2012-12-20, 16:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
ÄVEN om scientismen blev utnämnd till den enda existerande islam-opposition på denna tråd, då skulle den ändå framstå som vetenskaplig (allegorisk) 'liberalism' med flexibilitet och begränsat doktrinalism jämförd med det svammel som från muslim-hållet har framförts ang. söt-/saltvattens dispyten; med underlag i förvrängd vetenskap eller koran-doktrinalism.

Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Falsk dikotomi.

Det är raka motsatsen till en falsk dikotomi, det är knappast en dikotomi alls. Du måste väl ha noterat ordet "ÄVEN", som gav DIG fördelen i att kunne betrakta din tänkbara situations-uppställning (koranen vs. scientism) på dina villkor.
Citera
2012-12-20, 16:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det skulle innebära att man har motbevisat Guds existens. Har man det?

Koranens 'gud' är motbevisat.
Citera
2012-12-20, 16:30
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Om du med följande citat tror att du har fått en poäng i konflikten koran - vetenskap:
..... då har du skjutit dig själv i foten.
Citatet demonstrerar tydligt en fasett av hela efterrationaliserings-inslaget i den frenetiska 'koran-bevisnings-proceduren'.
Omtolkningen av koranen och vetenskapen ..... så dom 'passar ihop' ... är så klumpiga, primitiva och okunniga, att det nästen är så jag kännar en sorts medkännande pinsamhet för dom som presenterar sånt.
Det visa snarare att vissa ateister tro sig ha exklusiva rättigheter på vetenskapens avancemang. Sen vad du känner för teister rör mig inte särskild mycket.
Citera
2012-12-20, 16:33
Medlem
Citat:
Det visa snarare att vissa ateister tro sig ha exklusiva rättigheter på vetenskapens avancemang. Sen vad du känner för teister rör mig inte särskild mycket.

Nej om du kan bevisa att vi har religion att tacka för några vetenskapliga avancemang så tvekar jag inte på att erkänna detta! Dessutom så har ateister ingen gemensam inställning till vetenskapen, det enda vi har gemensamt är att vi inte tror på Gud. (Börjar bli jobbigt att behöva upprepa sig)
Citera
2012-12-20, 16:33
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Gemensam uppfattning om Guds existens, ja!
Och scientism som enda erkänd tillgångssätt vilket motsäger sig själv egentligen men det är en annan diskussion.
Citera
2012-12-20, 16:34
Medlem
Citat:
Och scientism som enda erkänd tillgångssätt vilket motsäger sig själv egentligen men det är en annan diskussion.

Jaha, så varför tar du då upp det?
Citera
2012-12-20, 16:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du med följande citat tror att du har fått en poäng i konflikten koran - vetenskap:
..... då har du skjutit dig själv i foten.
Citatet demonstrerar tydligt en fasett av hela efterrationaliserings-inslaget i den frenetiska 'koran-bevisnings-proceduren'.
Omtolkningen av koranen och vetenskapen ..... så dom 'passar ihop' ... är så klumpiga, primitiva och okunniga, att det nästen är så jag kännar en sorts medkännande pinsamhet för dom som presenterar sånt.

Citat:

Hur så?

I söt/saltvatten har det gått så långt .... också på denna tråd .... att muslimer ljugar öppet om riktiga forskares position och utlåtande. Vart hittar du en sån ateistisk förvrängning och 'övertagande' av riktig vetenskap?
Citera
2012-12-20, 16:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det är en otrolig fräck strawman du kokar ihop där, och jag skall med mig själv som underlag gärna se dig försvara den.

Finns det ingen gräns för den intellektuella ohederligheten i muslim-missionen?

(PS Jag inkluderar inte dig i den öppna grupp av lögnare).
Citera
2012-12-20, 16:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Kan du citera när han säger att han inte kände till att Galen levde innan Koranen och att han knappt kände till hans verk och när man plötslig insåg vad som hade hänt?

Det har jag inte sagt heller. Du hoppar till slutsatser jag inte gjort eller påstått..

Om du själv sett videon i fråga från konferensen så förklarar han att utvecklingsstegen i det mänskliga embryot var okänt på tiden koranen skrevs och att Muhammed därför måste ha fått informationen från gud.
Långt senare när Moore släppte sjätte editionen av sin bok "The developing human" så har han lagt till Basim Musallams text om hur Galens stadier passar med koranens stadier. Alltså har han sedemera ändrat uppfattning.
Han accepterade premisserna som presenterades honom när han blev ombedd att uttala sig om koranens vetenskaplighet och bildade en uppfattning på detta.
Han kände självklart till Aristoteles och nämnde honom faktiskt i videon, men avfärdade det som att inte ha innehållit några stadier och inte var jämförbart.

Om du läst citaten jag tidigare gett dig från andra deltagare i konferensen videorna spelades in så hade du vetat hur evenmanget sköttes av de organiserande muslimerna och vinkligen som skedde. Jag tvivlar dock på att du tagit till dig något av det.
Citera
2012-12-20, 16:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Vilka andra sätt finns det? Nämn ett.
Citera
2012-12-20, 17:02
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Det är raka motsatsen till en falsk dikotomi, det är knappast en dikotomi alls. Du måste väl ha noterat ordet "ÄVEN", som gav DIG fördelen i att kunne betrakta din tänkbara situations-uppställning (koranen vs. scientism) på dina villkor.
Precis. Jag är inte emot en användning av vetenskap. Varför skulle min 'tänkbara' situation vara antigen eller om det inte vore för DINA villkor?

Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Nej om du kan bevisa att vi har religion att tacka för några vetenskapliga avancemang så tvekar jag inte på att erkänna detta!
Du har en konstig syn på religion. Tveka inte nu.

Citat:
Vetenskapen har tillsammans med religion och filosofi varit bland de allra starkaste krafterna i utvecklingen av det samhälle vi lever i. Vetenskapen påverkar oss inte bara genom att den givit den världsbild de flesta omfattar, utan även genom den teknologi som blivit möjlig genom vetenskapen, det stora förtroende som finns för vetenskapen hos allmänheten och dess möjligheter att influera politiska beslut. Vill man studera idéernas historia är därför de vetenskapliga idéernas historia centrala.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskapshistoria

Citat:
Hur så?
I söt/saltvatten har det gått så långt .... också på denna tråd .... att muslimer ljugar öppet om riktiga forskares position och utlåtande. Vart hittar du en sån ateistisk förvrängning och 'övertagande' av riktig vetenskap?

Du har redan fått min syn på saken. Jag ändra inte mig bara för att du upprepa ditt nonsens.
Citera
2012-12-20, 17:07
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Det är en otrolig fräck strawman du kokar ihop där, och jag skall med mig själv som underlag gärna se dig försvara den.
Finns det ingen gräns för den intellektuella ohederligheten i muslim-missionen?
(PS Jag inkluderar inte dig i den öppna grupp av lögnare).
Det kan vi göra på rätt tråd men lämna dig med ett citat;
Citat:
scientism is philosophically inconsistent or even self-refuting, as the truth of the statements "no statements are true unless they can be proven scientifically (or logically)" or "no statements are true unless they can be shown empirically to be true" cannot themselves be proven scientifically, logically, or empirically
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in