Citat:
Du får gärna förklara varför utflödet skulle bli större än inflödet i Better Globe's fall. De har minst 50.000 hektar mark att plantera träd på och ytterligare 50.000 på gång. Jag vet inte om du känner till att skog är en naturresurs som man får betalt för när man skördar, och där man skördat kan man plantera nya träd som ger avkastning på nytt. Deras inkomster kommer ju inte direkt från luft. Jag har lite svårt att se varför Rino Solberg, som typ är 70-75 år gammal idag, skulle starta en bluffrörelse i sin ålder, bara för att vid 85-års ålder sticka av med alla pengar och leva loppan i några år innan han går ur tiden...
Jag ser i så fall andra risker i Better Globe, som risken i att öht bedriva någon verksamhet i Afrika med allt vad det innebär. Risken för inkompetent ledning efter Rino och company. Men, om allt går som det ska med BG, kan jag med bara den investeringen, utan några andra pengar, gå i pension strax innan jag fyller 50. Går det åt helvete så får det väl vara så. Jag sitter inte direkt och investerar i bara BG och lägger hela min framtid i det caset.
Jag ser i så fall andra risker i Better Globe, som risken i att öht bedriva någon verksamhet i Afrika med allt vad det innebär. Risken för inkompetent ledning efter Rino och company. Men, om allt går som det ska med BG, kan jag med bara den investeringen, utan några andra pengar, gå i pension strax innan jag fyller 50. Går det åt helvete så får det väl vara så. Jag sitter inte direkt och investerar i bara BG och lägger hela min framtid i det caset.
Ett tips i all välmening. Följ pengaflödet hela vägen från din plånbok till trädet och tillbaka. Vad är det egentligen du "betalar" för? Vem är det du har din fordran mot? Vari ligger riskerna, t ex när det gäller management och lagstiftning i Kenya. Hur kommer det sig att den utlovade avkastningen på investerat kapital i detta projekt i u-landet Kenya är så fantastiskt mycket större än t ex avkastningen på skogen hos Europas största privata skogsägare SCA som har världens bästa skogsexperter till förfogande samtidigt som skogsdriften drivs i extremt stor skala?