2013-06-07, 15:57
Medlem
-Cobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Gud finns inte på molnen och inte heller bland stjärnorna. Gud tar ingen plats och finns överallt och liknar inget som du kan tänka dig eller kan fantisera om , inget som finns i universum eller på jorden är lik honom. Han är sig själv.
Men jå.. väldigt trovärdigt att han finns om du inte ens kan säga hur han ser ut.
Citera
2013-06-07, 16:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Jag trodde i min enfald att det gick diskutera Islam under ordnade former i tråden. Men när det inte går att hålla topic i mindre än en sida då är det tyvärr inte värd min tid.

Dörren är alltid öppen för en försatt diskussion med berörda personer men inte i den här tråden.

Ber om ursäkt för det sena ickesvar till er alla.

Mitt förslag till dig ... presenterat som möjlighet 3 (inklusion av ett rationellt perspektiv) .... är mycket 'ordnad'.

Jag tog dig även lite i försvar för att du kunne få en chans för att fortsätta åt detta hållet ... men sen: Pooft.
Senast redigerad av Bogomil 2013-06-07 kl. 16:18.
Citera
2013-06-07, 16:30
Medlem
Truthinesss avatar
Citat:
Ja, alla former av sex är tillåtna mellan en man och en kvinna som har ingått äktenskap, alla andra former av sex är syndiga och omoraliska.

Oops. Jag har bestämt för mig att en upplyst och ärlig muslim kom med andra budskap bara för ett par månader sen.
Ja, men titta...

Citat:
Jag antar att du syftar på denna vers:

sura 2:223: ”Edra hustrur äro en åker för eder; besöken alltså eder åker efter behag.”

Jag vet inte om det är logiken eller läsförståelsen som är bristfälligt hos dig men låt mig förklara för dig.

Med denna vers menar koranen att analsex är förbjudet men vaginalsex är tillåtet framifrån, bakifrån, från sidan, underifrån uppifrån, stående osv så länge de är där man sår ett frön. ( på det sättet som ett barn blir till = så ett frön)

Ajdå, någon har visst målat in sig i ett hörn. Igen. Visst är det jobbigt när en tvivelaktig tolkning för att ta sig ur en knivig situation (att kvinnor i princip är mannens egendom och att de ska ställa upp på sex närhelst mannen vill) bara leder till ett nytt dilemma down the line. Och går man efter denna "sår ett frön"-linjen så bör alla sexuella handlingar som inte kan leda till graviditet vara förbjudna. Eller? IP vs. IP och Koranen?
Citera
2013-06-07, 17:14
Medlem
Citat:

sura 2:223: ”Edra hustrur äro en åker för eder; besöken alltså eder åker efter behag.”

Jag vet inte om det är logiken eller läsförståelsen som är bristfälligt hos dig men låt mig förklara för dig.

Med denna vers menar koranen att analsex är förbjudet men vaginalsex är tillåtet framifrån, bakifrån, från sidan, underifrån uppifrån, stående osv så länge de är där man sår ett frön. ( på det sättet som ett barn blir till = så ett frön)

Hur får du detta till att analsex är förbjudet? Det kan ju lika väl betyda att en åker skördar man och att man kan få skörda åkern (frun) enligt vad man känner för?
Citera
2013-06-07, 18:34
Medlem
Nocets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av enlightenment
Hur får du detta till att analsex är förbjudet? Det kan ju lika väl betyda att en åker skördar man och att man kan få skörda åkern (frun) enligt vad man känner för?

Hur man kan få den texten till att innebära något annat än att kvinnan är underställd mannen och att mannen således kan göra som han behagar, är för mig ett mysterium. Det är först på senare tid pga kritik utifrån som tolkningar som IP skrev, har börjat dyka upp. Och de tolkningarna känns mer som en efterkonstruktion från vissa för att hålla kritiken nere, inte något som muslimer egentligen står för inbördes. Uppdrag granskning på SVT tex visade snarare på en traditionell muslimsk kvinnosyn när ledande imamer blev filmade med dold kamera. Kvinnor blev tillsagda att de inte kunde neka mannen sex förutom om de var mycket sjuka samt att de inte hade några rättigheter mot sin otrogne man.

