2012-07-30, 04:45
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Nej. Det är ett väldigt irrationellt antagande. Hur skulle en art som inte evolverar kunna konkurera med evolveranade arter? Bara en sådan sak. Det är ett helt ouppbackat påstående helt utan grund. Då är det lika bra att hoppa till "god did it" på en gång. Den är dessutom falsifierad eftersom allt tyder på att arttbildning/delning skett

Edit: jäkla auto correct
Irrationellt må så vara, men det kan vara av betydelse för någon kreationist som inte förstår hur falsifierbara hypoteser ser ut.
Citera
2012-07-30, 04:50
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Det är förvisso en intressant fråga men utan att återge siffor på vardera sida så är din åsikt om att det är oförståeligt subjektiv då jag inte anser att evolutionen och Gud går emot varandra.

Nåväl, det måste väl finnas någon på forumet som vet svaret på min fråga?
Nej, evolution och Gud går absolut inte emot varandra. Man får bara omkonstruera det förlegna gudsbegreppet.

Fetmarkerat: Jag pratar alltså om att människan skulle ha skapats bokstavligen från lera här. Den går helt stick i stäv med evolutionen. Vi bär alla var och en på en historia som inte kan förklaras av att vi har blivit skapade från lera.

Svarade jag inte på den?
Citera
2012-07-30, 04:51
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Irrationellt må så vara, men det kan vara av betydelse för någon kreationist som inte förstår hur falsifierbara hypoteser ser ut.
Jo. Nog för att just den hypotesen är falsifierbar och falsifierad. Men kreationister brukar inte vara särskilt kräsna över deras argument. En vanlig utgångspunkt för dom är ju att motbevis för evolution skulle vara bevis för deras sak exempelvis. Inte riktigt sant. Men du har rätt i att en kreationer exempelvis skulle kunna hävda ngt sådant. Legitim skulle jag inte kalla invändningen för iaf.
Senast redigerad av wooten 2012-07-30 kl. 04:54.
Citera
2012-07-30, 04:55
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jo. Nog för att just den hypotesen är falsifierbar och falsifierad. Men kreationister brukar inte vara särskilt kräsna över deras argument. En vanlig utgångspunkt för dom är ju att motbevis för evolution skulle vara bevis för deras sak exempelvis. Inte riktigt sant. Men du har rätt i att en kreationer exempelvis skulle kunna hävda ngt sådant. Legitim skulle jag inte kalla invändningen för iaf.
Legitim i meningen att den är falsifierbar.
Citera
2012-07-30, 04:56
Medlem
wootens avatar
Citat:
Legitim i meningen att den är falsifierbar.
Aha. Jo det håller jag med om. Sry. Jag missförstod.
Citera
2012-07-30, 05:02
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Nej, evolution och Gud går absolut inte emot varandra. Man får bara omkonstruera det förlegna gudsbegreppet.

Fetmarkerat: Jag pratar alltså om att människan skulle ha skapats bokstavligen från lera här. Den går helt stick i stäv med evolutionen. Vi bär alla var och en på en historia som inte kan förklaras av att vi har blivit skapade från lera.

Svarade jag inte på den?

Det är inte bara lera människan skulle ha skapats från men det är en annan diskussion, nej jag fick inget svar på vad respektive teorier skulle vara i procentenheter om vi tar all skapelse i beaktning som BB och hela köret.

Citera
2012-07-30, 05:10
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Det är inte bara lera människan skulle ha skapats från men det är en annan diskussion, nej jag fick inget svar på vad respektive teorier skulle vara i procentenheter om vi tar all skapelse i beaktning som BB och hela köret.

Men jag säger ju. Chansen för Big Bang--->liv är uppenbarligen 100%.

Okej, lera och något mer. Likväl bär vi tecken på evolution. Inte lera och något mer. Inser inte förnekarna detta?
Citera
2012-07-30, 05:21
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Men jag säger ju. Chansen för Big Bang--->liv är uppenbarligen 100%.

Okej, lera och något mer. Likväl bär vi tecken på evolution. Inte lera och något mer. Inser inte förnekarna detta?

