2017-06-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorkuggla
Du får gärna förklara varför utflödet skulle bli större än inflödet i Better Globe's fall. De har minst 50.000 hektar mark att plantera träd på och ytterligare 50.000 på gång. Jag vet inte om du känner till att skog är en naturresurs som man får betalt för när man skördar, och där man skördat kan man plantera nya träd som ger avkastning på nytt. Deras inkomster kommer ju inte direkt från luft. Jag har lite svårt att se varför Rino Solberg, som typ är 70-75 år gammal idag, skulle starta en bluffrörelse i sin ålder, bara för att vid 85-års ålder sticka av med alla pengar och leva loppan i några år innan han går ur tiden...

Jag ser i så fall andra risker i Better Globe, som risken i att öht bedriva någon verksamhet i Afrika med allt vad det innebär. Risken för inkompetent ledning efter Rino och company. Men, om allt går som det ska med BG, kan jag med bara den investeringen, utan några andra pengar, gå i pension strax innan jag fyller 50. Går det åt helvete så får det väl vara så. Jag sitter inte direkt och investerar i bara BG och lägger hela min framtid i det caset.

Ett tips i all välmening. Följ pengaflödet hela vägen från din plånbok till trädet och tillbaka. Vad är det egentligen du "betalar" för? Vem är det du har din fordran mot? Vari ligger riskerna, t ex när det gäller management och lagstiftning i Kenya. Hur kommer det sig att den utlovade avkastningen på investerat kapital i detta projekt i u-landet Kenya är så fantastiskt mycket större än t ex avkastningen på skogen hos Europas största privata skogsägare SCA som har världens bästa skogsexperter till förfogande samtidigt som skogsdriften drivs i extremt stor skala?
Citera
2017-06-06, 20:39
Medlem
När jag bodde hemma betalade jag inget annat än bensin och nöjen. Kanske gjorde slut på 8000 i månaden. Vid varje lön satte jag undan det som var över från föregående månad så kunde spara allt från 13-17000.

När jag sen flyttade så har det stått still på sparandet. Jag har sparat i form av att jag bestämt mig för att inte gå under en viss summa på kontot lönen kommer in på. Men jag har inte fört undan något.
Har bott hemifrån ett tag nu och har en lön på ca 32k så jag planerar att till nästa lön lägga undan en större summa pengar.
Citera
2017-06-06, 21:09
Medlem
DoungAs avatar
Jag tjänar 38-40k i månaden.
Jag försöker spara undan och placera mer än 1500 i månaden. De flesta månader blir det betydligt mer. Men alltid minst 1500. Skulle jag gissa, så skulle jag nog säga ett snitt på 4k ungefär.

Det som är relevant är om folk faktiskt sätter dem på ett kasst sparkonto med 0,1% i ränta eller om ni investerar i aktier/fonder?
Jag har investerat mina i 40/60 där 40 är i aktier och 60 fonder. Där summan av fonderna är uppdelad i tre olika fonder från högrisk till säker.

Har era pengar växt något? Mina har växt ungefär 12% de senaste 3 åren.
Citera
2017-06-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ett tips i all välmening. Följ pengaflödet hela vägen från din plånbok till trädet och tillbaka. Vad är det egentligen du "betalar" för? Vem är det du har din fordran mot? Vari ligger riskerna, t ex när det gäller management och lagstiftning i Kenya. Hur kommer det sig att den utlovade avkastningen på investerat kapital i detta projekt i u-landet Kenya är så fantastiskt mycket större än t ex avkastningen på skogen hos Europas största privata skogsägare SCA som har världens bästa skogsexperter till förfogande samtidigt som skogsdriften drivs i extremt stor skala?
Jag går in och läser på SCA's hemsida: "Från planta till avverkningsmoget träd tar det mellan 80-120 år." I Kenya växer träden året om och du slutavverkar ett Mukau-träd efter 20 år. Du hinner alltså göra 4 slutavverkningar i Kenya när SCA i bästa fall gjort sin första. Träden planteras i semiöknen på landsbygden i Kenya med en befolkningen som är urfattig men som tack vare BG fått jobb på plantagen. Jag antar att befolkningen i de områden där BG planterar sina träd tillhör den tredjedel av Kenyas befolkning som lever under "extrem fattigdom" dvs mindre än 1,9 dollar om dagen. Ett träd kostar 17 euro för mig som investerare vilket är en timlön eller liknande för en skogsarbetare i Sverige men gissningsvis en veckolön för en arbetare på ett skogsplantage i Kenya. Man får lite mer för pengarna i Kenya än i Sverige. Från Jan Bolmessons hemsida: "Better Globes mahognyträd Mukau har också en väsentligt bättre kvalitet än ”Afrikaans mahogny” och ett fullvuxet träd ger ca 0.4 kubikmeter träd värt ca 230 € med 2012 års priser, som mer än väl täcker de 170 € som skall betalas ut efter 20 år. Dessutom är det rimligt att tro att priset inte kommer att stå still de kommande 20 åren, men även om de gjorde det så finns det tillräckligt marginal."

