2013-02-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Citerar Richard Dawkins så vackra sammanfattning på eländet:
"Tänk dig en värld där förmenta häxor och kätterska vetenskapsmän aldrig bränts på bål. En värld utan korståg och självmordsbombare. En värld där kvinnor inte tvingas till äktenskap eller könsstympning. Tänk dig en värld utan religion!"

Om folk verkligen hade läst om Islam så hade de insett att Islam lär ut precis allt det där du skriver! Islam lär ut rättvisa och fred, det är media och folks okunnighet om Islam som har bidragit till att folk har fått en helt vriden bild av Islam. Självklart så finns det okunniga muslimer som rättfärdigar sina handlingar genom att säga att de gör det i Islams namn. Men då är det väl fel på dem? De har tagit koranverser ur kontext, precis som många här på Flashback gör. Jag lovar er, ni kommer förundras över hur fredlig och lugnande Islam är, bara ni gör er egen research, bara ni är öppna för att lära er något nytt.
Citera
2013-02-07, 23:25
Medlem
Painfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zawjati
Om folk verkligen hade läst om Islam så hade de insett att Islam lär ut precis allt det där du skriver! Islam lär ut rättvisa och fred, det är media och folks okunnighet om Islam som har bidragit till att folk har fått en helt vriden bild av Islam. Självklart så finns det okunniga muslimer som rättfärdigar sina handlingar genom att säga att de gör det i Islams namn. Men då är det väl fel på dem? De har tagit koranverser ur kontext, precis som många här på Flashback gör. Jag lovar er, ni kommer förundras över hur fredlig och lugnande Islam är, bara ni gör er egen research, bara ni är öppna för att lära er något nytt.

Det där kan jag faktiskt skriva under på. Eller ja, jag vet faktiskt inte fullt ut vad islam säger, men jag har en far som bor i ett hyffsat liberalt och väl utvecklat arabland. Och jag måste säga att det är inte många ställen man besökt där man blir så trevligt bemött som hos muslimer.

Muslimer är fantastiskt respektfulla och vänliga.
Så om muslimer i stort har jag bara gott att säga.
Dock så förundras jag över hur inskränkta vissa blir av religionen. Har även mött riktiga hardcore-muslimer som är rätt skruvade i roten, men även dom vänliga och respektfulla.

Så den bilden media försöker ge en om muslimer är mest strunt, men det är ju svårt att övertyga en hel nation (värld) om att alla muslimer inte är blodtörstande tyranner.

Edit: IP hade varit en skam för allt vad dom muslimer man har mött står för.
Citera
2013-02-08, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kan du nämna några av dessa otroliga upptäckter i Koranen? Hur kom det sig att dessa texter kom att bedömas som "otroliga upptäckter"? Var det Koranens texter i sig - visade dessa, så att säga, vägen för vetenskapen? Eller var det så att vetenskapen gjorde upptäckter och att enskilda Korantexter först i efterhand tolkades som om de stämde in på de nya upptäckterna?

Jag undrar också varför inte muslimska forskare är ledande inom ämnen som fysik, kemi och medicin. Är inte det lite konstigt. Man sitter trots allt med Koranen - facit.

Absolut, visst kan jag det. Koranen innehåller nämligen många vetenskapliga upptäckter, långt innan dagens vetenskapsmän kunnat "bevisa" dem med vår tids avancerade verktyg. Om Gud har skapat oss för ett syfte, så har han väl också skickat någon slags instruktion på hur vi ska leva. Och som muslim så tror jag att Gud har skickat sändebud, dvs människor som agerat som exempel för oss, som kallat oss till att dyrka vår skapare, och som kommit med något slags mirakel eller bevis.

Vem som helst hade i princip kunnat utropa sig själv till ett sändebud, sänd från Gud. Så hur skulle en person kunna veta om den personen verkligen talade sanning? Bevis, allt handlar om bevis. Som muslim så tror jag att profeten Muhammed var Guds sista sändebud, men vad var hans bevis? Och om han var Guds sista sändebud, vad var då hans mirakel och bevis?

