2012-12-20, 21:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Varför skulle definitionen var ett strawman när det inte är mina anspråk utan scientisms?

Det var du som försökte associera scientismen till stark ateism, vilket är strawmannen vi talar om.

Kommer du inte ihåg vad du skrivar eller HAR du passerat gränsen mellan intellektuell ohederlighet och aktiv lögn?
Citera
2012-12-20, 21:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pabulum
vad är ateism? en "tro" på att det finns en vetenskaplig förklaring på varför vi finns till.

Noodlis, inte én till från den semantiska sandlådan.

Kolla vad ateism är.
Citera
2012-12-20, 21:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Basim Musallams presenterade texter skriven av grekiska individer som Galen. Men vad han också gör, är översätter några av de grekiska termer till arabiska termer, för att få ut som att de grekiska författare visste betydelsen av detaljer som arabiska ger i Koranen. Detta kan aldrig användas som bevis för att med hänsyn till de djupa betydelser i Sura 23:12-14 & deras koncept var kända av människor innan Muhammeds ankomst. Anledningen är att Koranen uppenbarades på arabiska. Kritikern har gett arabiska översättningar av grekiska ord. På så sätt försöker man visa att dessa djupa innebörder av arabiska ord i Sura 23:12-14 var kända av Grekerna före Muhammed. För att man skulle kunna kritisera och att hävda att dessa betydelser fanns före profeten(fvmh) Muhammed måste han bevisa från de ursprungliga skrifter i deras språk (dvs. Galens språk grekiska) att de ord som används har samma betydelse som den arabiska: Alaqa, Mudghah och Nutfah

Snacka om att fokusera på oväsentligheter...

Det viktiga är inte om Basim Musallams text var korrekt i sin arabiska ordalydelse visavis koranen, vad som spelade roll var att ditt "vittne", den redan väldigt religiösa pastorsonen Moore slutligen menade på att Galenus förekom koranen med essentiellt samma fosterutvecklingssekvens.
Citera
2012-12-20, 21:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det var du som försökte associera scientismen till stark ateism, vilket är strawmannen vi talar om.

Kommer du inte ihåg vad du skrivar eller HAR du passerat gränsen mellan intellektuell ohederlighet och aktiv lögn?

Jag gissar på att minnet sviker för det förklarar alla hans "jag orkar inte upprepa mig" han dragit fram på sistone. Jag har dock sympati för detta eftersom han argumenterar med alla på en gång och förlorar på alla fronter, förvisso utan att ser hur svaga hans resonemang är då det enbart handlar om rationaliseringar han måste göra för att skydda sin tro.
Citera
2012-12-20, 21:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pabulum
vad är religion? en tro på att man finns till för att en övernaturlig makt vill det.

vad är ateism? en "tro" på att det finns en vetenskaplig förklaring på varför vi finns till.

hela basen till argumentet är så tramsig.

skillnaden är att ateister är för korkade och religiösa människor är inte mindre korkade.

jag blir så trött.

svaren på alla frågor finns i de heliga skrifterna; i biblen , i koranen, i de dödas bok.
media har blossat upp ett krig mellan människor som inte kan tolka en text och människor som anser den falsk att börja med.

vakna förfan.

Att skandera vakna åt andra människor brukar tyda på en tro att man besitter en ultimat sanning som andra inte besitter och att det är alla andra det är fel på, men inte en själv. Nästa steg är att börja kalla folk för får. Jag misstänker att det sista steget innan vansinnet och foliehattar är det påhittade ordet "sheeple"...

Men allvarligt talat, så tror jag det är väldigt få ateister som påstår sig veta eller tro att eller om vi finns till av en anledning. Det är inte troligt med tanke på bristen på bevis för motsatsen, men skulle något sådant presenteras så är vi nog beredda att ändra uppfattning. Det enda vi kräver är någon sorts konkret argument baserat på fakta. Är det för mycket att begära?
Citera
2012-12-20, 22:11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Det viktiga är inte om Basim Musallams text var korrekt i sin arabiska ordalydelse visavis koranen, vad som spelade roll var att ditt "vittne", den redan väldigt religiösa pastorsonen Moore slutligen menade på att Galenus förekom koranen med essentiellt samma fosterutvecklingssekvens.

Kan man kanske ana en betydande desperation.