Pengarna som investeras i BG är "döda" och det tar 12 år innan du går plus på din investering. Du måste ha en extremt bra avkastning om det ska vara intressant för investerare att vänta så länge på att gå plus på investerade pengar som du inte kan röra.
Citera
2017-06-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorkuggla
Jag går in och läser på SCA's hemsida: "Från planta till avverkningsmoget träd tar det mellan 80-120 år." I Kenya växer träden året om och du slutavverkar ett Mukau-träd efter 20 år. Du hinner alltså göra 4 slutavverkningar i Kenya när SCA i bästa fall gjort sin första. Träden planteras i semiöknen på landsbygden i Kenya med en befolkningen som är urfattig men som tack vare BG fått jobb på plantagen. Jag antar att befolkningen i de områden där BG planterar sina träd tillhör den tredjedel av Kenyas befolkning som lever under "extrem fattigdom" dvs mindre än 1,9 dollar om dagen. Ett träd kostar 17 euro för mig som investerare vilket är en timlön eller liknande för en skogsarbetare i Sverige men gissningsvis en veckolön för en arbetare på ett skogsplantage i Kenya. Man får lite mer för pengarna i Kenya än i Sverige. Från Jan Bolmessons hemsida: "Better Globes mahognyträd Mukau har också en väsentligt bättre kvalitet än ”Afrikaans mahogny” och ett fullvuxet träd ger ca 0.4 kubikmeter träd värt ca 230 € med 2012 års priser, som mer än väl täcker de 170 € som skall betalas ut efter 20 år. Dessutom är det rimligt att tro att priset inte kommer att stå still de kommande 20 åren, men även om de gjorde det så finns det tillräckligt marginal."

Pengarna som investeras i BG är "döda" och det tar 12 år innan du går plus på din investering. Du måste ha en extremt bra avkastning om det ska vara intressant för investerare att vänta så länge på att gå plus på investerade pengar som du inte kan röra.

Jag tror du är farligt nära att fastna i en riktig fälla. Fråga dig själv varför de kan erbjuda så löjligt hög avkastning till dig, varför in ta dealen själv. Om det är en så bra investering så kan de garanterat få ett flertal banklån, sen är det bara att återinvestera. Med den avkastningen som de lovar så är de snart ett av de största företagen i världen. Varför tar inget av de stora skogsföretagen denna dealen? Vad är det du ser som världens bästa investerare missar?
Citera
2017-06-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Jag tjänar 38-40k i månaden.
Jag försöker spara undan och placera mer än 1500 i månaden. De flesta månader blir det betydligt mer. Men alltid minst 1500. Skulle jag gissa, så skulle jag nog säga ett snitt på 4k ungefär.

Det som är relevant är om folk faktiskt sätter dem på ett kasst sparkonto med 0,1% i ränta eller om ni investerar i aktier/fonder?
Jag har investerat mina i 40/60 där 40 är i aktier och 60 fonder. Där summan av fonderna är uppdelad i tre olika fonder från högrisk till säker.

Har era pengar växt något? Mina har växt ungefär 12% de senaste 3 åren.