Om man skall följa IP's idiotiska och textfrånvända förslag till tolkning så borde det ge väldigt komiska effekter om man skulle använda samma resonemang som mall vid allmän avtalstolkning. Lek med tanken att jag har en grillplats på min tomt och att jag känner grannarna väl, jag har således satt upp en lapp att ni får bruka platsen som ni behagar så länge ni städar upp. Att jag sedan skulle gå ut och vara arg för att de brukat platsen en viss dag eller något annat som inte nämns alls i texten vore idiotiskt.

Undrar hur en muslim skulle klara av arbetslivet och fritiden om samma logik används vid tolkning av avtal. Skönsmässigt, efterkonstruerat och fullständigt idiotiskt.

/Nocet
Citera
2013-06-08, 12:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocet
Undrar hur en muslim skulle klara av arbetslivet och fritiden om samma logik används vid tolkning av avtal. Skönsmässigt, efterkonstruerat och fullständigt idiotiskt.

Men är kontraktualism inte redan abrahamistisk-doktrinellt förklarat som ogudligt?
Citera
2013-06-08, 15:07
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men är kontraktualism inte redan abrahamistisk-doktrinellt förklarat som ogudligt?

Hehe, sanning. Jag kan inte hålla mig, jag bara måste vältra mig i denna dumhet, på vilket sätt motiveras denna tolkning?

Citat:

Jag har svårt att läsa detta utan att skratta högt. Det är ungefär som att försöka omtolka
Citat:
Sura 4:34: ”Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och [om detta inte hjälper] håll er borta från deras nattläger och [som sista utväg] tillrättavisa dem handgripligen.”
till att inte visa på förtryck och allmänt äcklig människosyn.

Islam är en maktlära där kvinnor förtrycks och deras sexualitet skambeläggs, där våldsgärningar och förakt mot ickemuslimer uppmuntras och rättfärdigas. Läs bl.a.
Citat:
Citat från Nionde suran: "Förkunna dem, som äro otrogna, det hugnesamma budskapet om ett plågsamt straff." "Döden månggudadyrkarna, varhelst i finnen dem! Gripen dem och inspärra dem och läggen eder i försåt för dem på alla möjliga ställen . . ."Striden mot dem, tills det ej finnes någon frestelse längre, utan all gudsdyrkan ägnas Allah." "Och de som äro otrogna, skola församlas i helvetet."
tillsammans med de tidigare verser vi diskuterat om hur oliktänkande (läs: fritt tänkande) skall behandlas och fördömas.

Jag säger inte att de andra stora religionerna är av godo heller men islam är den idag mest skrämmande våldsläran bland världsreligionerna. Muslimer som vill undvika granskning och kritik väljer att antingen stå på sig och förkasta oliktänkande genom smädelse eller i värsta fall en fatwa (om muslimen i fråga har tillräcklig makt, vilket är ett återkommande tema inom islam) som kan innebära en pendlande dödsdom. Eller så gör de som IP, hävdar att de inte alls är intoleranta eller kvinnoförtryckare (samtidigt som deras resonemang i andra uttalanden ständigt bevisar motsatsen) genom att försöka tysta ner eller omtolka de utåt obekväma texterna i islam.

No true scotsman kan användas till döddagar men fakta kvarstår att våldsgärningar utförs av muslimer i islams namn mot oliktänkande, kvinnor och homosexuella världen över. Detta är islams fel, ingen annans, oavsett hur ni väljer att tolka era texter. Bara det faktum att särskilda levnadsregler för kvinnor ens diskuteras i islams texter bevisar att maktstrukturen inom islam är olika för bl.a. kvinnor och män, detta kan inte förnekas eller förskönas genom tolkning.

Att vara så naiv och självgod att tro att ens egen religion som är nyuppdiktad (historiskt sett) och innehåller fler författarmässiga text- och idéstölder än en plagierad högstadieuppsats, är inte bara skrattretande utan även skrämmande när man ser på detta i ljuset av den vålds- och intoleranslära som förmedlas.

/Nocet
Senast redigerad av Nocet 2013-06-08 kl. 15:09.
Citera
2013-06-08, 17:01
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocet
Hehe, sanning. Jag kan inte hålla mig, jag bara måste vältra mig i denna dumhet, på vilket sätt motiveras denna tolkning?