Koranen i ca 1500 år inspirerat människor till att acceptera sanningen, därför att de som läste den med ett öppet hjärta, visste att INGEN vetenskapsman, filosof, mystiker, poet eller psykolog kunnat producera en bok lik koranen. Här är bara några av de många verser i koranen, om vetenskap.

I dessa verser beskrivs det bland annat om Big Bang och ozonlagret:

"INSER DE inte, de som vill förneka sanningen, att himlarna och jorden [en gång] utgjorde en enda, sammanhållen massa och [att] Vi skilde dem åt? Och [vet de inte] att Vi har låtit allt liv uppstå ur vatten? Har de då ingen tro? Och [ser de inte att] Vi har sänkt ned i jorden fast förankrade berg, så att den inte svajar under deras fot, och banat vägar över den för att de skall kunna komma fram och byggt himlens [valv] som ett väl skyddat tak? Men de vänder ryggen åt [naturens alla] tecken! Också natten och dagen är Hans verk, liksom solen och månen, som rör sig var och en i sitt kretslopp."

[Koranens budskap - 21:30-33]

Här står det om universums expansion:

"VI HAR byggt världsalltet och gett det en fast struktur, och förvisso är det Vi som utvidgar det."

[Koranens budskap - 51:47]

Här står det om hur månljus är reflekterat ljus:

"Det är Han som skapade solen som ett bländande ljus och månen [som återger dess] sken, och som har fastställt dess faser, så att ni kan räkna åren och mäta [tiden]. Gud har inte skapat detta utan en plan och ett syfte. Han framställer budskapen fast och klart för de insiktsfulla."

[Koranens budskap - 10:5]

Vi vet idag att varje människa har unika fingeravtryck,
tom identiska enäggstvillingar. Här beskrivs hur Gud tom
kommer återställa varje människas fingeravtryck, när vi
kommer stå till svars för våra handlingar på domedagen.

"Tror människan att Vi inte förmår sätta samman hennes ben [på nytt] Visst förmår Vi det! Vi förmår [till och med] återställa hennes fingerspetsar [i deras forna skick]!"

[Koranens budskap - 75:3-4]

I denna vers beskrivs hur ett foster utvecklas i sin moders sköte:

"Därefter skapar Vi av droppen en grodd som sätter sig fast och av grodden en klump och i klumpen skapar Vi ben och dessa ben klär Vi med kött; därefter låter Vi henne stiga fram som en ny skapelse. Välsignad vare Gud, den bäste Formgivaren!"

[Koranens budskap - 23:14]

En människa kan inte ha vetat allt detta, och mycket mer, som beskrivs i koranen. Och om det nu hade varit så, hur stor skulle sannolikheten vara att så precist producera vetenskaplig fakta, utan motsägelser eller error? Detta är Guds ord, det är inte profeten Muhammeds ord, inte någon Imams ord, utan enbart Guds ord. Här är bevis på att det finns en skapare, som vill att vi ska leva med varandra i harmoni med omgivningen. En Gud som kallar människan till att göra gott och leva ett rättfärdigt liv.

"TROENDE! Stå fasta på Guds sida som vittnen för rätt och rättvisa och låt inte avoghet mot människor förmå er att avvika från rättvisans väg. Gör rätt - det ligger gudsfruktan närmast; Gud är väl underrättad om vad ni gör."

[Koranens budskap - 5:8]

"GUD befaller att rätt och rättvisa skall råda [människor emellan och befaller dem] att göra gott och att vara givmilda mot de närmaste, och Han förbjuder alla skamlösa handlingar och allt som strider mot rimlighet och förnuft och allt som innebär en kränkning av andras rätt. Han förmanar och varnar er, för att ni skall lägga det på hjärtat."