Jag har ungefär 70%aktier 10% fonder och 20% räntor för tillfället, mitt kapital har avkastat runt 100% de senaste 3 åren. Alltså 100% totalt på 3 år, men har viktat om till lite mindre volatila aktier nu, siktar mer på att följa index hädanefter
Senast redigerad av gfbs88 2017-06-06 kl. 22:17.
Citera
2017-06-06, 22:25
Medlem
Plasticsmiless avatar
Svårt att säga, jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket jag faktiskt sparar. Det är olika.
Minst 3000.
Lönen kommer in, jag betalar av alla räkningar, sen får resterande pengar ligga kvar på kontot medan jag använder mitt kreditkort. Dagen innan nästa lön kommer in betalar jag av skulden på kreditkortet (säg typ 14 000 kr) med pengarna som legat på bankkontot. Det som blir kvar på kontot efter att ha ha betalat av kreditkortsskulden sparas på olika håll. En del till långsiktigt sparande, en del till fonder, en del till shoppingkontot, och resten sparas i ett separat konto i separat bank som jag bara har tillgång till via en app, vilket gör att det "försvinner" pengar som jag sen inte tänker på (vilket i sin tur minskar risken för att jag nallar på pengarna från det kontot). Precis vad jag behöver. Vill varmt rekommendera appen Dreams tills er som som gillar att spara, eller kanske har svårt med att låta bli att ta av de sparade pengarna.

Jobbar jag extra tar jag 70% utav den extra inarbetade summan och sparar, resten får jag spendera på nått kul som morot för extrajobbet, en resa, ny väska, eller liknande.
Citera
2017-06-07, 16:34
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Jag har ungefär 70%aktier 10% fonder och 20% räntor för tillfället, mitt kapital har avkastat runt 100% de senaste 3 åren. Alltså 100% totalt på 3 år, men har viktat om till lite mindre volatila aktier nu, siktar mer på att följa index hädanefter
Då har du riskat litegrann också? Jag har bara köpt någorlunda tryggt. Även om jag haft högrisk fonder. För backar högrisk så är det mer regel än undantag att lågriskfonderna går bra. Ska nämna också att jag satt in en del i en indexfond med tanke som en backup tex om man skulle behöva mer pengar nån månad eller så. Pengar man får ta ifrån alltså.
Aktierna har jag chansat lite mer med. Äger mycket i H&M som backat en del senaste tiden. Men om man räknar in avkastningen så är det nog plus/minus noll.
Citera
2017-06-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Då har du riskat litegrann också? Jag har bara köpt någorlunda tryggt. Även om jag haft högrisk fonder. För backar högrisk så är det mer regel än undantag att lågriskfonderna går bra. Ska nämna också att jag satt in en del i en indexfond med tanke som en backup tex om man skulle behöva mer pengar nån månad eller så. Pengar man får ta ifrån alltså.
Aktierna har jag chansat lite mer med. Äger mycket i H&M som backat en del senaste tiden. Men om man räknar in avkastningen så är det nog plus/minus noll.

Ja jag har legat på för hög risk tidigare egentligen, men nu blev ju resultatet till min fördel så det blev en fin liten extra kick, men försöker ha fötterna på jorden och inse att jag inte är duktig utan bara haft tur och därför har jag sänkt risken nu.
Citera
2017-06-07, 16:55
Bannlyst
Sparar minst 2000kr och som mest 5000kr om jag kan snåla in på intäkter. I sommar sparar jag inget och drar dessutom några tusen ur besparingar tyvärr för att kunna täcka upp för resor/mindre jobb!
Citera
2017-06-08, 21:52
Medlem
Atlantas avatar
Tjänar 30000 i månaden brutto. Jag lägger undan 5000 i månaden. Men sedan drar jag årligen på en resa som brukar landa på cirka 35000. Återstår då 25000 vilket då i snitt blir cirka 2000 per månad.
Citera
2017-06-10, 22:16
Medlem
Ålder: 29
Lön: 50'/månad + bonus på ca 4'/månad
Jobbar inom Telekom och tidigare managementkonsult
Bor i hyresrätt i sthlms innerstad

Sambo, inga barn.

Försöker spara mellan 10'-15' per månad.

Sparar med syftet att lägga pengarna på en egen hyreskåk när kassan och rätt objekt finns.
Senast redigerad av overhaulin 2017-06-10 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in