Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Du har svarat på dig själv. "Om du vill använda ordet "styr" så är det i så fall att urvalet styr vilka av de varianter av egenskaper som mutationerna vidareutvecklat som får chansen att få mest avkomma eller vilka som får mindre avkomma." Vilket jag vill minnas vi skrivit, iofs i andra former, utan att du förstått. Du hade inte briljanta argument, hade du det hade du övertygat oss, det du gjorde var att du visade att du har missuppfattat naturligt urvals roll i evolutionsteorin.
..........
Jag har från trådens början försökt vara tydlig med vilken roll mutationerna spelar och vilken roll det naturliga urvalet spelar.
Jag vill använda ordet påverkar i stället för styr därför att ordet styr kan missuppfattas med att det naturliga urvalet skulle kunna påverka uppkomsten av informationen som förändrar olika egenskaper och funktioner.
Det är ni som envisas med att vilja använda ordet styr som svajar fram och tillbaka med vad ni tror att det naturliga urvalet har för mörjlighet att påverka och styra.
Jag skojar ju förstås om det brilljanta.
Men jag tycker att jag har bemött era bilder och metaforer som ni tycker förklarar det naturliga urvalets påverkan och visat varför dom inte stämmer överens med verkligheten.
Några av er håller fortfarande krampaktigt tag om den felaktiga föreställningen att det naturliga urvalet skulle kunna styra och frambringa olika egenskaper och sedan rikta egenskapernas förändring i vissa riktningar som är gynnsamma i det naturliga urvalet.
Det naturliga urvalet är ingen annan märklig kraft än just "de omständigheter och förhållandena som råder i den omgivande miljön, på en viss plats, under en viss period".
Bara för att det finns mycket plats i luften är inte orsaken till att fåglar har fått flygförmågan, eller isbjörnen har inte fått varmare päls därför att det är kallt vid nordpolen.
Man måste förstå att flygförmågan och päls har uppkommit därför att mutationer har råkat frambringa information som kodar för produktionen av dessa egenskaper, funktioner och förmågor.
Allt i små små steg under mycket lång tid. Där varje litet steg gett orsak till lite mer avkomma än andra eller också har olika steg bara haft tur att ge avkomma ändå. Hela tiden har mutationerna byggt vidare på den information som de själva varit upphov till.
Att flygförmågan är vanligare i luften än under marken och att tjock päls är vanligare bland polardjur än ökendjur beror däremot på det naturliga urvalet.
Det naturliga urvalet kan inte påverka uppkomsten eller förändringen av den information som kodar för olika egenskaper, funktioner och förmågor.
Men det naturliga urvalet (d v s omständigheterna i den omgivande miljön) kan påverka vilka av de varianter av egenskaper, förmågor och funktioner som mutationerna frambringat som blir vanligare och ovanligare i en viss population, på en viss plats under en viss period.
stebe2