[Koranens budskap - 16:90]

Denna skrift, som så många människor har misstolkat och tagit ur kontext, är ett mirakel för mänskligheten. Jag välkomnar er starkt att läsa denna skrift, om så många ändå är här för att kritisera och motbevisa denna religion så kan vi väl först ge den en ärlig chans?

Låt oss med öppna hjärtan utforska Islam och koranen, jag lovar er, media och okunniga muslimers handlande är orsaken till att så många har en dålig bild av Islam. Islam och muslim är inte samma sak. Bara för att Mustafa beter sig illa på arbetsplatsen så betyder det inte att det står i koranen, eller att det är Islams lära. Islam är yttre fred och inre frid!

"Ägnar de ingen eftertanke åt det som Koranen [innehåller]? De skulle säkert ha funnit många motsägelser i den, om den inte varit från Gud."

[Koranens budskap - 4:82]
Citera
2013-02-08, 00:51
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:

Men Dawkins har ju rätt. Utan religion hade eländet kunnat undvikas, det är som du säger människorna som läser de religiösa böckerna och därefter tolkar som det bäst passar, vänder och vrider och plockar ur verser som stödjer ens motiv! Och där står ohyggliga verser i både bibeln och koranen. Kort och gott handlar det om att alla "otrogna", "icke troende" ska rensas ut och straffas. Man säger att gud som representerar sanningen, står bakom detta och de religiösa fundamentalisterna sätter allehanda hemskheter i verket. Grundproblemet är att religion hindrar människans fria tänkande, och konsekvenserna av detta ser vi om och om och om igen genom hela historien. De mänskliga rättigheterna BORDE vara överordnade religiösa dogmer, normer och värderingar.
Senast redigerad av nightbeast 2013-02-08 kl. 00:53.
Citera
2013-02-08, 01:45
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Absolut, visst kan jag det. Koranen innehåller nämligen många vetenskapliga upptäckter, långt innan dagens vetenskapsmän kunnat "bevisa" dem med vår tids avancerade verktyg. Om Gud har skapat oss för ett syfte, så har han väl också skickat någon slags instruktion på hur vi ska leva. Och som muslim så tror jag att Gud har skickat sändebud, dvs människor som agerat som exempel för oss, som kallat oss till att dyrka vår skapare, och som kommit med något slags mirakel eller bevis.
Om religion är bra på något, då är det efterrationaliseringar. Även om koranen innehöll vetenskap (vilket den inte gör), så skulle vi inte veta om det förrän sagda utsagor undersökts genom andra verifierings metoder, för någon vetenskaplig metodik är tämligen helt frånvarande från koranen. För om det är något religion inte lär ut så är det kritiskt tänkande eller skepticism, utan förväntar sig blind tro redan vid första sidan. Men vad religioner som islam och kristendomen lätt kan göra, med sina mycket flexibla och vaga prosa, är att i efterhand komma och säga att detta redan stod i boken. Detta är dock en intellektuellt oärlig metod, och ett ganska sorgligt försök att ta åt sig äran för vetenskapens fynd.
Citat:
Vem som helst hade i princip kunnat utropa sig själv till ett sändebud, sänd från Gud. Så hur skulle en person kunna veta om den personen verkligen talade sanning? Bevis, allt handlar om bevis. Som muslim så tror jag att profeten Muhammed var Guds sista sändebud, men vad var hans bevis? Och om han var Guds sista sändebud, vad var då hans mirakel och bevis?
Klassiskt cirkel-argumentation - sagorna bevisar hans mirakel, hans mirakel bevisar sagorna. I detta avseende är Mohammed är inte annorlunda från Jesus, eller Herkules eller Beowulf. Det handlar om att man först måste köpa myten, helt okritiskt, vilket en vis person bör hålla sig skeptisk till om det enda vi har att gå på är lite förvanskade sagoböcker.
Citat:
Koranen i ca 1500 år inspirerat människor till att acceptera sanningen, därför att de som läste den med ett öppet hjärta, visste att INGEN vetenskapsman, filosof, mystiker, poet eller psykolog kunnat producera en bok lik koranen. Här är bara några av de många verser i koranen, om vetenskap.
Faktum är att det finns ett hundratal böcker där ute i världen exakt som koranen, och de är alla mer eller mindre lika löjliga.
Filosofi? Koranen bleknar inför giganter så som Aristoteles, Sokrates och Platos (för att bara nämna några greker), vars verk har inte bara stått sedan ca 1000 år innan koranen utan kommer nog leva mycket kvar mycket längre också. Vissa idéer som produceras här är fortfarande aktuella idag, vilket är mer än vad man kan säga om koranen.
Mystiker? Som om detta var något värdefull ändå, bara rökridåer och hur man säljer religion, utav islam bara är en utav många.
Poesi? Koranen är medioker i bästa fall, men undermåttlig som regel. Det finns en myriad poeter där ute var alster överskuggar koranen med lätthet. Exempel: Oskar Wilde fångar mänsklig natur på ett humoristiskt och insiktsfullt vis som koranen bara kan glömma.
Psykolog? För det första innehåller koranen ingen psykologi, förutom möjligtvis om man kan ta koranen som underlag för att avgöra allahs egna sinne. I detta fall talar vi om det självisk tyrann.
Citat:
I dessa verser beskrivs det bland annat om Big Bang och ozonlagret:
"INSER DE inte, de som vill förneka sanningen, att himlarna och jorden [en gång] utgjorde en enda, sammanhållen massa och [att] Vi skilde dem åt? Och [vet de inte] att Vi har låtit allt liv uppstå ur vatten? Har de då ingen tro? Och [ser de inte att] Vi har sänkt ned i jorden fast förankrade berg, så att den inte svajar under deras fot, och banat vägar över den för att de skall kunna komma fram och byggt himlens [valv] som ett väl skyddat tak? Men de vänder ryggen åt [naturens alla] tecken! Också natten och dagen är Hans verk, liksom solen och månen, som rör sig var och en i sitt kretslopp."
[Koranens budskap - 21:30-33]

Här står det om universums expansion:

"VI HAR byggt världsalltet och gett det en fast struktur, och förvisso är det Vi som utvidgar det."
[Koranens budskap - 51:47]
Här står det om hur månljus är reflekterat ljus:
"Det är Han som skapade solen som ett bländande ljus och månen [som återger dess] sken, och som har fastställt dess faser, så att ni kan räkna åren och mäta [tiden]. Gud har inte skapat detta utan en plan och ett syfte. Han framställer budskapen fast och klart för de insiktsfulla."
[Koranens budskap - 10:5]
Vi vet idag att varje människa har unika fingeravtryck,
tom identiska enäggstvillingar. Här beskrivs hur Gud tom
kommer återställa varje människas fingeravtryck, när vi
kommer stå till svars för våra handlingar på domedagen.
"Tror människan att Vi inte förmår sätta samman hennes ben [på nytt] Visst förmår Vi det! Vi förmår [till och med] återställa hennes fingerspetsar [i deras forna skick]!"
[Koranens budskap - 75:3-4]
I denna vers beskrivs hur ett foster utvecklas i sin moders sköte:
"Därefter skapar Vi av droppen en grodd som sätter sig fast och av grodden en klump och i klumpen skapar Vi ben och dessa ben klär Vi med kött; därefter låter Vi henne stiga fram som en ny skapelse. Välsignad vare Gud, den bäste Formgivaren!"
[Koranens budskap - 23:14]
En människa kan inte ha vetat allt detta, och mycket mer, som beskrivs i koranen. Och om det nu hade varit så, hur stor skulle sannolikheten vara att så precist producera vetenskaplig fakta, utan motsägelser eller error? Detta är Guds ord, det är inte profeten Muhammeds ord, inte någon Imams ord, utan enbart Guds ord. Här är bevis på att det finns en skapare, som vill att vi ska leva med varandra i harmoni med omgivningen. En Gud som kallar människan till att göra gott och leva ett rättfärdigt liv.
"TROENDE! Stå fasta på Guds sida som vittnen för rätt och rättvisa och låt inte avoghet mot människor förmå er att avvika från rättvisans väg. Gör rätt - det ligger gudsfruktan närmast; Gud är väl underrättad om vad ni gör."
[Koranens budskap - 5:8]
"GUD befaller att rätt och rättvisa skall råda [människor emellan och befaller dem] att göra gott och att vara givmilda mot de närmaste, och Han förbjuder alla skamlösa handlingar och allt som strider mot rimlighet och förnuft och allt som innebär en kränkning av andras rätt. Han förmanar och varnar er, för att ni skall lägga det på hjärtat."
[Koranens budskap - 16:90]
Denna skrift, som så många människor har misstolkat och tagit ur kontext, är ett mirakel för mänskligheten. Jag välkomnar er starkt att läsa denna skrift, om så många ändå är här för att kritisera och motbevisa denna religion så kan vi väl först ge den en ärlig chans?