Du glömmer det väsentliga, att det skulle ha skedd slumpmässigt . Jag säger inte att det inte har hänt utan hur stor är chansen att samtliga utfall ha ägt rum av slumpen jämfört med en avsiktligt intention bakom 'orsaken'
Citera
2012-07-30, 05:53
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Du glömmer det väsentliga, att det skulle ha skedd slumpmässigt . Jag säger inte att det inte har hänt utan hur stor är chansen att samtliga utfall ha ägt rum av slumpen jämfört med en avsiktligt intention bakom 'orsaken'
Det är omöjligt att besvara i och med att vi inte vet alla variabler. Hur stor är chansen att slå en etta på en tärning med okänt antal sidor?

Vi har inte två universum vi kan jämföra. Vi har ett (tillägg: som vi vet om )och vi vet inte om det de facto har skett slumpmässigt eller om det har skett med avsikt. Vad vi däremot kan säga är att det ter sig slumpmässigt för oss huruvida mutationer resulterar i exempelvis cancer eller något positivt.
Senast redigerad av bestammer-senare 2012-07-30 kl. 05:58.
Citera
2012-07-30, 09:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Av ren nyfikenhet så undrar jag hur stor är chansen för en slumpmässigt orsak jämfört med en avsiktligt orsak i %?

Frågan är felaktig då den gör antaganden om förhållandena och överförenklar.

Vad är en slumpmässig orsak? Vet vi om något som sker av ren slump i hela det kända universum?
Har vi något att jämföra med för att veta när och hur något annat sker än det som skedde i vårt universum?

Vad är en avsiktlig orsak? Du menar att något intelligent har startat en process? Om så, var kom intelligensen ifrån?
Är det en intelligens utanför tiden som kan starta universum från ingenting? Det komplicerar saken mer och mer och lämnar otroligt mycket som måste förklaras.
Om det inte är en "magisk" entitet vi talar om så flyttar det bara startpunkten eftersom denna intelligens också måste ha kommit någonstans ifrån.

Detta är en fråga som inte går att besvara eftersom den utgår ifrån dåliga/felaktiga premisser.
Citera
2012-07-30, 09:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julen2012
ja hatar alla ateister

Väldigt konstruktivt. Varför gör du det?
Citera
2012-07-30, 09:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Tro mig det finns många som inte är troende som inte går på den senilla mannens påhitt men de vågar inte erkänna det för att de blir dumförklarade så accepterad är denna teori alltså förnekar man den är man dum, enligt Darwinismens anhängare.

Jag har fortfarande inte förstått varför man ska slösa tid och text på att beskriva hur dum eller okunnig ens motståndare är, såna uttalanden kommer bara från er Darwinisms anhängare. Investera tiden och texten på att argumentera sakligt om man känner att man inte vill argumentera låter man bli att skriva helt enkelt. En civilicerad och upplyst människa skulle inte sjunka till den nivån som att dumförklara sin motståndare. Det hör inte hemma i en civilicerad värld. Eller man kanske använder ord som dum, okunnig, idiot, kan ingenting på universitet och högskolor. Isåfall visste jag inget om detta. I så fall I but the blame on me.

Sitter du och blandar ihop evolution med darwinism och socialdarwinism? Tror du att man måste köpa rasbiologi och en sorts übermench-tänkande bara för att man inser att evolutionen förklarar skillnaden mellan arterna? Det är ingen som sitter och hejar på det naturliga urvalet, man inser bara att det existerar. Darwin, även om han är den som observerade evolutionen först och bevisade den akademiskt, så är Darwin en pytteliten länk i evolutionsläran, så att fokusera på honom och kalla det darwinism är ganska ohederligt. Läran står för sig själv och utvecklas dagligen av tusentals forskare.

Varför dumförklaras du? För att alla FÖRSÖKT argumentera sakligt med dig och faktiskt försökt bilda dig, men du vägrar att lära dig och ta till dig det som sägs och du fortsätter bara leta hål där du kan gömma din gud. Det är det enda du gör och du är alltså obildad med flit.

Du har din agenda där du försöker hitta något vi inte kan förklara, du ställer fråga på fråga om saker som är allmän kunskap i hopp om att det finns något vi inte kan förklara, du vill inte ha bevis för hur saker fungerar, du vill bara hitta något vi inte vet och på det sättet tror du att du kan säga "aha, då måste gud ha gjort det", men det FUNGERAR inte så. Det måste finnas bevis för gud, inte avsaknad av bevis för hur något fungerar. Har du ännu inte förstått detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in