2012-12-20, 18:58
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vi är redan presenterade för varann.
Eller du kanske refererade till en plötslig självinsikt ang. ditt användande av strawmen, som verkligen är irrelevant.
Varför skulle definitionen var ett strawman när det inte är mina anspråk utan scientisms?
Citera
2012-12-20, 19:07
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Det är också ett ganska svagt argument att hålla på med semantik i fråga om vad någon menade för 1400 år sedan. Vi vet inte vad snubben som skrev det där menade, inte heller, oavsett vad han menade verkar det vara något revolutionerande. Man hade trots allt studerat embryonal utveckling tidigare i historien och intresset är inte något nytt. Jag ser inte hur det semantiska i detta är problemet. Det är ett ickeargument eftersom det inte spelar någon roll vad snubben menade
Jo, semantik är viktig eftersom ett ords innebörd skifta med tid. Vad som betydde en sak på galen tid betyder något helt annat idag och om ska få fram en korrekt betydelse i jämförelsen så måste ta hänsyn till ordets betydelse i sin rätta kontext.
Citera
2012-12-20, 19:09
Medlem
JohnLocke2s avatar
Det är intressantare att motbevisa att elvis lever.
Om elvis är död eller lever kan verkligen påverka mänskligheten.
Citera
2012-12-20, 19:12
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Jo, semantik är viktig eftersom ett ords innebörd skifta med tid. Vad som betydde en sak på galen tid betyder något helt annat idag och om ska få fram en korrekt betydelse i jämförelsen så måste ta hänsyn till ordets betydelse i sin rätta kontext.

Men på vilket sätt är det här viktigt om ordens betydelse har förändrats?
Kunskapen var känd sedan innan så att den finns med i koranen saknar större märkvärdighet.
Även om den kunskap som finns i koranen angående embryologi stämmer på alla sätt saknar den större märkvärdighet, det är ju inte kunskap man behöver en gud för att få.
Citera
2012-12-20, 19:17
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Oj, vad du vänder och vrider på dig. När vi tolkar Koranens text och jämför med Galen så säger du att vår arabiska inte är bra nog för att förstå Koranens djup och sanna budskap. När så en professor vid islamiska studier vid Cambridge som talar arabiska flytande tolkar Koranen och jämför den med Galen ... ja då är hans grekiska inte god nog.
Fråga: Är DIN grekiska god nog för att uttala dig om detta? Hmmmm?
Det är en rad antagande utan grund trots att min tes är lätt att motbevisa. Jag fråga endast att ni visa att dessa ord hade samma innebörd på grekiska innan dom uppenbarades på arabiska. Det är vad som påstås. Min grekiska är inte flytande men har bott och jobbat i Grekland.
Citera
2012-12-20, 19:19
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Men på vilket sätt är det här viktigt om ordens betydelse har förändrats?
Kunskapen var känd sedan innan så att den finns med i koranen saknar större märkvärdighet.
Även om den kunskap som finns i koranen angående embryologi stämmer på alla sätt saknar den större märkvärdighet, det är ju inte kunskap man behöver en gud för att få.

Du utgå från att information är identisk vilket den inte är. Samt att semantik HAR betydelse när man tolka historiska dokument.
Citera
2012-12-20, 19:24
Medlem
pabulums avatar
vad är religion? en tro på att man finns till för att en övernaturlig makt vill det.

vad är ateism? en "tro" på att det finns en vetenskaplig förklaring på varför vi finns till.

hela basen till argumentet är så tramsig.

skillnaden är att ateister är för korkade och religiösa människor är inte mindre korkade.

jag blir så trött.

svaren på alla frågor finns i de heliga skrifterna; i biblen , i koranen, i de dödas bok.
media har blossat upp ett krig mellan människor som inte kan tolka en text och människor som anser den falsk att börja med.

vakna förfan.
Citera
2012-12-20, 19:26
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Du utgå från att information är identisk vilket den inte är. Samt att semantik HAR betydelse när man tolka historiska dokument.

Men vilken betydelse har det i diskussionen? Jag har inte yttrat mig om informationen är identisk eller inte. Jag har till och med i det förra eller förrförra inlägget tänkt på vilken roll det spelar oavsett om det är samma information som galen hade eller inte.