Låt oss med öppna hjärtan utforska Islam och koranen, jag lovar er, media och okunniga muslimers handlande är orsaken till att så många har en dålig bild av Islam. Islam och muslim är inte samma sak. Bara för att Mustafa beter sig illa på arbetsplatsen så betyder det inte att det står i koranen, eller att det är Islams lära. Islam är yttre fred och inre frid!

"Ägnar de ingen eftertanke åt det som Koranen [innehåller]? De skulle säkert ha funnit många motsägelser i den, om den inte varit från Gud."

[Koranens budskap - 4:82]
Som sagt, efterrationaliseringar kombinerat med vag prosa. Inget specifikt, inget egentligen kunskapsingivande eller lärdomsfullt. Hur någon egentligen kan uppfatta ovanstående citat som indikativt för något är egentligen ett mirakel.
Senast redigerad av Luffarlasse 2013-02-08 kl. 01:50.
Citera
2013-02-08, 02:30
Medlem
Citat:

Dra åt helvete. Islam hävdar beskriva allt som någonsin skrivits. Finns det instruktioner till hur man bygger en atombomb i koranen också? Och varför bygger ni inte en då?
Citera
2013-02-08, 03:28
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
IP. Tyvärr, för din skull, bevisar en arabisk vetenskapsman, ja t.o.m en muslimsk vetenskapsman, ja, t.om. lika mkt en islamistisk vetenskapsman, i sig, gud lika mycket som en ateistiskt dansare.

Om du bara kunde förstå det vi diskuterar var för sig hade du inte behövt framstå som en dum människa. Tyvärr måste jag förtydliga igen. Händer alltför ofta med er atiester. Läs noga!

Jag skrev att muslimerna höll på med fysik, kemi och studerandet av universum som svar på frågan en av dina kompisar ställde som löd: Om Koranen innehåller så mycket vetenskapliga sanningar varför finns det inga muslimer som är framstående eller fått nobelpris i fysik, kemi och andra ämnesområden. Mitt svar var: När muslimer höll på med fysik, kemi och studernadet av universum levde resten av världen i den mörkaste tiden mäsnkligheten har skådat.

Alltså snackade vi inte här om bevis på Guds existens utan huruvida om det funnits framstående muslimiska forskare inom alla områden eller inte. Varför läget ser ut som det gör idag för muslimerna låter jag vara osagt.

