2017-06-04, 15:39
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Men då sparar du ju inte 20-25 utan ca 16-17k i månaden många som lurar sig själva med att kortsiktigt sparande till viss konsumtion såsom resor också är sparande

Ja, man kanske ska säga 16-17k egentligen. Varje månad går jag plus ~25k i alla fall, men i "bokslutet" är det runt +200k/år så ja. Men siktar på mer, så tror nog jag ska vara uppe i "verkliga" +25k/mån även efter resor och dylikt.
Citera
2017-06-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Ja, man kanske ska säga 16-17k egentligen. Varje månad går jag plus ~25k i alla fall, men i "bokslutet" är det runt +200k/år så ja. Men siktar på mer, så tror nog jag ska vara uppe i "verkliga" +25k/mån även efter resor och dylikt.

Nä du går inte plus 20-25 varje månad om du sparar 200k per år.. men skitsamma jag förstår hur du menar
Citera
2017-06-04, 15:44
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Nä du går inte plus 20-25 varje månad om du sparar 200k per år.. men skitsamma jag förstår hur du menar

Alltså, under 2016 gjorde jag ca +200k. Nu för tiden går jag plus +20-25k/mån. Jag gör mer pengar nu jämfört med ett år sedan. Hittills i år har jag gått strax över +110k.
Senast redigerad av Fenjal888 2017-06-04 kl. 15:47.
Citera
2017-06-05, 12:49
Medlem
bananjukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackanfps
Det som är intressant är vad man tjänar mot vad man sparar. Jag tjänar 18 000 kr/månad efter skatt och lägger undan 4000-6000 kr i månaden.

Det är bra jobbat! Själv får jag ut ca 25 000 efter skatt men kan bara lägga undan ca tre-fyra tusen i månaden. Pengar som sen går på en trasig tvättmaskin, fel på en bil eller annat roligt vilket gör det svårt att bygga en buffert. Försöker tänka mer ekonomiskt men det är de små utgifterna jag inte respekterar tillräckligt som gör att jag inte kan lägga undan mer.
Citera
2017-06-05, 13:10
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meelim
Bara idiotisk prokrastinering från min sida, har inte fattat hur jag amorterar "frivilligt" på den rörliga delen av bolånet och väntar med att ringa banken tills jag har fått ihop en lite större summa.

Skicka iväg ett meddelande via internetbanken redan idag, så kan de skicka papper till dig för att ändra ditt amorteringsbelopp. Sjukt onödigt att de facto betala ränta på pengar som du sparar. Givet att räntan på ditt sparande inte är högre än räntan du betalar på bolånet förstås, men det skulle förvåna mig mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Sparar 500-2000kr månaden. Är det värt att spara ens för mig?

Klart det är värt. Jag har haft perioder när jag sparat kanske 500:- i månaden och perioder när jag amorterat och sparat kanske 12 000:- i månaden. En god vana är att alltid avsätta minst 10% av din nettoinkomst till sparande och investeringar. Gärna mer. Fokusera mindre på absoluta belopp och mer på hur stor andel av lönen just du kan spara och/eller investera just nu.

Tänk på att de som skriver på Flashbacks ekonomiforum är betydligt mer ekonomiskt intresserade än genomsnittet, vilket gör att beloppen du ser här får ett genomsnittligt sparande att framstå som växelpengar det knappt är värt att bry sig om. Samma sak i trådarna som behandlar inkomster, oftast inte de med en inkomst på 20k före skatt som skriver, utan de med en inkomst på 50k+.

Citat:
Men då sparar du ju inte 20-25 utan ca 16-17k i månaden många som lurar sig själva med att kortsiktigt sparande till viss konsumtion såsom resor också är sparande

Mja, det går ju faktiskt utmärkt att spara till en resa eller spara till en rolig pryl (istället för att köpa på avbetalning eller ta lån). Det är ju inte mindre av ett sparande för att det är kortsiktigt, även om det är klokt att ha bägge typerna av sparande och inte bara kortsiktigt. Om man sedan kallar det uppskjuten konsumtion eller sparande är mest semantik. Förr eller senare lär väl även det långsiktiga sparandet gå till någon form av konsumtion. Någon investering är det däremot inte, förstås.
Citera
2017-06-05, 16:19
Medlem
Mja, det går ju faktiskt utmärkt att spara till en resa eller spara till en rolig pryl (istället för att köpa på avbetalning eller ta lån). Det är ju inte mindre av ett sparande för att det är kortsiktigt, även om det är klokt att ha bägge typerna av sparande och inte bara kortsiktigt. Om man sedan kallar det uppskjuten konsumtion eller sparande är mest semantik. Förr eller senare lär väl även det långsiktiga sparandet gå till någon form av konsumtion. Någon investering är det däremot inte, förstås.[/quote]

