2012-06-01, 10:50
Medlem
Själv vill jag uppleva känslan att vara rik en vacker dag. Jag känner inte att jag försakar något i mitt liv genom att spara mycket. Jag har i princip allt jag vill ha, utom en fin bil. Men det finns inte på kartan att jag skulle ta lån för att köpa en. Det är bara patetiskt med folk som åker runt och flashar i en grym bil som är köpt för lånade pengar.
Citera
2012-06-01, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Jag sparar 150 000:- i månaden.
Resten av min miljon jag får i lön varje månad går oftast till resor så som NYC och Dubai osv.

Har också 30cm lång penis, slak.
Seriöst ungjävlar, ni har förstört detta forum för längesedan.

Jag snittar runt 20.000 netto.
Har räkningar för ca 10.000 i snitt per månad. Hyra, mat, tele, internet, försäkringar och div. andra räkningar.
Det betyder att jag har runt 10.000 kvar. Sparar runt 5000 av dessa och resten går till resor eller om jag behöver spara något. Sedan köper du resor på internet så blir det billigt. Betala runt 5500 för Dubai som jag var i början av Maj.
Det som jag inte gör för mina pengar är. Jag köper inte sprit varken på systemet eller på krogen, röker/snusar inte. Köper lite billigare käk och köper kläder på typ H&M, Kappahl osv.
När man väl börjar sparar och du ser pengarna öka på kontot så blir det verkligen en sport och en hobby. Så man börjar leva snålare på både ont och gott.
Du får prova snåla och börja snåla så ser du vilken sport det är
Citera
2012-06-01, 11:27
Medlem
Aversions avatar
Bränner alldeles för mycket på den lönen jag har för tillfället.
Har tjänstebil med fria privatmil.
Företagsabonnemang med obegränsade samtal och data.

Trots detta så går jag nästan ner på nollan varje månad, kanske för att jag redan gjort mitt sparande och har så jag klarar mig, men har fortfarande lite ångest på skit man köper.

Kan råka gå in på en flygplats, vet att jag har typ 4k kvar och kan ändå köpa en tröja för 1500kr.
Blivit mycket krogen, resor, fotboll och god mat. Äter väl ute 3-4 dagar i veckan.

Efter att ha läst här förstod jag att det ganska onödiga pengar som läggs, är dessutom i förhållande så finns ingen anledning att springa på krogen och bränna pengar.
Citera
2012-06-01, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosen.

Mat 500 kr. Då lagar jag god mat från grunden VARJE DAG. Äter aldrig ute, tycker inte det är gott heller.

En femhundring? Om vi antar att du äter mat tre gånger per dag så blir det 90 mål mat, varje mål mat kostar alltså 500/90=5,55kr. Vilket ger dej ungefär detta;

Frukost: 2 dl gröt, 4dl vatten, 1 kryddmått salt, 2 teskedar socker och en snål klick sylt.
Lunch: 20g fisk, 4 potatisar och en klick smör samt ett glas vatten.
Middag: 4 råa morötter och ett äpple.

Spännande liv
Citera
2012-06-01, 12:37
Medlem
shotacats avatar
Jag förstår mig inte på folk som säger att de sparar mycket, och unnar sig så lite som möjligt. Det är bra att planera för framtiden. Men här ser det ju ut som att folk spar bara för att spara. 500kr i nöje är ju ett bra exempel på det.

Själv är jag student och lever fattigt. Kursböcker, hyra mm gör sitt. Men jag lyckas lägga undan 150kr i månaden för nödsituationer, nu har jag fått ihop 1500 i den kassan. Inte mycket, men det gör att jag slipper låna mindre av familj om det skulle krisa med något.

Lev livet lite grand i alla fall..
Citera
2012-06-01, 12:39
Medlem
Senaste tre åren så har jag sparat dryga 90 000:- per år, det inkluderar dock aktiesparande.
Har förutom det ett buffertsparande på 2000:- i månaden men denna buffert brukar förbrukas inom kalenderåret så det kan nog inte ses som ett sparande

Är helt lånefri så min ekonomi rullar på lysande på de dryga 10 000:- jag spenderar månatligen.
Citera
2012-06-01, 13:57
Medlem
Badboy87s avatar
Förstår ditt resonemang också, men vi är alla olika. Ska jag spara så ska jag göra det nu när jag är ung, att spara senare känns mycket sämre eftersom risken för att dö ökar för varje år som går.

Så ju tidigare jag sparar pengar desto större chans att jag hinner använda dem också. Kan jag ha sparat ihop till någon miljon när jag är 40 så kan jag passa på att grisa runt då istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Down76
Fy helvete man lever bara en gång, samt livet går inte i repris!!! Sluta snåla lev livet!!

Amorterar 8000 tusen i månaden, resten lever jag upp....
Citera
2012-06-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foreverstallone
Runt 600-700000kr om jag lever som vanligt. Ska mycket till för att gå ner till 300000kr.

Verkar vara ungefär genomsnittet här på forumet, så det känns bra !

Hmm så du är precis lika slarvig som jag och sparar bara panten ?
Citera
2012-06-01, 17:03
Medlem
Jag och min sambo sparar det som blir över vilket är allt mellan 0 och 10 000. Både inkomster och utgifter varierar rätt mycket månad för månad.
Citera
2012-06-01, 17:05
Medlem
Den unge herre jag är sparar så gott de går!

Lägger undan minst 10 000 varje månad, har fasta utgifter på 700kr sen lever jag på 4000 inklusive mat, är planen iaf ibland blir det mer fickpengar.

Jobbar så mycket de går, helst svart då de blir mer sparpengar.
Har sen Januari sparat 92 000!
Bostad på g!
Citera
2012-06-01, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimpa-32
Den unge herre jag är sparar så gott de går!

Lägger undan minst 10 000 varje månad, har fasta utgifter på 700kr sen lever jag på 4000 inklusive mat, är planen iaf ibland blir det mer fickpengar.

Jobbar så mycket de går, helst svart då de blir mer sparpengar.
Har sen Januari sparat 92 000!
Bostad på g!

Bostad känns som ett riktigt slöseri med pengar med dagens bubbla, någon gång kommer den brisera. Inom några år hoppas jag det införs amorteringskrav så att bostaden måste betalas av på trettio år. Detta skulle leda till mer rimliga bostadspriser.
Citera
2012-06-01, 17:37
Medlem
MrBraxs avatar
Bor hemma och jobbar, lägger undan 8k, om det inte blir impulsköp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in