I detta fallet så är dokumentet påstått gudomligt, diskussionen borde således inte hamna inom semantik, det borde handla om ifall informationen är gudomlig eller inte. Jag påstår att informationen som finns i koranen angående embryologi inte är gudomlig då man flera hundra år tidigare undersökte detta område och spred information. Därför saknar informationen i koranen märkvärdighet för man hade redan undersökt detta. Att man redan har undersökt detta talar emot att det är någon gudomlig information man har i koranen. Bevisligen krävs inte en gud för att dissekera vad det nu var man dissekerade och se hur embryon såg ut i sina olika stadier av utveckling och dra en slutsats, sann eller falsk spelar inte någon roll.

Diskussionen angående semantik i detta fallet är meningslös och gagnar bara dig för då undviks kärnan av problemet. Semantiken kan inte få det jag skrivit ovan att förändras.
Citera
2012-12-20, 19:30
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pabulum
vad är religion? en tro på att man finns till för att en övernaturlig makt vill det.

vad är ateism? en "tro" på att det finns en vetenskaplig förklaring på varför vi finns till.

hela basen till argumentet är så tramsig.

skillnaden är att ateister är för korkade och religiösa människor är inte mindre korkade.

jag blir så trött.

svaren på alla frågor finns i de heliga skrifterna; i biblen , i koranen, i de dödas bok.
media har blossat upp ett krig mellan människor som inte kan tolka en text och människor som anser den falsk att börja med.

vakna förfan.

Jamen det var ju jävligt övertygande argument. Inbillar du dig att du är den förste New Ageiga holistiker som bemöts i världen eller ens på FB...?
Citera
2012-12-20, 19:35
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Men vilken betydelse har det i diskussionen? Jag har inte yttrat mig om informationen är identisk eller inte. Jag har till och med i det förra eller förrförra inlägget tänkt på vilken roll det spelar oavsett om det är samma information som galen hade eller inte.
I detta fallet så är dokumentet påstått gudomligt, diskussionen borde således inte hamna inom semantik, det borde handla om ifall informationen är gudomlig eller inte. Jag påstår att informationen som finns i koranen angående embryologi inte är gudomlig då man flera hundra år tidigare undersökte detta område och spred information. Därför saknar informationen i koranen märkvärdighet för man hade redan undersökt detta. Att man redan har undersökt detta talar emot att det är någon gudomlig information man har i koranen. Bevisligen krävs inte en gud för att dissekera vad det nu var man dissekerade och se hur embryon såg ut i sina olika stadier av utveckling och dra en slutsats, sann eller falsk spelar inte någon roll.
Diskussionen angående semantik i detta fallet är meningslös och gagnar bara dig för då undviks kärnan av problemet. Semantiken kan inte få det jag skrivit ovan att förändras.
Vad tror du jag säger? Att ingen människa hade någon kunskap om embryologi öht? Om du inte vad vad diskussion handla så kan du inte heller veta vad dess kärna utgör. Gå tillbaka några inlägg och läs. Jag har redan upprepa mig tillräcklig många gånger.
Citera
2012-12-20, 19:41
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Vad tror du jag säger? Att ingen människa hade någon kunskap om embryologi öht? Om du inte vad vad diskussion handla så kan du inte heller veta vad dess kärna utgör. Gå tillbaka några inlägg och läs. Jag har redan upprepa mig tillräcklig många gånger.

Jag tror att du menar att semantiken spelar roll för att det spelar roll då man tolkar koranens verser. Eftersom verserna innehåller kunskap, i detta fallet embryologi, så kan semantiken ändra vad kunskapen är. Jag tycker då att det inte spelar någon roll vad kunskapen i detta fallet är för den saknar märkvärdighet oavsett hur man tolkar det. (jag har förklarat min ståndpunkt i varför den saknar märkvärdighet) Eftersom den nu saknar märkvärdighet är det inte längre ett bra argument för koranens gudomlighet.

Jag försöker styra in diskussionen på ett ämne som är intressantare än semantik och tolkning av suror.

Edit: Jag tror inte att du tror att man inte visste något om embryologi alls.
Citera
2012-12-20, 19:43
Medlem
pabulums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Jamen det var ju jävligt övertygande argument. Inbillar du dig att du är den förste New Ageiga holistiker som bemöts i världen eller ens på FB...?

New age? sådant skit med stenar och mög? nej, jag försökte nog ställa en komplicerad fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in