Det var inte så jag menade, utan skribenten menade att den sparade 20-25k i månaden förutom vissa månader så att årssnittet blev ca 16k i månaden. Då är det ju fel att säga att man sparar 20-25k i månaden bara för att det känns som att snittet ligger därikring, när man i själva verket sparar 16k i snitt
Citera
2017-06-05, 16:29
Medlem
Jag har bott i Norge i sex år och räknar på att jag har ungefär 500.000 NOK i tillgångar. Jag var visserligen inte helt pank när jag kom hit men jag räknar ut att detta blir ett sparande på 6944 NOK i månaden i genomsnitt. Jobbar ca 10-10,5 månader om året. Tycker 7k i månaden låter lite men när man tänker på att man ibland måste göra inköp som inte hör till det normala och att jag gjort en del resor både utomlands samt även flygresor till och från Sverige flera gånger om året så tycker jag ändå summan är ok.

Idag månadssparar jag fast varje månad:

5000 NOK i fonder
ca 2000 NOK i en skogsinvestering
2000 NOK i ett "Boligsparkonto" som är ett konto med "hög" ränta som är skapat för ungdomar som vill köpa eller betala av lån på sin bostad.

Så just nu minimum 9000 NOK i månaden. Men jag brukar alltid trycka in några tusen till i andra investeringar typ Lendify eller om man hittar någon intressant aktie.
Citera
2017-06-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorkuggla

ca 2000 NOK i en skogsinvestering

Vi får väl hoppas att det inte är det där norska bedrägeriet där man köper träd i Kenya.
Citera
2017-06-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vi får väl hoppas att det inte är det där norska bedrägeriet där man köper träd i Kenya.
Jo det är det "bedrägeriet" De har betalat ut pengar varje år sedan start.
Citera
2017-06-06, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorkuggla
Jo det är det "bedrägeriet" De har betalat ut pengar varje år sedan start.

Titta på The Wizard of lies som handlar om världens största bedrägeri. Där betalas det ut pengar till de lurade som ber om det under många många år innan, slutligen, utflödet blir större än inflödet och allt rasar. På samma sätt är det i Better Globe som du lurats in i. Det går att betala ut pengar de första åren till de första kunderna eftersom det fortfarande finns ett stort inflöde av pengar från andra lurade. Det kommer braka förr eller senare dock.
Citera
2017-06-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Titta på The Wizard of lies som handlar om världens största bedrägeri. Där betalas det ut pengar till de lurade som ber om det under många många år innan, slutligen, utflödet blir större än inflödet och allt rasar. På samma sätt är det i Better Globe som du lurats in i. Det går att betala ut pengar de första åren till de första kunderna eftersom det fortfarande finns ett stort inflöde av pengar från andra lurade. Det kommer braka förr eller senare dock.
Du får gärna förklara varför utflödet skulle bli större än inflödet i Better Globe's fall. De har minst 50.000 hektar mark att plantera träd på och ytterligare 50.000 på gång. Jag vet inte om du känner till att skog är en naturresurs som man får betalt för när man skördar, och där man skördat kan man plantera nya träd som ger avkastning på nytt. Deras inkomster kommer ju inte direkt från luft. Jag har lite svårt att se varför Rino Solberg, som typ är 70-75 år gammal idag, skulle starta en bluffrörelse i sin ålder, bara för att vid 85-års ålder sticka av med alla pengar och leva loppan i några år innan han går ur tiden...

Jag ser i så fall andra risker i Better Globe, som risken i att öht bedriva någon verksamhet i Afrika med allt vad det innebär. Risken för inkompetent ledning efter Rino och company. Men, om allt går som det ska med BG, kan jag med bara den investeringen, utan några andra pengar, gå i pension strax innan jag fyller 50. Går det åt helvete så får det väl vara så. Jag sitter inte direkt och investerar i bara BG och lägger hela min framtid i det caset.
Citera
2017-06-06, 16:47
Medlem
Jag brukar spara

2000 Avanza Zero
3000 Aktier som jag själv väljer
2000 SEB Fonder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto