Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Det beror på hur man definierar ordet Gud. Gud betyder den ej skapte, eller den ende om man refererar till de Abrahamitiska religionerna. Då kan vi människor inte vara gudar eftersom vi är skapade och haft en början och har ett slut. Visst består människan av kropp och själv och själen dör aldrig men detta gör oss inte till gudar.
Varför skulle det vara svårt att tänka sig att Gud har skapat allt och alla? Jag tycker faktiskt tvärtom, nämligen att Gud måste ha skapat allt och alla. Jag kan hålla med om att universum är förbluffande och svårt att förstå sig på men det innebär endast att universum är förbluffande och svårt att förstå sig på och inte att det inte kan ha skapats av en skapare.
Vad universum har för syfte mer än att människor kan begrunda/betrakta det och undersöka det, i det mån det går, vet vi inte och jag tror inte att vi någonsin kommer att få veta det. Vi har inte skapat universum, vi fanns inte när/innan universum skapades därför tycker jag inte att människan har något med det att göra.
Ok, ja det dilemmat jag pendlar mellan egentligen är om "gud" bara är en verklighetsuppfattning, ett sätt att möta sin verklighet och allt runt om eller om det är en skapare.
Jag lever inte efter någon religion alls. Det enda jag har gjort är att meditera för att se om jag kunde "boosta" min hjärnförmåga, och det bästa svaret jag hittade var just
Higher_consciousness förklaringen då jag upplever lite förändringar i bland annat mitt minne och hur jag ser på saker och ting runt om mig.
Jag gillar ju trots allt vetenskap fortfarande och anser väl att universum är en kemisk reaktion, men längre än så har jag inte lyckats ta mig.
Har dock hittat information på att universum kan vara en stor hjärna, osäker på det fortfarande dock.