Citat:
Ursprungligen postat av wooten
...
Urvalet bestämmer vilka som förs vidare.
...
Urvalet bestämmer vilka mutationer som förs vidare.
...
Så länge du blundar för att förstå att urvalet bara kan städa bland det som mutationerna har utvecklat och orsakat uppkomsten av samt att urvalet inte på nåt sätt kan påverka hur och var mutationer skall ske framåt så kommer vi inte vidare i vår diskussion. Du behöver inse att du gör en logisk kullerbytta som är uppenbar för alla som har lite kritiskt tänkande kvar och inte är helt indoktrinerade i utvecklingslärans beskrivning av det magiska naturliga urvalet.
Jag har i alla fall gett dig en riktig chans att förstå.
Du råkade klippa bort att jag sa att detta går utmärkt att observera i realtid.
Jag kan inte hitta något om att jag plötsligt skulle bestrida det som jag sagt genom hela tråden att urvalet kan påverka i inlägg #340.
Urvalet påverkar vilka som överlever och får möjlighet att föra sina arvsanlag vidare.
Detta är precis vad urvalet gör och kan påverka.
Hur har du kunnat missat detta när jag skrivit samma sak genom hela tråden?
Citat:
Då finner jag det underligt att du har så svårt att acceptera att mutationer kan gagna individer och arter. De flesta mutationer är neutrala btw. Om de är positiva för överlevnaden och antalet avkomma, så är de vidare positiva mutationer, i evolutionens ögon.
Japp, mutationer sker och kan observeras som har positiv effekt på överlevnaden och antalet avkomma.
Även detta har jag skrivit genom hela tråden.
Jag tror också att det måste kunna gå att observera rent positiva mutationer som inte ger några negativa skadliga effekter. Men dessa är oerhört sällsynta.
Man har tidigare trott att de flesta mutationer är neutrala. Och detta gäller möjligen mutationer ute i cellerna i en vuxen kropp. När mutationer sker i könscellerna blir det trixit för mutationerna att verkligen vara positiva. Nya undersökningar på bakterier visar också att de flesta mutationer ger en mätbar negativ effekt.
Citat:
Ja, och du tror ju att positiva mutationer kan ske, så varför älta detta?
Jag ältar detta för att du ska få en chans att förstå hur en molekylärbiolog ser saken. Han förstår hur svårt det är för en mutation att vara riktigt positiv.
Byter du ut en aminosyra på en position så kanske inte detta ens kodar för något nytt protein. Eftersom de 64 tripplarna som kodar för de 20 aminosyrorna är så intelligent och skyddande upplagda så att mindre mutationer inte påverkar ordningen på aminosyrorna. Men eftersom en viss gen avläses på olika sätt i olika sorters celler både framlänges och baklänges är det stor risk att en muterad kvävebas i könscellerna blir negativ när den avläses på något sätt i någon sorts cell.
Om du försöker förstå hur detta fungerar lite mer så anar du nog problemet.
Citat:
Ja, men du tror ju att positiva mutationer(även enligt din definition) kan ske, så varför skulle du inte tro att vingarna kunde återbildas?
Nu har jag försökt förklara detta några gånger. Och en mer detaljerad förklaring tar för mycket plats. Backa och läs de båda tidigare förklaringarna.
Det är i o f s mycket mera sannolikt att vingarna skall återmuteras eftersom det finns ett helt slumrande system som redan har fungerat en gång än att mutationerna skull bygga upp helt ny information för flygförmåga från scratch.
Citat:
Finns fler förklaringar till vad exakt? Det jag skrev var att arv+variaton+konkurrens=evolution, ett måste. Finns det fler förklaringar till detta?
Japp och dessa förklaringar får bara ges i en annan tråd.
Citat:
Precis. Urvalet styr alltså utvecklingen. Mutationerna har givetvis sin roll de med. Det du uppenbarligen inte fattar är urvalet.
Du upprepar detta matra som litteraturen är full av men som inte stämmer med verkligheten.
Är det verkligen helt omöjligt att släppa detta mantra?
Mutationerna står för all förändring och utveckling av den genetiska informationen. Urvalet städar bland det som mutationerna orsakat uppkomsten och ordningen på från första kvävebasen till den sista. Genom att städa påverkar urvalet vilken genetisk information av det som mutationerna har orsakat som kommer att bli mer ovanlig eller mer vanligt i en viss population i en viss miljö under en viss period. Genom att städa påverkar urvalet också vilken information av det som mutationerna själva har skapat som mutationerna får chans att bygga vidare på i kommande generationer.
Citat:
Vi drar ju samma slutsats eftersom vi båda tror att positiva mutationer kan ske. Men varför måste de vara rent positiva öht? Om de höjer fitness och förs vidare kommer de att bidra till evolution. Lite som "Denna mutation gör dig till stålmannen. Du kan flyga, är stark som en björn och immun mot alla sjuktdomar. Men du tappar lilltånageln." Stebe2: "Aha, inte en rent positiv mutation".
Om utvecklingen skall kunna ha gått från en urcell till fågel, fisk eller människa så måste mutationer kunna ske som förbättrar funktioner, egenskaper, förmågor och system på riktigt. Mutationerna måste enligt evolutionsteorin också ha byggt upp helt ny information som kodar och reglerar för helt nya funktioner som ständigt uppkommit genom historien.
Det funkar inte att förklara detta med att proteiner förlorar sin exakta form och funktion men att detta ger en positiv bieffekt. Eller att en skalbagge får mer avkomma om flygfunktionen blir defekt.
Detta borde väl också vara ganska uppenbart om man inte är totalt indoktrinerad.
Citat:
Varför skulle det vara tvunget att ge alla tänkbara alternativ i varje litet steg? Det räcker om det träffar ett som får spridning. En s.k positiv mutation.
Urvalet kan inte få mutationerna att ske i någon riktning alls. Utvecklingen går i den riktning som mutationerna råkar ta. Urvalet kan inte påverka detta. Urvalet kan bara städa bort mutationer som tar vissa riktningar. Men urvalet kan inte uppmana eller bestämma att mutationer ska råka ske i en viss riktning. Om man ska tänka att urvalet styr utvecklingen så måste mantill att börja med tänka att urvalet i varje generation har alla förändringar och varianter som är möjliga att välja mellan vid varje städning. Och detta är ganska orimligt och osannolikt.
Det som slår omkull denna tanke är också att omständigheterna i den omgivande miljön inte är konstanta utan förändras hela tiden ibland långsamt ibland plötsligt.
Citat:
Självklart kan man göra det. Vi är ju oerhört nära släkt.
Både kusiner och direkta förfäder. Homo erectus är exvis en direkt förfader, möjligtvis via Homo heidelbergensis.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Homo_erectus
Så då stämde det att det oftast handlar om kusiner på andra grenar och inte förfäder i en gradvis utveckling. Men människan är kanske den som i alla fall har något som liknar en serie. Hästens hov är väl ett hyfsat exempel också. Men eftersom det ibland även idag föds hästar med delad hov så faller denna serie något.
Hur som helst är inte fossilen det starka stöd för evolutionsteorin som man framställer det.
Darwin förutspådde att man i framtiden skulle hitta mer fossil och lösa problemet med att det saknades mellanformer som visade på små gradvisa förändringar. Denna förutsägelse har visat sig inte stämma och skulle kunna användas som falsifiering om man vore intresserad av att falsifiera teorin.
Citat:
Inte per generation(som kan innefatta många individer). Per första människocell. I varje människa. Om vi tänker ett led så blir det i snitt 150000*128=19200000 mutationer, per led(efter dina 150000 generationer), bara i den första cellen. Hur många mutationer krävs det mellan afarensis och neandertalare? Med tanke på att människan har 20-25k gener, tycker jag att 128 mutationer låter rätt mycket. Vi sägs dela 99.7% av vårat DNA med neandertalare och 98.8% med dagens schimpanser. Den genomsnittliga mutationsfrekvensen per genom, per replikation blir ca en halv procent.
http://en.wikipedia.org/wiki/Neanderthal_genome_project
Du missar all information som reglerar och styr all avkodning, råmaterialhämtning, komponent-tillverkning, produktion, transport, montage och installation. Samt när i t ex embryoprocessen och i vilken sorts cell produktionen skall starta. Nu liknar schimpanser och människan varandra ganska mycket rent kroppsligt och därför kanske inte den embryonala styrningen behöver vara så mycket annorlunda.
När forskare jämfört schimpans-DNA med människans utan att skippa de partier som inte alls stämmer överens som man gjort tidigare så hamnar man på en likhet på ca 85%. Detta bygger som tidigare bara på vissa delar av DNA. När man till slut undersökt och jämfört hela DNA med "skräp-DNA" och allt så kan vi få den slutgiltiga siffran som troligen kommer att sjunka ytterligare.
Jag förutsäger runt 80%.
Vad tror ni?
Citat:
Den evidens för utvecklandet av dessa vingar som jag syftade på är den evidens som finns för evolution, som givetvis innefattar evolutionen bakom dessa vingar. Jag vet hur det fungerar stebe2. Om jag drar upp evolutionen bakom dessa vingar, hoppar du glatt till nästa art eller egenskap. Jag känner inte för att googla evolutionen bakom utvecklandet av specifika egenskaper eller arter. Jag vet inte heller om det är kartlagt. Det behöver inte vara kartlagt. Evolutionen står på stadiga ben utan att kunna beskriva utvecklingen av samtliga arter i detalj.
Då litar du på att nån annan vet eller att det bara "måste" ha hänt även om det inte finns någon specifik evidens. Då tycker jag att du inte borde skriva att "all evidens" visar detta.
Jag återkommer när jag har läst länken.
Men för det första så påstår jag inte att "all mutations are bad".
stebe2