Jag kan ändå avslöja för dig att det finns en kraft i världen som till varje pris vill kuva och tysta muslimerna och förinta Islam, den kraften har funnits sen Islam föddes men ironiskt nog så har det alltid varit en fördel för Islam och muslimerna i slutändan.
Citera
2013-02-08, 03:46
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Dag ut och dag in så visar du med all önskvärd tydlighet din förvirring helt öppet.
Man häpnas över den låga intelektuella nivå på frågorna du rapar ur dig. Att andra planeter inte har liv (som vi känner till) beror på förutsättningarna där, t ex att de saknar vatten som är grundförutsättningen till liv.
Det kan mycket väl finnas liv ute på någon annan planet bortom vår galax som vi inte känner till, bara där finns förutsättningar för utveckling. Varför inte?
Du bemöter inte vad jag skrev, trots du citerar mig utan pladdrar bara om helt andra saker.
Och du, jag är inte alls besviken på evolutionsläran som sanning, varför skulle jag vara det?
Den är lika vacker som den är sann ju.
Jag är inte i behov av något fantasifoster och en snuttefilt att luta mig mot, som ni troende svagsinta stackare är.
För övrigt är Dawkins oerhört duktig och vet vad han talar om, till skillnad från era feta imamer som är totalt hjärntvättade hela högen och lurar i svagsinta människor med en av världens största lögner.

Men liv existerar i de torraste öknen på jorden, under mörkaste bergarter, tycker du inte då att eftersom liv utvecklas spontant enligt det ni tror på, borde det inte då liv utvecklas i andra planeter ? Strunta i andra galaxar. Vi kan aldrig veta om liv existerar i andra galaxar som har flera miljoner ljusår bort. Det förblir lösa antaganden och gissningar men vi tar vårt eget solsystem.

Varför kan inte liv utvecklas på planeten mars. PÅ denna fråga svarar du att det måste finnas förutsättningar men vem skapade förutsättningarna för liv på jorden ÄVEN om det skulle visa sig att liv har utvecklats så som du hävdar och vill göra till sanning ( vilket jag inte tror på för 5öre)

Du har rätt det du tror på är lika vacker som den är sann. Alltså måste den vara ohyggligt ful eftersom det inte är sant. Den ''sanning'' du tror på kommer göra dig besvken.
Citera
2013-02-08, 03:58
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Titta vad gulligt! Han försöker förolämpa! Du menar att DU skall idiotförklara andra? Pfft, nä, det tror jag inte på. Hade du faktiskt bidragit något intellektuellt till debatten så hade man tagit en sådan anklagelse på allvar. Nu är det typ en myra som försöker kalla en jätte för liten.

Du kan ju övertala dig själv detta, om det får dig att må bra. Men jag har inte sagt något om gud, jag har enbart svarat på den gud som du lagt fram, och den guden är oetisk, barbarisk och otroligt korkad. Varse sig du inser det eller ej, men att reducera gud till att passa din ökenfabler är exakt vad du och andra muslimer pysslar med. Bara patetiskt att du och andra muslimer försöker bortförklara detta.

Bla bla, mer barbar-prosa.

Eh, va? Prata vad försöker du ens säga här?

Ärligt talat så har jag ingen uppfattning om huruvida universum alltid existerat. Jag är inte så arrogant som du som påstår sig ha ett svar, jag säger ärligt att jag vet inte, och jag har ingen skyldighet heller att bilda mig en uppfattning tills bevis för något utav dem kan produceras. Men om det hypotetiska valet är mellan ett universum som alltid existerat eller att gud skapade universum, då faller "Occam's Razor" principen på sådant vis att de simplaste svaret är det simplaste, och eftersom "gud" i detta fall är att åkalla ett mysterium för att svara på ett mysterium så blir det förstnämna alternativet bara simplare; att universum alltid existerat. Men som sagt, jag har inte investerat något särskilt i denna slutledning, mer än att gud som svar är överflödigt.

Ett multiversum är den teori inom teoretisk fysik som just nu vinner stört sannolikhet. Om jag förstått rätt så var den ganska nyligen upptäcka Higgs Boson ett steg i den riktning för att demonstrera detta. Dock så förblir jag återhållsam även här.

Om du vill att vi skall överväga skaparguden, producera lite jävla bevis då! Fram tills dess, så blir gud lika god förklaring som världsskapande smurfar.

Och detta är er intellektuella svaghet.

Fortfarande sagor, gethuvud.

Jag har ett simplare tips innan jag rekommenderar mentalsjukhus; sluta tro på spöken.

Nej jag försöker inte förolämpa dig. Sånt håller ni atiester på med, inte jag. Jag vinner inget på att förolämpa. Jag gör dig en tjänst som påpekar din dumhet, vem vet? Du kanske börjar märka det själv så småningom.

Universum som existerar är inte bevis nog för att det har en skapare.
liv som existerar är inte bevis nog för dig.

Vad vi hittils vet med säkerhet är jorden den enda planeten som hyser liv. Inte bevis nog för dig.

Vatten, frukter, örter och andra födoämnen är inte bevis för dig.

Mångfald av liv är inte bevis nog för dig.

Intelligent varelse. Av tusentals arter är människoarten den enda arten som står över alla andra arter som kan fånga det som finns i haven, på land men också i luften. Människan som med sin intelligens kan fånga det vildaste djuret också det största. Människan som använder alla andra djurarter för sin egen vinning, som gör kläder av skinn, ull, tillverkar redskap av ben och skelett av djur, etc. Det är inte bevis nog för dig.

Vad är bevis nog för dig? Säg vad som skulle bevisa Guds existens. Du kan göra det på egna premisser så får vi se hur du ser på Gudbevis.
Citera
2013-02-08, 07:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Nej, det är inte media och folks okunnighet som bidragit till en vriden bild av Islam. Det är korkade och onda saker som muslimer själva gör som visar på ett förvridet Islam.
Självklart då inte ALLA muslimer osv.
Citera
2013-02-08, 08:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Nej jag försöker inte förolämpa dig. Sånt håller ni atiester på med, inte jag. Jag vinner inget på att förolämpa. Jag gör dig en tjänst som påpekar din dumhet, vem vet? Du kanske börjar märka det själv så småningom.

Vad vi hittils vet med säkerhet är jorden den enda planeten som hyser liv. Inte bevis nog för dig.

Intelligent varelse. Av tusentals arter är människoarten den enda arten som står över alla andra arter som kan fånga det som finns i haven, på land men också i luften. Människan som med sin intelligens kan fånga det vildaste djuret också det största. Människan som använder alla andra djurarter för sin egen vinning, som gör kläder av skinn, ull, tillverkar redskap av ben och skelett av djur, etc. Det är inte bevis nog för dig.

Vad är bevis nog för dig? Säg vad som skulle bevisa Guds existens. Du kan göra det på egna premisser så får vi se hur du ser på Gudbevis.

Din barnsliga vidskepelse är mycket riktigt inte bevis för någon gud eller skapare.
-"Mig säga läskig skugga på grottvägg bevis för läskig demon!"

Kanske det är dags att lämna stenåldern bakom oss?
Citera
2013-02-08, 10:47
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace

Helt korrekt, inget utav ovanstående är bevis för en gud. En intelligent skapare är inte en konklusion som följer från premisserna som du precis nämnde, och framförallt inte den islamska guden, och hela den här tråden är en demonstration varför. Det är att åkalla ett större mysterium för att svara på ett mindre mysterium. Eftersom vi inte vet något om gud, eller som du själv säger, kan förstå gud, då blir gud är en intellektuell placeholder för en mekanik eller process vi inte ännu känner till. Det är därför i denna situation bättre och ärligare att svara "jag vet inte". Om du bara läste på lite, och utbildade dig själv, så skulle du också se varför gud är ett fullständigt otillfredsställande svar på naturliga frågor, som hittills också haft helt naturliga svar.

Som jag sagt flera gånger redan, jag vet faktiskt inte vad som skulle övertyga mig om guds existens, ännu mindre den islamska guden. Jag har funderat på det, men kommer inte på något. Men om det finns en gud, och denne har intresse att vinna över mig till dennes tro, då vet förmodligen denna allvetande gud exakt vad som behövs.
Senast redigerad av Luffarlasse 2013-02-08 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in