Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-08, 03:28
  #1
Medlem
Jag är ateist och relativt hatisk mot religion. Men Idag argumenterade jag med en polare som är muslim. Det hela började med att jag påstod att religion är roten till all ont i världen. Jag refererade direkt till förhållandena i öststaterna. Han frågade mig varför, varpå jag svarade att religion har så många regler som sätter begränsningar på individen härav säger att du inte får göra si och att du måste göra så. Han som har läst Koranen sade att jag är hjärntvättad och har helt fel uppfattning om Islam.

Det fortsatte till det steget då han sa att det faktiskt står i Koranen att jorden är rund och även atomen nämns i koranen, och koranen skrevs ju innan detta bevisades vetenskapligt. "Men hur kan du veta att någon inte har omredigerat Koranen" frågade jag, varpå han svarade "Varför tror du att man lär sig Koranen utan till? Ord för ord och vers för vers. Jo, för att försäkra sig om att sånt inte sker". - Och det gör tydligen alla nya generationer av muslimer. Så i grund och botten skulle det märkas av om Koranen omredigerades.

Han sa att grunden som bör följas är:
"You shall not take part in anything that harms you"
"You shall not harm anyone else"
"Do not talk behind anyone's back" (Man måste ge alla en chans att försvara sig)
Bara positiva grejer.

Sedan stämmer ju det också att extremister tar det till en helt annan nivå som ger oss väldigt dåligt intryck av Islam. Det är precis som att alla som går till gymmet inte tar det till så pass extrem nivå att de föredrar att bli/se ut som professionella bodybuilders.

Kunde inte motbevisa Islam med något som helst argument eller fakta. Hur går ni tillväga om ni hamnar i en sådan diskussion? Vad kan man använda för argument för att motbevisa Islam? Missförstå mig inte, jag är inte desperat efter motbevisningar. Utan jag befinner mig just nu i en identitetskris och vill veta vad jag egentligen ska tro på. Vill ha motbevisning! Hoppas nig tog er tid att läsa!
__________________
Senast redigerad av PecsPerfection 2012-07-08 kl. 03:31.
Citera
2012-07-08, 03:35
  #2
Medlem
Vi lever i nuet, det enda vettiga vi kan lära oss av, är våra förgående misstag. knappast religion.
Citera
2012-07-08, 03:38
  #3
Medlem
ConAir21845s avatar
Jag kan motbevisa islam + alla andra religioner. DET FINNS INGEN GUD.

argument? behövs det? nja, jag och alla mina ateist followers är på en helt annan intellektuell nivå än ni järntvättade satans stackare som tror på gudar eller vafan ni nu tror på.

Stardust we are. simple as that
Citera
2012-07-08, 03:55
  #4
Medlem
kritisk-organisms avatar
Islam. En kall och kärlekslös religion. Bild, musik, dans och sensualism finns knappast.
Förbuden är desto fler. Ofta följd av ett makabert och grymt straff. Döden verkar vara
viktigare än livet.
Om man nu måste tro på tomtar, troll och gudar varför inte välja en trevligare gud?

Tänk efter! Du tror på en av alla tusentals gudar som finns och har funnits.
Alla andra gudar, utom den du tror på, anser du vara dum vidskepelse, lika
korkad som att tro på tomtar och troll. Om du inte tror på 99,99 procent av de
övriga gudarna så faller din gud inom den statistiska felmarginalen. Alltså är
du ateist.
Citera
2012-07-08, 04:02
  #5
Medlem
Sepiritzs avatar
Hur motbevisar man en religion? Det känns som att premissen är felaktig här. Varför ska jag motbevisa en postulering som inte framställt några som helst bevis på att dess grunduppfattning är sann, att det finns en gud och att jag är skyldig att följa hans instruktionsmanual för människorna? Visa gud och jag ska motbevisa honom. Tills dess tycker jag teisterna kan hålla sin gud för sig själv.

Eventuell profetisk vetenskap nedskriven i deras heliga instruktionsmanual hade kunnat vara bevis för en sådan gud, men än så länge har jag inte sett någon muslim som på ett tillfredställande sätt kunnat producera otidsenlig kunskap som är annat än vagheter i översättningar och önsketänkande på muslimens sida. Bara för att en vers beskriver hur man klöv himlen och sprider ut den, betyder inte att man visste om Big Bang. Dels är det inte en korrekt beskrivning, och dels så är det en rätt futtig beskrivning av ett enormt fenomen, speciellt om man anser det guds meddelande till människan.

