2013-05-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Anser du att även exempelvis plattmaskars ögon är "väldigt komplexa"? Du skulle kanske kunna göra den här övningen med ficklampa, avsedd för gymnasieelever: http://dtc.pima.edu/blc/182/lesson12/12step3/12step3page1.htm
Det är väl plattmasken chambered nautiluses som du menar? Men ingen biolog tror att chambered nautiluses har utvecklats till ryggradsdjur.
2013-05-13, 21:16
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Det är väl plattmasken chambered nautiluses som du menar? Men ingen biolog tror att chambered nautiluses har utvecklats till ryggradsdjur.

Vad har det med saken att göra? Jag trodde vi pratade om olika komplexa ögon här?

Ögat är för övrigt ett lysande exempel, eftersom det utvecklats stegvis från endast ljuskänsliga celler till det vi har idag. Ögat vi har idag är som sagt inte optimalt konstruerat, synnervens placering ger oss den blinda fläcken som hade kunnat undvikits om ögat designats av någon intelligent istället för att bara premiera lösningar som är bättre än gårdagens.
2013-05-13, 21:30
Medlem
Pads avatar
Citat:
Jag tycker att Stebe gjorde en bra liknelse med olika cycklar, hur mutationer inte kan styras av det naturliga urvalet. Jag spinner vidare med att en cyckel utan bromsar, så kör kanske cycklisten ihjäl sig, men tillverkningen kan inte få någon information att cyckeln måste ha bromsar, för det naturliga urvalet kan inte informera.

Spelar ingen roll så länge som man testar tillräckligt många varianter. Enskilda regndroppar faller helt slumpmässigt, men ändå blir du inte särskilt förvånad över att bli blöt när du är ute i regnvädret, eller hur? Ändå är det ju ganska låg sannolikhet att varje droppe som faktiskt träffar dig ska göra det.

Citat:
Och ögat är inget bra exempel på hur det naturliga urvalet har bestämt hur ögonen ska se ut och fungera. Även dom enklaste ögon är väldigt komplexa, och trillobiternas ögon var helt färdigutvecklade redan för över 500 miljoner år sedan enligt evolutionens tidsräkning.
http://creation.com/did-eyes-evolve-by-darwinian-mechanisms

De enklaste ögonen är enskilda celler som bara kan registrera ljus och mörker, inte riktigt min uppfattning om väldigt komplext, men du får givetvis ha en annan åsikt. Intressant är att ögon utvecklats på flera olika sätt oberoende av varandra, men funktionaliteten har ändå gradvis förbättrats.

Att du skriver att trilobiternas ögon var färdigutvecklade avslöjar att du inte begripit någonting alls, ingenting är någonsin färdigutvecklat. Allt är en mellanform av en ständig förändring, det är liksom det som är evolution. Men jag är inte förvånad att inte ens det gått in, trots alla gånger du blivit slagen på fingrarna här i tråden...
2013-05-13, 21:40
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag tycker att Stebe gjorde en bra liknelse med olika cycklar, hur mutationer inte kan styras av det naturliga urvalet. Jag spinner vidare med att en cyckel utan bromsar, så kör kanske cycklisten ihjäl sig, men tillverkningen kan inte få någon information att cyckeln måste ha bromsar, för det naturliga urvalet kan inte informera.
Och ögat är inget bra exempel på hur det naturliga urvalet har bestämt hur ögonen ska se ut och fungera. Även dom enklaste ögon är väldigt komplexa, och trillobiternas ögon var helt färdigutvecklade redan för över 500 miljoner år sedan enligt evolutionens tidsräkning.
http://creation.com/did-eyes-evolve-by-darwinian-mechanisms
Ja, fyfan för alla dessa "cycklister"
2013-05-13, 21:44
Medlem
Citat:

Nej, jag menar vanliga plattmaskar: http://en.wikipedia.org/wiki/Turbellaria
Nautilus är inte en plattmask utan en mollusk och har mer avancerade ögon (de kan se bilder, inte bara ljus som plattmaskar. Läste du övningen jag länkade till? Det framgår tydligt där.).

