag har passerat berg, dal, berg, dal, berg, dal, vatten, skog, ...osv. Men missförstå mig rätt. Dåliga mutationer sker, som försämrar förutsättningarna, bara inte i evolutionens ögon. Det är som om de aldrig skett.

Du behöver förstå att det bara är mutationerna som kan tillföra ny information. Och att ingen utveckling och förändring skulle kunna ske utan att ny information tillkommer. Urvalet tillför eller förändrar ingen information. Urvalet kan bara påverka vilken information som inte får möjlighet att sparas i o m att informationen försämrar funktioner eller informationen ger effekter som resulterar i problem att få avkomma.

Citat:
Ok. Jag menade det inte så. Urvalet bestämmer vilket grundmaterial som står till förfogande för förändrningen. Men det var mycket slarvigt skrivet av mig. Urvalet bestämmer alltså inte över mutationerna. Bara över utvecklingen. Där mutationerna serverar variationen urvalet har att bygga på.

Här menar jag att du tänker fel. Omständigheterna i den omgivande miljön kan inte påverka hur informationen uppkommer som är det enda som orsakar utveckling och förändring.
Urvalet kan endast påverka om det som mutationerna har utvecklat och förändrat skall bli vanligare eller ovanligare i en viss population i en viss miljö under en viss period.

Citat:
Fast du gör ju inte det när du skriver: "Mutationerna står för all utveckling och förändring". Urvalet står för detta i minst lika stor grad.

Nix. Mutationerna förändrar och utvecklar medan urvalet endast städar.

Citat:
Nej, det gör det inte. Och även om vi alla vore blinda och aldrig sett hur livet ser ut, så är det en logisk nödvändighet. Endast de som överlever och för sitt arv vidare överlever och för sitt arv vidare. Det är detta du invänder mot, som du säger saknar stöd i verkligheten.

Jag invänder inte på något sätt mot att de som överlever och får avkomma för sitt arv vidare. Det är självklart. Och om det sker mutationer som individerna klarar och ändå överlever så ärvs även de muterade delarna vidare till kommande generationer.

Citat:
Men du tror inte att dessa sker.

Jopp, det tror jag. Och det måste kunna gå att förr eller senare observera en sådan händelse även om den är mycket sällsynt.

Citat:
"Just de mutationerna måste ske". Jag tror svårigheten för dig att förstå ligger i att du inte förstår mutationsfrekvenserna, variationen med avseende på tid och tidsaspekten i det hela. Jag tror att du tänker "just de mutationerna måste inträffa på precis rätt tid, det är som om jag skulle köpa endast en trisslott och vinna storvinsten". Med denna sannolikhetsbedömning från din sida förstår jag att du får svårt att tro. Men variationen är rätt stor. Sexuell selektion och mutationer bl.a. gör att i princp 2 baggar inte har exakt likadana vingar. Två påfågelhanar har inte likadana stjärtar, osv.

Jag försökte förklara svårigheterna i inlägget tidigare. Om det blir för många mutationer som måste återmuteras för att flygförmågan överhuvudtaget skall börja fungera så drunknar denna möjlighet i alla skadliga mutationer som fritt kan ske i de delarna som kodar för flygförmågan eftersom denna är ur funktion och oväsentlig för överlevnaden och reproduktionen.

Citat:
För det första tycker jag du kan skippa ordet "råka". För det andra glömmer du urvalet här igen. Mutationer i kombination med urvalet kan bygga upp detta. Bevisligen.

Jag förstår att ordet "råka" är jobbigt men det är det som sker. Och bevisen saknas för att mutationer skulle kunna bygga upp all denna sofistikerade specificerade information som krävs.
Allt vi kan observera och vet om mutationer visar "bevisligen" på detta faktum.

Citat:
En av orsakerna ja. Men om 3a1b inte överlever pga för dålig fitness, så kan denna inte byggas vidare på.

Stämmer bra men då är det nån annan av varianterna som mutationerna har skapat som kanske överlever bättre just där just då.

Citat:
Du menar att vissa egenskaper/fenotyper kan vara fördelaktiga vid en tid/plats för att sedan vara ofördelaktiga på en annan och vice versa? Självklart. Arter dör ut.

Omstänigheterna i den omgivande miljön är olika var man än befinner sig och de förändras ibland långsamt ibland plötsligt. Omständigheterna är inte direkt någon pålitlig samarbetspartner eller tålmodig, långsiktig planerare.

Citat:
Och till de summor som urvalet tillåter.
Återigen "råka". De summor som är "fel" räknas inte vidare på. Vilket är poängen.

Citat:
Det kan "styra" summorna som skall räknas vidare på.

Nej, urvalet kan inte styra att summorna ser ut som de gör. Det är bara mutationerna som kan påverka hur summorna ser ut. Bara mutationerna förändra eller lägga till i summorna.
Urvalet kan bara påverka vilka summor som det inte kan räknas vidare på och därmed vilka summor som blir kvar som det finns möjlighet att räkna vidare på.

Citat:
Urvalet är närvarande även för gamla summor. Och "sidan av bladet". Förstår inte riktigt vad det illustrerar i liknelsen.

Olika blad och sidor är olika miljöer eller tidpunkter.

Citat:
Jo det behöver du. Annars blir det bara ett ad hominem. Jag tror att du missförstått mig om du genuint upplever det, eftersom min bild är logiskt konsistent (vidare, om jag har missat något i min bild vill jag givetvis förändra den). Men tills du visar denna kullerbytta drar jag slutsatsen om att det är ett försök att ta en genväg ut från din sida.

Det är ju detta vi fastnar i hela tiden. Du kan hålla med om att det är mutationerna som är de enda som tillför ny information. Och att det är detta som ger ny eller förändrad variation. Men sedan vänder du och menar att det är urvalet som står för utvecklingen i o m att urvalet städar bort viss information som mutationerna har orsakat.

Urvalet kan ju få städa hur mycket som helst och det sker ändå ingen utveckling eller förändring förrän mutationerna råkar orsaka uppkomsten av ny information. Och jag förstår inte riktigt varför detta skall vara så svårt att acceptera.

Eller det beror väl på alla uttryck och ordlekar som vi matats med i alla läromedel och populärvetenskaplig media genom livet.

Citat:
Jaha. Och?

Jo det kan man. https://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=fossil+record+of+human+evolution&oq=fossil+re cord+of&gs_l=hp.3.0.0i19l4.964.8414.0.9772.16.12.0 .4.4.0.181.1032.8j4.12.0...0.0...1c.1.8NFqj1kzUdE& pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=24046a9289f3b 73a&biw=1440&bih=799

Det finns en stor variation bland människor hur deras kranium ser ut. Det finns människor som lever idag som är vita och har ungefär samma skallform med lite lägre panna och utstående ögonbryn som neandertalarna. Du skulle inte märka om det kom en neandertalare på gatan i kostym.
Det verkar alltmer som att neandertalarna levde parallellt med sapiens. Vissa menar att sapiens verkar ha utvandrat innan neandertalarna. Kanske utvandrade dom tillsammans.

Citat:
Nu ser du det hela bakvänt. "Imagine a puddle waking up one morning and thinking, "This is an interesting world I find myself in — an interesting hole I find myself in — fits me rather neatly, doesn't it? In fact it fits me staggeringly well, must have been made to have me in it!".

Vad har detta med min beräkning över de tusentals mutationer som måste ske vid varje generation av de ca 150 000 generationerna mellan afarensis och neandertalarna.

Citat:
Ja, all evidens pekar på att evolutionsteorin stämmer. Hur välstuderat skalbaggarnas evolution av vingar är vet jag dock ej, och tänker inte ta reda på det.

Du menar att du tror att det finns evidens som visar hur skalbaggarna fick sin flygförmåga.

Om jag påstår att det kanske inte finns några evidens för att skalbaggarna muterat fram sin flygförmåga i små små små små steg. Vad säger du då?

Citat:
Nej, detta sköter mutationerna bra. Mutationerna står för variationen och urvalet för vad som tillåts utvecklas av denna variation.

Japp

stebe2
2012-09-22, 16:30
Medlem
wootens avatar
Citat:

stebe2
Upptäckte nu att detta var taget ur sitt sammanhang. Jag menade i evolutionens ögon. I evolutionens ögon bestämmer urvalet vilka mutationer som förs vidare, vilka som "strictly speaking" aldrig gjorts (även om de gjorts, men inte i evolutionens ögon) och därmed också vilka som görs(i evolutionens ögon), läs förs vidare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in