Jag har svårt att läsa detta utan att skratta högt. Det är ungefär som att försöka omtolka till att inte visa på förtryck och allmänt äcklig människosyn.

Islam är en maktlära där kvinnor förtrycks och deras sexualitet skambeläggs, där våldsgärningar och förakt mot ickemuslimer uppmuntras och rättfärdigas. Läs bl.a. tillsammans med de tidigare verser vi diskuterat om hur oliktänkande (läs: fritt tänkande) skall behandlas och fördömas.

Jag säger inte att de andra stora religionerna är av godo heller men islam är den idag mest skrämmande våldsläran bland världsreligionerna. Muslimer som vill undvika granskning och kritik väljer att antingen stå på sig och förkasta oliktänkande genom smädelse eller i värsta fall en fatwa (om muslimen i fråga har tillräcklig makt, vilket är ett återkommande tema inom islam) som kan innebära en pendlande dödsdom. Eller så gör de som IP, hävdar att de inte alls är intoleranta eller kvinnoförtryckare (samtidigt som deras resonemang i andra uttalanden ständigt bevisar motsatsen) genom att försöka tysta ner eller omtolka de utåt obekväma texterna i islam.

No true scotsman kan användas till döddagar men fakta kvarstår att våldsgärningar utförs av muslimer i islams namn mot oliktänkande, kvinnor och homosexuella världen över. Detta är islams fel, ingen annans, oavsett hur ni väljer att tolka era texter. Bara det faktum att särskilda levnadsregler för kvinnor ens diskuteras i islams texter bevisar att maktstrukturen inom islam är olika för bl.a. kvinnor och män, detta kan inte förnekas eller förskönas genom tolkning.

Att vara så naiv och självgod att tro att ens egen religion som är nyuppdiktad (historiskt sett) och innehåller fler författarmässiga text- och idéstölder än en plagierad högstadieuppsats, är inte bara skrattretande utan även skrämmande när man ser på detta i ljuset av den vålds- och intoleranslära som förmedlas.

/Nocet

Och vad säger du som jurist om den här lagen:

Det krävs 4 manliga vittnen för att bekräfta en våldtäkt om GM inte erkänner.
Om kvinnan ändå anmäler våldtäkt, erkänner hon, enligt muslimsk logik att hon har haft sex. Och eftersom våldtäkt inte går att bevisa har kvinnan, enligt muslimsk logik, haft frivillig sex.

Om hon är gift och inte blivit våldtagen av sin man (vilket ju ändå inte räknas som våldtäkt) ska hon straffas med döden, för otrohet, genom att stenas och om hon är ogift ska hon piskas med hundra rapp.

Är det inte "lite" orättvist att kvinnan döms i brist på bevis medan mannen släpps pga avsaknaden av bevis. Borde det inte krävas 4 kvinnliga vittnen, eller åtminstone något litet bevis, som styrker att hon hade frivilligt sex och därmed inte blivit våldtagen.

Edit: mannen kan förövrigt släppas fri trots bevis, typ DNA, eftersom koranen har bestämt att det endast duger med 4 manliga vittnen som bevis.
Senast redigerad av Reymont 2013-06-08 kl. 17:05.
Citera
2013-06-08, 18:18
Moderator
Tinuviels avatar
Ursäkta sent svar. Du skrev en hel del i ditt inlägg, IP. Jag fokuserar på dina åsikter om hur en diskussion bör utformas samt frågan om apostasi. Om du anser att det fanns något övrigt i inlägget jag absolut borde ha besvarat får du peka på det.

Citat:
När vi diskuterar en fråga så fortsätter vi med det tills vi har kommit till en slutsats eller tills vi har kommit överrens att vi inte kan utveckla diskussionen längre och istället till en annan fråga, istället för att ställa en fråga som man inte ens hinner besvara eller diskutera färdigt när en annan diskussion dyker upp.
Visst vore det önskvärt. Men jag tror att det är svårt att uppnå. Debatten här ÄR vildvuxen och yvig - alla är välkomna att delta. Det har sina sidor, men detta ÄR yttrandefrihet.