Virvelmaskens ögon kan du se som två svarta prickar, här: http://macrocritters.wordpress.com/2012/10/28/planarians-ii-the-sequel-macro-photography-of-a-turbellarian-flatworm/

Ögats konstruktion: http://evolution.berkeley.edu/evolibrary/images/interviews/flatworm_eye.gif
2013-05-13, 22:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Men det naturliga urvalet kan inte informera hur ritningen ska se ut, så det blir alltså slumpmässiga mutationer många miljoner innan det blir rätt.
Det är här som ET blir ett cirkelargument. "Eftersom det är som det är så MÅSTE det vara så som det är"
Att alla arter skulle ha gått genom denna process, det är osannolikt. Varför skulle denna process finnas när det finns naturlagar som "skapar" resten av verkligheten?
Och varför skulle inte urvalet kunna "informera"?
2013-05-13, 22:41
Medlem
baylifes avatar
2013-05-13, 23:07
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är här som ET blir ett cirkelargument. "Eftersom det är som det är så MÅSTE det vara så som det är"
Att alla arter skulle ha gått genom denna process, det är osannolikt. Varför skulle denna process finnas när det finns naturlagar som "skapar" resten av verkligheten?
Och varför skulle inte urvalet kunna "informera"?
Vilka naturlagar menar du är inkompatibla med evolution(steorin)? Vi har variation, arv och urval. Det är så simpelt och elegant att alla borde förstå. De som inte förstår, vad har de gemensamt? Du frågar "varför" som att det skulle finnas ett uttänkt syfte med hur evolutionen verkar. Släpp dina antropocentriska predispositioner.
2013-05-13, 23:09
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Vilka naturlagar menar du är inkompatibla med evolution(steorin)? Vi har variation, arv och urval. Det är så simpelt och elegant att alla borde förstå. De som inte förstår, vad har de gemensamt? Du frågar "varför" som att det skulle finnas ett uttänkt syfte med hur evolutionen verkar. Släpp dina antropocentriska predispositioner.
Mata inte trollet wooten. Låt han babbla.
2013-05-13, 23:18
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Sry. My bad. Har lite svårt att låta sådana troll passera. (Jag tror faktiskt 526 är seriös. Hen lider nog bara av ett uns dunning-kruger i kombination med en oproportionelig självbild som självutnämnd fysik/filosofi/teologi-professor). Men som ett troll bör hen kanske bemötas, vilket jag tror din poäng var
Senast redigerad av wooten 2013-05-13 kl. 23:37.
2013-05-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Spelar ingen roll så länge som man testar tillräckligt många varianter. Enskilda regndroppar faller helt slumpmässigt, men ändå blir du inte särskilt förvånad över att bli blöt när du är ute i regnvädret, eller hur? Ändå är det ju ganska låg sannolikhet att varje droppe som faktiskt träffar dig ska göra det.

De enklaste ögonen är enskilda celler som bara kan registrera ljus och mörker, inte riktigt min uppfattning om väldigt komplext, men du får givetvis ha en annan åsikt. Intressant är att ögon utvecklats på flera olika sätt oberoende av varandra, men funktionaliteten har ändå gradvis förbättrats.

Att du skriver att trilobiternas ögon var färdigutvecklade avslöjar att du inte begripit någonting alls, ingenting är någonsin färdigutvecklat. Allt är en mellanform av en ständig förändring, det är liksom det som är evolution. Men jag är inte förvånad att inte ens det gått in, trots alla gånger du blivit slagen på fingrarna här i tråden...
Du bara fantiserar. Försök att hitta bevis då, exempelvis trilobiternas avancerade fasettögon, som ser ungefär lika ut som dagens insekters fasettögon, att man har hittat föregångare till dessa ögon?
2013-05-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Det är nog läggdags för dig lilla vän god natt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in