Det finns mycket dåligt att säga om koranvetenskap och jag orkar inte göra det här och nu, men om någon antar min utmaning att producera någon som helst otidsenlig vetenskap i koranen så diskuterar jag det mer än gärna.
Citera
2012-07-08, 04:04
  #6
Medlem
MeanMEs avatar
Varför lägga ner tid på att motbevisa en religion ?
Låt du de religiösa bevisa gud, det är ju de som hävdar att han finns.

Medans de samlar bevis vilket de försökt nu i en +6-7000 år att finna så mycket som ett enda bevis som påvisar en existens av en gud kan du lugnt fara ut till stranden och sola och njuta av livet.
Citera
2012-07-08, 04:43
  #7
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot

Denna filosofiska syn säger väl det mesta. Bevisbördan ligger på den som hävdar att något existerar.
Citera
2012-07-08, 05:06
  #8
Medlem
chibarikus avatar
Har du kört viskningsleken nån gång, saker har en tendens att ändras efter tidens gång. Varför skulle annars shia och sunnimuslimer ha olika inriktningar?
Citera
2012-07-08, 05:08
  #9
Medlem
Foveas avatar
På alla hans tre påståenden räcker det väl med att svara "assuming he is muslim"?
Kanske inte första, men resten är jag tämligen säker på....
Citera
2012-07-08, 05:09
  #10
Medlem
sjeeps avatar
TS forsoker inte motbevisa gud utan vill ha bevis for att religion (Islam) ar roten till all ondska i varlden. Anledningen till att TS ej kan bevisa detta ar for att tesen ej stammer. Daremot kan du bevisa att samhallen som ar starkt kontrollerade av organiserad religion lever under samre forhallanden. Vare sig det star ditten eller datten i koranen sa ar det tydligt att Islam inte fungerar sa jattebra som styrsatt for en stat. Sen rent generellt kan man saga att det som star i religiosa texter ar relevant for sin tidsperiod men vid det har laget ar livsreglerna som star i koranen ganska utdaterade (aven om en del saker fortfarande stammer som att man ej ska doda eller skada andra). Tyvarr ar det svart for religiosa att acceptera detta eftersom de tror att dessa texter ar guds ord.
Citera
2012-07-08, 05:14
  #11
Medlem
GanjaMoons avatar
Tog mig 2 min att hitta nåt =P

Andra suran 2:27 Han är den som har skapat allt på jorden


Oh realy,då har jag en fråga dinosaurierna? varför skapades dom? hade gud tråkigt eller? och dom sprang typ runt på jorden i 150 miljoner år.vad gjorde gud då?vet gud vad TERMODYNAMIK är? osv osv


Nej det finns så mycket småhål och liknade i religionerna.religion är ett verktyg som används för att kontrollera folk med,finns ingen sanning i den
Citera
2012-07-08, 05:21
  #12
Medlem
Jag gillar filosofi och ställer ofta frågan: Varför existerar vi? Vad händer när man dör?
Jag respekterar andras åsikter, religiösa åskådningar osv. Men misstaget många gör är att de går igenom livet med endast ett tankesätt, där den personen bor fast i sin egen tro och dumförklarar någon som tror annorlunda. Vare sig man är troende, icke-troende, eller tror att mullvadar är utomjordingar som kommer att döda oss med en zombie-armé, så är personen i fråga övertygad om att han har rätt och trycker undan allting annat. Det leder till att han inte kommer skapar konstruktiva argument för att han bara känner till den ena sidan av argumentet.

Så är det nånting jag lärt mig är det att inte ta del av ett argument om jag inte känner till båda parterna av argumentet.

Slutsats: Dumförklara inte någon bara för att han tror på något du inte tror på, även om du tycker det är rent trams. Även om bevisbördan ligger på den som hävdar att något existerar så säger man antingen något konstruktivt, eller ingenting alls. För även om man inte behöver motbevisa så kan man ge åsikter om varför man inte tror på x.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback