2012-10-24, 00:33
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Vem gör det? Skrev människan har en sk. gemensam förfader tillsammans med apor.
Ah fast ne

"Hur gör vi med att det lärs ut att apan är vår gemensam förfader som en 'sanning'- när bristen på handfasta bevis saknas?"
Citera
2012-10-24, 00:39
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Nej du bevisade ju genom dina föregående inlägg att du helt saknar koll, först hävdar du att evolutionsläran säger att vi härstammar från apor, sedan påstår du att anledningen till detta påstående var att du "hört det från en kollega", hade du haft koll så hade du kunnat viftat bort din kollegas påstående
Det är min inte uppgift att hålla reda på vad ateister tro på. Jag skrev efter att du rätta mig att teorin om vår påstådda förfader inte intressera mig, jag tror visserligen att människan hade En gemensam ursprung (Adam & Eva) men inte att vi dela den med apor.

Citat:
Detta faller dock in i argumentet om vetenskapsförakt, precis som att IP hävdar en massa trams om sötvatten så förkastar du tydligen evolutionen. Du har bevisligen inte läst något om evolutionsläran men du hävdar att den går stick i stäv med Koranen och därför är det helt ok att förkasta vetenskapen.
Ingen vetenskapsförakt utan pseudovetenskap håller jag mig borta ifrån, tro inte på att arter kan mutera/evolovera till helt nya arter av en enkel anledning. Det har aldrig blivit dokumenterat vad jag kan minns, var iförsig ett bra tag sedan jag läste detta, men borde rimligtvis fortfarande stämma så. Sedan att jag inte bryr mig om detaljer är en annan sak.
Citera
2012-10-24, 00:41
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Ah fast ne

"Hur gör vi med att det lärs ut att apan är vår gemensam förfader som en 'sanning'- när bristen på handfasta bevis saknas?"
Jo, men det är jag medveten om nu och har redan ändrat det under samma i inlägg du citera.
Citera
2012-10-24, 00:42
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Det är min inte uppgift att hålla reda på vad ateister tro på. Jag skrev efter att du rätta mig att teorin om vår påstådda förfader inte intressera mig, jag tror visserligen att människan hade En gemensam ursprung (Adam & Eva) men inte att vi dela den med apor.

Ingen vetenskapsförakt utan pseudovetenskap håller jag mig borta ifrån, tro inte på att arter kan mutera/evolovera till helt nya arter av en enkel anledning. Det har aldrig blivit dokumenterat vad jag kan minns, var iförsig ett bra tag sedan jag läste detta, men borde rimligtvis fortfarande stämma så. Sedan att jag inte bryr mig om detaljer är en annan sak.
Du kallar evolutionsteorin som sitter på ett berg av evidens för pseudovetenskap medan du tror på en Gud som det inte finns några bevis för. Inte speciellt konsekvent kan man tycka. Det kallar jag vetenskapsförakt.

Samt, har du hört talats om ringarter?
Senast redigerad av baylife 2012-10-24 kl. 00:44.
Citera
2012-10-24, 00:56
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja, det kan tänkas. Men i den här tråden har det hävdats att Koranen (också) är ofelbar inom det vetenskapliga området. Hur man än tolkar skriften (och du och IP verkar tolka den helt olika) är den basal och formulerar ingen djupare vetenskaplig insikt om vatten - ja, man skulle rent av kunna hävda att den har fel genom att poängtera att vatten hålls åtskilt när det egentligen blandas hela tiden, ja, t om ingår i ett kretslopp.
Så... i min värld tyder spekulationerna om vatten i Koranen snarare på att människor gjort basala observationer och nedtecknat dessa än på gudomlig insikt förmedlade av Allah. Därmed faller argumentet att Koranen skulle vara ofelbar i mina ögon.
Så Koranens trovärdigt faller för att det inte finns en djup vetenskapligt avhandling om vatten. Förstår jag dig rätt nu? Och att allegorin om söt/saltvatten fortfarande inte stämmer Trots att det bevisligen gör det, men inte tillräckligt formulerat för att kunna klassas som en ve. insikt? Nåväl, det är upp till dig, men jag tror du har en fel bild av Koranens primära syfte.
Citera
2012-10-24, 00:59
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Du kallar evolutionsteorin som sitter på ett berg av evidens för pseudovetenskap medan du tror på en Gud som det inte finns några bevis för. Inte speciellt konsekvent kan man tycka. Det kallar jag vetenskapsförakt
Jag kallar den delen som säger att vi delar en gemensam förfader med apor för trams.

Citat:
Samt, har du hört talats om ringarter?
Ja. Hurså?
Citera
2012-10-24, 01:02
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag kallar den delen som säger att vi delar en gemensam förfader med apor för trams.
Och då har du inte tagit del av evidensen.

Citat:
Ja. Hurså?
Varför skrev du då - "tro inte på att arter kan mutera/evolovera till helt nya arter av en enkel anledning. Det har aldrig blivit dokumenterat vad jag kan minns, var iförsig ett bra tag sedan jag läste detta, men borde rimligtvis fortfarande stämma så."?
Citera
2012-10-24, 01:11
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Oavsett vad budskapet är så stämmer delvis inte överens med verkligheten. Vad spelar det för roll att det är del av ett större budskap? Det förändrar inte något.
Faktumet är att det inte finns någon sorts barriär av något sorts slag. Eftersom det hävdas att koranen är ofelbar och allah likaså är koranen inte från allah eftersom figuren allah inte kan ha fel och koranen är inte ofelbar. Dessutom är allahs ursprung koranen och eftersom koranen inte kommer från honom, bevisligen då koranen inte är ofelbar så är en möjlig slutsats att allah inte finns. Detta för att koranen har fel.
Om det inte finns någon sorts barriär eller skillnad även om allegori kan avse fastland vilket räcker som förklaring, hur kommer det sig att det förändras gradvis med hänsyn till thermocline,halocline, och pycnocline. Du hävda att det finns inget som skiljer dessa emellan.
Citera
2012-10-24, 01:16
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Och då har du inte tagit del av evidensen.
Varför skrev du då - "tro inte på att arter kan mutera/evolovera till helt nya arter av en enkel anledning. Det har aldrig blivit dokumenterat vad jag kan minns, var iförsig ett bra tag sedan jag läste detta, men borde rimligtvis fortfarande stämma så."?
Tänker du på gråtrut och silvertrut?
Edit: Samma familj.

Den dagen det dokumenteras att en björn har muterat till en lejon är dagen då jag seriöst ska överväga det, men tills dess är det bara trams för mig.

Edit : För det borde väl vara möjligt enligt Darwin?
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2012-10-24 kl. 01:20.
Citera
2012-10-24, 01:19
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Nej. Jag tänker allmänt. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11838767
Citera
2012-10-24, 01:30
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Nej. Jag tänker allmänt. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11838767
Om ringarter är det bästa exemplet på att evolution har ägt rum enligt dina utsagor, så borde den genetiska informationen öka och inte degenerera. Det är motsatsen till vad evolution innebär. En negativ utveckling istället för en positiv.
Citera
2012-10-24, 01:33
Medlem
Citat:
Edit: Samma familj.

Den dagen det dokumenteras att en björn har muterat till en lejon är dagen då jag seriöst ska överväga det, men tills dess är det bara trams för mig.

Edit : För det borde väl vara möjligt enligt Darwin?

Suck, du kan inte på fullast allvar hävda att det enligt evolutionsteorin vore möjligt att en björn "muterar" till ett lejon. Då har du verkligen ingen, absolut inte någon som helst förståelse för vad evolution är och din kritik av den kan per automatik avfärdas som TRAMS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in