2012-10-24, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Ingen ökning i informationen tillkommer vilket är nödvändigt för klassa det som evolution. Evolution är väl en positiv utveckling?

http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB102.html
Citera
2012-10-24, 02:08
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Det beror på vad du menar och detta är en fråga som passar sig bättre i evolutionsforumet.
En björn kommer alltid att föda en björn men avkomman skiljer sig alltid lite från föräldrarna, dessa små förändringar är evolution.
Om du förväntar dig att en art skall föda en muterad avkomma som skiljer sig så pass mycket från föräldrarna att det kan klassas som en helt ny art så är du fel ute.
Jodå, det är jag medveten om. Men någon gång måste väl arten skiljer sig helt från dess ursprungliga art? Alltså var min teori om björn och lejon ändå korrekt?
Citera
2012-10-24, 02:12
Medlem
Citat:
Jodå, det är jag medveten om. Men någon gång måste väl arten skiljer sig helt från dess ursprungliga art? Alltså var min teori om björn och lejon ändå korrekt?

Nu har jag svårt att avgöra om du skämtar eller ej!
Citera
2012-10-24, 02:15
Medlem
Citat:
Jag är ingen kreationist heller, så jag är öppen för förslag.

Vi kan väl konstatera att det måste ha skett innan vi förökade oss med neandertalare, och det var ju rätt länge sedan.

In May 2010, a first draft of a Neandertal nuclear genome was published for the first time (Green et al. 2010). About 4 billion base pairs, or roughly 2/3rds of of the entire genome, was sequenced from three individuals. Even more interestingly, analysis of the genome seems to show that Neandertals interbred with humans, and that all non-African modern humans contain between 1% and 4% of Neandertal genes. (A later paper, Reich et al. 2010, has narrowed that range to between 1.9% and 3.1% of Neandertal genes.) Because Asians as well as Europeans have these Neanderthal genes, the researchers believe the most likely explanation is that the interbreeding occurred in the Middle East when modern humans first left Africa between 60,000 and 80,000 years ago, and before they expanded into the rest of the world.

Källa. http://www.talkorigins.org/faqs/homs/mtDNA.html#nucleardna
Citera
2012-10-24, 02:30
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Genduplikation + mutation resulterar i en ökning av genetisk information. Vad är det du motsätter dig egentligen?
Med andra ord ett misstag+mutation = ökning av genetisk information för ringarter?

Varför är en salamander fortfarande en salamander och varför förlora levande varelse genetisk information när det mutera. Om vi ta två helt geografiska separerade ting som har gått igenom samma sorts mutation och förlora olika delar av genetisk information, bör det icke resultera i en markant genetisk skillnad som gör att det inte är en matchande genetisk information som tillåter avkomma. Både är fortfarande samma ''art'' men pga av förlusten så kan deras gener inte längre kombineras alltså stoppas efterkommande avkomlingar?
Citera
2012-10-24, 02:35
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB102.html
Really? Talkorigins by atheist for atheist- borde namnet på hemsidan vara. Har du en källa som är lite mer opartisk säger inte att det är rätt eller fel, men för sakens skull.
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2012-10-24 kl. 03:14.
Citera
2012-10-24, 02:37
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Nu har jag svårt att avgöra om du skämtar eller ej!
Skippa exemplet om det sticker i ögat, men min andra föreställning måste rimligtvis vara korrekt?
Citera
2012-10-24, 02:46
Medlem
Citat:
Really? Talkorgnings by atheist for atheist- borde namnet på hemsidan vara. Har du en källa som är lite mer opartisk säger inte att det är rätt eller fel, men för sakens skull.

Artikeln jag länkade till har fullgoda källreferenser.
Citera
2012-10-24, 02:50
Medlem
Citat:
Skippa exemplet om det sticker i ögat, men min andra föreställning måste rimligtvis vara korrekt?

Jag förstår faktiskt inte vad du menar med ditt exempel.
Citera
2012-10-24, 02:53
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Really? Talkorgnings by atheist for atheist- borde namnet på hemsidan vara. Har du en källa som är lite mer opartisk säger inte att det är rätt eller fel, men för sakens skull.
Vad har Talkorigins med ateism att göra?

Vad gäller positiva mutationer - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16890400.
Citera
2012-10-24, 03:02
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Jag förstår faktiskt inte vad du menar med ditt exempel.
Du skrev att mutationen sker gradvis och att nya arter kan uppkomma, jag frågade om dom små stegen i slutändan resultera i en helt ny art inom en annan familj? Och vari denna process befinner sig människan just nu, rimligtvis borde något vara 'halvfärdig'' just nu?
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2012-10-24 kl. 03:08.
Citera
2012-10-24, 03:05
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Artikeln jag länkade till har fullgoda källreferenser.
Det handlar inte om det, utan finns det någon annan sida man kan läsa om det?
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Vad gäller positiva mutationer - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16890400.
Jag är för trött just nu, kan du svara på inlägget ovan istället?
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2012-10-24 kl. 03:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in