Ursäkta sent svar. Du skrev en hel del i ditt inlägg,
IP. Jag fokuserar på dina åsikter om hur en diskussion bör utformas samt frågan om apostasi. Om du anser att det fanns något övrigt i inlägget jag absolut borde ha besvarat får du peka på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Islampeace
När vi diskuterar en fråga så fortsätter vi med det tills vi har kommit till en slutsats eller tills vi har kommit överrens att vi inte kan utveckla diskussionen längre och istället till en annan fråga, istället för att ställa en fråga som man inte ens hinner besvara eller diskutera färdigt när en annan diskussion dyker upp.
Visst vore det önskvärt. Men jag tror att det är svårt att uppnå. Debatten här ÄR vildvuxen och yvig - alla är välkomna att delta. Det har sina sidor, men detta ÄR yttrandefrihet.
Å andra sidan har DU i viss mån makt att styra debatten. Det är DU som i denna tråd till 99% företräder islam och försvarar koranen. Du väljer således vilka inlägg du vill besvara och kan om du vill styra diskussionen så att ingen annan fråga tas upp förrän du anser ämnet avslutat.
Eller hur?
Citat:
2)Är det någon som kommer med debatt och åsikter som hör hemma i soptunnan ska alla attackera individen i fråga även om det skulle visa sig vara en ateist eller någon annan.
Jag är tveksam till att folk i gemen ska leka moderatorer och "hoppa på" andra. Skriver någon ett uselt inlägg är det uppenbart och behöver inte påpekas.
Citat:
Vad vi har sett här så ges det ryggdunkningar från höger till vänster till förolämpningar och kräkningar. De flesta av ateisterna är inte ärliga här. Jag är helt övertygad om att alla inte är ens överrens om varandras åsikter men ändå ger varann ryggdunkningar eller håller tyst när det är någon som förolämpar.
Så du tror att vi ofta är oeniga inbördes - och att vi tiger om detta? Jag tror du har fel. Det finns en samsyn bland ateisterna i den här tråden i vetenskapliga frågor, vad gäller ex evolution, vattendelningsfrågan och embryologin. Där säger vetenskapen en sak - Koranen (enligt dig) en annan. Vi föredrar vetenskapen.
Det finns också en enighet i att företeelser inte kan förbjudas med hänvisning till Gud. När det gäller homosexualitet är det där du ytterst hamnar IP. Koranen säger att det är fel -> IP tycker att det är fel. Vi har ingen helig bok som säger att det är fel - alltså blir frågan i vilken mån vi har rätt att lägga oss i om två vuxna människor älskar varandra och väljer att leva ihop.
Citat:
Jag tex. har inte fått någon feedback från någon muslim från den här tråden även om alla muslimer är överrens med det har framför och det är jag övertygad om att de är men ändå håller de tyst, är det någon muslim som tittar in så tar de debatten med er utan att slänga ryggdunkningar till mig. Men de flesta ateister ger varann feedback även om det skulle visa sig att de är helt emot varandras åsikter. Slutsats: Var rättvisa och ärliga.
Du har rätt i det att du är väldigt ensam i de här debatterna, IP. Jag hyser en viss förundran över att du så outtröttligt tar dig an allt och alla gång på gång.
Att människor i tråden bekräftar varandras argument tror jag inte kommer att förändras. Åter igen förstår jag heller inte varför du tror att folk ger positiv feedback trots att de i smyg inte håller med varandra - varför? Vilket behov eller syfte skulle en sådan oärlighet fylla. Vi har inte en pakt i att argumentera emot DIG personligen IP, det är de åsikter du framför som många av oss bitvis inte kan med.
Citat:
Nej, det är hat många vill sprida. Varför inte ta diskussionen då om vad det innebär att lämna Islam. Vet du ens hur det går till med apostasi? Nej det är för att jag aldrig har fått chansen att förklara utan personangrepp.
Du går gärna redogöra för din syn på apostasi. Det är mycket möjligt att jag (vi) missuppfattat dig. Skriv ett inlägg så ska (åtminstone) jag bemöta det utan personangrepp.