2017-01-03, 11:23
Medlem
Har kunnat spara mer genom åren , men jag sparar cirka 6-10 000kr per månad beroende på vad som händer i livet.

Ibland köper man en ny tv eller dator , eller så är det jul och man skämmer bort familj och flickvän....
Någon weekend till london vissa månader och då sparas det mindre osv.

Mina utgifter brukar se ut
Inkomst 25 000-35 000 netto beroende på hur mycket jag jobbar.Snittet förra året är 28 000 på årslönen.

Ålder 21-25

Hyra brf :2000
Ränta: 800
Amortering : 0 (har cirka 800tkr i vinst så skiter i amortera)
Mobil: 399
Försäkring: 250
El: 300
A kassa: 120
Fack: 260
Spotify: 99 (tror jag)
Viaplay fighting: 199
Mat: 3-4000 ibland mer då jag styrketränar mycket.
Sparkonto: 6-10tkr
Fonder: 2tkr

Nöjen ~ Beror på . Kläder inhandlas spontant och elektronik eller spel etc.

Jag har kunnat spara betydligt mer än vad jag gjort senaste åren och jag skäms lite för det.
Citera
2017-01-03, 11:52
Medlem
Micronesias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gainsallday
Har kunnat spara mer genom åren , men jag sparar cirka 6-10 000kr per månad beroende på vad som händer i livet.

Ibland köper man en ny tv eller dator , eller så är det jul och man skämmer bort familj och flickvän....
Någon weekend till london vissa månader och då sparas det mindre osv.

Inkomst 25 000-35 000 netto beroende på hur mycket jag jobbar.Snittet förra året är 28 000 på årslönen.

Ålder 21-25

Hyra brf :2000
Ränta: 800
Amortering : 0 (har cirka 800tkr i vinst så skiter i amortera)
Mobil: 399
Försäkring: 250
El: 300
A kassa: 120
Fack: 260
Spotify: 99 (tror jag)
Viaplay fighting: 199
Mat: 3-4000 ibland mer då jag styrketränar mycket.
Sparkonto: 6-10tkr
Fonder: 2tkr

Nöjen ~ Beror på . Kläder inhandlas spontant och elektronik eller spel etc.

Jag har kunnat spara betydligt mer än vad jag gjort senaste åren och jag skäms lite för det.

Ser bra ut, mobil, el, försäkring och framförallt mat kanske kan förhandlas ner lite och på så sätt få lite mer hundralappar på sparande?
Citera
2017-01-03, 12:29
Medlem
OncePostNeverBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Instruisto
Jag går i vanliga kläder, alltså kläder som man köper på HM, Jula, Engelssons etc. Bra kläder utan att man betalar för "märket". Passar ofta på när det är rea. Skorna är dock "märke" eftersom dessa tenderar till att vara värda pengarna.

Jag bor billigt. Ett stort hus skulle jag inte vilja ha även om jag fick det gratis (såvida jag inte fick sälja det såklart). Jag förstår helt ärligt inte meningen med att ha ett större boende än man behöver. Men jag är iofs utomhus mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Jag vet inte om du räknar in mig i kateegorin men vi har ett nyinköpt hus som är ganska skruttigt och ocharmigt. 80-talsvilla med renoveringsbehov i tråkig men trygg förort.

När det gäller kläder är jag rätt ointresserad. Köper några plagg per år på typ MQ och har kvar dem länge. Stora delar av min garderob är äldre än 10 år. Barnen som växer och är ute mycket får bra skor och overaller som klarar väta och lek.

Någon som köper exempelvis Versace,Ralph,Hugo Boss? alltså lite exklusivare kläder och ändå sparar mycket? Sen menade jag inte stort hus utan "fint" alltså ett hus ni är mycket nöjda med själva.
Citera
2017-01-03, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OncePostNeverBack
Någon som köper exempelvis Versace,Ralph,Hugo Boss? alltså lite exklusivare kläder och ändå sparar mycket? Sen menade jag inte stort hus utan "fint" alltså ett hus ni är mycket nöjda med själva.