Nåväl. Ett annat problem med det påstående som Keith L Moore gjorde var att denne förutsatte att Koranens fosterverser beskriver de första veckornas utveckling. I ljus av vad vi vet idag och med en del lingvistiska krumbukter kan vi efterhandsrekonstruera Koranens budskap så att det hjälpligt passar med det vetenskapen givit oss. Problemet är dock att Koranen inte ger några tidsangivelser... det gör dock Haditherna. Där anges varje fosterstadie till 40 dagar, vilket i praktiken leder till att inga ben bildas (och bekläs med vävnad ad modum Koranen) förrän efter ca tre månader. Men de muslimska apologetembryologerna har säkert en förklaring även till detta.
Citera
2012-12-20, 22:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag gissar på att minnet sviker för det förklarar alla hans "jag orkar inte upprepa mig" han dragit fram på sistone.

Jag har själv bemärkt en ökning av bristen på raka svar från TAXI; det blir mer och mer 'finter' av irrelevant karaktär, som gör kommunikation med honom till en farce utan mål.

Citat:
Jag har dock sympati för detta eftersom han argumenterar med alla på en gång och förlorar på alla fronter, förvisso utan att ser hur svaga hans resonemang är då det enbart handlar om rationaliseringar han måste göra för att skydda sin tro.

Revir-tänkande är uppenbarligen så integrerat i islams struktur, att det har blivit en reflex i pådyvlande muslimer att fortsätta långt förbi gränsen där det blir kontraproduktivt.

Det är knappast nödvändigt numera att motbevisa islam i en doktrinell-faith vs. vetenskaplig/logisk-fact konfrontation.

Muslimer-missionärer av den kaliber som manifesterar sig på forumet är ett socialt 'motbevis' mot islam.
Citera
2012-12-20, 22:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har själv bemärkt en ökning av bristen på raka svar från TAXI; det blir mer och mer 'finter' av irrelevant karaktär, som gör kommunikation med honom till en farce utan mål.

Revir-tänkande är uppenbarligen så integrerat i islams struktur, att det har blivit en reflex i pådyvlande muslimer att fortsätta långt förbi gränsen där det blir kontraproduktivt.

Det är knappast nödvändigt numera att motbevisa islam i en doktrinell-faith vs. vetenskaplig/logisk-fact konfrontation.

Muslimer-missionärer av den kaliber som manifesterar sig på forumet är ett socialt 'motbevis' mot islam.

Ja, det ironiska är ju att en mer ödmjuk hållning och avhållsamhet från absoluta påståenden och envist sanningshävdande och koranviftande hade förmedlat en mer positiv bild av Islam och dessutom varit ett sätt att undvika bevisbörda.
Citera
2012-12-20, 23:11
Medlem
nightbeasts avatar
När en person lider av en vanföreställning kallas det mentalsjukdom. När många personer lider av en vanföreställning kallas det religion...
Citera
2012-12-21, 00:43
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:

[....] bevisa från de ursprungliga skrifter i deras språk (dvs. Galens språk grekiska) att de ord som används har samma betydelse som den arabiska: Alaqa, Mudghah och Nutfah[...]
Jag vet att det inte är viktig för dig då du säkerligen redan har kollat upp svaret. Du har nu redan flera gånger gjort uttalande om Moore som visat sig vara inget mindre än bluff. Ska det vara så svårt att vara saklig en hel diskussion? Jag väntar fortfarande på;

a)Ett samband mellan X och Y.
b) Moores egna ord angående påståenden du har tillskrivit honom.
Citera
2012-12-21, 01:08
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Ps: Lägg mindre tid på mig som person och fokusera istället på era egna argument.
Citera
2012-12-21, 07:40
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kan man kanske ana en betydande desperation.

Nåväl. Ett annat problem med det påstående som Keith L Moore gjorde var att denne förutsatte att Koranens fosterverser beskriver de första veckornas utveckling. I ljus av vad vi vet idag och med en del lingvistiska krumbukter kan vi efterhandsrekonstruera Koranens budskap så att det hjälpligt passar med det vetenskapen givit oss. Problemet är dock att Koranen inte ger några tidsangivelser... det gör dock Haditherna. Där anges varje fosterstadie till 40 dagar, vilket i praktiken leder till att inga ben bildas (och bekläs med vävnad ad modum Koranen) förrän efter ca tre månader. Men de muslimska apologetembryologerna har säkert en förklaring även till detta.
Jag kan ju ibland tycka det är lite orättvist när utbildade personer i ett ämne pulveriserar koran/bibelkramare på diverse ämnesområde likt du gör här.

Det största problemet för teister i allmänhet är ju att inse när de är förlöjligade.

Tack för bra inlägg de sista sidorna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in