Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Indded. Denna hopplösa cirkel. Känner lite frustration över att jag inte lyckas få dig att förstå något så otroligt enkelt för en vuxen man. Sista gången. Urvalet styr vad som förs vidare. De mutationer som inte förs vidare har aldrig skett(i evolutionens ögon). Således bestämmer urvalet vilka mutationer som sker.
På ena sidan berget ger urvalet ett utfall och bestämmer alltså om en mutation som skett har skett eller inte skett enligt ditt resonemang. Men de organismer i populationen som lyckades ta sig över berget till andra sidan till nästa dal får nytta av mutationen som de fick med sig och den sprids i denna population och således blir utfallet på denna sida att mutationen ändå har skett enligt ditt resonemang med urvalet inblandat.
Citat:
Nej, precis så är det. Och omständigheterna i den omgivande miljön bestämmer vilka som förs vidare. Jag har aldrig sagt att urvalet bestämmer enksilda mutationer.
Jo du skrev just att det är urvalet som bestämmer för 10 rader sedan.
Citat:
Ja, urvalet påverkas vilka som försvinner och vilka som sprider sig.
Exakt. Så varför förstår du inte urvalets roll i livets utveckling?
Jepp.
Jag har skrivit samma sak genom hela tråden och menar att jag förstår vad omständugheterna i den omgivande miljön kan ha för roll och påverkan.
Citat:
Det står för variationen, och ja, jag kan sträcka mig till att de står för förändringen. Men absolut inte utvecklingen. Där har urvalet ett stor roll, eftersom det bestämmer vilka mutationer som är betydelselösa för denna utveckling, och selekterar alltså över den överväldigande mängd mutationer som någonsin skett. "The blind watchmaker".
Men det saknar grund i verkligheten.
Citat:
Ta min BOlt-liknelse igen. .......
Jo, ja tror att rent positiva mutationer som bara ger riktiga förbättringar på redan befintliga sytem, funktioner, förmågor och egenskaper måste kunna ske och kunna observeras i mycket sällsynta fall.
Citat:
TIllämpa detta tänk i större skala. Ponera dina baggar på madeira. Om de nu blir av med sina vingar, vad säger att de inte skulle kunna utvecklas igen under andra förhållanden? Jag menar, det finns ju ett hypotetiskt genom som kodar för bra vingar. Varför skulle inte detta kunna muteras fram igen, eller et annat hypotetiskt genom? Varför kan inte mutationerna för dåliga vingar göra reträtt samma väg de kom? Var är barriären?
Detta har jag nog skrivit om tidigare.
Att flygförmågan skulle kunna återmutera så att detta slumrande befintliga system som kodar för flygförmågan skulle börja fungera igen är inte helt omöjligt. Om det inte gått för lång tid så kanske en enda mutation kan få hela funktionen att plötsligt fungera igen. Om det gått för lång tid är risken att dett skett för många mutationer i de olika generna och reglerande informationen som ändå inte påverkar skalbaggen utan flygförmåga. Och då blir det snart osannolikt att just de mutationer som behöver återmutera råkar ske bland alla andra mutationer som fortsätter att förstöra den slumrande informationen som inte används.
Citat:
Fast detta tror ju inte du.
Jovisst, jag har förklarat detta många gånger nu. Mutationer måste kunna råka förbättra ett befintligt system, organ, funktion, förmåga eller egenskap. Men mutationer kan inte bygga upp all den sofistikerade specificerade information som krävs i ett fungerande befintligt system, organ, funktion, förmåga eller egenskap.
Eller t ex informationen som styr utvecklingsvägarna för alla olika organ, funktioner förmågor, egenskaper och system som skall komma på plats och i funktion i alla delar av kroppen under embryoutvecklingen. Detta är helt osannolikt att mutationer skulle kunna orsaka denna otroligt komplexa information som det kommer dröja länge innan vi förstår vidden av.
Citat:
Ja, eftersom kunkurrensen/urvalet bestämmer vad som finns att bygga vidare på, och vilka mutationer som inte bara blir helt betydelselösa, som om de aldrig skett. Detta är VÄLDIGT enkelt att förstå för en vuxen man stebe2. Jag sitter här och försklarar för samma klass som just fått lära sig att 1+1=2.
Det är jag som säger att 1a+1a=2a och att 2a+1a=3a och att 3a+1b=3a1b osv osv. Om det är bara mutationerna som orsakat vilket tal som adderas till den föregående summan som de också själva orsakat summan av.
Bara för att urvalet på en sida "bestämmer" vilka summor som är "rätt" på den sidan så kan samma summa vara "fel" om det skrivs på andra sidan på bladet.
Mutationerna fortsätter hur som helst bara att addera tal till de summor som de själva orsakat.
Urvalet påverkar endast vilka summor av de som mutationerna råkat räkna fram som mutationerna räknar vidare på just på en viss sida av ett blad. På en annan sida räknar mutationerna vidare på samma summa som är fel på en annan sida eller på en annan summa som de orsakat.
Urvalet kan aldrig tillföra ett värde i något tal och kan därför aldrig påverka vad den nya summa skall bli.
Det är först när en ny summa finns som urvalet kan påverka om summan skall vara rätt eller fel på just den sidan av bladet.
Citat:
Du behöver nog lägga fram argument över hur kullerbyttan ser ut.
Jag vet inte om jag behöver det. Du gör det ganska bra själv i ditt första svar i detta inlägg. Och det borde vara ganska uppenbart för de som följer debatten.
Citat:
Jasså, finns neandertalare idag? Vi tar neandertalarna. Menar du att det inte finns fossil som visar ur vad de utvecklats? Lögn. Ren lögn stebe2. Nej, det är inte vad fossilen visar allra tydligast i verkligheten.
In på början av 1900-talet jagade man t ex aboriginer och kokade skallarna rena och sålde dessa skallar som förhistoriska till europeiska muséer. Nyligen har aboriginer krävt att få tillbaka dessa skallar men vissa muséer vägrar lämna tillbaka dessa.
Men den skallform, benstomme och kroppsform som neandertalarna hade finns representerad överallt på alla kontinenter med alla hudfärger.
Nya upptäckter visar ju på att s k neandertalare och sapiens levde sida vid sida och även fick barn med varandra vilket tyder på att de var en och samma art och alltså att alla var människor.
Att man på olika muséer och läroböcker med fantasi har avbildat dem med hårig kropp och sammanvuxna ögonbryn är en sak. Om du skulle raka dom och sätta på dem kostym skulle de kunna smälta in på Wall street. Eftersom de i genomsnitt hade större hjärna än sapiens så kanske de skulle ha klarat sig bättre än andra där.
Nej, man kan inte följa hur neandertalarna har utvecklats stegvis i fossilen.
Och bara att tänka sig att neandertalare på kanske bara ca 150 000 generationer skall ha utvecklats från afarensis-liknande till neandertalare är mycket osannolikt. För varje generation måste man tänka sig att tusentals mutationer måste ha skett på just de rätta ställena bland alla mutationer som är direkt förödande.
Citat:
Ja, jag tror att denna flygförmåga evolverats genom naturligt urval i kombination med mutationer. Evolution. Som all evidens pekar på. Det som jag däremot har svårt att greppa, precis som du har svårt att greppa att specifik, avancerad, komplex, exakt, otrolig, fantastisk, sofistikerad, superhärligfraggelistighäxlikhalledosen information kan inte skapas av en slump, har jag svårt att greppa, visualisera, demonstrera, tänka mig, över de enorma tidsrymder denna utveckling har skett.
All evidens säger du.
Vilken evidens finns för hur t ex skalbaggar fick sin flygförmåga?
Citat:
Huruvida det är aktivt eller passisvt har jag aldrig uttalat mig om, men skulle snarare kalla det för passivt. Urvalet "är" ju ingenting. Ponera att vi har följden abc. En mutation sker och vi får abcd. Denna är inte livsuglig och sorteras bort. En ny mutation sker och vi får abce. Denna klarar sig och förs vidare. Vi får en ny mutation. abcef. Denna klarar sig inte heller. Vi får en ny. abced. Denna klarar sig och lever vidare. Hur menar du att om de klarar sig eller inte, inte påverkar om vi får några abcd, eller abcef? Efter miljontals år ser kanske kedjan ut som, abcedfkluö. Där urvalet varit med och sett till att inga som har en startsekvens på abcd, finns med? Väldigt förenklat. Att det ens behövs förenklas för en vuxen människa, hur förändringarna bygger på varandra, gör mig något deprimerad.
Jo men det här håller jag ju helt med om, att urvalet är med och påverkar vad som sparas och inte sparas av det som mutationerna orsakar uppkomsten av. Och att urvalet påverkar vad som mutationerna i en viss miljö i en viss population under en viss period får chans att muterar vidare på eller inte får chans att bygga vidare på.
Men urvalet har inget att göra med att just a eller kombinationen ab eller abc överhuvudtaget råkade uppkomma till en början.
Urvalet tillför ingenting till bokstavsraden. Omständigheterna bara finns där och ibland förändras de och omständigheterna är olika på olika platser under olika perioder. Och det som ger mer avkomma ger mer avkomma och blir vanligare och det som ger mindre avkomma ger mindre avkomma och blir därför ovanligare och det som orsakar att individen dör eller inte kan få avkomma försvinner snabbt.
Urvalet kan påverka vad som det finns möjlighet att urveckla vidare på men har sedan ingenting att säga till om att det verkligen sker någon utveckling eller förändring i nästa steg.
stebe2