Å andra sidan har DU i viss mån makt att styra debatten. Det är DU som i denna tråd till 99% företräder islam och försvarar koranen. Du väljer således vilka inlägg du vill besvara och kan om du vill styra diskussionen så att ingen annan fråga tas upp förrän du anser ämnet avslutat.

Eller hur?

Citat:
2)Är det någon som kommer med debatt och åsikter som hör hemma i soptunnan ska alla attackera individen i fråga även om det skulle visa sig vara en ateist eller någon annan.

Jag är tveksam till att folk i gemen ska leka moderatorer och "hoppa på" andra. Skriver någon ett uselt inlägg är det uppenbart och behöver inte påpekas.

Citat:
Vad vi har sett här så ges det ryggdunkningar från höger till vänster till förolämpningar och kräkningar. De flesta av ateisterna är inte ärliga här. Jag är helt övertygad om att alla inte är ens överrens om varandras åsikter men ändå ger varann ryggdunkningar eller håller tyst när det är någon som förolämpar.
Så du tror att vi ofta är oeniga inbördes - och att vi tiger om detta? Jag tror du har fel. Det finns en samsyn bland ateisterna i den här tråden i vetenskapliga frågor, vad gäller ex evolution, vattendelningsfrågan och embryologin. Där säger vetenskapen en sak - Koranen (enligt dig) en annan. Vi föredrar vetenskapen.

Det finns också en enighet i att företeelser inte kan förbjudas med hänvisning till Gud. När det gäller homosexualitet är det där du ytterst hamnar IP. Koranen säger att det är fel -> IP tycker att det är fel. Vi har ingen helig bok som säger att det är fel - alltså blir frågan i vilken mån vi har rätt att lägga oss i om två vuxna människor älskar varandra och väljer att leva ihop.

Citat:
Jag tex. har inte fått någon feedback från någon muslim från den här tråden även om alla muslimer är överrens med det har framför och det är jag övertygad om att de är men ändå håller de tyst, är det någon muslim som tittar in så tar de debatten med er utan att slänga ryggdunkningar till mig. Men de flesta ateister ger varann feedback även om det skulle visa sig att de är helt emot varandras åsikter. Slutsats: Var rättvisa och ärliga.

Du har rätt i det att du är väldigt ensam i de här debatterna, IP. Jag hyser en viss förundran över att du så outtröttligt tar dig an allt och alla gång på gång.

Att människor i tråden bekräftar varandras argument tror jag inte kommer att förändras. Åter igen förstår jag heller inte varför du tror att folk ger positiv feedback trots att de i smyg inte håller med varandra - varför? Vilket behov eller syfte skulle en sådan oärlighet fylla. Vi har inte en pakt i att argumentera emot DIG personligen IP, det är de åsikter du framför som många av oss bitvis inte kan med.

Citat:
Nej, det är hat många vill sprida. Varför inte ta diskussionen då om vad det innebär att lämna Islam. Vet du ens hur det går till med apostasi? Nej det är för att jag aldrig har fått chansen att förklara utan personangrepp.

Du går gärna redogöra för din syn på apostasi. Det är mycket möjligt att jag (vi) missuppfattat dig. Skriv ett inlägg så ska (åtminstone) jag bemöta det utan personangrepp.
Citera
2013-06-08, 19:30
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Och vad säger du som jurist om den här lagen:

Det krävs 4 manliga vittnen för att bekräfta en våldtäkt om GM inte erkänner.
Om kvinnan ändå anmäler våldtäkt, erkänner hon, enligt muslimsk logik att hon har haft sex. Och eftersom våldtäkt inte går att bevisa har kvinnan, enligt muslimsk logik, haft frivillig sex.

Om hon är gift och inte blivit våldtagen av sin man (vilket ju ändå inte räknas som våldtäkt) ska hon straffas med döden, för otrohet, genom att stenas och om hon är ogift ska hon piskas med hundra rapp.

Är det inte "lite" orättvist att kvinnan döms i brist på bevis medan mannen släpps pga avsaknaden av bevis. Borde det inte krävas 4 kvinnliga vittnen, eller åtminstone något litet bevis, som styrker att hon hade frivilligt sex och därmed inte blivit våldtagen.

Edit: mannen kan förövrigt släppas fri trots bevis, typ DNA, eftersom koranen har bestämt att det endast duger med 4 manliga vittnen som bevis.