Jag personligen köper det som MQ säljer. Är ju inte de dyraste kläderna på marknaden direkt.
O andra sidan behöver jag inte det senaste inom allt.
Har ett dyrt nöje som heter bilar. Förr kunde man slänga tusenlappar varenda månad på nya elektronik prylar.
Nu efter 10 år då pengarna vuxit på hög på lönekontot blev det en ny OLED tv, receiver och ett PS4. Allt som flög 25k.
Nu hoppas man på att det håller i minst 10 år.
När det gäller hus köpte vi vårt för 10 år sedan.
Det var total renoverat då och betalde dyrt för det för att vara i den kommun vi bor i.
Under dessa 10 år betade vi ut pannan som kostade 80k.
Nu 10 år senare har vi amorterat 700k och har lån idag på under millen.
Har 2 st nyare bilar ( Volvo v60 & Ford Mustang ), båda är betalda.
Tilläggas till detta är att jag och sambon tjänar inte speciellt bra. Ligger runt 30k ut tillsammans i månaden.
Har 2 barn, reser utomlands en gång om året och lever inte snålt.
Många i vår kompis krets undrar hur vi kan ha det så bra ställt utan att jobba så mycket.
Mitt talesätt tror jag stämmer rätt bra: " är inte inkomsterna som styr utan är utgifterna ".
Citera
2017-01-04, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jag personligen köper det som MQ säljer. Är ju inte de dyraste kläderna på marknaden direkt.
Har ett dyrt nöje som heter bilar. Förr kunde man slänga tusenlappar varenda månad på nya elektronik prylar.
Nu efter 10 år då pengarna vuxit på hög på lönekontot blev det en ny OLED tv, receiver och ett PS4. Allt som flög 25k.
Det var total renoverat då och betalde dyrt för det för att vara i den kommun vi bor i.
Tilläggas till detta är att jag och sambon tjänar inte speciellt bra. Ligger runt 30k ut tillsammans i månaden.
Många i vår kompis krets undrar hur vi kan ha det så bra ställt utan att jobba så mycket.
Mitt talesätt tror jag stämmer rätt bra: " är inte inkomsterna som styr utan är utgifterna ".

Bra jobbat, jag pumpar in allt överskott på huset som är ca 10k varje månad och nästa år har jag en helrenoverad villa utan skulder.

Inkomsterna gör dig inte rik när du har utgifter som gör dig fattig.
Citera
2017-01-04, 05:29
Medlem
OncePostNeverBacks avatar
Citat:

Talesättet är helt sant! Låter ändå som du lever ett bra liv och sparar bra med pengar, härligt!

Letar fortfarande efter någon med "exklusivare smak" i kläder som ändå sparar mycket. Finns det någon?
Citera
2017-01-04, 09:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Ägt boende är nyckeln till ett bra sparande kan man lugnt säga.
Citera
2017-01-04, 11:17
Medlem
Hej, jag behöver hjälp med mitt sparande , behöver en(ni) som ser över det, är det verkligen så bra som jag trodde?

Året 2016

Årslön : 400.000kr
Skatt : 104.000kr
Sparat : 120.000k (10.000 per månad)

Jag har levt på 170.000kr med andra ord..

Utgifterna ser ungefär ut så här :

Hyra : 5000-5500kr
Bil : 500-1000kr
Telefon : 250kr
Mat : Ca 2000kr

Det jag har gjort 2016 är en resa för 8000kr.

Jag är en rätt snål person men såklart det är kul att spendera pengar ibland

Är mitt sparande tillräckligt bra?
Citera
2017-01-04, 17:17
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Total inkomst / månad: ca 40tkr

Spar runt 20-25 tkr / månad.

Varför? Amortera, banka och köpa utdelningsaktier för ökad passiv inkomst
Citera
2017-01-04, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porrladda
Hej, jag behöver hjälp med mitt sparande , behöver en(ni) som ser över det, är det verkligen så bra som jag trodde?

Året 2016

Det är det nog bara du själv som kan bedöma är du ute efter att spara maximalt så är det ganska dåligt presterat att bränna 6k i månaden på onödiga saker. Samtidigt verkar det som att du trivs med det och 10k i månaden i sparande är ju alltid något. Så länge du tycker det är en lagom nivå är det ju bra. Men som sagt, vill du spara mer är det nog inga större problem att strypa utgifterna
Citera
2017-01-04, 18:22
Medlem
Meminisses avatar
100 kr

tar ut dem efter 5 månader ca pga var månads akuta fattigdom, brukar behålla örena jag tjänat som ränta iaf xD
Citera
2017-01-04, 20:39
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrladda

Året 2016

Tillräkligt bra kan bara du själv avgöra. Hur som helst så är ditt sparande / sparkvot betydligt bättre än majoriteten. Nyfiken: har du ngt mål med det hela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in