Hej!

Jag har inte stenkoll på sharialagarna eller vilka länder som tillämpar vad men klart är i alla fall att denna typ av lagregel tillämpas i enlighet med Koranen 24:13 där krav på 4 vittnen statueras,
Citat:
Varför [har ni] inte [krävt] fyra vittnen som stöd [för anklagelsen]? - Eftersom de inte hade vittnen är det nu de som inför Gud är lögnare.
Givetvis är detta hemskt och oavsett om IP säger sig inte dela denna syn så genomsyras islam av en långväga mer negativ kvinnosyn än vad som gäller för gemene ateist med humanistiska värderingar (som undertecknad).

Som jag menade ovan angående det ständiga hänvisandet till no true scotsman från vissa muslimer (medans andra står för dumheterna helhjärtat), så ändrar det inte min åsikt att islam är en makt- och kontrollcentrerad våldslära som fördummar och förslavar en stor del av sina följare.

/Nocet
Citera
2013-06-08, 20:10
Medlem
Islampeaces avatar
Vad gör att fåglar kan flyga som de gör och landa exakt och mjukt precis där de vill? Kan man skapa ett flygplan som klarar detsamma? Redan bröderna Wright studerade fåglar, men deras mål var att konstruera flygplan som kunde flyga långt och snabbt. När dagens forskare istället vill skapa små och mycket manövrerbara flygfarkoster studerar de åter igen fåglarnas teknik. Dr Mujahid Abdulrahim vid University of Florida arbetar på ett flyglaboratorium där forskarna studerar måsarnas flygteknik och bland annat arbetar med att konstruera ett flygplan som kan gå när det har landat. Nästa steg är att lära farkosten att se och tänka som en fågel.

http://www.ur.se/Produkter/152077-Harma-naturen-Flyg-som-fageln

Det finns flera olika tekniker i naturen för att hålla sig stillastående i luften. Detta genomförs antingen genom aktiv flykt eller genom svävande glidflykt. Exempelvis ryttlar många fåglar vilket innebär att de kraftfullt, men inte nödvändigtvis snabbt, flaxar upp och ned med vingarna samtidigt som de reser upp kroppen något, för att mer eller mindre effektiv "stå still i luften", vilket innebär att deras huvud på ett ungefär befinner sig över samma punkt jämfört med marken. Denna teknik kräver lyftkraft via vind och nyttjas exempelvis av flera tärnor, kungsfiskare och rovfåglar vid födosök. Vissa fåglar, exempelvis rovfåglar och havsfåglar, kan också vid kraftig motvind med ytterst små parerande vingrörelser hålla sig stillastående, nästan svävande, och balanserar på vinden. En annan teknik som nyttjas av många insekter är att föra vingarna fram och tillbaka så att lyftkraft genereras både vid framåtsvep och bakåtsvep. Från sidan sett beskriver vingrörelsen en liggande åtta. Insektens vingyta antas vara S och den totala svepytan n*S, där n är kvoten mellan den totala svepytan och vingytan. I stället för att ange det totala effektbehovet P för en insekt kan det ibland vara praktiskt att ange effektbehovet i förhållande till insektens vikt, P/m, som helt enkelt blir g*w, dvs

Har de inte sett hur fåglarna svävar genom luften [i enlighet med Guds lagar]? Ingen annan än Gud håller dem uppe! I detta ligger sannerligen budskap till människor som vill tro." (Koranen 16:79)

http://www.youtube.com/watch?v=WnG6G7e3P7c

http://www.youtube.com/watch?v=WmG5aOuqLaA

http://www.youtube.com/watch?v=dZz1GZSytxg
http://www.youtube.com/watch?v=pc6UDTw4Ztg
Citera
2013-06-08, 20:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Har de inte sett hur fåglarna svävar genom luften [i enlighet med Guds lagar]? Ingen annan än Gud håller dem uppe! I detta ligger sannerligen budskap till människor som vill tro." (Koranen 16:79)

Eh. Nej. Fåglarna håller sig uppe utan att Allah håller dem under vingarna.

Vad säger Koranen om flygplan, luftballonger och helikoptrar. Flyger de själva eller håller Gud uppe dem också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in